Gå til innhold

Dere med migrene som trigges av mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med migrene som trigges av mat hva spiser dere?

Jeg har prøvd å kutte ut de matvarene som trigger migrenen, men listen blir bare lenger og lenger :(
Er jo snart ikke mer jeg kan spise :( 

Anonymkode: ab09b...b7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at all maten trigger migrenen da? Det holder ikke at man har fått migrene etter å ha spist varen en gang eller to, det kan være tilfeldigheter.

Det må skrives skikkelig dagbok, så du er helt sikker. Det kan også endre seg, at ting som trigget migrene da du var 20 år ikke gjør det når du er 30.

Det er noen ting jeg vet trigger migrenen, som alkohol, sitrus og voldsomme hopp i blodsukkeret, eller jeg får gjerne migrene når det går ned igjen. Da er det ikke den enkelte matvaren som trigger det, men at jeg har gått for lenge uten å spise, og velger å spise noe med veldig mye karbohydrater eller sukker i, da får jeg migrene. Holder jeg blodsukkeret mer jevnt kan jeg spise det meste.

Anonymkode: 5a308...59c

Skrevet

Har to barn med migrene, eller nå er det i teorien voksne. Mat er en trigger, men det er ikke selve matvarene som er en trigger.  De bør spise regelmessig til faste tider uansett hvem dag i uka det er, de bør spise samme mengde og like mange mellommåltider. Det er også rådene vi har fått av ulike leger og sykehus, det å finne ett mengde og få inn rutinen på alle dager i uka ikke bare hverdagene. Noe som kan bety at de bør stå opp tidligere enn de ønsker i helger og ferier. 

Hun ene reagerer ganske raskt om hun ikke får spist regelmessig nok, hun andre reagerer en dag eller mer etter. Hun som reagerer sist går ofte på en smell der, for når hun ikke merker det med engang tenker hun alltid det er en annen grunn og jeg må begynne å nøste opp i hva hun har spist og gjort. Som oftes viser det seg at hun har syndet med maten. Sovet litt lenge på lørdag og dermed hoppet over ett måltid, da kommer migenen på mandag ofte når hverdagen slår til igjen. 

Kunstig søtningsstoffer er en trigger for mitt ene barn. Så vi prøver så langt vi kan å holde oss unna light produkter. Hun drikker brus med sukker, det vår helt greit om det ikke er store mengder. Drikker hun samme mengde med light brus så begynner murringa i hodet. Sjeldent det blir noe anfall, men murringa kommer og hu må ta det mer med ro. 

Anonymkode: cb3bc...3c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Har to barn med migrene, eller nå er det i teorien voksne. Mat er en trigger, men det er ikke selve matvarene som er en trigger.  De bør spise regelmessig til faste tider uansett hvem dag i uka det er, de bør spise samme mengde og like mange mellommåltider. Det er også rådene vi har fått av ulike leger og sykehus, det å finne ett mengde og få inn rutinen på alle dager i uka ikke bare hverdagene. Noe som kan bety at de bør stå opp tidligere enn de ønsker i helger og ferier. 

Hun ene reagerer ganske raskt om hun ikke får spist regelmessig nok, hun andre reagerer en dag eller mer etter. Hun som reagerer sist går ofte på en smell der, for når hun ikke merker det med engang tenker hun alltid det er en annen grunn og jeg må begynne å nøste opp i hva hun har spist og gjort. Som oftes viser det seg at hun har syndet med maten. Sovet litt lenge på lørdag og dermed hoppet over ett måltid, da kommer migenen på mandag ofte når hverdagen slår til igjen. 

Kunstig søtningsstoffer er en trigger for mitt ene barn. Så vi prøver så langt vi kan å holde oss unna light produkter. Hun drikker brus med sukker, det vår helt greit om det ikke er store mengder. Drikker hun samme mengde med light brus så begynner murringa i hodet. Sjeldent det blir noe anfall, men murringa kommer og hu må ta det mer med ro. 

Anonymkode: cb3bc...3c5

Mitt ene barn har migrene. Da han var mindre utløste lyd (høyt surr ) og lavt blodsukker migrene. Nå går han sjelden så lavt blodsukker så nå utløses migrene sjelden av dette

Anonymkode: e9213...029

Skrevet

Kjenner meg så igjen! Føler alle matvarer er triggere. 😔

Var hos lege i går og i dag. 

Han ene nevnte mat med Low food map. Ikke gå på dietten, men kan hjelpe med mat med Low. 

Jeg blir kannakas dårlig av asparges, mel, laks og blåbær feks, men jordbær tåler jeg bedre. Så jeg skal prøve å spise mere Low food map. Google meg fram til lister. 

Hodepinenorge skriver at de har friskmeldt sjokoladen... 

At man får cravings og spiser sjokolade mens et anfall allerede er på vei. Jeg er ikke helt enig. Jeg tåler Freia melkesjokolade kjempebra, mens Nidar reagerer jeg på. 

Unngå hvetemel, saft, endel tilsetningsstoffer. 

Anonymkode: 63b21...259

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...