Gå til innhold

Alt nytt til barna

Anbefalte innlegg

Er det så rart og ville ha alt nytt til barna? Et par venninner er nå snurte på meg for at jeg ikke ønsker og arve klær og leker etter deres barn. Jeg synes det er hæslig og tenke på at de er brukt.  Jeg har ikke god råd og tre barn men jeg vil prioritere dette viktigste. Nå føler jeg at de synes det er feil. Men barna fortjener jo alt nytt. Jeg sparer til ny vogn til bebien  som kommer i desember. Det ser bare dumt ut å legge den nye bebien i en gammel avdanket vogn. Er det så rart?

Anonymkode: 2b271...323

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443479-alt-nytt-til-barna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er fantastisk å kjøpe brukt så det ikke blir så dyrt. Syns det er helt vanvittig å bruke så ekstremt mange tusen på bare en barnevogn,i mine øyne er det overhodet ikke verdt å bruke så mye penger på en ny vogn. Det er masse fint som selges brukt.

Anonymkode: 4aea5...08c

Annonse

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg føler mest det er folk med dårlig råd som absolutt skal kjøpe alt nytt. De som har litt bedre råd er tydeligvis mer selvsikre og har ikke samme behov for å gi et inntrykk av at man har penger . 

Anonymkode: 98d99...bde

Samme tenker jeg.

De som kan kjøpe alt nytt synes det er veldig greit å være både økonomiske og miljøvennlige og handler gjerne brukt.

Mens noen av de som sliter økonomisk og må kjøpe brukt drømmer om å kjøpe nytt og bruker over evne for å gjøre det.

For min del blir det litt av hvert, ser ingen grunn til å kjøpe nye ski liksom, de blir ikke utslitt før de blir fravokst. Har også arvet vugge og barneseng, har bare kjøpt ny madrass.

Men utvaska t-skjorter til 39 kr på HM trenger jeg ikke arve, det kan jeg kjøpe nytt.

Anonymkode: cc0e2...755

Du  har ikke god råd, men du har råd til å tenke at det er "hæslig" at andre barn har hatt på seg tøyet før? Gjelder det også klærne fra de 3 eldste barna dine, da? Kaster du det mellom hvert barn?

Jeg syns det er en veldig umoden beslutning, men whatever floats your goat....

Anonymkode: c6fad...a48

Jeg tror slike holdninger er mer vanlig blant dem som har lite penger. De skal liksom bevise at de har råd til nytt. 

Vi har god økonomi og jeg kjøper mye brukt både til meg selv, barna og til huset. Miljøvennlig og økonomisk. Og gøy. 

Anonymkode: 64a8f...982

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Er det så rart og ville ha alt nytt til barna? Et par venninner er nå snurte på meg for at jeg ikke ønsker og arve klær og leker etter deres barn. Jeg synes det er hæslig og tenke på at de er brukt.  Jeg har ikke god råd og tre barn men jeg vil prioritere dette viktigste. Nå føler jeg at de synes det er feil. Men barna fortjener jo alt nytt. Jeg sparer til ny vogn til bebien  som kommer i desember. Det ser bare dumt ut å legge den nye bebien i en gammel avdanket vogn. Er det så rart?

Det er jo stor forskjell på en gammel, avdanket vogn og en pent brukt vogn da. Jeg har kjøpt både nytt og brukt til barna mine. Klær, leker og utstyr av god kvalitet kan vaskes og er supert å kjøpe brukt da det brukes så kort tid. 

Anonymkode: 46374...4f0

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror ikke på at venninnene dine er snurt for at du ikke vil ha arvetøy, men jeg tipper de himler med øynene over at du har dårlig råd, en haug med unger og ingen økonomisk sans. 

Anonymkode: c40ac...f90

Vogn, bilstol og seng , det skulle min første fødte ha nytt. Ellers fikk vi mye klær og ting som var supert. Da vi var ferdige med barn, arvet de med mindre barn ting. Alt fint brukt, det med flekker og hull kastes.

No problem

Anonymkode: 99792...973

Annonse

Ingen av mine barn har brydd seg om at de har hatt brukt vogn, brukt bæresele, brukt bæremeis, brukt badebalje osv. Jeg var motsatt av deg, jeg trålte Finn.no for å finne de beste bruktkuppene. Det eneste jeg alltid har kjøpt nytt er bilsete. Kjøper fortsatt mange ting brukt. Mellomste elsker å gå på loppemarked og finner masse fine brukte klær.

Du må jo gjerne bruke alle pengene på å kjøpe alt nytt. Jeg kjøpte brukt og kunne bruke pengene mine på annet som f.eks huslån som nå snart er helt nedbetalt.

Anonymkode: 360fe...83d

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Ja, det ser skikkelig dumt ut å legge en NY baby i en gammel vogn.....for det er noe vi som har gamle babyer gjøre...eh?

Anonymkode: 11a35...445

Har lagt merke til at det er mange som  tenker slik, og de fleste av dem er personer med dårlig råd. Har nesten på følelse av at de prøver å bevise for omverden at de faktisk har råd til denne babyen ved å kjøpe alt nytt, redd for at noen skal stille spørsmål det dersom de kjøper brukt/arver.

Blant de som har penger virker det som om trenden er motsatt, kjøp brukt/arv, det er det som er mest miljøvennlig og man skal være opptatt av det.

Uansett, syns det er litt rart at de med lite penger bruker mer på babyutstyr enn de med mye.

Det er mye å spare på der ute, kanskje de med lite bør se på de med mye, det er muligens en grunn til at de har mye..

Anonymkode: 376b0...74c

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Har lagt merke til at det er mange som  tenker slik, og de fleste av dem er personer med dårlig råd. Har nesten på følelse av at de prøver å bevise for omverden at de faktisk har råd til denne babyen ved å kjøpe alt nytt, redd for at noen skal stille spørsmål det dersom de kjøper brukt/arver.

Blant de som har penger virker det som om trenden er motsatt, kjøp brukt/arv, det er det som er mest miljøvennlig og man skal være opptatt av det.

Uansett, syns det er litt rart at de med lite penger bruker mer på babyutstyr enn de med mye.

Det er mye å spare på der ute, kanskje de med lite bør se på de med mye, det er muligens en grunn til at de har mye..

Anonymkode: 376b0...74c

Det er vel ofte en sammenheng både med å være smart nok til å forstå at det er lurt å kjøpe brukt og en god jobb og mennæællom det å være opptatt av fasade og hvor mye penger man sitter igjenn med.

Anonymkode: 77ed0...48b

Anonym bruker skrev (På 16.10.2023 den 11.20):

Barna fortjener en mor som handler til det beste for dem ut fra en totalvurdering av situasjonen! Så når du har 3 barn fra før og venter en baby i desember må du jo gjerne kjøpe ny vogn om du vil, men det ville ikke jeg valgt med dårlig økonomi.Ny vogn og nytt utstyr er absolutt ikke det viktigste, det kommer langt ned på listen. Ny baby trenger fint lite, men de tre du har fra før trenger antakeligvis en del..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...