Gå til innhold

Blodprøver, ferritin++

Anbefalte innlegg

Sånn imens jeg venter på at legekontoret åpner:

Tok noen blodprøver på et sykehus for en måneds tid siden, fikk resultatene i posten i går uten noen forklaring, og blir så nysgjerrig.

det som er utenfor referanseområde:

P-ferritin: 301 (p-jern 24, p-transferrinmetning 0,43)

p-urat: 140

Og jeg blir så nysgjerrig på betydning. Skjønner at det er utenfor referanse, men siden jern og transferrinmetning er godt innenfor normalen forstår jeg ikke så mye mer enn det 😅

Og urat? Vet at om man har for høy er det tegn på urinsyregikt, men for lav? 

Noen som vil synse med meg, eller som faktisk har litt peiling? (Skal ringe legen når det åpner, men det er en liten stund til.)

Anonymkode: 8eb76...1e0

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443415-blodpr%C3%B8ver-ferritin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Sånn imens jeg venter på at legekontoret åpner:

Tok noen blodprøver på et sykehus for en måneds tid siden, fikk resultatene i posten i går uten noen forklaring, og blir så nysgjerrig.

det som er utenfor referanseområde:

P-ferritin: 301 (p-jern 24, p-transferrinmetning 0,43)

p-urat: 140

Og jeg blir så nysgjerrig på betydning. Skjønner at det er utenfor referanse, men siden jern og transferrinmetning er godt innenfor normalen forstår jeg ikke så mye mer enn det 😅

Og urat? Vet at om man har for høy er det tegn på urinsyregikt, men for lav? 

Noen som vil synse med meg, eller som faktisk har litt peiling? (Skal ringe legen når det åpner, men det er en liten stund til.)

Skjønner at det er litt dumt å svare på sånt over et forum 😅 Men en oppdatering likevel: snakket bare med hun som tok telefon, viser seg at jeg har hatt høy ferritin over flere år, hun skjønte like lite som meg. Men da er det vel ikke noe farlig regner jeg med. Spennende å se hva legen sier når jeg har time der om noen uker.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Skjønner at det er litt dumt å svare på sånt over et forum 😅 Men en oppdatering likevel: snakket bare med hun som tok telefon, viser seg at jeg har hatt høy ferritin over flere år, hun skjønte like lite som meg. Men da er det vel ikke noe farlig regner jeg med. Spennende å se hva legen sier når jeg har time der om noen uker.

Lykke til ❤️ jeg aner dessverre ikke 

Anonymkode: 6a4c1...398

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Lykke til ❤️ jeg aner dessverre ikke 

Anonymkode: 6a4c1...398

Tusen takk ❤️

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kanskje du har såkalt vikingblod? I så fall er du sannsynligvis en svært god kandidat for å bli blodgiver. 

Anonymkode: 54776...d16

Det hadde jo vært supert, men jeg er syk og får dessverre ikke gi blod. Ville jeg hatt høy ferritin alltid da? Dette startet visst for noen år siden, før det var det normalt.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk ❤️

Det hadde jo vært supert, men jeg er syk og får dessverre ikke gi blod. Ville jeg hatt høy ferritin alltid da? Dette startet visst for noen år siden, før det var det normalt.

Nei, det kommer gjerne med årene. Mamma fikk det da hun nærmet seg 50 år, etter å ha slitt med jernmangel nesten hele livet fram til da. Jeg er 42 år og ser ut for å gå i samme retning. Bare vær oppmerksom på at det kan bli for høyt, og da må det tappes ut blod. Du kan google det.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det kommer gjerne med årene. Mamma fikk det da hun nærmet seg 50 år, etter å ha slitt med jernmangel nesten hele livet fram til da. Jeg er 42 år og ser ut for å gå i samme retning. Bare vær oppmerksom på at det kan bli for høyt, og da må det tappes ut blod. Du kan google det.

Aha, tusen takk for svar! 

Jeg har googlet mye, men ser ut som det da ville vært høyt jern også? Det har jeg jo ikke (eller så har jeg helt misforstått, og det er fullt mulig, for jeg er ikke helsepersonell 😂). Blir «spennende» å se hva legen sier på legetimen.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk ❤️

Blodprøver må alltid vurderes ut fra en sammenheng. Man kan sjelden og aldri ta isolerte prøver som er tatt og si noe om dem på personnivå. De må tolkes opp mot alder, kjønn, hvorfor er de tatt, andre sykdommer, medisinbruk, osv.

Ferritin er en inflammasjonsmarkør, så hvis du har annen sykdom kan det være derfor den er høyere enn vanlig. 

Anonymkode: b15ef...f70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...