Gå til innhold

Barn som får manglende støtte fra sine foreldre.

Anbefalte innlegg

Bare for å si dette først, foruten det jeg nevner her virker foreldrene som gode stabile foreldre som gi barnet sitt god omsorg.

Min datter har en venninne/venn, de er unge ungdommer.
Dette barnet sa for en stund siden at barnet er ikke-binær, det vil si føler seg ikke som et kjønn, dette var en overgang, nå sier barnet av barnet føler seg som en gutt, barnet er født som ei jente. Barnet har også valgt seg et guttenavn barnet ønsker å omtales med.
Før noen kritisere meg for å bruke ordet "barnet", ikke "han", eller "hun" så er det fordi jeg er usikker på hva jeg skal bruke.

Dette barnet har også en foreldre som er kristen, og en som er muslim, dem som er muslim er veldig streng på ting som at barnet ikke skal spise svinekjøtt.

En helg om noen uker skal en kristen forening her vi bor arrangerer en jente helg for barn på 11-15 år med masse gøy.
Vår datter, et par andre venninner er påmeldt, foreldrene til dette barnet har også påmeldt barnet.
Foreldrene omtaler også barnet konstant med det navnet barnet opprinnelig hadde, kun sier barnet kommer på jentebursdagene og så videre.

Barnet var også på besøk her for litt siden, og barnet og min datter skulle leke seg på kjøkkenet, min datter foreslo at de skulle lage noe med bacon i, jeg sa at det kan dem ikke siden bacon er laget av svin hvor på barnet sier at ja, den ene av foreldrene er streng på ikke svin, men at barnet ikke føler seg som muslim og har lyst på det. (Jeg sa likevel nei).

På den ene siden har jeg lyst til å støtte opp om dette barnet og ta en prat med foreldrene, på den andre siden tenker jeg at kanskje de bør finne ut av det selv.
Etter hva jeg vet har det ikke vært noen krangler om dette hjemme hos barnet.

Hva hadde dere gjort?  

Anonymkode: 45b2d...2d0

Fortsetter under...

Dette er ikke din sak. De fleste ungdommer har en identitetskrise, og etter hvert vil det stabilisere seg. Da vil barnet selv snakke med foreldrene uansett om det blir han/hun/de/dem eller hva.  

Anonymkode: 6e7e6...385

Hvorfor skal du snakke med foreldrene? Du vil bare bli oppfattet som en bezzerwizzer som på overlegen måte prøver å belære dem, det kommer ikke til å hjelpe barnet i det hele tatt.

Barn som vokser opp i dag har en helt annen tilnærming til disse tingene enn vi hadde og har faktisk veldig høy takhøyde for allverdens bokser de setter seg selv i, de har rom for å ombestemme seg osv. 

Har selv barn på 14 og 16 år og får helt hakeslipp innimellom, de omgås skeive, bifile, transer og allverdens, men jeg regner med alle vil finne seg selv etterhvert.

Det du kan gjøre er bare å være en stabil og trygg voksen, la de være hos dere, tiltal de som de ønsker og la dette barnet være seg selv og være trygg på at det blir akseptert

Så ser vi etterhvert hvilken boks hver enkelt ungdom havner i til slutt.

Anonymkode: 70a9e...c03

Annonse

Du skal bare være den du er, en god trygg voksen.

Hvis det med bacon plager deg, kan du jo si at du nødig vil være med på å ha hemmeligheter som forelder X ikke ville like; men at du gjerne serverer det hvis barnet ringer hjem og klarerer at hen får lov å spise bacon hos dere.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva skal du blande deg for. Er det noe problem om barnet drar på jentedagen eller spiser bacon?

Anonymkode: 6b9f5...45d

Nei, for meg er det ikke noe problem. 

Syns bare at det virker som om foreldrene gjør det de kan for at barnet skal være jente, og selv om bare en av dem er muslim så kan ikke barnet selv velge.

HI

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, for meg er det ikke noe problem. 

Syns bare at det virker som om foreldrene gjør det de kan for at barnet skal være jente, og selv om bare en av dem er muslim så kan ikke barnet selv velge.

HI

Det høres jo ut som om barnet velger, bare ikke det du forventer. Barnet vil ha bacon. Du sier nei. Barnet vil på jentetur. Du synes ikke det passer seg.

Anonymkode: 6b9f5...45d

Mitt barn er trans. Det er en omveltning for hele familien. Jeg sier feil hele tiden, ikke fordi jeg ikke støtter barnet mitt, men fordi jeg glemmer meg. Har ikke tenkt så mye på hvor mye man skiller, før barnet fortalte det var trans. Å gå i jentebursdager; dette er jo venner barnet har hatt lenge, det ville vært rart å ekskludere. Hadde ikke familien vært støttende på noe vis, hadde nok ikke barnet fortalt dette til vennene sine. Syns ikke du skal si noe, de som familie står i en prosess, og den er ikke lett. Personlig er jeg litt i sorg over at barnet mitt ikke vil ha navnet vi valgte med omhu lenger. Hvilket kjønn som skjuler seg bak navnet bryr meg ingenting, men jeg skjønner også at dette er viktig for barnet mitt for å markere skillet. 

Anonymkode: de555...315

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Dette er ikke din sak. De fleste ungdommer har en identitetskrise, og etter hvert vil det stabilisere seg. Da vil barnet selv snakke med foreldrene uansett om det blir han/hun/de/dem eller hva.  

Det er ikke rart slik som samfunnet tukler med de små hodene deres. 

Anonymkode: ac225...3f7

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Mitt barn er trans. Det er en omveltning for hele familien. Jeg sier feil hele tiden, ikke fordi jeg ikke støtter barnet mitt, men fordi jeg glemmer meg. Har ikke tenkt så mye på hvor mye man skiller, før barnet fortalte det var trans. Å gå i jentebursdager; dette er jo venner barnet har hatt lenge, det ville vært rart å ekskludere. Hadde ikke familien vært støttende på noe vis, hadde nok ikke barnet fortalt dette til vennene sine. Syns ikke du skal si noe, de som familie står i en prosess, og den er ikke lett. Personlig er jeg litt i sorg over at barnet mitt ikke vil ha navnet vi valgte med omhu lenger. Hvilket kjønn som skjuler seg bak navnet bryr meg ingenting, men jeg skjønner også at dette er viktig for barnet mitt for å markere skillet. 

Nei, barnet ditt er ikke trans. Vent til det blir eldre så blir barnet ditt normalt som alle andre. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke rart slik som samfunnet tukler med de små hodene deres. 

Nei, det er ikke samfunnets feil. Vi lurte like mye på disse tingene da jeg var ungdom på 90-tallet. Men den gangen hadde man ikke lov å si det. Jeg kjenner to som er trans, og flere homofile/bifile. De er nærmere meg i alder enn ungdommene som tør å si det. Og livet deres har vært tøffere enn de fleste andres.

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, det er ikke samfunnets feil. Vi lurte like mye på disse tingene da jeg var ungdom på 90-tallet. Men den gangen hadde man ikke lov å si det. Jeg kjenner to som er trans, og flere homofile/bifile. De er nærmere meg i alder enn ungdommene som tør å si det. Og livet deres har vært tøffere enn de fleste andres.

Nei, vi gjorde ikke det. 

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Nei, barnet ditt er ikke trans. Vent til det blir eldre så blir barnet ditt normalt som alle andre. 

Oj, du trenger å informere deg selv. Men uansett så skal man ta barnet på alvor, det skader absolutt ingen. Det motsatte kan være ekstremt skadelig.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, vi gjorde ikke det. 

Det vet da ikke du. Du vet bare om DU lurte på ting eller ikke. 
Din argumentasjon er eksakt den man brukte mot homofile for 100 år siden...

Anonymkode: 8cc2d...d37

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei, vi gjorde ikke det. 

Jo, det gjorde vi. Hormonforandringene har ikke endret seg. Spørsmålet man stiller seg om seksualitet har ikke endret seg. Hvor åpen man kan være om det har endret seg. Og deg bar jaggu på tide. Det skal ikke være skambelagt å lure på sin egen seksualitet. Det er helt normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...