Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2023 #1 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg går på medisiner som gir meg økt matlyst. En positiv bivirkning for min del, men merker nå at jeg snart må kjøpe meg større klær. Jeg har verken lyst eller råd til å bytte ut klesskapet. Pga min manglende matlyst tidligere, så har jeg rutiner rundt kosthold og aktivitet, men det virker ikke å hjelper nå med å dempe matlysten. Jeg spiser meg mett som om det var julaften hver dag. Finnes det noe jeg kan prøve for å dempe lysten? Urter, te, kaffe, el.l. Noe som bare demper matlysten. Er ikke ute etter å gå ned i vekt, da jeg har gått fra 52kg til 65kg på 2mnd, men ønsker ikke å gå mer opp. Til info: jeg skal til legen om 2 uker for å diskutere de nye medisinene. Jeg skal selvsagt ta det opp med henne da. Men disse medisinene jeg går på nå, hjelper mot diagnosen min. Det er første gang på 3 år jeg føler meg levende igjen, så jeg vil gjerne fortsette på de. Så hvis det er en te el.l jeg kan suplere med for å dempe suget, hadde det vært fantastisk. Anonymkode: 9be8b...ef7
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2023 #2 Skrevet 16. oktober 2023 Er det seroquel eller quetiapin du går på? For de medisinene der ga meg virkelig ulvehunger! Det eneste som hjalp litt var å balansere kostholdet supernøye, men riktig mengde protein, karbohydrater ol. Men det ble for mye pes. Jeg ble tjukk. Anonymkode: b252c...02f
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2023 #3 Skrevet 16. oktober 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Er det seroquel eller quetiapin du går på? For de medisinene der ga meg virkelig ulvehunger! Det eneste som hjalp litt var å balansere kostholdet supernøye, men riktig mengde protein, karbohydrater ol. Men det ble for mye pes. Jeg ble tjukk. Anonymkode: b252c...02f Det er ikke noen av de. Husker ikke navnet, men begynner på M og navnet minner om ordet «marsipan»! Jeg har ok-ish kontroll på kosthold, men har så liten interesse for kaloritelling og slikt, så ønsker egentlig en quickfix til å bare dempe lysten. Anonymkode: 9be8b...ef7
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2023 #4 Skrevet 16. oktober 2023 Prøv å drikke en del vann før du spiser måltider, og få i deg vann her og der ila dagen. Det kan hjelpe en del å «fylle» magesekken, lure hjernen litt rett og slett. Anonymkode: 614a7...124
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2023 #5 Skrevet 16. oktober 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Prøv å drikke en del vann før du spiser måltider, og få i deg vann her og der ila dagen. Det kan hjelpe en del å «fylle» magesekken, lure hjernen litt rett og slett. Anonymkode: 614a7...124 Takk for tips. Det skal jeg prøve. Hadde vært supert om noe så enkelt kunne hjulpet! Anonymkode: 9be8b...ef7
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2023 #6 Skrevet 16. oktober 2023 Er det Mirtazapin? Det vil øke sulten din, men det viktigste er at du ikke har symptomer på den psykiske lidelsen du hadde. Det overgår all vektøkning, så ikke slutt. Beklager rar tekst, vet ikke hva som skjedde. Anonymkode: 02223...7c7
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2023 #7 Skrevet 16. oktober 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Er det Mirtazapin? Det vil øke sulten din, men det viktigste er at du ikke har symptomer på den psykiske lidelsen du hadde. Det overgår all vektøkning, så ikke slutt. Beklager rar tekst, vet ikke hva som skjedde. Anonymkode: 02223...7c7 Ja, det er den. Visste den ville påvirke sulten og har ingen planer om å slutte. Vil heller være noen kilo for tung. Men det begynner å gå utover klærne, og jeg har ikke råd å skifte ut klesskapet. Var heller ikke klar over at «påvirke sulten» var å gå opp 15kg på 1mnd. Skal prøve tipset med å drikke godt før måltider. Gratis og enkelt. Anonymkode: 9be8b...ef7
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2023 #8 Skrevet 16. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, det er den. Visste den ville påvirke sulten og har ingen planer om å slutte. Vil heller være noen kilo for tung. Men det begynner å gå utover klærne, og jeg har ikke råd å skifte ut klesskapet. Var heller ikke klar over at «påvirke sulten» var å gå opp 15kg på 1mnd. Skal prøve tipset med å drikke godt før måltider. Gratis og enkelt. Anonymkode: 9be8b...ef7 Det er et gammelt slanketips å fylle opp med kalorifattig drikke, te og kaffe er også bra. Noe annet er å spise volum. Legg på mye grønt og grønnsaker, stort i volum, lavt i kalori. Det vil bidra til økt metthetsfølelse. En tredje ting er protein. Proteiner hjelper med å holde sultfølelsen mer i sjakk, så sørg for st du får i deg nok proteiner til alle måltider (ikke bare middag). Anonymkode: 9e08c...ed2
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2023 #9 Skrevet 16. oktober 2023 Kan du bytte til en annen type depresjonsmedisiner, SSRI gir ikke økt matlyst. Anonymkode: e8f9a...95a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2023 #10 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg går også jevnlig på medisiner med samme bivirkning. Min løsning er å spise magert og proteinrikt, med forlenget nattfaste. Altså spiser jeg bare fra lunsj til middag. Som f.eks. Cottage cheese med bær, kokte egg, magert kjøtt. Spiser salat og grønnsaker i tillegg, litt brød av og til. Men når jeg prøver å spise en «vanlig lunsj», som to brødskiver med pålegg og en frukt ved siden av, blir jeg sulten igjen etter kort tid, og får ikke dempet sulten igjen. Anonymkode: 1d362...93c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2023 #11 Skrevet 17. oktober 2023 Takk for alle tips. Ser det er flere ting jeg enkelt kan justere. Slutt å sluke i meg skiver med skinke, ost og ett tonn majones! Visste egentlig at den måtte bort, men jeg har elsket de siste mnd. Nå er jeg ikke undervektig lengre, men midt i normalen! Jeg får bytte det ut med egg og grønnsaker. Tusen takk for tips alle!! Anonymkode: 9be8b...ef7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå