Gå til innhold

Dum og kunnskapsløs. Andre?

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er mer vanlig enn jeg tror, ellerom jeg er usedvanlig kunnskapsløs. Ingen unnskyldning, men har adhd og evner ikke å ta til meg ny info/lære nye ting. 

Da krigen brøt ut i Ukraina var det mye prat om dette (kollegaer, familie etc). Jeg blir vare sittende å høre på, og hvis noen henvender seg til meg så prater jeg det bort. Jeg vet ikke hva jeg skal si, for jeg vet ingen ting om det. Aner ikke hvorfor de kriger. I starten visste jeg ikke at det var Russland som kriget mot ukraina 😳

Nå er det sånn på nytt. Jeg har fått med meg via VG at det bombes i Israel.  Er det krig der nå? Hvem kriger? Jeg får ikke med meg noe, og fårstår så lite når jeg prøver å lese. Fått med meg "Israel" og "gaza", men hva, hvem, hvor? Greier å lese overskrifter før jeg faller av. Er det krig på(i??) Gaza? Er det Gaza som kriger mot Israel? Er Gaza en by? Skjønner dere eller? 😟😟😟😟😟

Anonymkode: 68856...596

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443390-dum-og-kunnskapsl%C3%B8s-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også ADHD, men jeg har fått med meg det meste. Men det er jo fordi interessen min for å vite er tilstede, og da får jeg med meg det jeg leser. Er jeg ikke interessert nok, så får jeg med meg null selv om jeg leser 120 tykke bøker om det.

Sjekk med DPS (ikke BUP som foreslått over her) om de kan hjelpe deg med metoder om du får behandling der. Hvis ikke kan du gå til psykiater eller psykolog privat, eller henvises til DPS av fastlege. 

Anonymkode: ae678...122

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du lærer annerledes, har du tatt dette opp med bup eller annen behandler?

Anonymkode: d8b55...765

Nei, ikke annet enn det vi var innom under utredningen. Dvs at jeg har problemer med å lese en bok, lese en tekst osv fordi jeg ikke registrerer hva jeg leser. Har ikke snakket veldig mye om hvor ufattelig dum jeg føler meg og hvor utenfor det får meg til å føle meg 😐

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har også ADHD, men jeg har fått med meg det meste. Men det er jo fordi interessen min for å vite er tilstede, og da får jeg med meg det jeg leser. Er jeg ikke interessert nok, så får jeg med meg null selv om jeg leser 120 tykke bøker om det.

Sjekk med DPS (ikke BUP som foreslått over her) om de kan hjelpe deg med metoder om du får behandling der. Hvis ikke kan du gå til psykiater eller psykolog privat, eller henvises til DPS av fastlege. 

Anonymkode: ae678...122

Takk for tips, skal snakke med legen om henvisning. 

Jeg er i utgangspunktet ikke interessert, fordi hverdagen og det som skjer rundt meg og barna er mer enn nok (høres veldig egoistisk ut, men vil tro andre KAN kjenne seg igjen hvis de er i lignende situasjon).

Men, når det er sagt så er jeg jo veldig interessert i en endring. Jeg prøver og prøver, fordi det er flaut å sitte i en samtale med flere. Enten er jeg stille, og virker dum av den grunn. Eller så spør noen meg et spørsmål, og jeg har ikke noe svar. Åhhhhh!😔

Anbefaler et abonnement på Klar Tale! Lettlest og forståelig. 

Det er palestinere som har gått til angrep på (ulovlige) jødiske bosetninger. Det brukes voldsomme våpen på begge sider, og flere tusen sivile er drept. Hvem sin skyld? Ekstremt sammensatt bilde! I Midtøsten har jøder og arabere levd "side om side" i minst et par tusen år, og helt fredelig har det vel sjelden vært. Etter 2. verdenskrig "fikk" jødene et godt stykke landområde som fikk navnet Israel. Her bodde det selvfølgelig også arabere/palestinere, og de var jo ikke fryktelig happy over å "miste" land. 

Likevel kunne det kanskje gått nokså bra hvis jødene hadde holdt seg til landområdet de fikk, men det gjorde de ikke. Jødene har i alle år etter opprettelsen okkupert landområder utenfor Israel, og presset palestinerne vekk. 

Så kan man jo diskutere. Hvem "har skylda"?

Anonymkode: 4f85b...15d

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er palestinere som har gått til angrep på (ulovlige) jødiske bosetninger. Det brukes voldsomme våpen på begge sider, og flere tusen sivile er drept. Hvem sin skyld? Ekstremt sammensatt bilde! I Midtøsten har jøder og arabere levd "side om side" i minst et par tusen år, og helt fredelig har det vel sjelden vært. Etter 2. verdenskrig "fikk" jødene et godt stykke landområde som fikk navnet Israel. Her bodde det selvfølgelig også arabere/palestinere, og de var jo ikke fryktelig happy over å "miste" land. 

Likevel kunne det kanskje gått nokså bra hvis jødene hadde holdt seg til landområdet de fikk, men det gjorde de ikke. Jødene har i alle år etter opprettelsen okkupert landområder utenfor Israel, og presset palestinerne vekk. 

Forresten, for å fylle ut bildet litt mer: Inne i Israel ligger blant annet Jerusalem, som er en svært viktig by for alle de tre abrahamittiske religionene jødedom, kristendom og islam. (Disse religionene har alle tre sitt opphav i Abraham.) 

Du må finne en måte å lære på som fungerer for din hjerne.

Er det lettere om du ser nyhetene først på nrk super og får en veldig enkel og lettfattelig tilnærming så du har litt basiskunnskap før du ser voksennhhetene?

Akkurat Midtøsten er vanskelig selv for de lærde. Det er så mye gammelt grums som ligger i bunnen der. Hamas som startet bombingen nå er palestinere, men de er også en elstremistgruppe så man kan ikke si at alle palestinere er som dem.

Det har blitt gjort så mye dritt fra begge sider at vi som står utenfor kan fordømme handlinger, men vanskelig ta parti.

Så kommer land som Egypt og Libanon inn i bildet også, og det komplette kaos er løs.

Anonymkode: ed07a...aeb

Jeg har Aspergers og lærer også litt annerledes enn mange andre. Jeg får med meg litt, og er snart 50 år så jeg vet en del om hva som har skjedd før også.
Jeg googler en del detaljer som andre virker å bare forstå av seg selv (eller at de bare ikke helt bryr seg), for å kunne forstå sammenhengene. Helt konkret eksempel er at jeg i går satt og leste VG eller Dagbladet, om krigen mellom Hamas og Israel. Så er det en sånn type artikkel: «hvorfor kriger de, hva er historien» så jeg klikker inn for å lese og å forstå. Men de glemmer detaljene! De skriver feks: «Etter andre verdenskrig flyttet mange jøder til Middelhavet». Og ikke noe mer info om det. Da blir jeg skikkelig frustrert ( nei jeg gjør meg ikke dum/vanskelig, men jeg TRENGER eksakt informasjon) for Middelhavet er ganske stort. Og jeg får tusen spørsmål i hodet som jeg ikke får svar på… Disse må jeg Google en etter en, og ofte er det svært forvirrende å skulle sette sammen dette til noe som er forståelig og som henger på greip. Jeg forstår at denne konflikten er og har vært svært komplisert, men det må da gå an for aviser og nyheter på tv å kunne skrive/lage  artikler/innslag hvor de faktisk forklarer godt bakgrunnen for ting som skjer. Veldig mange av oss klarer ikke plukke opp biter av informasjon her og der, og sette det sammen som et puslespill. Vi er ikke dumme, men fordi vi trenger knagger å henge ting på/og å forstå sammenhengene, så blir det vanskelig å følge med og å forstå når media ikke klarer å formidle dette på en god måte. 

Anonymkode: 7e00c...e6b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk❤️

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Du må finne en måte å lære på som fungerer for din hjerne.

Er det lettere om du ser nyhetene først på nrk super og får en veldig enkel og lettfattelig tilnærming så du har litt basiskunnskap før du ser voksennhhetene?

Akkurat Midtøsten er vanskelig selv for de lærde. Det er så mye gammelt grums som ligger i bunnen der. Hamas som startet bombingen nå er palestinere, men de er også en elstremistgruppe så man kan ikke si at alle palestinere er som dem.

Det har blitt gjort så mye dritt fra begge sider at vi som står utenfor kan fordømme handlinger, men vanskelig ta parti.

Så kommer land som Egypt og Libanon inn i bildet også, og det komplette kaos er løs.

Skjønner,  da er det ikke håp for meg å forstå kaoset 🫢 skal se om det hjelper med barnenyheter før voksennyheter 👍

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har Aspergers og lærer også litt annerledes enn mange andre. Jeg får med meg litt, og er snart 50 år så jeg vet en del om hva som har skjedd før også.
Jeg googler en del detaljer som andre virker å bare forstå av seg selv (eller at de bare ikke helt bryr seg), for å kunne forstå sammenhengene. Helt konkret eksempel er at jeg i går satt og leste VG eller Dagbladet, om krigen mellom Hamas og Israel. Så er det en sånn type artikkel: «hvorfor kriger de, hva er historien» så jeg klikker inn for å lese og å forstå. Men de glemmer detaljene! De skriver feks: «Etter andre verdenskrig flyttet mange jøder til Middelhavet». Og ikke noe mer info om det. Da blir jeg skikkelig frustrert ( nei jeg gjør meg ikke dum/vanskelig, men jeg TRENGER eksakt informasjon) for Middelhavet er ganske stort. Og jeg får tusen spørsmål i hodet som jeg ikke får svar på… Disse må jeg Google en etter en, og ofte er det svært forvirrende å skulle sette sammen dette til noe som er forståelig og som henger på greip. Jeg forstår at denne konflikten er og har vært svært komplisert, men det må da gå an for aviser og nyheter på tv å kunne skrive/lage  artikler/innslag hvor de faktisk forklarer godt bakgrunnen for ting som skjer. Veldig mange av oss klarer ikke plukke opp biter av informasjon her og der, og sette det sammen som et puslespill. Vi er ikke dumme, men fordi vi trenger knagger å henge ting på/og å forstå sammenhengene, så blir det vanskelig å følge med og å forstå når media ikke klarer å formidle dette på en god måte. 

Anonymkode: 7e00c...e6b

Takk for svar. Var veldig gjenkjennelig!❤️

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, ikke annet enn det vi var innom under utredningen. Dvs at jeg har problemer med å lese en bok, lese en tekst osv fordi jeg ikke registrerer hva jeg leser. Har ikke snakket veldig mye om hvor ufattelig dum jeg føler meg og hvor utenfor det får meg til å føle meg 😐

Du er ikke dum, hjernen din tar bare til seg informasjon på en annen måte. Det høres kanskje rart ut, men har du prøvd tiktok? Du kan bruke den på samme måte som Google (gjelder selvfølgelig å være litt kildekritisk der også), men f.eks dette med Israel kan du søke opp i søkefeltet «Israel Palestina easy explination», videoene er som regel 30 sek - 3 min, og det kan være enklere for deg å holde ut.

Anonymkode: 3188f...b99

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du er ikke dum, hjernen din tar bare til seg informasjon på en annen måte. Det høres kanskje rart ut, men har du prøvd tiktok? Du kan bruke den på samme måte som Google (gjelder selvfølgelig å være litt kildekritisk der også), men f.eks dette med Israel kan du søke opp i søkefeltet «Israel Palestina easy explination», videoene er som regel 30 sek - 3 min, og det kan være enklere for deg å holde ut.

Anonymkode: 3188f...b99

Men veldig mye falske nyheter på tiktok da, så der må man være mer enn vanlig kildekritisk. 

Vil absolutt anbefale NRKSuper eller NRKSkole. De forklarer til barn, noe som hjelper meg veldig på slike tema. Jeg har ingen diagnose, men bare generelt lite interesse for politikk og konflikter som skjer i verden. Å skjekke barnekanaler er helt genialt for slike som meg, som ønsker å følge med, men interessen er ikke der i det hele! 

Anonymkode: f4004...8c5

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Vil absolutt anbefale NRKSuper eller NRKSkole. De forklarer til barn, noe som hjelper meg veldig på slike tema. Jeg har ingen diagnose, men bare generelt lite interesse for politikk og konflikter som skjer i verden. Å skjekke barnekanaler er helt genialt for slike som meg, som ønsker å følge med, men interessen er ikke der i det hele! 

Anonymkode: f4004...8c5

Skal prøves 😁

Tips fra en pedagog: Når en sier hun har vanskeligheter med å ta til seg informasjon nevner konkrete begreper som «Israel» og «Gaza», ikke svar med helt andre begreper som «Midtøsten» og «bosettinger».

Anonymkode: ce2e3...c1d

Haha... høres helt ut som meg det der...

Har NULL interesse for slike ting som skjer i verden. Hadde ikke fått med meg det som skjer i Palestina før mannen nevnte det. Sønnen vår(på 11) hadde begynt å diskutere dette med mannen min. Gubben har snakket litt med meg om det her, jeg svarer bare ja og ha. Aner ikke hvem som angriper hvem og hva annet som skjer.

Jeg har ikke adhd eller noe annen diagnose. Bare totalt uinteressert..

Anonymkode: 36306...25e

Du er ikke dum. Så tøft av deg å skrive dette innlegget! Det er nok mange som vet like lite. 

Lærer du mer av å lytte enn å lese? Podcaster er en super måte å få økt forståelse for bl.a. nyhetsbildet. 
Sjekk ut f.eks. Forklart, oppdatert, kommentert, dypdykk mm. 

Anonymkode: 07fe4...c65

Dette er nok ganske uavhengig av diagnosen din😊 For å forstå, enten det gjelder Russland/Ukraina eller Israel/Palestina, så krever det at man har et minimum av interesse i bunn. Dette er komplekse konflikter. Men du må slutte å snakke deg selv ned, ingen er dumme pga en dum diagnose😊

Anonymkode: 61a63...d9b

Jeg skjønner på en måte hva du mener her, og jeg har også ADHD. Én ting er (manglende) interesse, men for meg blir slike nyhetssaker ofte mest vanskelig fordi jeg opplever dem som så voldsomt overveldende. Plutselig er det fem ulike artikler etter hverandre øverst på førstesiden, om et vanskelig emne i utgangspunktet, og da steiler hjernen min og går rett i rullegardinmodus. Og jeg har høy utdannelse med bl.a. årsstudium i historie og kan den historiske bakgrunnen til denne konflikten sånn noenlunde. Likevel har jeg ikke klart å lese noe som helst om dette nå. Min strategi er å følge med på samtaler andre har, eller få noen som kjenner meg godt til å gi meg en oppsummering av de viktigste punktene. Da får jeg mer oversikt og brutt det ned til en overkommelig mengde, og vil da senere kunne klare å følge litt mer med selv. 

Hjernene våre er rett og slett skrudd sammen litt annerledes enn andre sine hjerner. Vi blir lettere overveldet, mister fortere fokus og har mye større problemer med å ta til oss kunnskap om noe vi ikke er interessert i. På den positive siden tenker vi mye fortere enn andre i krisesituasjoner, så der er vi god å ha. I tillegg er vi kreative og tenker oftere utenfor boksen, og kan gjerne se løsninger andre ikke kan, og vi har hyperfokus. Jeg er sikker på at du kan enormt mye om ting du faktisk er interessert i, fordi der har hjernen din stor kapasitet. Slutt å kalle deg selv dum, det hjelper i hvert fall ikke. 

Anonymkode: ebfbf...365

Anbefaler å høre på radio/podcast. NRK har mye bra Oppdatert er korte radioprogrammer som tar for seg aktuelle tema. Urix handler (naturlig nok) om utenrikspolitikk, og Nyhetsmorgen handler om litt av alt av nyheter. 

Endret av the amazing spidermamma

Hjernen min er enda mer vanskelig. Et innlegg på FB nevnte salmonella. Da begynner hjernen min å kverne og tenke at salmonella er jo som kolera light. Jeg får så mange merkelige assosiasjoner fra det ene til det andre.

Anonymkode: f21e7...1ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...