Gå til innhold

Koloskopi, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Jeg skal gjennom den undersøkelsen på fredag, og er litt spent. 

Var den preppen vanskelig å få ned? Fire liter virker uoverkommelig🙈

Var selve undersøkelsen veldig vond? Kan man sammenligne det med noe?

Veldig takknemlig for svar, liker å være mest mulig «forberedt».

Anonymkode: 7a3fa...cbc

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443475-koloskopi-noen-med-erfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gikk greit å drikke det. Kvalmende, men gikk. Anbefaler å drikke silt buljong, eplejuice, farris og å kjøpe resorbs på apoteket. Da opprettholder du saltbalansen i kroppen på tross av diareen og slipper å bli så svimmel. 

Ta imot alt du kan få av smertestillende. For meg var det ikke langt unna fødsel i smertenivå, jeg skrek rett ut, men dette varierer fra person til person, har blant annet med å gjøre hvor krappe svingene på tarmen er. Ikke sikkert det blir så ille for deg. Lykke til! 

Anonymkode: fceb1...9e6

Tusen takk for godt svar. Skal handle inn det du ga av tips, svimmel er jeg nok ac fra før 😅

Kan man starte uten smertestillende, men så ombestemme seg underveis om det er for vondt? Har så lang kjørevei hjem at jeg er redd for å bli kvalm av det de gir. 

Jeg syns det var utrolig ekkelt og kvalmende med det man skulle drikke på forhånd. Men dte gikk på et vis.

Selve undesøkelsen syntes ikke jeg var veldig smertefull.
Kjentes litt som kolikk/luftsmerter, men det var mest ubehagelig, men egentlig helt OK.
Gastroskopi er tusen ganger verre, dette var ikke noe å grue seg til.

Anonymkode: 116b2...2f6

Lykke til.

Selve undersøkelsen var ikke så ille, en blanding av kleint og vondt, men ikke veldig smertefullt. Jeg fikk ikke smertestillende.  

Avføringsmiddelet du tar i forkant fungerer som en omgangssyke.  Det gikk greit å få ned, men effekten var guffen.  

Anonymkode: 1d6aa...d33

Tusen takk for svar dere! Hjelper alltid å høre andres erfaringer syns jeg, uansett om det er positive eller negative opplevelser.

Da får jeg bare tvinge den drikken ned, og så satse på en del timer på badet 😅

Annonse

Tok undersøkelsen for 14 dager siden. Måtte ta 2+2 avføringstabletter, drikke 2 glass citrafleet + en god del vanlig klær væske (saft, buljong, vann, te, kaffe, brus,osv). Hadde en utrolig dyktig lege så selve undersøkelsen gikk uten smerter til tross for "vanskelig tarm" med ekstra bøy på som ville kaste ut slangen😅 Han brukte vann i steden for luft som var vanlig før når han gikk inn. Dette var kanskje 5.eller 6. gangen jeg tok koloskopi. Aldri brukt beroligende/smertestillende. Det kommer til å gå kjempebra 😊

Anonymkode: adc7c...d52

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Tok undersøkelsen for 14 dager siden. Måtte ta 2+2 avføringstabletter, drikke 2 glass citrafleet + en god del vanlig klær væske (saft, buljong, vann, te, kaffe, brus,osv). Hadde en utrolig dyktig lege så selve undersøkelsen gikk uten smerter til tross for "vanskelig tarm" med ekstra bøy på som ville kaste ut slangen😅 Han brukte vann i steden for luft som var vanlig før når han gikk inn. Dette var kanskje 5.eller 6. gangen jeg tok koloskopi. Aldri brukt beroligende/smertestillende. Det kommer til å gå kjempebra 😊

Tusen takk for svar! 2x2 avføringstabletter og 2 glass høres overkommelig ut, jeg må drikke 4L med prepp 😩 i tillegg til klare væsker, men det i seg selv skal jeg klare å få i meg. Er de fire literne jeg gruer meg til.

Godt å høre det gikk så bra, skjønner på svar her at det kan gå litt begge veier, så får bare forvente det verste, men håpe på det beste tror jeg 😅

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Tusen takk for svar! 2x2 avføringstabletter og 2 glass høres overkommelig ut, jeg må drikke 4L med prepp 😩 i tillegg til klare væsker, men det i seg selv skal jeg klare å få i meg. Er de fire literne jeg gruer meg til.

Godt å høre det gikk så bra, skjønner på svar her at det kan gå litt begge veier, så får bare forvente det verste, men håpe på det beste tror jeg 😅

Skjønner du gruer til de fire litrene... Jeg måtte også drikke noe lignende første gangen. De andre gangene har jeg bedt om citrafleet, - da trenger du som sagt bare to glass. Fikk beskjed om at jeg hadde dagens reneste tarm😅

Jeg ville spurt om å få bytte væske å drikke. Første gang jeg tok Koloskopi drakk jeg også så mye, og det var det verste med hele greien. Citrafleet er så mye bedre. Jeg måtte også ta 2+2 avføringstabletter nå siste gang. Kanskje det «hører sammen med» Citrafleet. 

Anonymkode: 7aba7...ede

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke tatt koloskopi, men en annen undersøkelse hvor jeg møtte tømme tarmen. Jeg synes de avføringstablettene var helt grusomme, ble kjempedårlig, kaldsvettet og fikk intense magekramper.

Anonymkode: 7fff7...510

Jeg tok undersøkelsen i sommer og måtte drikke de greiene. Er ikke godt, og jeg satt på toalettet hele formiddagen (det er vel det som er meninga 😅), men bare gjør det og bli ferdig med det. Fins verre ting, og dette er over på noen timer. Bedre å gjøre det ordentlig, enn å måtte prøve en gang til fordi man ikke har fått tarmen tømt helt… undersøkelsen var kun vondt når de kom til noen svinger, men da fikk jeg smertestillende så det gikk helt greit. Jeg syns gastroskopi er verre 🤗 Lykke til! 

Anonymkode: ea0d6...4b3

Jeg kastet opp av de 4 litere jeg måtte drikke. Så jeg måtte bytte til de 2 glassene med den andre vesken. Og da gikk det som en drøm. 
Drakk klare vesker utenom. Skjønner ikke hvorfor de anbefaler den 4 liter vesken? 

Anonymkode: 583c9...b83

Annonse

Anonym bruker skrev (På 16.10.2023 den 14.27):

Tusen takk for godt svar. Skal handle inn det du ga av tips, svimmel er jeg nok ac fra før 😅

Kan man starte uten smertestillende, men så ombestemme seg underveis om det er for vondt? Har så lang kjørevei hjem at jeg er redd for å bli kvalm av det de gir. 

Ja, det kunne jeg. De satte en veneflon klar i armen, slik at man kunne sette smertelindrene hvis det trengtes. Jeg syntes ikke at jeg trengte det😊

Anonymkode: 78fb3...784

Takker så mye for alle svar og erfaringer 😊 Jeg ringte for å spørre om jeg kunne endre hva jeg brukte som prepp og det var helt ok, så da slipper jeg drikke 4L av den andre, og det hjelper en hel del på «nervene» kjenner jeg.

Og så skal jeg fryse ned en del is og isbiter av saft og eplejuice, sånn at om jeg trenger å tygge i noe så har jeg i det minste det 😅

Kan jeg få lov til å spørre hvordan tiden etterpå var for dere? Jeg har to timer hjem i bil, kommer det til å bli et problem, eller er man ferdig tømt innen den tid? 🙈

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Takker så mye for alle svar og erfaringer 😊 Jeg ringte for å spørre om jeg kunne endre hva jeg brukte som prepp og det var helt ok, så da slipper jeg drikke 4L av den andre, og det hjelper en hel del på «nervene» kjenner jeg.

Og så skal jeg fryse ned en del is og isbiter av saft og eplejuice, sånn at om jeg trenger å tygge i noe så har jeg i det minste det 😅

Kan jeg få lov til å spørre hvordan tiden etterpå var for dere? Jeg har to timer hjem i bil, kommer det til å bli et problem, eller er man ferdig tømt innen den tid? 🙈

Du er ferdig tømt, men hvis du har fått smertestillende/beroligende kan du ikke kjøre selv. 

Anonym bruker skrev (På 18.10.2023 den 0.51):

Får håpe du er ferdig tømt før du skal hjem, hvis ikke blir undersøkelsen mislykket 😊 Det blir du helt sikkert. Ha noe mat og drikke liggende i bilen til du kommer ut igjen fra undersøkelsen, da er du nok sulten.

Jeg synes ikke selve undersøkelsen var ille, bare litt spesielt å se innsiden av tarmene sine på tv-skjerm mens man ligger der 😆

Tiden før var verre, «hold av» en do hjemme og hold deg i nærheten av den 😉 sønnen min kuppet plutselig doen nærmest meg så jeg måtte ta trappa ned til doen nede. Det gikk galt (i alle trinn på vei ned)😂

Anonymkode: 26342...1ba

Anonym bruker skrev (På 19.10.2023 den 2.36):

Får håpe du er ferdig tømt før du skal hjem, hvis ikke blir undersøkelsen mislykket 😊 Det blir du helt sikkert. Ha noe mat og drikke liggende i bilen til du kommer ut igjen fra undersøkelsen, da er du nok sulten.

Jeg synes ikke selve undersøkelsen var ille, bare litt spesielt å se innsiden av tarmene sine på tv-skjerm mens man ligger der 😆

Tiden før var verre, «hold av» en do hjemme og hold deg i nærheten av den 😉 sønnen min kuppet plutselig doen nærmest meg så jeg måtte ta trappa ned til doen nede. Det gikk galt (i alle trinn på vei ned)😂

Anonymkode: 26342...1ba

Takker for svar! Du hadde helt rett i at det var lurt å ha en do ledig 😂 Selve preppen gikk veldig greit. Ja, var mye løping til do, men hadde null magekramper/smerter. Selve undersøkelsen var grusom, legen sleit med å komme forbi svingene, og jeg ble liggende der i en time. Var veldig takknemlig for at smertestillende var et alternativ akkurat da 🙈

Noen av dere som har erfaring med biopsi? Jeg syns å huske (var litt groggy) at han sa alt så bra ut, men han tok 6 biopsier fra forskjellige steder. Gjør de det som rutine? 😊

Tok den på fredag, er fortsatt litt «sår»/øm i magen, hvor lenge varer det tru? 

igjen, tusen takk for alle svar, tips og råd. Takket være dere hadde jeg ikke så mye nerver verken dagen jeg tok prepp eller før/under selve undersøkelsen 😊

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Takker for svar! Du hadde helt rett i at det var lurt å ha en do ledig 😂 Selve preppen gikk veldig greit. Ja, var mye løping til do, men hadde null magekramper/smerter. Selve undersøkelsen var grusom, legen sleit med å komme forbi svingene, og jeg ble liggende der i en time. Var veldig takknemlig for at smertestillende var et alternativ akkurat da 🙈

Noen av dere som har erfaring med biopsi? Jeg syns å huske (var litt groggy) at han sa alt så bra ut, men han tok 6 biopsier fra forskjellige steder. Gjør de det som rutine? 😊

Tok den på fredag, er fortsatt litt «sår»/øm i magen, hvor lenge varer det tru? 

igjen, tusen takk for alle svar, tips og råd. Takket være dere hadde jeg ikke så mye nerver verken dagen jeg tok prepp eller før/under selve undersøkelsen 😊

Det er nok rutine, de gjorde det hos meg også. De ser etter markører for inflammasjon, så vidt jeg husker. Husker ikke hvor lenge magen var øm, men var noen dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...