Gå til innhold

Må brød heves to ganger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må det heve både før det bakes ut og etterpå i forma? Og hvilken av hevingene skal være lengst?

Anonymkode: f4cc5...575

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hever to ganger. Lengst før brødene bakes ut og legges i forma. 

Anonymkode: 491f4...7f8

Skrevet

Hever to ganger. 30-60 min første gang og 15-20 min over varme andre gang.

Anonymkode: bebca...c90

Skrevet

Vi baker brød i barnehagen jeg jobber i, og da har vi absolutt ikke tid til å heve i flere omganger. Baker deigen ut og lar de heve i forma. Det funker veldig fint 👍

Anonymkode: 0b9e1...dac

Skrevet

Her eltes deigen i minst 10 min - bakes ut - heves i 40-60min. 

Anonymkode: a2a83...456

Skrevet

Du kan bruke mye gjær og heve lite.

Du kan bruke mindre gjær og heve litt mer, og likevel få litt tunge brød.

Du kan bruke lite gjør og heve lenge, i to omganger, så får du luftige brød som ikke ligger så tungt i magen.

Ingenting er feil, du velger utfra din situasjon, og hvor mye gjær man tåler er veldig individuelt.

Har en venninne som bruker to pakker gjær til tre brød, for henne går det helt fint, mens jeg blir veldig "prompete" av hennes brød, haha. Har kanskje noe med vanen å gjøre også.

Jeg vil gjerne bruke så lite gjær som mulig, men da må jeg bruke tid på heving, sånn er det bare. Lite gjær krever lenger hevetid om brødene skal bli luftige.

Anonymkode: 02f61...edc

Skrevet

Lengre heving gir generelt mer mage-vennlig bakverk. For meg gjelder det både brød og boller. Men det er hevetid, ikke om det er 1 eller 2 hevinger som er viktig. 

Anonymkode: 51fa5...71c

Skrevet

Hever kun en gang, når det ligger i formen.

Anonymkode: 2da53...6da

Skrevet

Er hensikten med hevingen å få brødet luftig…?

Anonymkode: ef288...46c

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Må det heve både før det bakes ut og etterpå i forma? Og hvilken av hevingene skal være lengst?

Etter 25 år med prøving og feiling og veldig flate brød, kan jeg endelig slå fast her og nå at det trenger de IKKE. 

Én gang - rett i forma, altså - er nok. Men gi dem en time på et lunt sted.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Er hensikten med hevingen å få brødet luftig…?

Luftig OG seigt. Eller, altså, luftig og saftig, om du vil. Deigen skal være seig og elastisk (lange glutenkjeder), det gjør brødet "svampete" sånn at det holder på fuktigheten, og samtidig ikke blir kompakt.

Skrevet
Danida skrev (2 timer siden):

Luftig OG seigt. Eller, altså, luftig og saftig, om du vil. Deigen skal være seig og elastisk (lange glutenkjeder), det gjør brødet "svampete" sånn at det holder på fuktigheten, og samtidig ikke blir kompakt.

Så heving et nøkkelen, altså… Er det sånn at jo mer tid til heving, dess bedre? F.eks at det står til heving gjennom hele natta?

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Så heving et nøkkelen, altså… Er det sånn at jo mer tid til heving, dess bedre? F.eks at det står til heving gjennom hele natta?

Det kommer litt an på hvor mye gjær du bruker, om du vil langtidsheve må du bruke mindre gjær.

Du ødelegger deigen om du overhever også. 

Anonymkode: 02f61...edc

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det er kjempefint, da setter du deigen med KALD væske om kvelden og kan ha ferske brød til frokost. Det har jeg gjort i mange år.

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hvis du hever den gjennom natta, bør det skje på et kaldt sted. Kjøleskap, i alle fall. Men selv da har jeg opplevd at det heva seg ut av formene og rundt omkring i kjøleskapet!

Skrevet

Hvis du hever den gjennom natta, bør det skje på et kaldt sted. Kjøleskap, i alle fall. Men selv da har jeg opplevd at det heva seg ut av formene og rundt omkring i kjøleskapet!

Da er det brukt for mye gjær. 

Anonymkode: 64d6e...bde

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Da er det brukt for mye gjær. 

Anonymkode: 64d6e...bde

Ja, det må det ha vært. Jeg trodde kjølig temperatur var nok til å holde det i sjakk. Men jeg kan ha brukt den samme mengden gjær som alltid.

Skrevet

Ja, det må det ha vært. Jeg trodde kjølig temperatur var nok til å holde det i sjakk. Men jeg kan ha brukt den samme mengden gjær som alltid.

Halver eller reduser mer mengden når du hever over natta. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...