Gå til innhold

Hvordan lager du perfekt eggerøre til mange?

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage eggerøre til 20 pers. Må kanskje lage den i flere omganger, men synes den ofte blir flat. Og så er det disse "trådene" i egget, de blir til hvite flekker.

Så på tv at de silte eggene. Kan det være lurt? 

Når jeg bare lager hjemme så er det ikke så nøye, men i et selskap bør det se bra ut også. 

Anonymkode: 4e5b6...791

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg lager som vanlig eggerøre, men bytter ut vann med fløte, og har litt mer diverse krydder i. Får alltid god eggerøre 

Anonymkode: 0fe71...6a6

Hvilke krydder bruker du?

Trenger litt nye impulser her :) 

Anonymkode: 39e5d...c46

Eggerøre til to eller mange spiller liten rolle. Egg, melk/fløte, gressløk, salt og pepper. Vispes lett sammen, stivnes i stekepanne, bruker enten en slikkepott eller stekespade til å stort sett holde massen i litt bevegelse. Middels varme. Alltid vellykket. 

Anonymkode: 56ab3...1a3

Jeg bruker 1 ss vann og 1 ss fløte pr egg, veldig finhakket gressløk og litt salt. Kjører den i kjøkkenmaskin eller Ez Speedy (kremvisper) fra Tupperware, da blir den veldig luftig og lett.

Kunsten er å ikke steke for mye av gangen. Å pass på varmen. Ikke bruk for sterk varme for at det skal gå raskt, da får du brune kanter. På 32 cm panne tar jeg maks 8 egg om gangen. Bruk en god teflonpanne. Jeg unngår også smør i panna da det gjerne gir brune kanter.

Anonymkode: f98c0...02a

Det er best å lage det i flere omganger. Jeg lager av 8 egg av gangen. En ss fløte pr egg, salt (viktig med et salt som løser seg fort opp så det ikke blir liggende salt igjen i bunnen av bollen) og gressløk. Pisker med ballongvisp og har ingen problemer med hvite flekker. Steker i panne med smør på middels varme og flytter/snur på den i store flak så den ikke blir knudrete. Den blir alltid luftig og blank. Om du vil ha ekstra gul og flott eggerøre så kjøp solegg eller andre egg der hønene har fått mais.

Anonymkode: 5df4d...6d9

Jeg visper godt, og får ikke hvite render.

En ss vann pr egg (jeg synes ikke det er så godt med fløte i eggerøren), gressløk og litt hvit pepper. Har stor stekepanne og steker ca 10 egg om gangen. Venter med salt til røren er nesten ferdig, for saltet får eggene til å "svette" så det blir vann i pannen, venter du med saltet til slutt slipper du det.

Anonymkode: 2cbac...655

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg fjerner "trådene" på alle eggene, selv om det tar litt tid. De sitter som oftest fast i plommen, naturlig nok. Ellers tilsetter jeg ikke væske, bare salt og persille. 

Anonymkode: f9f5e...eca

Hvilke tråder?

Anonymkode: fb33f...9e8

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

De navlestreng-aktige som er festet til eggeplommen. 

Er disse jeg mener ja.

Får prøve å sile. Ellers så bruker jeg 1 ss matfløte pr egg. 

Bruker ikke høy varme.

Så skjønner ikke hvorfor den blir så flat og matt i fargen.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er disse jeg mener ja.

Bruker ikke høy varme.

Du trenger ikke å sile. Jeg knekker alle eggene i en bolle og løfter opp en og en eggeplomme (med rene hender) og napper dem av. Det er enklere hvis eggene er kalde enn romtempererte. 

Ellers er det viktig å vispe nok og ikke røre så mye rundt. Jeg har hverken vann eller melk i, og har ofte fått skryt for luftig eggerøre med skikkelig gul farge. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Er disse jeg mener ja.

Bruker ikke høy varme.

Kjøpt dyre egg med skikkelig gul plomme. 

Anonymkode: bc59b...023

Anonym bruker skrev (På 9.10.2023 den 21.56):

Du trenger ikke å sile. Jeg knekker alle eggene i en bolle og løfter opp en og en eggeplomme (med rene hender) og napper dem av. Det er enklere hvis eggene er kalde enn romtempererte. 

Ellers er det viktig å vispe nok og ikke røre så mye rundt. Jeg har hverken vann eller melk i, og har ofte fått skryt for luftig eggerøre med skikkelig gul farge. 

Da prøver jeg dette.

Bruker melk i og visper til alt er helt jevnt, da får du vekk «trådene» også. Salt op pepper, og gressløk. La det stivne litt før du rører, slik at «bitene» ikke blir for små.

Ellers ble jeg tipset en gang om å ta pannen av platen rett før eggene er så stive som du vil ha dem, og ta eggerøra ut av pannen med en gang du er fornøyd, ikke la det bli liggende i pannen.

Anonymkode: 90c5e...c6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...