Gå til innhold

Hvorfor kler man på hundene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er med i en hundegruppe for rasen vår på Facebook, og til tross for at det er robust rase av mellomstørrelse så driver folk med å kle på dem både dekke, regnfrakk og genser! Vi er nye som hundeeiere, men tenker at dekke ikke er nødvendig i 10 plussgrader? Hunder har vel ikke vondt av å bli våte?

Dere som har hund, hva er deres tanker om dette? Er det noe jeg ikke skjønner så vil jeg vite det, jeg vil jo hunden min alt godt. 

Anonymkode: 2c786...921

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men min bror fikk "kjeft" av en annen hundeeier for at hunden hans ikke hadde klær på seg, de hadde samme type hund, han ble omtrent målløs.

Jeg har ikke hund selv lenger, men akkurat det med noe dekke når det er f.eks regnvær synes jeg er praktisk, mindre gris blir det da. Synes det med å kle på hunder bare for å gjøre det er bare teit. Noen hunder er nesten mer som babyer enn de er hunder.

Anonymkode: 9158a...0ac

Skrevet

Har på regnjakke på hundene min. Stor Berner sennen. Dette pga pelsen ikke skal bli så våt når det regner. Kun for å gjøre det enklere for meg selv

Anonymkode: 7f9c8...031

Skrevet

Regnfrakk er nok for å slippe å tørke den når de kommer hjem igjen. Jeg har hund med voksende hår, så når pelsen er lang tar jeg innimellom på regnfrakk hvis det regner veldig mye ute. Ellers bruker hun evigheter på å tørke. Når hun er nybarbert/klippet skipper jeg det, da tørker hun uansett fort.

Ellers kan selv robuste hunder ha behov for ekstra varme i kuldegrader, men de færreste trenger det i 10 grader. Og av og til må de ha potesokker på om vinteren, for å beskytte mot salt og/eller isklumper mellom poteputene på undersiden av labben. I mye snø kan også hunder med lang pels trenge klær/skidress-liknende drakt for å unngå snøklumper i pelsen sin.

Anonymkode: 599b2...b4b

Skrevet

En jeg kjenner har en « barnehagedress» til hunden om vinteren. Veldig fint for hunden som slipper å fryse.

Anonymkode: 1cae2...acc

Skrevet

Bruker av og til regndekken for å slippe å ha en klissvåt hund inne etterpå. Hvis det er veldig kaldt på vinteren har vi på et dekken for å unngå at hun skal bli veldig kald. Etter at hun hadde hjernehinnebetennelse i vinter, så skal vi unngå at hun blir for kald. Vi har og en robust rase, beagle. Og hvis det er veldig skare eller veldig kaldt, potesokker.

Anonymkode: cf3a5...23c

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg er med i en hundegruppe for rasen vår på Facebook, og til tross for at det er robust rase av mellomstørrelse så driver folk med å kle på dem både dekke, regnfrakk og genser! Vi er nye som hundeeiere, men tenker at dekke ikke er nødvendig i 10 plussgrader? Hunder har vel ikke vondt av å bli våte?

Dere som har hund, hva er deres tanker om dette? Er det noe jeg ikke skjønner så vil jeg vite det, jeg vil jo hunden min alt godt. 

Jeg synes det er mye tullete og unødvendig påkledning av hunder, men har noen klær til vår hund likevel. Når det er ordentlig kaldt ute, eller vi er på tur hvor vi stopper og setter oss med matpakke så har vi på hunden vår en varm hundegenser av ull. Det er en ganske liten hund som fryser lett. Når det regner har vi ofte på henne et regndekken (et enkelt, billig kjøpt på Rusta) og det er mest for vår egen del, deilig å slippe søkkvåt hund inn i bil og hus. 

Anonymkode: 77f79...605

Skrevet

Jeg har chihuahua, en meksikansk rase uten underull. De har hår, akkurat som du har på hodet, og vi bruker jo lue ;) Hunden er nære bakken fordi den er så liten, og blir kald.

Så min har ullgenser på når det blir mange minus, men ikke før det blir minus og snø da. Ville jo aldri tatt på han genser nå...

Jeg har en venninne som har en puddelmiks, og den har hel "parkdress" når det er kram snø. Den får helt sinnsyke snøballer i pelsen, både på bena, under magen og under haka. Litt vittig å se på, men veldig plagsomt for hunden, blir verre og verre jo lenger de går i kram snø. Hun har aldri klær på den ellers da, bare i kram snø.

Så det kan nok være flere grunner til å ha klær på dem, men å kle dem i alt fra bunad til skinnjakke bare for gøy har jeg ikke helt sansen for. Hundene må få være mest mulig fri i bevegelsene sine uten å hemmes av klær.

Anonymkode: 9d72a...7a4

Skrevet

Jeg har cocker spaniel. På vinteren bruker jeg dress på han fordi pelsen holder på snøen så han får digre klumper i pelsen. Ellers bruker jeg ofte regndekken, rett og slett fordi han blir så søkkvåt. Når vi går spor så bruker han hals som holder ørene på plass, han tråkker mye i ørene sine når han sporer og det er ubehagelig. Ellers tåler han jo litt kulde da, klærne jeg bruker har en funksjon, det er ikke fordi jeg er redd han skal fryse. 
Min forrige hund (korthåret rase) brukte dekken om vinteren, når vi gikk på ski feks så tok jeg på varmedekken når vi hadde pause og så gikk han ellers uten. Var vi mange timer ute gikk han også med dekken (om det var minusgrader) Hunder fryser også, men det er jo ikke nødvendig å kle på for en kort tissetur da. 

Anonymkode: 69f40...e84

Skrevet

Slå opp "våteksem på hund", så ser du noen tilfeller av hunder som har hatt vondt av å bli våte...

Når det er sagt, en vanlig spasertur i regnvær fører neppe til dette. Nå sier du jo ikke noe om hvilken type pels osv., så det blir vanskelig å svare generelt. Mine har f eks stri, oljete dekkhår og må uti vannet for å bli gjennomvåte.

Som en hovedregel er det imidlertid alltid slik at våt pels  ikke holder hunden like varm. Det er jo som om du skulle ha på vått tøy fra innerst til ytterst. Klart du ville føle deg kald, selv om det er 10 grader ute.

Skrevet

Er ikke alle pelstyper som er laget for norsk klima. Det er også lov å gjøre det som er praktisk for eieren, f eks slippe gjennomvåt hund som bruker flere timer på å tørke. Er heller ikke behagelig for hunden å bli søkkvåt på tur. 

Skrevet

Jeg kler på hunden min fordi:

- Den hater å bli våt

- Den fryser lett

Skrevet

Jeg har bichon frise. Kler på den når føret er ille slik at jeg slipper alt pelsstellet. Pelsen floker seg veldig lett😅 

På vinteren bruker vi klær for å unngå snøklumper i pelsen for hundens skyld😊

Skrevet

Ser dere hundeeiere i andre land kle på bikkjene sine? Herregud, rike nordmenn ass. Jeg blir helt matt. 

Anonymkode: cbff0...15e

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ser dere hundeeiere i andre land kle på bikkjene sine? Herregud, rike nordmenn ass. Jeg blir helt matt. 

øh, ja? Det er helt vanlig å kle på hunder over hele Europa, USA, øst-Asia og Australia. Det er vel fordi mange hunderaser nå ikke bare finnes i landene de opprinnelige ble avlet for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det er sant, det er BARE vi nordmenn som kler på hundene våre. For er fantastisk innspill fra din side! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Har på regnjakke på hundene min. Stor Berner sennen. Dette pga pelsen ikke skal bli så våt når det regner. Kun for å gjøre det enklere for meg selv

Anonymkode: 7f9c8...031

Jeg har også vokst opp med bernere, og har flere i nær familie🤩 Men har aldri hatt klær på dem, i mitt hode høres det rart ut, de har jo både varm pels og vanntett underpels. 

Anonymkode: 3eb45...04d

Skrevet

Tenker at det er fornuftig å kle på hunder som ikke er utstyrt med pels tilpasset norsk vinter. 
Men det ser jo unektelig veldig rart ut å kle på dyr. Jeg velger kjæledyr som ikke trenger klær. 

Anonymkode: 3eb45...04d

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

I andre land utenfor Skandinavia så kler jo folk på hundene sine for gøy. Og de ekstreme farger pelsen. I Norge kler man på funksjonelle klær. Litt for egen del og mest for hunden. 
Veterinærer sier jo også at hunden må beskyttes mot kulda. De alle fleste tamhunder har fått avlet bort underull som beskytter mot kulde. I tillegg vaskes tamhunden så talglaget som smører hud og impregnerer hårene mot fukt er borte. 

Anonymkode: 69f40...e84

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hvilke land mener du da?

Snakker du om gatehundene i Tyrkia har du rett, ingen kler på dem. Men de må hekker ikke gå tur i regn og snø, eller blir badet med hundeshampo en gang i måneden...

Hunder med klær finner du i alle i-land. Noen med glitter og stas bare for gøy (og der er absolutt ikke Norge av verstinglandene), men stort sett praktiske klær for hunden sin del (og der er nok kalde og våte Norge ganske høyt på statistikken)

Anonymkode: 9d72a...7a4

Skrevet

Jeg skjønner jo at dyr også kan fryse, mitt hjertesukk gjelder friske og hardføre hunder som blir påkledd og får hundret naturlig bevegelse på vår/sommer/høst. Anskaffer man seg hund med mye pels så må man vel akseptere at de blir veldig våte når det regner. 

Potesokker på snø og salta veier og dekken ved mange minus kan ikke sammenligne med regnfrakk i plussgrader. 

Og å sammenligne våte hunder med mennesker som går i vått tøy… det har jag faktisk ikke ord for. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner jo at dyr også kan fryse, mitt hjertesukk gjelder friske og hardføre hunder som blir påkledd og får hundret naturlig bevegelse på vår/sommer/høst. Anskaffer man seg hund med mye pels så må man vel akseptere at de blir veldig våte når det regner. 

Potesokker på snø og salta veier og dekken ved mange minus kan ikke sammenligne med regnfrakk i plussgrader. 

Og å sammenligne våte hunder med mennesker som går i vått tøy… det har jag faktisk ikke ord for. 

hi

Nå er det nok ulikt for ulike raser, men ikke alle hunderaser har pels i den forstand den opprinnelige ulven har. De har ikke underullen og fettlaget som beskytter huden som en naturlig regnfrakk. I stedet har de hår som blir vått, helt inn til huden. Når man da bor steder med mye nedbør og om denne typen pels er lang, blir også tørketiden lang, hver gang. Dette kan føre til eksem, og det kan også være at hunden blir fortere kald fordi den bokstavelig talt blir gjennomvåt, akkurat slik et menneske i våte klær blir.

Når det gjelder hunderaser med pels der underullen og fettlaget er på plass, trenger ikke hunden regntøy, men det er da virkelig forståelig at eieren kanskje synes det er greit å slippe en våt hund inne. Og et regndekken vil ikke hindre en hund i å bevege seg fritt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

hi

Da går du vel ute i regnet uten regnjakke selv da? For det er vel meningen at man skal bli gjennomvåt når det regner?

For oss på Vestlandet regner det gjerne flere uker i strekk, og hunder med mye pels kan bruke flere timer på å tørke. Da er hunden konstant våt, og det er jo ikke bra for huden deres. Gamle hunder fryser også lettere enn yngre hunder, samt at det er litt kjipt å ha en hund i hus som er konstant fuktig.

🤔

Skrevet
Pobie skrev (56 minutter siden):

Da går du vel ute i regnet uten regnjakke selv da? For det er vel meningen at man skal bli gjennomvåt når det regner?

For oss på Vestlandet regner det gjerne flere uker i strekk, og hunder med mye pels kan bruke flere timer på å tørke. Da er hunden konstant våt, og det er jo ikke bra for huden deres. Gamle hunder fryser også lettere enn yngre hunder, samt at det er litt kjipt å ha en hund i hus som er konstant fuktig.

🤔

Du kan faktisk ikke sammenligne mennesker og dyr. Det er et nivå man ikke kan legge diskusjonen på. 

Skrevet

Her har hundene back on track som de bruker når det bikker et par minus. Dette gjelder da de gamle hundene på 14 og 12 år. Han som er godt pelset og "bare" 8 år, får ikke B&T før det blir noe kaldere. Den eldste på 14 har også et ulldekken som hun bruker når det er litt kaldere for å forhindre nedkjøling, da hun av naturlige grunner ikke beveger seg så fort som før.

De har også dekken når det regner. Ja de er hunder og har pels, men blir de våte tar det en evighet å tørke, samt at de blir veldig kalde. De kan ikke ta av seg pelsen og henge den til tørk slik som vi mennesker kan gjøre med klær, så regndekken er ikke bare for tull. 

Det verste jeg ser er folk som går godt innpakket i 10 minus, mens den korthårede hunden går uten dekken. 😞 Slike burde ta en tur ut i kun superundertøy og se om de klarer å holde varmen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...