Gå til innhold

kjenner dere noen som er veldig selvsentrerte?

Anbefalte innlegg

Vi kjenner et par som er veldig greie, men damen der er enormt selvsentrert. Hun prater om seg og sine prosjekter hele tiden. Hun er aldri interessert i å høre på noen andre. Jeg tror egentlig hun har en diagnose, men jeg tør ikke spørre noen om det. Hun er hobby-fotograf og legger ut en masse bilder på sosiale medier hver eneste dag. Hun får aldri solgt noe, men holder fortsatt på. Vi ble invitert til en sosial sammenkomst hos dem for en liten tid tilbake, men da måtte hun ta bilder av oss først til et prosjekt hun holdt på med da. Dagen etter så vi bilder av oss på facebook sammen med de andre gjesten som var der. Hun reklamerte for prosjektet sitt. Ingen ble spurt om det var greit at hun gjorde dette. 

De er så veldig på oss med tanke på å sosialisere seg, og jeg orker rett og slett ikke det lenger. Det er overhodet ikke interessant å være med folk som er så selvsentrerte. Hva skal man si for å få de til å forstå et nei? Tenker jeg ikke gidder å finne på unnskyldninger lenger

Anonymkode: 37db5...818

Fortsetter under...

Sånne mennesker skjønner ikke unnskyldninger, og tar ikke til seg klar tale heller.

Regner med dere sa fra da hun la ut bilder av dere på sosiale medier, om dere ikke synes det var greit? Ba henne fjerne dem?

Snakker man rett fra levra til sånne preller kritikken av og de synes du er urimelig, men det er kanskje måten å bli kvitt invitasjonene på...

Jeg kjenner ei som er veldig selvsentrert, min kusine. Jeg velger å ikke ha noe med henne å gjøre. Voksne dama i 30 årene oppfører seg som en bortskjemt tenåring, men hun lever utenfor samfunnet da. Er ufør pga psykiske diagnoser, og bruker opp alle rundt seg så de må stenge henne av. Ikke engang foreldrene og søsknene hennes klarer henne i mer enn bittesmå doser. Ingen har henne på sosiale medier, hun bor i kommunal bolig for mammaen hennes kan rett og slett ikke ha henne boende i sitt hus lenger.

Høres ut som din bekjente er hakket mer "normal" og mestrer livet litt bedre, men du må velge. Enten tar du henne som hun er, eller du kutter henne ut. Hun kommer ikke til å endre seg.

Anonymkode: af133...205

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Sånne mennesker skjønner ikke unnskyldninger, og tar ikke til seg klar tale heller.

Regner med dere sa fra da hun la ut bilder av dere på sosiale medier, om dere ikke synes det var greit? Ba henne fjerne dem?

Snakker man rett fra levra til sånne preller kritikken av og de synes du er urimelig, men det er kanskje måten å bli kvitt invitasjonene på...

Jeg kjenner ei som er veldig selvsentrert, min kusine. Jeg velger å ikke ha noe med henne å gjøre. Voksne dama i 30 årene oppfører seg som en bortskjemt tenåring, men hun lever utenfor samfunnet da. Er ufør pga psykiske diagnoser, og bruker opp alle rundt seg så de må stenge henne av. Ikke engang foreldrene og søsknene hennes klarer henne i mer enn bittesmå doser. Ingen har henne på sosiale medier, hun bor i kommunal bolig for mammaen hennes kan rett og slett ikke ha henne boende i sitt hus lenger.

Høres ut som din bekjente er hakket mer "normal" og mestrer livet litt bedre, men du må velge. Enten tar du henne som hun er, eller du kutter henne ut. Hun kommer ikke til å endre seg.

Anonymkode: af133...205

nei jeg tror heller ikke hun kommer til å endre seg. Jeg tror grunnen til at de maser slik på oss, er nettopp fordi de ikke har så mange andre å være sammen med lenger. 

Anonymkode: 37db5...818

Det må jo kunne gå an å snakke litt om forventninger til hverandre på en overordnet måte? Eller snakke med mannen hennes. Hvis man aldri får tilbakemelding om å justere seg skjønner man vel aldri at noe er galt heller. Og kanskje er løpet da kjørt for deres vennskap om hun ikke tåler det, men kanskje hun endrer seg overfor andre venner om ikke annet. Så da har dere gjort noe bra for henne uansett. Og om mannen er ok er det vel trist for ham om venner melder seg ut hele tiden.

Anonymkode: ebc89...72d

Jeg har en kollega som stadig stopper ved meg for å fortelle om seg og sitt. Jeg får høre om hvor udugelig mannen er, hvor umulige barna er, hvor travel og utmattende jobben er og hvor dårlig råd hun har. Det har aldri skjedd at hun har spurt meg om noe som skjer i mitt liv. Men jeg ser henne kun i korte perioder på jobb så det går helt fint, men privat hadde jeg aldri orker. 

Anonymkode: 558b8...800

Annonse

Har en kollega. Hun klarer å få en hvilken som helst samtale rundt lunsjbordet til å handle om seg selv og hvor sliten hun er, hvor mye hun har å gjøre og annen klaging. Om noen sier at de har kjøpt garn til nytt strikketøy så drukner hun andres spørsmål om garn og farger med at hun skulle ønske at hun hadde ork til å dra i garnbutikken. Om noen sier at de har vært på fotballkamp, konsert, sopptur, stranda så må vi høre hvor gjerne hun skulle gjort det, om noen har smakt en ny ost må vi høre om hva div matvarer gjør med hennes fordøyelse osv. (Det er ikke sånn at hun ikke gjør noe, for hun deler bilde av turer og andre opplevelser på some). Det har blitt litt sånn at vi nesten tar det på omgang å snakke med henne når vi spiser også kan de andre snakke normalt sammen. Jeg unngår i det lengste å stikke hodet innom hennes kontor, for det er så vanskelig å slippe ut igjen. Jeg kan ikke huske at hun en eneste gang har spurt noen om noe som angår dem eller respondert på det noen sier med et oppfølgingsspørsmål. Heldigvis er hun veldig dyktig i jobben sin. 

Anonymkode: 62e8b...54f

Og noen av oss trenger å få det i klartekst at vi har den virkningen på folk. Jeg hadde en venninne som dumpet meg fordi jeg var for selvsentrert sammen med henne. Men hun ga meg en veldig fin og konkret tilbakemelding på hvorfor hun avsluttet vennskapet, så selv om jeg selvsagt ble veldig lei meg så har jeg tatt det til meg i møte med nye mennesker, og vil si at jeg er et hyggeligere menneske nå. Rett og slett. Om hun bare hadde ghostet meg hadde jeg ikke lært noe, bare blitt bitter.

Ja, «kjenner» til flere sånne. Nesten uten unntak har de fleste av de jeg kjenner som er selvsentrerte i dag postet bilder om psykisk helse, og hvordan være der for andre etc. 

Det er et paradoks, da de fleste av disse er de jeg kjenner som snakker mest ned andre mennesker, aldri ser noe godt i noen og er skikkelig egosentriske. 

Twintipp skrev (23 timer siden):

Ja, «kjenner» til flere sånne. Nesten uten unntak har de fleste av de jeg kjenner som er selvsentrerte i dag postet bilder om psykisk helse, og hvordan være der for andre etc. 

Det er et paradoks, da de fleste av disse er de jeg kjenner som snakker mest ned andre mennesker, aldri ser noe godt i noen og er skikkelig egosentriske. 

Mynter du til meg? 

Anonymkode: fc74a...8d1

Annonse

Ja jeg har en veldig selvsentrert venninne - som jeg har kuttet drastisk ned på samvær med. Jeg orker ikke lenger møte henne alene, men utelater henne selvsagt ikke når hele «gjengen» skal møtes. Jeg kjeder meg ekstremt når hun bare snakker om seg og sitt. Hvis jeg  Eller noen andre prøver å snakke om noe annet, så zoomer hun merkbart ut og er ikke «med» på samtalen lenger. Og hun er veldig opptatt av fasade, og å få anerkjennelse. Hadde hun vært seg selv (hun er egentlig en kreativ og talentfull person, men den delen av henne er dessverre undertrykt av jakten på en «seriøs» og flott fasade) så hadde det vært noe annet. Jeg venter på den dagen da hun skjønner det selv…

Anonymkode: 59e7b...b9a

Min svigersønn er dessverre svært selvsentrert. Han er kun interessert i å snakke om seg selv og ting han liker, når andre snakker så zoomer han ut og blir helt fraværende. Han er rett og slett uhøflig og jeg må ta meg kraftig sammen for å ikke oppdra han. 

MissSaigon skrev (1 time siden):

Min svigersønn er dessverre svært selvsentrert. Han er kun interessert i å snakke om seg selv og ting han liker, når andre snakker så zoomer han ut og blir helt fraværende. Han er rett og slett uhøflig og jeg må ta meg kraftig sammen for å ikke oppdra han. 

Sånn er sønnen min også. Men han er autist da.

Anonymkode: 19023...7f1

Anonym bruker skrev (På 10.10.2023 den 14.51):

Og noen av oss trenger å få det i klartekst at vi har den virkningen på folk. Jeg hadde en venninne som dumpet meg fordi jeg var for selvsentrert sammen med henne. Men hun ga meg en veldig fin og konkret tilbakemelding på hvorfor hun avsluttet vennskapet, så selv om jeg selvsagt ble veldig lei meg så har jeg tatt det til meg i møte med nye mennesker, og vil si at jeg er et hyggeligere menneske nå. Rett og slett. Om hun bare hadde ghostet meg hadde jeg ikke lært noe, bare blitt bitter.

Kan du sitere litt av den tilbakemeldingen her, sånn at vi har noe å hjelpe oss med når vi skal gjøre det slutt med en navlebeskuer?

Anonymkode: 39067...3a3

Anonym bruker skrev (På 13.10.2023 den 2.26):

Kan du sitere litt av den tilbakemeldingen her, sånn at vi har noe å hjelpe oss med når vi skal gjøre det slutt med en navlebeskuer?

Anonymkode: 39067...3a3

Ja nei, det er noen år siden nå, så jeg husker ikke detaljene lenger. Men hun sa altså at jeg måtte vise at jeg brydde meg om de rundt meg, lytte mer, vise omsorg gjennom dialog isteden for enetale etc. sånn cirka. Men jeg anbefaler ikke å gjøre dett slutt da, for du har jo sikkert hatt en grunn til å bli venner i utgangspunktet, og det kan jo være du får en bedre venn tilbake om dere klarer å ha en god samtale rundt dette?

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ja nei, det er noen år siden nå, så jeg husker ikke detaljene lenger. Men hun sa altså at jeg måtte vise at jeg brydde meg om de rundt meg, lytte mer, vise omsorg gjennom dialog isteden for enetale etc. sånn cirka. Men jeg anbefaler ikke å gjøre dett slutt da, for du har jo sikkert hatt en grunn til å bli venner i utgangspunktet, og det kan jo være du får en bedre venn tilbake om dere klarer å ha en god samtale rundt dette?

Kan jeg spørre deg. Når dere hadde en sånn samtale. Hvorfor ga hun deg ikke en sjanse? Sorry, Jeg skal ikke grave i dette. 

Anonym bruker skrev (På 12.10.2023 den 17.06):

Hvordan var hun selvsentrert? 

Anonymkode: 3b928...566

Det er grenser for hvor mange år jeg orker å være klagemur og terapeut og støtte og hjelp, uansett hvor store hennes egne problemer blåses opp til å være, når det ikke er noen gjensidighet.

sug lut skrev (13 minutter siden):

Det er grenser for hvor mange år jeg orker å være klagemur og terapeut og støtte og hjelp, uansett hvor store hennes egne problemer blåses opp til å være, når det ikke er noen gjensidighet.

Synd å lese! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...