Gå til innhold

kjenner dere noen som er veldig selvsentrerte?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner det. Så ikke noe savn der? Blir vel ikke det når det går en vei i lang tid.  

Anonymkode: fc74a...8d1

Nei, ikke noe savn. Vi hadde noen fine år som venner, men de siste 10 var mer av medlidenhet enn noe annet. Da den tok slutt var det slutt.

sug lut skrev (Akkurat nå):

Nei, ikke noe savn. Vi hadde noen fine år som venner, men de siste 10 var mer av medlidenhet enn noe annet. Da den tok slutt var det slutt.

Skjønner. Da er det gjerne godt da. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner. Da er det gjerne godt da. 

I den forstand at jeg har det bra og slipper uendelig gnag, og hun tilsynelatende også har det bra der hun er nå så er det godt, ja.

sug lut skrev (4 minutter siden):

I den forstand at jeg har det bra og slipper uendelig gnag, og hun tilsynelatende også har det bra der hun er nå så er det godt, ja.

Jeg forstår det når ting blir sånn. Livet går videre og alle blir ikke med. 

Anonym bruker skrev (På 13.10.2023 den 2.26):

Kan du sitere litt av den tilbakemeldingen her, sånn at vi har noe å hjelpe oss med når vi skal gjøre det slutt med en navlebeskuer?

Anonymkode: 39067...3a3

Har du noen du vil kvitte deg med? Det er vel bare å unngå dem eller si det til dem. 

Annonse

Anonym bruker skrev (På 10.10.2023 den 13.23):

Vi kjenner et par som er veldig greie, men damen der er enormt selvsentrert. Hun prater om seg og sine prosjekter hele tiden. Hun er aldri interessert i å høre på noen andre. Jeg tror egentlig hun har en diagnose, men jeg tør ikke spørre noen om det. Hun er hobby-fotograf og legger ut en masse bilder på sosiale medier hver eneste dag. Hun får aldri solgt noe, men holder fortsatt på. Vi ble invitert til en sosial sammenkomst hos dem for en liten tid tilbake, men da måtte hun ta bilder av oss først til et prosjekt hun holdt på med da. Dagen etter så vi bilder av oss på facebook sammen med de andre gjesten som var der. Hun reklamerte for prosjektet sitt. Ingen ble spurt om det var greit at hun gjorde dette. 

De er så veldig på oss med tanke på å sosialisere seg, og jeg orker rett og slett ikke det lenger. Det er overhodet ikke interessant å være med folk som er så selvsentrerte. Hva skal man si for å få de til å forstå et nei? Tenker jeg ikke gidder å finne på unnskyldninger lenger

Anonymkode: 37db5...818

Jepp dessverre.. 

denne venninna er litt for glad i å bare snakke om sine opplevelser og problemer.

ikke at jeg spammer henne osv det gjør jeg aldri, men når jeg skriver noe på melding så får jeg bare veldig korte svar.. mens hun selv forventer at jeg skal svare på alt hun må lufte ut.. hun svarer bare tilbake «uffda» «å neeei..». Også når jeg sier noe om mitt skal hun gjøre det om seg selv og snakke om sitt og driter helt i det jeg har og si fordi hennes er viktigere :) har sluttet og snakke med denne venninna da, da alt skal handle om hun og hennes ting

Anonymkode: 333b9...144

Jeg har hatt flere ekstremt selvsentrerte venner som har sugd all energi. Etter mange år forsto jeg at det er fordi min mor har «groomet» meg til å være et veldig lett offer for slike personligheter. Hun er snart 80 og fortsatt ser hun kun seg og sitt, og alt som ikke er som hun ønsker er andres feil. Det gikk noen lys opp for meg etter jeg fikk barn og så at hun blant annet skylte på småbarna når hun ikke fikk den mottagelsen og oppmerksomheten hun syns hun burde ha på besøk. Når det gjalt vennskapene mine, fikk jeg ansvaret for å fikse deres liv, og tok det ivrig på meg. Etter år med mors manglende bekreftelse og klaging over alle som ødela for henne, var det som om jeg opplevde at om jeg klarte å fikse «alt» for venner, ville de gi meg bekreftelsen jeg aldri fikk som barn. Problemet er bare at slike bare tar og tar til det ikke er mer igjen. En blir aldri god nok for dem og de legger gjerne skylden for ting som ikke går som de ønsker på den som står nærmest.

I dag har jeg en god venn som mange vil tenke er selvopptatt men som ikke er det. Om jeg har en utfordring, forteller han om noe lignende han har opplevd. Jeg reagerte ikke på det, men andre har kommentert at han liksom alltid skal kuppe samtalen. Nå vet jeg at det er fordi han har ADHD og at det er hans måte å vise empati på. Jeg har liksom alltid følt meg bedre etter å ha snakket med han, så for meg var det veldig rart å høre at folk tenkte han var selvopptatt. Han er den beste vennen jeg noen sinne har hatt. 

Så ja, selvopptatte venner er forferdelig slitsomt, men noen blir nok feiltolket og mange går nok glipp av veldig morsomme og genuine venner fordi de avskriver dem som selvopptatte.

Anonymkode: 99801...d00

Vi har en god venn hvis kone er helt enormt selvsentrert. Vi jobber alle i kreative yrker der det vi gjør og den vi er på mange måter er tett forbundet. Det betyr at om alt skal dreie seg om henne stopper jo alt opp, bli ikke noe morsomt eller dialogisk. Hun er også utlending og klager på alt i Norge, særlig helsehjelp osv. Samtidig nyter hun veldig godt av alle godene her inkludert gode rause stipender og støtte til prosjekter. Hun er såpass uspiselig at vi nesten aldri ser dem. Skikkelig kjipt egentlig.

Har mange ganger lurt på om jeg skal si til henne hvordan jeg oppfatter henne. Men jeg tror ikke det er verdt strevet. 

Anonymkode: 0bfa8...00a

Anonym bruker skrev (På 14.10.2023 den 23.15):

Har du noen du vil kvitte deg med? Det er vel bare å unngå dem eller si det til dem. 

Har 2. Jeg vil gjerne vite innholdet sånn at jeg kan gjøre det slutt på en måte de vil takke meg for etterpå, i stedet for å bli snurte og fornærma. Siden den tilbakemeldingen var så god og konkret, og mottakeren var så glad for å ha fått den.

Anonym bruker skrev (På 14.10.2023 den 22.50):

Jeg forstår det når ting blir sånn. Livet går videre og alle blir ikke med. 

Man får vel sørge for at man er verd å ha med på turen, da. Og ikke bli en klamp om foten som det er et drass å vandre med. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har 2. Jeg vil gjerne vite innholdet sånn at jeg kan gjøre det slutt på en måte de vil takke meg for etterpå, i stedet for å bli snurte og fornærma. Siden den tilbakemeldingen var så god og konkret, og mottakeren var så glad for å ha fått den.

Synes hun ga deg et fint svar. Vil du kvitte deg med dem for en hver pris?  Eller som hun skrev kunne dere hatt en god samtale og fortsatt? 

Man får vel sørge for at man er verd å ha med på turen, da. Og ikke bli en klamp om foten som det er et drass å vandre med. 

Det er sant. Man velger selv hvem man vil ha med seg. 

Annonse

Så du er konfliktsky og ønsker en veldig generell quickfix? Det høres som latskap og overflatiskhet.

Grunnen til at tilbakemeldingen hun ga fungerte var nok at den kom fra hjertet og var tilpasset akkurat den hun snakket med. 

Anonymkode: 85a89...da2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...