Gå til innhold

Flere her med barn som har PDA?

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med brainstorming på små eller store ting som fungerer. Har en del allerede, men trenger litt innspill for å «ta tilbake hverdagen». Man går ofte inn i en sirkel og det er demotiverende med alle mulig ting man forsøker som ikke fungerer.

Hittil har jeg:

- forsøke å finne måter for undervisning slik at barnet selv tror de kom på ideen

- foreslå at det søkes om kurs til både lærere og oss foreldre

- en til en undervisning

- videoundervisning 

- dagsplaner med avkryssing

- belønning for gjennomføring

- ny kontaktlærer da den hun har ikke finnes autoritær

Hun er forresten 15 år, har mer eller mindre ikke deltatt i undervisning i et år, vært tilstede på skolen nesten hver dag, og har venner, men de blir færre og færre. Neste år er vgs, og etter et år med forsøk på å få o gang noe sammen med skolen, så har de endelig forstått hva jeg snakker om, og DA blir det plutselig møte med både PPT og helsesykepleier tilstede. Rektor, kontaktlærer og sosiallærer også. Og da skal jeg komme med alt jeg har rett og slett.

Anonymkode: 022ab...3b6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443405-flere-her-med-barn-som-har-pda/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen tips dessverre. Prøver egentlig bare å holde hodet over vann og holde ut. Her gjenstår nesten 4 år med grunnskole. Heldigvis har jeg PPT og BUP i ryggen, men en helt tannløs skole uten beslutningsevner gjør at det meste stopper helt opp. 

Anonymkode: f0c6f...67e

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har ingen tips dessverre. Prøver egentlig bare å holde hodet over vann og holde ut. Her gjenstår nesten 4 år med grunnskole. Heldigvis har jeg PPT og BUP i ryggen, men en helt tannløs skole uten beslutningsevner gjør at det meste stopper helt opp. 

Det er det jeg opplever også. Selv om alle spesialister er enig om at dette må behandles tidlig og så effektivt som mulig. Hvis det å la det skure og gå til det er for sent er det mest effektive man kan gjøre, så er det faktisk sløvt. Disse barna ødelegger jo ikke bare for seg selv, men for andre også.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Huff. Pda er svært krevende og tøft ! Sender deg klemmer. 

Anonymkode: a31e7...6e3

Takk! Ja, jeg er totalt utslitt. Alt er vanskelig. Alt skal diskuteres. Alt skal unngås

Finne en læringsvei via hobbyene hennes. F eks hvis hun spiller gitar, la henne ta den med i timene, la henne stikke for å øve på gitar når det blir vanskelig å være der inne, vise henne låter på youtube hun kan innstudere, som tilhører ett eller annet tema eller en epoke og som åpner for prat om den epoken. Eller hvis hun er interessert i håndball, eller i hudpleie for den del: ta utgangspunkt i dette og starte en samtale om kropp og helse, og jobbe derfra inn til temaer som berører naturfag.

Anonymkode: 44529...ab9

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Disse barna ødelegger jo ikke bare for seg selv, men for andre også.

Hvordan ødelegger de for ANDRE?

Mitt barn har angst, har han ødelagt for meg, mener du? Mer enn han som har kronisk eksem? Begge deler er masete og forlanger mye av meg, men jeg ser ikke på det som at barna "ødelegger for meg". Like lite som min 80 år gamle far ødelegger for meg, bare fordi han har demens.

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Mitt barn har angst, har han ødelagt for meg, mener du? Mer enn han som har kronisk eksem? Begge deler er masete og forlanger mye av meg, men jeg ser ikke på det som at barna "ødelegger for meg". Like lite som min 80 år gamle far ødelegger for meg, bare fordi han har demens.

Du klarer ikke å se at de andre kan være noen andre enn deg som mor? Ganske pussig å sammenlikne angst og kronisk eksem med PDA... 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Finne en læringsvei via hobbyene hennes. F eks hvis hun spiller gitar, la henne ta den med i timene, la henne stikke for å øve på gitar når det blir vanskelig å være der inne, vise henne låter på youtube hun kan innstudere, som tilhører ett eller annet tema eller en epoke og som åpner for prat om den epoken. Eller hvis hun er interessert i håndball, eller i hudpleie for den del: ta utgangspunkt i dette og starte en samtale om kropp og helse, og jobbe derfra inn til temaer som berører naturfag.

Hobbyene er sminke og serier.. hun er ikke i timene på skolen. Og de få gnagene hun er det, så sitter hun og sminker seg i timen. Vet ikke om det er gunstig å tillate det helt. Hun spilte håndball i mange år, men laget ble oppløst nå i sommer. Det ga noe struktur i alle fall.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Barn/ungdommer med PDA er vanskelige å ha med å gjøre. Det er ikke det samme som angst eller eksem. Hun vandrer rundt i klasserommet og plager folk, hun er slem mot andre uten å tenke over det, hun investerer ikke følelser i venner eller familie. Null empati. Hvordan tenker du at hun ikke ødelegger for andre ved å plage dem?

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jøss. Du klarer ikke å se utover din rolle som mor? Det er vel ingen som har antydet at de ødelegger for foreldrene sine, men de kan være en skikkelig utfordring for omgivelsene å forholde seg til. 

Anonym bruker skrev (På 13.10.2023 den 0.01):

Du klarer ikke å se at de andre kan være noen andre enn deg som mor? Ganske pussig å sammenlikne angst og kronisk eksem med PDA... 

Hvilke andre da, da....? De barna hen allikevel ikke møter, fordi hen ikke er på skolen? De voksne hen heller ikke møter der? Hvem eksakt?

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Null empati. Hvordan tenker du at hun ikke ødelegger for andre ved å plage dem?

Der er ingen lovmessighet i at PDA tar empatien vekk hos den som lider av det, altså...

Annonse

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hobbyene er sminke og serier.. hun er ikke i timene på skolen. Og de få gnagene hun er det, så sitter hun og sminker seg i timen. Vet ikke om det er gunstig å tillate det helt. Hun spilte håndball i mange år, men laget ble oppløst nå i sommer. Det ga noe struktur i alle fall.

De voksne som evt skal undervise henne kan jo likevel finne en vei inn til henne gjennom å bruke sminkeinteressen hennes som portal. Kunst og håndverk, for eksempel, der er det fargelære og komposisjon i fokus. Eller kan hun finne historiske bilder og sminke seg som Marlene Dietrich eller Audrey Hepburn? 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvilke andre da, da....? De barna hen allikevel ikke møter, fordi hen ikke er på skolen? De voksne hen heller ikke møter der? Hvem eksakt?

Men dette handler ikke om ditt barn. Dette handler om barn med PDA. Og da mitt barn. Og hun ødelegger for alle andre.

Der er ingen lovmessighet i at PDA tar empatien vekk hos den som lider av det, altså...

Nei, men nå skrev jeg her da at min har null empati. Jeg har ikke skrevet at det gjelder alle eller ingen. Det gjelder mitt barn.

De voksne som evt skal undervise henne kan jo likevel finne en vei inn til henne gjennom å bruke sminkeinteressen hennes som portal. Kunst og håndverk, for eksempel, der er det fargelære og komposisjon i fokus. Eller kan hun finne historiske bilder og sminke seg som Marlene Dietrich eller Audrey Hepburn? 

Ja. Mengder forutsetter at hub kommer til timen. Det eneste hun deltar på er utdanningsvalg. Alle andre fag, så er hun der en liten stund, men så bare går hun ut. Og hun er STA. Ingen skal kunne fortelle henne noe. Eller kreve noe av henne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...