Gå til innhold

Hvor lett er det å få jobb som helsefagarbeider

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uten utdanning får du jobb som assistent e.l.

Helsefagarbeider blir du ikke uten fagbrev som det...

Men det er ikke vanskelig å få jobb i helsesektoren uten utdanning, det er stor mangel på folk. Jeg har en sønn på 19 år og mange i hans kull skal i militæret i januar og jobber denne høsten. Mange jobber i hjemmesykepleien og på sykehjem, helt uten utdanning 

Anonymkode: f3d52...8f7

Annonse

Det er, etter min erfaring, Ikke noen praktisk forskjell på assistenter og fagarbeidere i helsevesenet. Vil du gjerne ta fagbrev er det også fort gjort. Men har du ikke fagbrev blir du ansatt som assistent. 

Anonymkode: 3da97...931

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er, etter min erfaring, Ikke noen praktisk forskjell på assistenter og fagarbeidere i helsevesenet. Vil du gjerne ta fagbrev er det også fort gjort. Men har du ikke fagbrev blir du ansatt som assistent. 

Det er jo ikke fort gjort å ta fagbrev som helsefagarbeider da.

Anonymkode: dc914...372

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke fort gjort å ta fagbrev som helsefagarbeider da.

Hvis du allerede har gjennomført videregående, som jeg regner som et minimum, og har jobb innenfor et relevant felt, er det ganske fort gjort, jo.
Besvare noen enkle oppgaver på nett, får hjelp av veileder om noen av oppgavene oppleves vanskelige, ikke mulig å stryke, og deretter en dag med fagprøve. 
Jeg har veiledet flere assistenter gjennom det løpet, og kan bekrefte at det er fort gjort, og på et nivå alle får til. 

Det er ikke vanskelig å få jobbe uten utdannelse, det er lett å få vikariater eller oppdrag som ekstravakt. Fast stilling derimot, er det vanskelig å få uten utdannelse.

Anonymkode: cd28a...0d9

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Etter min erfaring er det stor forskjell på en assistent og en fagarbeider. Og det går på kunnskap. Noen assistenter er kjempeflinke og har masse kunnskap, men det har kommet med lang erfaring innen yrket. De aller fleste assistenter mangler kunnskap og kommer derfor til kort i mange situasjoner. 

Anonymkode: b66c8...4bb

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Etter min erfaring er det stor forskjell på en assistent og en fagarbeider. Og det går på kunnskap. Noen assistenter er kjempeflinke og har masse kunnskap, men det har kommet med lang erfaring innen yrket. De aller fleste assistenter mangler kunnskap og kommer derfor til kort i mange situasjoner. 

Og de fleste fagarbeidere som ikke både har gode personlige egenskaper og mange års arbeidserfaring har også store mangler i kunnskap og faglighet, akkurat som assistenter. Nettopp derfor påpekte jeg at med og uten fagbrev går ut på det samme, etter min erfaring. 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og de fleste fagarbeidere som ikke både har gode personlige egenskaper og mange års arbeidserfaring har også store mangler i kunnskap og faglighet, akkurat som assistenter. Nettopp derfor påpekte jeg at med og uten fagbrev går ut på det samme, etter min erfaring. 

Må kanskje legge til at min jobb er innen psykisk helse, hvor det at enkelte ansatte ikke er miljøterapeuter med videreutdanning/master, gjør jobben krevende for resten av oss. Men noen har bestemt at personalet skal bestå av en viss andel fagarbeidere. De har nok bare glemt å tenke på at de ikke har kompetanse. 

Hvis jobben gikk på å utføre behandlers prosedyre, hjelpe pasienter med personlig hygiene og måltider hadde det helt sikkert holdt med fagbrev. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De har uansett en utdannelse og stiller onde fleste tilfeller sterkere enn en assistent uten utdannelse. 

Må kanskje legge til at min jobb er innen psykisk helse, hvor det at enkelte ansatte ikke er miljøterapeuter med videreutdanning/master, gjør jobben krevende for resten av oss. Men noen har bestemt at personalet skal bestå av en viss andel fagarbeidere. De har nok bare glemt å tenke på at de ikke har kompetanse. 

Hvis jobben gikk på å utføre behandlers prosedyre, hjelpe pasienter med personlig hygiene og måltider hadde det helt sikkert holdt med fagbrev. 

Her er det ikke snakk om master vs  fagutdannelse. Her er det snakk om fagutdannelse vs null utdannelse. 

I hjemmesykepleien eller på sykehjem er det stor forskjell på fag og ufaglært. I somatikken er det altså stor forskjell om det ikke er det hos deg. 

Anonymkode: d4217...266

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Her er det ikke snakk om master vs  fagutdannelse. Her er det snakk om fagutdannelse vs null utdannelse. 

Ja nettopp. Og jeg sier at min erfaring fra flere arbeidsplasser, samt mange kollegaers tilbakemeldinger, er at om en kollega er fagarbeider eller assistent i praksis ikke utgjør noen forskjell i arbeidshverdagen. Deres faglige nivå er ganske likt. 

Men for å få fast jobb er det en fordel å ha fagbrev. 

Sånn til info: jeg har null relevant praksis, jeg er utdannet i noe helt annet, men kunne tenke meg å bytte jobb. De søker en del helsefagarbeidere nærmere hjemmet. Den lange reiseveien gjør at jeg ikke klarer å ta meg av et barn med diagnoser adekvat, og ikke har jeg mulighet til å gå ned i stilling. Det er 0 eller 100%. Som helsefagarbeider er jo dette mye lettere da de fleste er ansatt i deltidsstillinger.

Anonymkode: 7e8de...743

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ja nettopp. Og jeg sier at min erfaring fra flere arbeidsplasser, samt mange kollegaers tilbakemeldinger, er at om en kollega er fagarbeider eller assistent i praksis ikke utgjør noen forskjell i arbeidshverdagen. Deres faglige nivå er ganske likt. 

Men for å få fast jobb er det en fordel å ha fagbrev. 

Og hvilke arbeidsplasser kommer denne erfaringen i fra? Jeg jobber har jobbet på sykehjem i 20 år, og der er det stor faglig forskjell på en fagarbeider og en assistent. Det samme gjelder for eks. hjemmesykepleien og annet som omhandler pleie. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Sånn til info: jeg har null relevant praksis, jeg er utdannet i noe helt annet, men kunne tenke meg å bytte jobb. De søker en del helsefagarbeidere nærmere hjemmet. Den lange reiseveien gjør at jeg ikke klarer å ta meg av et barn med diagnoser adekvat, og ikke har jeg mulighet til å gå ned i stilling. Det er 0 eller 100%. Som helsefagarbeider er jo dette mye lettere da de fleste er ansatt i deltidsstillinger.

Du får høre? Jeg jobber i hjemmesykepleien i stor by, om vi trenger helsefagarbeider kan ikke du fylle den stillingen for du kan ikke ta de samme oppdragene. Men i følge hun over her i psykiatrien går det der. Du får prøve! Lykke til uansett, vi trenger folk uansett. 

Anonymkode: d4217...266

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du får ikke stilling som helsefagarbeider uten å ha den yrkestittelen. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Du vil ikke få jobb som helsefagarbeider.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du får ikke fast jobb som helsefagarbeider når du ikke har utdanningen, men du får lett vakter som assistent.

Anonymkode: f3d52...8f7

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hvis du allerede har gjennomført videregående, som jeg regner som et minimum, og har jobb innenfor et relevant felt, er det ganske fort gjort, jo.
Besvare noen enkle oppgaver på nett, får hjelp av veileder om noen av oppgavene oppleves vanskelige, ikke mulig å stryke, og deretter en dag med fagprøve. 
Jeg har veiledet flere assistenter gjennom det løpet, og kan bekrefte at det er fort gjort, og på et nivå alle får til. 

Det er 104 timers undervisning for å ta teorieksamen

Men:

«Når du har samlet til sammen 5 års relevant praksis i faget, kan du søke din fylkeskommune om å gå opp til fagprøven/svenneprøve.»

Anonymkode: b0c86...ddd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...