Gå til innhold

Sukkeravhengig, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Dere andre som er sukkeravhengig eller har vært, hva gjorde dere? Spiser stort sett godteri/potetgull i helgene, men blir da fredag, lørdag og av og til søndag. Jeg gleder meg til neste helg for da kan jeg spise godis igjen...er det noe godt i ukedagene spiser jeg det, jeg er pokker meg ikke sterk nok til å ikke spise.

Ja, man kan unngå å kjøpe å ha det i hus. Mannen gjemmer snopet så jeg ikke skal finne det, finner jeg noe spiser jeg det i smug, er helt sykt. Kjenner jeg higer etter noe søtt hele tiden. Hva vil hjelpe, hvor lang tid tar det før søtsuget er borte? 

Orker ikke spydige og nedlatende kommentarer, men råd til hjelp. Er som å være narkoman.

Anonymkode: 5c0cd...082

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443374-sukkeravhengig-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det som funket for meg var å kutte det helt  ut, da mistet jeg lysten etterhvert.

Anonymkode: 6e692...329

Hvordan klarte du å stå i mot fristelser hvis du var borte, noe på jobb osv? Jeg tenker hele tiden, bare 1 til, det skader ikke...jeg har på en måte ikke lyst til å kutte det helt ut heller, men det var det med å stoppe da.

Takk for svar.

Hi

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan klarte du å stå i mot fristelser hvis du var borte, noe på jobb osv? Jeg tenker hele tiden, bare 1 til, det skader ikke...jeg har på en måte ikke lyst til å kutte det helt ut heller, men det var det med å stoppe da.

Takk for svar.

Hi

Det er noe som heter viljestyrke. 

Anonymkode: 2ece5...ecf

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Tilskudd på 250 mg magnesium om dag. Jeg tok det mot depresjon og mistet søtsuget etter en uke. 

Anonymkode: 2f22d...ee8

Jeg har kromtabletter liggende, kan forsøke det igjen. Takk for tips.

Hi

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Takk for svar.

Hi

Jeg hadde bare bestemt meg, for meg var det å skulle spise bare litt, som å fore et godtemonster som aldri fikk nok og bare ville ha mer og mer.

Anonymkode: 6e692...329

Jeg kuttet godteri helt! Nå har jeg ikke spes lyst på lenger. Ikke spist sjokolade/smågodt på snart 3 måneder! Spiser kaker/is når det blir servert, men ikke sjokolade/godteri som var min store last. Gått ned 8 kg.

Anonymkode: 7db61...3e0

Nå har jeg ikke helt sansen for sukkeravhengigdiagnosen (ikke vondt ment altså). Ville startet med å dekke søtbehovet i måltidene. Dvs. Syltetøy ( eller annet søtt) på brødskiva. Ha epler og bananer tilgjengelig. Jeg skjønner godt at folk sprekker på slankekurer, når de spiser mat fullstendig fri for søtt. Mye av det snopet man får kjøpt er ikke menneskemat. For egen del spiser jeg heller norsk sjokolade, enn snop med tre års holdbarhet.

Annonse

Jeg skjønner akkurat hva du snakker om. Det eneste som fungerer for meg er å kutte helt. Om jeg bestemmer meg for å bare spise noen biter godteri så blir jeg etterpå gående å tenke på å ta en bit til helt til jeg sprekker. 

Jeg har ikke mistet lysten på godter, men bruker mye mindre energi og tankekrefter på å holde meg unna. 

prekæs skrev (2 timer siden):

Nå har jeg ikke helt sansen for sukkeravhengigdiagnosen (ikke vondt ment altså). Ville startet med å dekke søtbehovet i måltidene. Dvs. Syltetøy ( eller annet søtt) på brødskiva. Ha epler og bananer tilgjengelig. Jeg skjønner godt at folk sprekker på slankekurer, når de spiser mat fullstendig fri for søtt. Mye av det snopet man får kjøpt er ikke menneskemat. For egen del spiser jeg heller norsk sjokolade, enn snop med tre års holdbarhet.

Å bli avhengig av sukker er faktisk høyst reelt og ikke noe tullegreier. Hvis det bikker over, er det faktisk like vanskelig å kutte ut sukker som det er å kutte ut tobakk eller alkohol. 

HI: Det er faktisk best å kutte helt, helt ut i en periode på 2-4 uker fordi det er omtrent så lang tid det tar for kroppen å gi slipp på avhengigheten. Deretter kan du gjeninnføre noe sukker, gjerne slik prækes foreslår, altså gjennom vanlig mat. Eventuelt sette tydelige begrensninger for deg selv slik at du har lov å kose deg litt innimellom, men har en avtale med deg selv om hvor mye og ofte som er ok. F.eks. ett lite kakestykke av én kake i besøk, en rad med sjokolade på lørdagskvelden el. Men først må du nullstille kroppen igjen. Og muligens vil du da oppdage at behovet uansett ikke er så stort lenger. 

Anonymkode: afaa8...49b

prekæs skrev (2 timer siden):

Å ikke ha sansen for en reell ting som sukkeravhengighet er det samme som å ikke ha sansen for - eller tro det er sant- at det finnes avhengighet under hele tatt, det vitner om at du ikke har opplevd det?

Anonymkode: 2c7c1...fda

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Takk for svar.

Hi

Jeg var også sukker avhengig. Men så bestemte jeg meg for att nokk er nokk. Nå kjøper jeg 20 biter smågodt som jeg spiser hver lørdag kveld. Ikke mer. Så jeg har fakktisk gått ned 35 kilo🤭 selfølgelig også pga noen andre tiltak også da. 

Anonymkode: 9f15f...af9

For meg funker det dårlig å kutte det helt ut.

Det som funket var faktisk å gjøre det helt motsatte. Å tillate meg selv å spise det jeg har lyst på. Men jeg kjenner godt etter, da. Har jeg virkelig lyst på den sjokoladebiten nå, eller er det egentlig ikke så nøye? Hvis jeg virkelig har lyst på den, så spiser jeg den. Men «virkelig lyst på» forsvinner gjerne etter noen få biter, og da slutter jeg selv om det sikkert hadde vært godt med en bit til.

Og så sørger jeg for at det jeg har tilgjengelig av snacks er ganske kjedelig.

Jeg valgte meg popcorn og kokesjokolade, frukt og youghurt. Det har jeg alltid i hus. Annet godteri kjøpes kun inn i små mengder til helgen.

Og så prøver jeg å spise minst mulig ultraprossesert mat. Jeg har tro på å gi kroppen næring den kjenner igjen, da vil den bli mer tilfreds og slutte å crave.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...