Gå til innhold

Tips til billigere mat/handel trengs?

Anbefalte innlegg

Noen tips til å gjøre handleturene litt billigere, må seriøst tenke litt gjennom før jeg tar en storhandel i morgen, for nå er jeg ikke prisbevisst, og bruker alt for mye penger på mat.

Alt av mat, og drikke osv, butikker (har joker som nærbutikk, ellers har vi Coop extra, REMA og spar overkommelig langt unna). 

Anonymkode: 8a5f4...070

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443349-tips-til-billigere-mathandel-trengs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Noen tips til å gjøre handleturene litt billigere, må seriøst tenke litt gjennom før jeg tar en storhandel i morgen, for nå er jeg ikke prisbevisst, og bruker alt for mye penger på mat.

Alt av mat, og drikke osv, butikker (har joker som nærbutikk, ellers har vi Coop extra, REMA og spar overkommelig langt unna). 

Du må i alle fall ikke finne på å gjøre ukeshandel på Joker eller Spar. Dette er dyre butikker. Jeg ville handla på Rema, og komplettert fra Extra. 

Anonymkode: 53038...825

Gå gjennom tilbudsavisene for de aktuelle butikkene i dag, og se om det er noe bra som passer dere. Sjekk 50% disken og tilbudskurver før du handler noe som helst, man kan finne mye bra der hvis man er heldig.

Ikke vær redd for billigmerkene, alt er verdt å prøve, noe faller i smak og noe gjør det ikke.

For all del ikke ta storhandelen på Joker eller Spar, bruk de kun til gode tilbud.

Anonymkode: 46ddc...3fe

En av de bedre måtene å spare på er å unngå å kaste mat. 

Lag en middagsplan, en av dagene kan være rester/kreativ middag av det som er igjen i kjøleskapet.

Se på kilopris på grønnsaker og velg rimelige. 

Jeg bruker en del linser og bønner og erstatter en del kjøtt med det. 

Anonymkode: dcea5...163

Lag middagsliste og handleliste som tilhører den. Så legger du til det du trenger av drikke, brød og pålegg. Ikke glem noe, for drar du en ekstra tur på butikken, så er det over! Velg billigste variant (om det ikke er fiskeprodukter ekskludert ren fisk). Unngå dyre oster og kjøttpålegg. Bruk fryser. Hvis noe er på tilbud, så kjøp flere og frys ned. Da sprer man på handling neste uke.

Anonymkode: 78016...258

Annonse

Mye gode tips jeg skal teste ut, lastet ned tilbudsapp og too good to go. 
Jeg har ikke prøvd å bruke linser eller bønner, hva er best til hva, vi spiser mye mat med kjøttdeig (pizza, taco, kjøttdeig med spaghetti, gryteretter osv)?

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

En av de bedre måtene å spare på er å unngå å kaste mat. 

Det er faktisk det beste tipset man kan få.
Frys ned alt dere ikke rekker å spise opp, legg grønnsakene i fryseren hvis du ser at dere ikke får spist de før de blir dårlige. Det samme med kjøttpålegg, det er fint å bruke i omelett. Frys ned hver minste bit som er til overs. Ha en isboks i fryseren og legg småting som blir til overs etter middag oppi der, f.eks en kjøttkake, litt kjøttdeig, litt kylling,en halv pølse, litt potet, litt løk osv - det er fint å bruke til pytt i panne. Ta et par dager hver måned og spis middag kun fra fryseren, bruk smårestene som er fryst ned.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk det beste tipset man kan få.
Frys ned alt dere ikke rekker å spise opp, legg grønnsakene i fryseren hvis du ser at dere ikke får spist de før de blir dårlige. Det samme med kjøttpålegg, det er fint å bruke i omelett. Frys ned hver minste bit som er til overs. Ha en isboks i fryseren og legg småting som blir til overs etter middag oppi der, f.eks en kjøttkake, litt kjøttdeig, litt kylling,en halv pølse, litt potet, litt løk osv - det er fint å bruke til pytt i panne. Ta et par dager hver måned og spis middag kun fra fryseren, bruk smårestene som er fryst ned.

Her har jeg mye å gå på, kaster sinnsyke mengder med mat, lager ofte (1-2 ganger i uka) dobbel middag pga allergi, da blir det ofte myyye svinn.

Fryser skal brukes mer!

Etter at vi sluttet med storhandel, har vi spart masse penger, og vi fått et svært lavt matsvinn. Vi lager en plan oppi hodet eller på papir / digitalt for hva vi skal spise de neste to, kanskje tre dagene og handler inn til det. Vi handler sjelden inn til mer enn to eller tre  dager av gangen og så fyller vi på etter hvert og justerer menyene / matvalget videre alt etter hva som er igjen av rester i skapet. Vi lager handleliste som vi er strenge på følge.

Det er klart, dersom vi vet at vi skal ha noe spesielt en dag i nærmeste framtid og dette er på tilbud, så handler vi gjerne inn det også. Men vi kjøper aldri ting på tilbud fordi det er kjekt å ha eller uten en klar plan for hva det skal brukes til om kort tid. Spesielt ikke mat.  Vaskemidler, drikkevarer etc kan vi godt kjøpe. Men da er det jo også viktig at vi ikke drikker mer cola fordi det er på tilbud og fordi vi har det i hus. Dersom matrestene ikke kan spises dagen etter, fryser vi det i passe porsjoner eller sørger for å bruke det aller helst uka etter. Mat blir ikke bedre av å stå i fryseboksen, så man kan like godt få spist det så fort som mulig. 

Det å være bevisst på hva man handler, er like viktig som å passe på å handle på tilbud. Jeg vet ikke hvor mye tilbudsting jeg har kastet gjennom tidene fordi det blir mindre og mindre fristende jo lenger det står i kjøleskapet. Unntak er selvfølgelig ting som holder seg lenge og som jeg vet at vi bruker jevnt og trutt. 

Jo, pris er viktig. Men å bruke alt man kjøper er enda viktigere har vi funnet ut. 

Anonymkode: b565c...b85

Jeg har samme erfaring som de to over, at vi kaster mye mindre etter at vi gikk over til å handle to ganger i uka. Ofte skjer det noe som gjør at vi må legge om på middagsplaner og da sto vi igjen med ting som ikke holdt seg fra ukeshandelen. Ikke alt kan fryses (salat, poteter, agurker, frukt osv). Nå handler vi inne til 3-4 middager i slengen og har derfor noe å gå på når det dukker opp en middagsinvitasjon, at noen ikke skal være hjemme allikevel osv. 

Råd til deg Hi er å se på hva som er på tilbud og legger opp til middager deretter. Bruk rester. En dag i uka er restemiddag her i huset. Er det ikke nok til alle så spe på med ostesmørbrød, omelett eller suppe. Blir du sittende med mye grønnsaksrester i kjøleskapet så lag pytt i panne, suppe eller omelett. 

Anonymkode: dd8e9...1ca

Anonym bruker skrev (På 9.10.2023 den 19.43):

Hvordan gikk handelen i dag da hi?

Annonse

Støtter rådet om å fryse ned rester, her er mine tips til å bruke fryseren effektivt:

Vi tar vare på revet ost og ost som er for tynn til å bruke ostehøvel, tacokjøttdeig, spekeskinke, bacon, oliven mm, også når det bare er litt til overs, og tar det opp til topping på hjemmelaget pizza. 

Har også en pose hvor jeg legger gulrot, paprika, løk, tomat, selleri++ Har alt i gryta når jeg lager tomatsaus til f.eks. lasagne. 

Jeg fryser også gjerne ned resteporsjoner av mat, som lasagne, gryterett med ris, suppe mm. Enten tar jeg det med på jobb på senvakt, eller ungdommene tar seg en middagsporsjon om de ikke var hjemme til felles måltid. Før da vi satt restene i kjøleskapet ble det ofte dårlig og kastet før det passet å spise det opp.

Fryser også ned chili, både fra hagen og butikk. Like lett å skjære opp frossen som fersk, slipper å bli rynkete i kjøleskapet. 
Ingefær eller hvitløk: skrell en halvkilo om gangen, kjør i blender med et par ss vann, og frys klappet ut til et tynt lag i ziplockposer. Bare å brekke av så mye man trenger, holdbart i flere mnd. 
 Ferske urter skjærer vi også opp og legger det vi ikke får brukt i fryseren. 

Anonymkode: 95db7...340

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Ingefær eller hvitløk: skrell en halvkilo om gangen, kjør i blender med et par ss vann, og frys klappet ut til et tynt lag i ziplockposer. Bare å brekke av så mye man trenger, holdbart i flere mnd. 

Det var et bra tips, det ante jeg ikke at man kan gjøre 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...