Gå til innhold

Hvilken jobb hadde du valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En med en del ansvar, mye tidsfrister, veldig givende og samfunnsnyttig, samtidig mye nytt. Mulighet for å stige i gradene. Høy lønn med bonuser og andre firmagoder. Jobben ligger ganske langt unna hjemmet, så det går mye tid og er mye stress.

Jobb nærmere hjemmet, null ansvar, og mer "samlebåndoppgaver", null "karrieremuligheter" og ingen kollegaer. Lønn på ca 3-400000 mindre per år. Null stress, og masse tid til andre ting enn jobb. Mindre arbeidstid. 

Hva velge? Jeg har flere barn i barneskolealder og er superstreng og nesten utbrent. Vil jeg angre om jeg tar den letteste jobben som gir meg mye mindre stress, mer tid men også mye mindre lønn?

Vi har huslån på 3,2 mill. Og mannen tjener ikke veldig bra. 

Anonymkode: 1a935...673

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her vil jo flere faktorer spille inn, men mest viktig er kanskje om mannen din tar sin del hjemme. Da mener jeg ikke bare det rent fysiske, som husarbeid, men også tar aktivt del i det tredje skiftet. Hvis han ikke gjør det, eller er villig til det, så tviler jeg på at du vil takle den første jobben slik situasjonen din er ellers. På den andre siden vil jobb 1 kanskje tillate at dere kan kjøpe dere ut av mye rundt husarbeid. Ellers er den nest viktigste faktoren din motivasjon. Hvis den første jobben vil gi deg positiv energi, vil du også tåle belastningen av den mye bedre enn om ikke. Kan du reise kollektivt til/fra? I så fall kan du benytte den tiden til å hvile.

Anonymkode: f8d99...c88

Skrevet

Den første, uten tvil. Når barna nå snart er større og mer selvstendig er det kjipt i sitte med en samlebåndjobb som ikke gir deg utfordringer.

Anonymkode: 6eb63...35a

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

En med en del ansvar, mye tidsfrister, veldig givende og samfunnsnyttig, samtidig mye nytt. Mulighet for å stige i gradene. Høy lønn med bonuser og andre firmagoder. Jobben ligger ganske langt unna hjemmet, så det går mye tid og er mye stress.

Jobb nærmere hjemmet, null ansvar, og mer "samlebåndoppgaver", null "karrieremuligheter" og ingen kollegaer. Lønn på ca 3-400000 mindre per år. Null stress, og masse tid til andre ting enn jobb. Mindre arbeidstid. 

Hva velge? Jeg har flere barn i barneskolealder og er superstreng og nesten utbrent. Vil jeg angre om jeg tar den letteste jobben som gir meg mye mindre stress, mer tid men også mye mindre lønn?

Vi har huslån på 3,2 mill. Og mannen tjener ikke veldig bra. 

Superstreng skulle være superstresset 

Skrevet

Tiden når barna er små får du aldri igjen, mens sjansen til gode jobber kan komme flere ganger. Jeg hadde uten tvil valgt den letteste jobben. 

Anonymkode: 394e6...33b

Skrevet

Jeg hadde en lederstilling, men en periode mens ungene var små valgte jeg å jobbe 70% i en stilling "på gulvet"

Gikk tilbake til 100% og mye ansvar da ungene vokste til litt.

Det har overhodet ikke vært negativt for min del. Ikke for mine overordnede heller, snarere tvert imot, det gir en fin erfaring det også.

Anonymkode: d4492...3f1

Skrevet

Jeg ville valgt den letteste nå når du har små barn, uten tvil. Jobber kommer og vil komme senere også, du skal leve i denne perioden av livet også. Det går så fort, disse årene, og su går glipp av så mye om livet kun blir jobb og stress. Det lommer fort nok tider da du kan fokusere annerledes og på jobb på en annen måte. 

Skrevet

I din situasjon nå, som superstresset og nesten utbrent, som du skriver, ville jeg ikke valgt en stressende jobb. Ikke nå.

Skrevet

Ville tatt den første, og avtalt med mannen at han tar mer ansvar for barn og hus. 

Anonymkode: 2ac5c...f36

Skrevet

Ville valgt jobb 1. Tid til og fra jobb er din egentid, der du f.eks. kan lytte til lydbok e.l. Hva mener du med stress? Stramme tidsfrister, eller at du kjaser deg opp? Hvis det er det siste, så er det kun bortkasta energi. Hva er "ganske langt unna hjemmet"? 

Barn i barneskolealder kan fint hjelpe til hjemme. Mannen din må også ta skikkelig tak i hjemmet, det må kunne forventes siden du blir familiens hovedforsørger. 

Anonymkode: 26702...ef9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ville valgt jobb 1. Tid til og fra jobb er din egentid, der du f.eks. kan lytte til lydbok e.l. Hva mener du med stress? Stramme tidsfrister, eller at du kjaser deg opp? Hvis det er det siste, så er det kun bortkasta energi. Hva er "ganske langt unna hjemmet"? 

Barn i barneskolealder kan fint hjelpe til hjemme. Mannen din må også ta skikkelig tak i hjemmet, det må kunne forventes siden du blir familiens hovedforsørger. 

Begge skal vel ta skikkelig tak hjemme, uavhengig av hvem som er hovedforsørger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Begge skal vel ta skikkelig tak hjemme, uavhengig av hvem som er hovedforsørger. 

Det skal de, den ble litt klønete. Men deltar han for lite pr. nå (synes menn dessverre har litt lett for det!), så må han øke innsatsen. Samtidig mener jeg det må forventes at den som har kortest arbeidsvei og/eller kommer hjem først, bare starter med ettermiddagens gjøremål. Ikke som min mann gjorde i en ganske lang periode, han kom hjem og bare satte/la seg rett på sofaen. 

Skrevet
Ekspatt skrev (1 time siden):

I din situasjon nå, som superstresset og nesten utbrent, som du skriver, ville jeg ikke valgt en stressende jobb. Ikke nå.

Dette! Når du allerede et stresset og på vei til utbrenthet, vil lang reisevei og mye ansvar garantert vippe deg over streken. Mye bedre med mindre ansvar og kortere vei frem til barna er eldre og klarer seg mer selv. De pengene du tjener mer i den første jobben du nevner er ikke verdt det hvis det medfører utbrenthet og sykemelding....

Skrevet

Merkelig hvordan det stort sett bare er menn som håndterer krevende jobb mens de har små barn.

Anonymkode: 6eb63...35a

Skrevet

Den første. Selv om den andre gir mer «frihet». For det er mer frihet i å ha mer penger. Jo mindre penger man har, jo mindre frihet til å gjøre noe som helst har man. 

Anonymkode: 1b234...79a

Skrevet

Den som gir deg mest glede og engasjement! 

Anonymkode: 1bc43...ce2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...