Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vokst opp i en dysfunksjonell familie, så dette er litt nytt for meg. Jeg har tre barn selv i alderen 3-8år. I år skal vi for første gang på juleteater, det vil jeg innføre som en ny tradisjon. Ellers reiser vi alltid på jul i vinterland i Oslo. Pepperkakebaking er selvfølgelig innført, tenkte også bake litt mer i år som kanskje barna er interessert i litt mer enn 5min😅. Hvilke andre ting dere gjør sosialt med barna er tradisjon for dere? Tips til evt forestillinger, opplevelser ol som man bør oppleve i julen? Vi har selvfølgelig tradisjon på julepynt, pynt av juletre ol også, disse standard tingene alle gjør.

Tips mottas med glede❤️

Anonymkode: d7074...b7b

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vokst opp i en dysfunksjonell familie, så dette er litt nytt for meg. Jeg har tre barn selv i alderen 3-8år. I år skal vi for første gang på juleteater, det vil jeg innføre som en ny tradisjon. Ellers reiser vi alltid på jul i vinterland i Oslo. Pepperkakebaking er selvfølgelig innført, tenkte også bake litt mer i år som kanskje barna er interessert i litt mer enn 5min😅. Hvilke andre ting dere gjør sosialt med barna er tradisjon for dere? Tips til evt forestillinger, opplevelser ol som man bør oppleve i julen? Vi har selvfølgelig tradisjon på julepynt, pynt av juletre ol også, disse standard tingene alle gjør.

Tips mottas med glede❤️

Rampenissen har vi også. Ungene elsker han. I fjor fikk han også kone 🧑🏻‍🎄🎅🏼

Vi er alltid på en eller annen for for julekonsert eller forestilling, gjerne i Oslo slik st det kan kombineres med julegata. Vi baker litt og så har vi rampenissen hos oss (barna er 5 og 9). Utover det har vi ikke så mange tradisjoner, vi prøver å skape litt selv. Av og til har vi vært på julemarkeder eller førjul på det lokale Bygdetunet, men ikke alltid. Vi liker å se julefilmer sammen og lage julepynt. Jeg tenker at det viktigste er tid sammen, ikke nødvendigvis hvilke aktiviteter man har. 

Anonymkode: d5d7a...886

Å se en julekalender med de. Har jeg gjort hvert år frem til for et par år siden (det året de fylte 14 og 18, de to siste kun med minstemann da eldste er flyttet. Men denne ser gjerne samme serie på hybel ;) ) Vi ser gjerne serier vi kan "ta igjen" når det passer oss da det i tiden før jul gjerne skjer noe på ettermiddager/kvelder så man ikke rekker de som går direkte,- evt kan man bare se de neste dag FØR dagens..... Det kan være trøblete.

Vi fulgte med på Jul i Blodfjell, begge årene. Nissene på låven, Nissene over skog og hei...Deretter har vi tre år (med mange års mellomrom) sett den danske "juli Valhall". Første gang da den gikk på TV deretter hadde vi den på DVD og er sett to ganger. Da de var yngre så prøvde vi følge med på Månetoppen, Blåfjell og de koselige familieseriene som går på NRK etc,- men de ble faktisk mer kos med årene å se de litt mer "voksne" julekalenderene på andre kanaler.... De varer gjerne bare 10-15minhver episode også,-men blir alltid et hyggelig avbrekk om vi skal trene, på vei til dusj ETTER trening, holder på med lekser og tar et lite avbrekk, er på vei til sengs, disse får man alltid "smette" inn. Om vi har hatt ei travel uke kan det bli 4-5 episoder en fredag før taco, og da skeier vi gjerne ut med gløgg og julebrød til alle episodene.

Anonymkode: c1706...9e1

Kjøper gave og pakker inn og leverer til Frelsesarmeen. Barnet bestemmer hva vi kjøper for en gitt sum (2-300 kr) i butikken. Kjøper til samme kjønn som seg selv og til noen på samme alder. Skriver da på pakken «til jente 9-12 åe fra jente 11 år».

Anonymkode: e8130...ff4

Vi går alltid i pepperkakebyen i Desember det gir oss julestemning og er veldig koselig! Her vi bor har de svær pepperkakeby å gå i! :)

På lillejulaften leser vi alltid boken "kvelden før julaften",det syns jeg er koselig tradisjon :)

på julaften har både voksne og barn lik julestrømpe med navnet sitt på. Vi har også alle tre like julepysjamaser som vi har på mens vi koser oss med godteri fra julestrømpen,mens vi ser på barneprogrammene som går på tv ❤

Anonymkode: 37aae...da0

Annonse

- Se julekalenderen på tv sammen med barna. Finngjerne andre for større barn. Vi ser alltid «Jul i svingen» og vi elsker «Snøfall».
- Jeg leser et kapittel av  «Snøsøsteren» hver kveld med kveldsmaten. Dersom tiden ikke strekker til tar vi igjen kapitler i helgene etter frukost i sofaen. 

-pynte pepperkakehus (eller godterihus som barna kaller det. Mest mulig godteri skal monteres på huset, og knuses på nyttårsaften)

-handle juletre hos en som har ekstra julestemning og har grøt og kakao med.

- pynte juletre med julemusikk og julerøkelse. 

- henge opp julestrømper

- sette ut grøt til husnissen lillejulaften, han fyller julestrømper med aktivitetsblad og godteri/kjeks som takk natt til julaften.

Anonymkode: d4356...30c

Filmdag i romjula med barna og deres venner. Begynte da de var små, nå er de studenter men kommer likevel hit, trykker oss sammen i sofa med pledd, julekaker, sjokolade og marsipan, og ser Hjemme Alene 1 og 2 (det har vi alltid gjort) samt (fra de ble større) Die Hard. Avslutter med god kveldsmat med julepålegg og julemat generelt.

Anonymkode: 4c1c2...d62

Vi baker pepperkaker og pynter pepperkakehus.    (Der forsvinner det godteri litt etter litt gjennom desember😆

De får kalendere,pakkekalender også,men ikke hver dag.      Det kan også være beskjeder om at i dag er det aking og kakao,bakedag ,kino/badeland.     Og levere gave til Frelsesarmeen.   
 Tenner advent lys sammen på søndagene og hører på julemusikk.   
Ser alltid Alene Hjemme og flere julefilmer og serier.      
 Tur til julemarked

Elsker førjulstiden🤩

Anonymkode: a9af9...bee

Jul i kongeparken, tenning av julegrana i kommunen, julefilmer på tv/kino, nissesokk på dørene til barna til de våkner julaften morgen, baker kakemenn og pynter pepperkake hus og julesnop, nisserevy, da de hadde skøytebane her, hadde vi alltid skøytedag på søndagene før jul. Nå er barna store 12-19 år, men de vil fortsette med dette 🤩 

Og ikke minst 1 pakke eller 2 under treet til julemorgen . Og må få si at jeg er utrolig takknemlig for at julaften kom på en søndag, da får jeg hele dagen med familien .

Anonymkode: a2980...cc9

Mye ulikt, og en del som har endret seg litt med alderen til barna. 

* En gave under treet om morgenen på julaften til hvert barn (helst en leke el.). Dette fadet ut da de ble tenåringer. 

* Se "Grevinnen og hovmesteren" sammen lille julaften, og "Tre nøtter til askepott" og Disney som ringer julen inn på julaften. 

*Grøt med mandel i som lunsj på julaften. Med fire barn økte vi til to mandler.

* Lage pepperkakehus, pynte dem og så rive dem på nyttårsaften. 

* Se "Ringenes Herre"- trilogien i romjulen. 

*Pynte juletreet sammen på bitte lille julaften. 

Anonymkode: 682cb...eae

Pakkekalender hver dag til den ene, Flax-kalender til den andre (som hadde pakkekalender fram til han var 14).

Hvert av de 10 slagene julekaker vi baker og legger i boks til juleuka blir det prøvesmaking av et par kaker med iskald melk til kveldskos.

Julepysj hvert år til hun som bruker pysj.

Anonymkode: 4c1c2...d62

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

- Se julekalenderen på tv sammen med barna. Finngjerne andre for større barn. Vi ser alltid «Jul i svingen» og vi elsker «Snøfall».
- Jeg leser et kapittel av  «Snøsøsteren» hver kveld med kveldsmaten. Dersom tiden ikke strekker til tar vi igjen kapitler i helgene etter frukost i sofaen. 

-pynte pepperkakehus (eller godterihus som barna kaller det. Mest mulig godteri skal monteres på huset, og knuses på nyttårsaften)

-handle juletre hos en som har ekstra julestemning og har grøt og kakao med.

- pynte juletre med julemusikk og julerøkelse. 

- henge opp julestrømper

- sette ut grøt til husnissen lillejulaften, han fyller julestrømper med aktivitetsblad og godteri/kjeks som takk natt til julaften.

Anonymkode: d4356...30c

Snøsøsteren er fantastisk❤️

Anonymkode: 442aa...e58

Annonse

Alle er med på å pynte til jul og alle er med på å signere i julekortene. Ser julefilmer etter korte skoledager og i helg fram mot jul for å rekke å se alle favorittene da juleferien har ikke nok dager til det. Og så har vi grøt med premie hvor vi inviterer gode venner en dag før juleferien. Julestrømpe har vi også. Og nå som det ikke er så små barn lengre med tanke på troen på julenissen er alle med på å planlegge hverandres innhold i julestrømpene. Alle hjelper til med innkjøp av julegaver og pakke de inn. Er med på å velge varer som vi legger i vogna til Omvendt Julenisse. 

Anonymkode: 139ca...87d

Pynter til advent 1 des. Eller første søndag i advent. Pynter til jul den 23. Des. Men i år forandrer vi og pynter den 16.

Vi baker pepperkaker og pepperkakehus,  som vi pynter og knuser 1.nyttårs dag. Vi baker også kolakaker og sjakkruter.

Vi har pakkekalender, der det både er pakker og aktiviteter. Gjerne en kinotur med julefilm, tur i badeland, vi leverer gave til hjelp oss å hjelpe. 

Vi spiser brunsj med storfamilien på den ene siden(julegave fra mine besteforeldre)

Vi går en tur eller flere på julemarkedet.

På lillejulaften pynter vi juletre, setter ut grøt til nissen og spiser meksikansk mat til kvelden før kvelden.

På julaften sjekker vi om nissen har spist opp grøten, og da ligger det gjerne en pakke der( et spill vi kan spille) frokostbordet kl.9.30( da er mannen som regel hjemme fra jobb). Nrk står på hele formiddagen slik at jeg fått sett/hørt tre nøtter til askepott, reisen til julestjernen. Disney senere. 

Når vi pakker ut gavene, gjør vi det en og en slik at alle ser hva alle får.

Anonymkode: e8207...c7f

Vi har veldig få tradisjoner egentlig. Eldste lager alltid lysbord. Masse levende lys og pynt på et bord. Vi går på gratis julekonsert, og vi går i julegudstjeneste klokken 3 på julaften, spiser klokken 5, og ellers er det ikke noe spesielt. Pynter juletre lille julaften.

Anonymkode: 88323...7f3

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har veldig få tradisjoner egentlig. Eldste lager alltid lysbord. Masse levende lys og pynt på et bord. Vi går på gratis julekonsert, og vi går i julegudstjeneste klokken 3 på julaften, spiser klokken 5, og ellers er det ikke noe spesielt. Pynter juletre lille julaften.

Jeg lager brente mandler, eplemos og eplesaft. Og vi baker litt. 

# Første søndag i advent så tenner vi julelysene utendørs, da er det alltid kakao og boller.

# Vi baker alltid smørbrødkjeks iløpet av advent. Veeeldig gode med julebrunosten. ;)

# Skriver julekort sammen,

# Går på kino og ser "årets julefilm"- uansett hvilken film det er. 

# Låner 24 julebøker på biblioteket og leser hver kveld en av de.

# Leger frem julehefter fra tidligere år, og de blir lest/tittet i i løpet av adventstiden.

# Pynter pepperkakehus

# Julegrantenning i bygda.

# Setter ut grøt til husnissen lillejulaften. Da tenner vi fakler rundt grøtstedet og en av naboene har kledd seg ut som rar nisse og liksom lusker seg frem til grøtfatet og tar det med seg. Stoooor stas og kjempeskummelt. ;)

# Juletreet pyntes alltid etter at ungene er i seng lillejulaften, dette gjorde min mor og dette er det jeg husker best fra julen hjemme- å stå opp på julaften og finne stuen pyntet og treet i hjørnet lyste. I fruktskålen lå det alltid twist innimellom appelsinene så den har jeg også videreført hos mine. 

Anonymkode: 40c39...23b

-Ser alltid julens film på kino, i åt er det vel en ny og mer moderne Skomakergata.

-Familiejulebord. Vi har fire barn da, så vi 6 bestiller bord på et hotell e.l med julebuffet en søndag i desember og spiser middag sammen.

-Lager julegavekaker. Vi har noen eldre og noen evige ungkarer i storfamilien som ønsker seg bestemte julekaker i gave, bl.a delfiakake, så det lager ungene med hjelp fra meg (eller omvendt 🙈) og gir bort

-Juleveksted med en vennefamilie som har tre barn i omtrent samme alder som mine. Mammaen der og jeg kjøper div begge to også møtes vi en ettermiddag og lager julepynt. Hører på julemusikk og koser oss 

-Julekalender på tv hører med, men nå i disse strømmetider er det ikke hver dag kl 18 lenger, blir ofte flere episoder på søndagen...

-Pulverheksa har en kalenderbok, og den leste gubben for ungene når de var små, et kapittel hver dag. Nå har ungene vokst fra pulverheksa, men den må frem hver advent likevel. De elsker den boka, det er nostalgi og kos for dem, så vi leser litt høyt hver dag.

-Vi spiser også alltid, uansett vær, middag ute lille julaften. Det er vel en av tradisjonene ungene setter mest pris på. Vi pynter ferdig inne, også kler vi oss godt og går ut. Tenner bålpanna og griller pølser på spyd, kakao, marshmallows og twist hører med. Fakkelbokser, stjerneskudd og til slutt mørkegjemsel med refleks og lommelykt.

Så er det selvfølgelig de vanlige tingene som pepperkakebaking, pynting av pepperkakehus og julestrømpe.

Anonymkode: ab480...ec1

Vi har veldig mange tradisjoner når det kommer til juleforberedelser. På jøsten plukker vi kantareller og tyttebær som blir spesielt lagt til dine til julemiddagen. I tillegg støper vi lys og lager fuglemat. Den fineste veden blir også stablet i egen stabel som juleved.

Tidlig i desember binder ungene mange meter girlandere som vi pynter inngangspartiet med.

Baking starter i november med flattbrødbaking. Senere lager vi mange slag til, både av kaker og snop. Vi har en stor bakedag da vi tar mye. Da er det pizza fra Peppes til middag fordi ovnen og resten av kjøkkenet er opptatt.

Hele huset skal ryddes og vaskes til jul. Ungene må være med. De er ikke bestandig gode for å måtte hjelpe til, men de er både stolte og fornøyde etterpå.

Vi har julekalender med snop, småting som sokker, en pepperkakeform ol til ungene og julaften morgen ligger det en ny pysj utenfor dør til rommet deres sammen med et julehefte og noe spesielt godteri som de bare får til jul.

Vi pynter foresten med lilla til advent og skifter til rødt lille julaften.

Hos oss gir alle gaver til alle og det forventes at ungene lager eller kjøper gaver selv, med egne sparepenger. De synes det er like morsomt å gi som å få gaver.

Julaften bruker vi bunad, vi går i kirken, pynter litt og ser julefilmer før middag 17.00. En helt vanlig julaften.

Julekalender prøver vi å få ratt ut ferie eller avspasering. Det er flere selskaper, både hjemme hos oss og som vi går i, men hovedsaken er at vi har god tid sammen den uka. Første juledag pleier vi å dra ut og ake og noen ganger tar vi et istad.

Hos oss er arbeidet med forberedelsene nesten viktigere enn selve julaften. Det er ekstra deilig å nyte selve julen når alle har gjort en skikkelig innsats i forberedelsene.

Anonymkode: 36cb9...a32

Jeg er et skikkelig julemenneske, fra et skikkelig barndoms-julehjem. Vi gjorde ting på samme måte hvert år, jeg har tatt med meg mye av dette, samt innført noe nytt. Men det er ikke bare HVA vi gjør som skaper julestemning, det er....ja, STEMNINGEN! Det viktigste er å glede seg og vente! Den kriblende forventningen, følelsen av at man ikke klarer å vente... At de voksne har det travelt med alle forberedelser, at det er litt kaos i huset, pakker skal kjøpes og pakkes inn, mat skal lages, juletre velges nøye ut og kjøpes... Advent er advent, med stjerne og stake og tenne ett nytt lys hver søndag. Jula starter først lillejulaften kveld. 

I advent er det adventskalender og forberedelser. Bake 7 sorter (minst), sy lammerull, vaske hele huset, henge opp julegardiner, nystivede juleduker som legges på når hele huset er skinnende rent lillejulaften. Og SÅ kan pynting begynne! Ferdig til grevinnen og hovmesteren begynner. Da er det bare rullkoking og koke grøt til nisse og neste dags riskrem. 

Jeg elsker advent slik jeg kjenner en fra barndommen. Ikke nåtidens opplegg der folk pynter juletre i oktober og starter jula lenge før tia. 

DET er jul for vår familie, stemningen. 

Anonymkode: 8142e...bd7

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er et skikkelig julemenneske, fra et skikkelig barndoms-julehjem. Vi gjorde ting på samme måte hvert år, jeg har tatt med meg mye av dette, samt innført noe nytt. Men det er ikke bare HVA vi gjør som skaper julestemning, det er....ja, STEMNINGEN! Det viktigste er å glede seg og vente! Den kriblende forventningen, følelsen av at man ikke klarer å vente... At de voksne har det travelt med alle forberedelser, at det er litt kaos i huset, pakker skal kjøpes og pakkes inn, mat skal lages, juletre velges nøye ut og kjøpes... Advent er advent, med stjerne og stake og tenne ett nytt lys hver søndag. Jula starter først lillejulaften kveld. 

I advent er det adventskalender og forberedelser. Bake 7 sorter (minst), sy lammerull, vaske hele huset, henge opp julegardiner, nystivede juleduker som legges på når hele huset er skinnende rent lillejulaften. Og SÅ kan pynting begynne! Ferdig til grevinnen og hovmesteren begynner. Da er det bare rullkoking og koke grøt til nisse og neste dags riskrem. 

Jeg elsker advent slik jeg kjenner en fra barndommen. Ikke nåtidens opplegg der folk pynter juletre i oktober og starter jula lenge før tia. 

DET er jul for vår familie, stemningen. 

Anonymkode: 8142e...bd7

Så enig med deg🥰

Anonymkode: e8207...c7f

Vi ser Harry Potter filmer som julefilmer i jula .

Går på gravplassene våre og tenner lys / legger ned krans.

Lillejulaften har vi grøt med mandel, hvor alle 3 ungene finner mandel. (jeg skylder alltid på at dette er nissens knep for å lure meg)

På julaften ser vi askepott og disney tegnefilmer

vi drikke ikke julebrus før jul. kun de fire søndagene i advent og kanskje mens vi baker pepperkaker. (holder den litt hellig)

samme med julegodterier og julemat, spise kun i selve JULA

har julestrømpe eller pakke under treet julaften morgen.

Anonymkode: fc08a...89a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...