Gå til innhold

Dette er skremmende tall om finansiering av uføre

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

En halv million i arbeidsfør alder er ufør? Skremmende høyt tall. Tar vi vekk de som er reelt for syke til å jobbe kunne nok en stor andel av disse kommet seg i jobb. Tipper om ufør hadde gått til 0 hadde de fint greid å jobbe. 

Anonymkode: 818de...909

Nei, en halv million er ikke uføretrygdede. I følge NAV så mottok 366 300 mennesker uføretrygd i utgangen av juni 2023

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/uforetrygd

Anonymkode: 30d22...73f

Fortsetter under...

Innfør sekstimers arbeidsdag. Vi jobber stadig mer for at de på toppen skal få stadig mer, mens forskjellene øker. Åttetimersdager var ok da én var i jobb og den andre ordnet alt hjemme. Nå må alt husarbeid og oppfølging av barn og gamle foreldre skje på fritiden. Sekstimersdager vil nok gjøre at flere kan stå i jobb, og produktiviteten holder seg oppe når man må være mer effektiv. 

Anonymkode: 98ca1...8a0

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Innfør sekstimers arbeidsdag. Vi jobber stadig mer for at de på toppen skal få stadig mer, mens forskjellene øker. Åttetimersdager var ok da én var i jobb og den andre ordnet alt hjemme. Nå må alt husarbeid og oppfølging av barn og gamle foreldre skje på fritiden. Sekstimersdager vil nok gjøre at flere kan stå i jobb, og produktiviteten holder seg oppe når man må være mer effektiv. 

Uten å gå ned i lønn?

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Du kan jo bare jobbe 80%? Hvorfor er det statens og arbeidsgivers ansvar at foreldre legger opp til et for stressende liv?

Vi må faktisk tørre å ta diskusjonen rundt uføre/ sykefravær. Altfor mange har vondt i viljen, og det er skremmende enkelt å bli sykemeldt. Disse tallene er virkelig urovekkende. (Og nei, jeg mener selvsagt ikke de med kreft, klasehodepine, MS eller andre alvorlige diagnoser, men vi kjenner vel alle noen som rett og slett bare har vondt i viljen). 

Anonymkode: 6a2f6...2a3

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Du kan jo bare jobbe 80%? Hvorfor er det statens og arbeidsgivers ansvar at foreldre legger opp til et for stressende liv?

Vi må faktisk tørre å ta diskusjonen rundt uføre/ sykefravær. Altfor mange har vondt i viljen, og det er skremmende enkelt å bli sykemeldt. Disse tallene er virkelig urovekkende. (Og nei, jeg mener selvsagt ikke de med kreft, klasehodepine, MS eller andre alvorlige diagnoser, men vi kjenner vel alle noen som rett og slett bare har vondt i viljen). 

Anonymkode: 6a2f6...2a3

Inn i denne diskusjonen bør det også tas med at vi faktisk i det offentlige har et arbeidsliv som med viten og vilje gjør grep som forskning tilsier at både vil øke sjansen for sykefravær og kanskje også uføretrygd. Alle nye kontorbygg i Staten skal baseres på clean desk og free seating. En ordning som er billigere, mer arealeffektiv og kanskje bedre for miljøet, men som øker sykefraværet.

Anonymkode: 87fa3...79f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Inn i denne diskusjonen bør det også tas med at vi faktisk i det offentlige har et arbeidsliv som med viten og vilje gjør grep som forskning tilsier at både vil øke sjansen for sykefravær og kanskje også uføretrygd. Alle nye kontorbygg i Staten skal baseres på clean desk og free seating. En ordning som er billigere, mer arealeffektiv og kanskje bedre for miljøet, men som øker sykefraværet.

Hvis man blir ufør av clean desk og free seating så må vi I HVERT FALL diskutere om det er for enkelt å få innvilget uføretrygd!

Anonymkode: 4e7d8...d3d

Annonse

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvis man blir ufør av clean desk og free seating så må vi I HVERT FALL diskutere om det er for enkelt å få innvilget uføretrygd!

Anonymkode: 4e7d8...d3d

Vel. Jeg kjenner til tilfeller der folk er syke men har klart seg i jobb fordi de har hatt eget kontor, forutsigbarhet og tilrettelegging og når alt dette har blitt borte så har de blitt verre av sykdommen. Ei jeg vet om er egentlig 100% ufør med kronisk migrene, men har fungert 40% i jobb med eget kontor der hun kunne skjerme seg mot lys, støy, lukt osv. Da jobben flyttet til nye lokaler og hun måtte finne seg en ny plass hver dag og ikke lenger kunne skjerme seg og arbeidsgiver ikke ønsket å tilrettelegge ved å gi henne et kontor eller godkjenne hjemmekontor, så måtte hun kaste inn håndkledet og sluttet i jobben og er nå kun hjemme. 

Jeg kommer nå til å snakke om min jobb en liten gruppe av oss i Norge. Jeg er konduktør i vy. Vert det i over 20 år. På disse årene har det skjedd mye. Veldig mye av det som har skjedd er i negativ retning. Vi har mye tettere turer. Vi har gått fra mange ombord til en. Alle farene dette fører med seg. Vi går og går hele dagen lang på rullende underlag. Det er ikke til å legge skjul på at det ødelegger kroppen. Før hadde vi muligheter for tilrettelegging når det ikke gikk mer. Enten permanent eller bare for en stund. Nå er det null tilrettelegging ingen nye stillinger i konsernet blir tilbudt. Vi må jobbe mer enn noensinne. Utsette oss for situasjoner som få hadde ønsket å utsette seg for. Ikke rart vi har høyt sykefravær og senere også dessverre høy grad av uføre.  
Dette gjelder nok mange yrker hvor pengesparingen har gjort hverdagen vanskelig. Dette gjelder spesielt de yrkene der en ikke kan ha hjemmekontor og andre slike ting. Det er ikke rart vi mennesker ikke orker så mye, mer skal det bli. Det burde taes en oppvask i hvordan arbeidsforholdene var for bare noen år siden. Og se at Norge skyter seg selv i benet.

Anonymkode: 605e7...ed7

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det burde taes en oppvask i hvordan arbeidsforholdene var for bare noen år siden. Og se at Norge skyter seg selv i benet.

Veldig enig. Det må sluttes å skylde på de som er uføretrygdede, og heller ses på hvordan arbeidslivet er lagt opp nå, det er snart ikke plass til folk som ikke kan jobbe 100%, det er vanskelig å få tilrettelegging for arbeidsgiver er rett og slett ikke interessert i det. Folk blir pushet ut av arbeidslivet, og det kommer bare til å bli verre hvis ikke noe gjøres.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg kommer nå til å snakke om min jobb en liten gruppe av oss i Norge. Jeg er konduktør i vy. Vert det i over 20 år. På disse årene har det skjedd mye. Veldig mye av det som har skjedd er i negativ retning. Vi har mye tettere turer. Vi har gått fra mange ombord til en. Alle farene dette fører med seg. Vi går og går hele dagen lang på rullende underlag. Det er ikke til å legge skjul på at det ødelegger kroppen. Før hadde vi muligheter for tilrettelegging når det ikke gikk mer. Enten permanent eller bare for en stund. Nå er det null tilrettelegging ingen nye stillinger i konsernet blir tilbudt. Vi må jobbe mer enn noensinne. Utsette oss for situasjoner som få hadde ønsket å utsette seg for. Ikke rart vi har høyt sykefravær og senere også dessverre høy grad av uføre.  
Dette gjelder nok mange yrker hvor pengesparingen har gjort hverdagen vanskelig. Dette gjelder spesielt de yrkene der en ikke kan ha hjemmekontor og andre slike ting. Det er ikke rart vi mennesker ikke orker så mye, mer skal det bli. Det burde taes en oppvask i hvordan arbeidsforholdene var for bare noen år siden. Og se at Norge skyter seg selv i benet.

Det tror jeg du har helt rett i. Stadig mer effektivt, stadig færre folk, stadig flere skjemaer/rapporter å fylle ut. Jeg er helt frisk, men merker betraktelig belastningen. Hvordan det skal tilpasses for delvis syke/uføre klarer jeg virkelig ikke å se. 

Litt for enkelt å bare peke på arbeidsgivere, de skal hoste opp noen ulønnsomme stillinger. Det kommer ikke til å skje. Man må gjerne bli irritert på at Røkke og co stakk til Sveits, men det er virkelig bare ett tap for det norske velferdssamfunnet at de som kan satse stikker av. Hvis du sammenligner det private mot det offentlige bare hva gjelder digitale løsninger og effektivisering, det offentlige er milevis unna. Har du hørt noe så idiotisk når en lege forteller på debatten at han bruker mye tid bare på å finne en pc som fungerer og må sende FAKS! 😳. Tuller du? Snakk om å kaste bort verdifulle ressurser på ingenting. Lurer på hvor mange timer som forsvinner i slik sløsing fordi noen sov i timen da de effektive løsningene skulle på plass. 

Dessuten er utfordringen sammensatt, mange årsaker. Folk tar mer utdanning og er senere i arbeid. Folk lever lengre. Folk overlever flere sykdommer, men det gir også en større andel som lever senskader og behov for tilpasning. Trykket på de som da står i jobb vil bare øke, det er uunngåelig når befolkningen er på vei inn i det som kalles demografisk kollaps. Mange land er på god vei inn, både Russland, Kina, Italia. Norge kommer etter når vi kun produserer 1,3-1,4 barn pr kvinne. 

Mulig kunstig intelligens og bedre digitale løsninger kan avlaste noen av oppgavene som skal løses eller øke pensjonsalder holder flere hender i jobb en stund til. Men på ett tidspunkt kollapser det. For å sette det inn i en enkel kontekst. Du makter kanskje å ta deg av en syk forelder, men ikke ti. Det er den veien samfunnet er på vei nå. 

Anonymkode: 457dd...28a

Mine skattepenger må gjerne finansiere uføretrygd til norske borgere her i landet som ikke kan jobbe. Hvorfor ikke, når Den Norske stat kaster ut milliarder av kroner til utlendinger, som ikke engang oppholder seg her til lands. Milliarder av kroner, som går til uføretrygd, alderspensjon, enketrygd, barnetryg og kontantstøtte [til barn som ikke engang eksisterer)! Utlendinger som kommer hit og lyver om unger og krever trygd og støtte. Mulla krekar som Norge brukte sinnsykt mye penger på i form av advokat, rettsak, utsending osv. Kriminelle utlendinger som fortsatt får oppholde seg her i duste-Norge, og spise av godene.

Nei, kjære uføre NORSKE borger! Motta din trygd med god samvittighet!

Anonymkode: a0cbd...357

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det tror jeg du har helt rett i. Stadig mer effektivt, stadig færre folk, stadig flere skjemaer/rapporter å fylle ut. Jeg er helt frisk, men merker betraktelig belastningen. Hvordan det skal tilpasses for delvis syke/uføre klarer jeg virkelig ikke å se. 

Litt for enkelt å bare peke på arbeidsgivere, de skal hoste opp noen ulønnsomme stillinger. Det kommer ikke til å skje. Man må gjerne bli irritert på at Røkke og co stakk til Sveits, men det er virkelig bare ett tap for det norske velferdssamfunnet at de som kan satse stikker av. Hvis du sammenligner det private mot det offentlige bare hva gjelder digitale løsninger og effektivisering, det offentlige er milevis unna. Har du hørt noe så idiotisk når en lege forteller på debatten at han bruker mye tid bare på å finne en pc som fungerer og må sende FAKS! 😳. Tuller du? Snakk om å kaste bort verdifulle ressurser på ingenting. Lurer på hvor mange timer som forsvinner i slik sløsing fordi noen sov i timen da de effektive løsningene skulle på plass. 

Dessuten er utfordringen sammensatt, mange årsaker. Folk tar mer utdanning og er senere i arbeid. Folk lever lengre. Folk overlever flere sykdommer, men det gir også en større andel som lever senskader og behov for tilpasning. Trykket på de som da står i jobb vil bare øke, det er uunngåelig når befolkningen er på vei inn i det som kalles demografisk kollaps. Mange land er på god vei inn, både Russland, Kina, Italia. Norge kommer etter når vi kun produserer 1,3-1,4 barn pr kvinne. 

Mulig kunstig intelligens og bedre digitale løsninger kan avlaste noen av oppgavene som skal løses eller øke pensjonsalder holder flere hender i jobb en stund til. Men på ett tidspunkt kollapser det. For å sette det inn i en enkel kontekst. Du makter kanskje å ta deg av en syk forelder, men ikke ti. Det er den veien samfunnet er på vei nå. 

Anonymkode: 457dd...28a

Ja jeg er veldig enig med deg. Konsulenter som blir ansatt for å fikse det de forrige konsulenter ødela osv. mange bedrifter er veldig topp tunge så skal de spare på de som faktisk utfører arbeidet. 6 timers dager hadde kanskje vert løsningen for en del. Har vert mye snakk om det. Tenker på sykepleiere som ikke får spist matpakken sin en gang. Det er den veien mitt yrke går også. Null pauser ofte ingen tilgang på toalett på mange timer hvis ikke en hel arbeidsdag osv. Disse yrkene hvor en jobber hard fysisk arbeid kunne fått kortere arbeidsdager for å motvirke sykemeldinger og eller uføre. Tror nok at yrker med hard fysisk belastning har større grad uføre en kontor ansatte. 

Skjønner at det er vanskelig å få jobb når man er ufør i stor grad. Men da kan vi kreve at for å få 80% uføretrygd må du jobbe for eksempel 20 % "frivillig". Helsevesen og skoler skriker etter arbeidskraft.

Dette er god samfunnsøkonomi fordi det forebygger sykemeldinger på de plassene der der det kommer inn en ufør og hjelper til, med det han har forutsetning for å klare. 

Anonymkode: bb051...d11

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner at det er vanskelig å få jobb når man er ufør i stor grad. Men da kan vi kreve at for å få 80% uføretrygd må du jobbe for eksempel 20 % "frivillig". Helsevesen og skoler skriker etter arbeidskraft.

Dette er god samfunnsøkonomi fordi det forebygger sykemeldinger på de plassene der der det kommer inn en ufør og hjelper til, med det han har forutsetning for å klare. 

Tenker du at det er de som i utgangspunktet ville fått 100 uføretrygd, som da kun skal få 80% + 20 "frivillig?

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Tenker du at det er de som i utgangspunktet ville fått 100 uføretrygd, som da kun skal få 80% + 20 "frivillig?

Nei det vet jeg ikke. Poenget mitt er at det finnes masse ubenyttet arbeidskraft. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei det vet jeg ikke. Poenget mitt er at det finnes masse ubenyttet arbeidskraft. 

Jeg er enig i at det finnes mye ubenyttet arbeidskraft. Men poenget burde jo være at de skal få en lønnet jobb.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja og om en gjør en jobb så skal det selvsagt lønnes!

Men uførepensjon er jo lønna til de uføre? Det er ikke urimelig å kreve at man bidrar til samfunnet selv om man mottar trygd? Snakker selvfølgelig om de som har helse til det. På samme vis som vi krever aktivitet for at asylsøkere skal få penger.

Vi må snu om tankegangen folkens, vi har ikke råd til å holde på slik vi gjør. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men uførepensjon er jo lønna til de uføre? Det er ikke urimelig å kreve at man bidrar til samfunnet selv om man mottar trygd? Snakker selvfølgelig om de som har helse til det. På samme vis som vi krever aktivitet for at asylsøkere skal få penger.

Vi må snu om tankegangen folkens, vi har ikke råd til å holde på slik vi gjør. 

Hvis de har restarbeidsevne, så burde det være en selvfølge at de fikk bruke den i en lønnet jobb. Du kan ikke sammenligne asylsøkere og uføretrygdede.

I mitt hode er det så enkelt som at de som mottar penger må bidra mer, etter evne. Og vi som har jobb må betale mer skatt, etter evne. Regnestykket Norge går ikke opp. 

Mange klarer å få seg ufør med vondt i vilja. Virker som mange leger tar lett på ufør også. Jeg var ansatt på en jævlig arbeidsplass og ble sykmeldt av arbeidsplassen. Legen anbefalte meg å søke ufør fordi jeg hadde fått angst! Altså hallo 🤨 Fikk ny jobb, og angsten ble borte. Jeg bagatelliserer ikke angst eller psykiske lidelser altså! Har vært gjennom min andel problemer etter mobbing og voldtekt, men synes det blir for lett å søke ufør når det er arbeidsplassen som er problemet.

Anonymkode: dd535...9e0

Anonym bruker skrev (På 10.10.2023 den 17.45):

Da jobben flyttet til nye lokaler og hun måtte finne seg en ny plass hver dag og ikke lenger kunne skjerme seg og arbeidsgiver ikke ønsket å tilrettelegge ved å gi henne et kontor eller godkjenne hjemmekontor, så måtte hun kaste inn håndkledet og sluttet i jobben og er nå kun hjemme. 

Verdens lengste setning

Anonymkode: f515e...cea

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Mange klarer å få seg ufør med vondt i vilja. Virker som mange leger tar lett på ufør også. Jeg var ansatt på en jævlig arbeidsplass og ble sykmeldt av arbeidsplassen. Legen anbefalte meg å søke ufør fordi jeg hadde fått angst! Altså hallo 🤨 Fikk ny jobb, og angsten ble borte. Jeg bagatelliserer ikke angst eller psykiske lidelser altså! Har vært gjennom min andel problemer etter mobbing og voldtekt, men synes det blir for lett å søke ufør når det er arbeidsplassen som er problemet.

Anonymkode: dd535...9e0

At legen din sier at du burde søke uføretrygd sier egentlig ingenting, i og med at legen ikke har noen den skulle sagt i avgjørelsen om uføretrygd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...