Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg går på AAP på første, snart andre året pga depresjon. Er AAP og ufør ca lik utbetaling? Anonymkode: 17686...9c5
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #2 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg er på 5. året på AAP. Utbrent med masse følgeplager. Greier ikkebli bedre igjen. Anonymkode: af492...2c6
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 Kronisk migrene. Anonymkode: 2e4b5...9bd
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg er ikke ufør nå, men var på vei til å bli det en gang. Det er mange grunner bechtrews, depresjon, PTSD, utmattelse og mye smerter generelt som ingen fant ut av hva kom av. Jeg er heldigvis 80% arbeidsfør nå, men trenger en dag i uken for å hente meg inn. Anonymkode: e8004...6a8
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 Har hatt hjerneslag og blir aldri helt frisk igjen. Mistet heldigvis ikke tale eller ble lam, men sliter med balanse, har lite kortidsminne, strever med lyd (hjernen min filtrerer ikke lengre), mm. Er en større del av hjernen min som ble ‘svidd’ bort under slaget. Trener mye, men mye er tapt for alltid😌 Anonymkode: e8443...35a
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Jeg går på AAP på første, snart andre året pga depresjon. Er AAP og ufør ca lik utbetaling? Anonymkode: 17686...9c5 Hjelper det å ikke være i jobb når du er deprimert? Har aldri forstått hvorfor det å isolere seg fra «normalt» liv og isteden gå hjemme alene hele dagen skulle hjelpe….? Men jeg har aldri vært der selv så jeg kan ikke uttale meg. Hører gjerne din versjon. Anonymkode: b6cd8...cd2
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg har også hatt hjerneslag. Jeg ser frisk ut for andre nå, men har jo en skade i hjernen som er usynlig. Har mye mindre kapasitet enn før, tinnitus/sus i hodet, vanskelig med å holde konsentrasjon, fatigue, sensitiv for lys og lyd, temperaturreguleringen i kroppen virker ikke som den skal så jeg blir verre av varme, øynene virker heller ikke som før så jeg blir svimmel og uvel av f.eks å bevege øynene hit og tid (så fremmede matbutikker er et mareritt) og tusen sånne småting. Bl.a vanskelig for å finne ord når hjernen er sliten. Jeg gikk opp i utbetaling når jeg gikk fra aap til ufør. For aap er 66% av gjennomsnittslønnen siste 3 år, mens utbetaling til ufør er 66% av de tre beste årene, enten siste 5 år, eller lenger tilbake om du har hatt lavere lønn pga omsorg for barn. De regner det om til dagens nivå før de beregner trygden. Barnetillegget er også vesentlig høyere på ufør enn på aap. Anonymkode: 203b4...673
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Hjelper det å ikke være i jobb når du er deprimert? Har aldri forstått hvorfor det å isolere seg fra «normalt» liv og isteden gå hjemme alene hele dagen skulle hjelpe….? Men jeg har aldri vært der selv så jeg kan ikke uttale meg. Hører gjerne din versjon. Anonymkode: b6cd8...cd2 Tenker også sånn. Ei venninne har vært sykemeldt pga hun er utslitt pga familie drama. Nå sitter hun bare hjemme. Kan ikke være bra det Anonymkode: 8e1f2...355
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #10 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hjelper det å ikke være i jobb når du er deprimert? Har aldri forstått hvorfor det å isolere seg fra «normalt» liv og isteden gå hjemme alene hele dagen skulle hjelpe….? Men jeg har aldri vært der selv så jeg kan ikke uttale meg. Hører gjerne din versjon. Anonymkode: b6cd8...cd2 Jeg sliter med depresjon og for meg er nesten jobb redningen. Anonymkode: c0523...f36
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #11 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har også hatt hjerneslag. Jeg ser frisk ut for andre nå, men har jo en skade i hjernen som er usynlig. Har mye mindre kapasitet enn før, tinnitus/sus i hodet, vanskelig med å holde konsentrasjon, fatigue, sensitiv for lys og lyd, temperaturreguleringen i kroppen virker ikke som den skal så jeg blir verre av varme, øynene virker heller ikke som før så jeg blir svimmel og uvel av f.eks å bevege øynene hit og tid (så fremmede matbutikker er et mareritt) og tusen sånne småting. Bl.a vanskelig for å finne ord når hjernen er sliten. Jeg gikk opp i utbetaling når jeg gikk fra aap til ufør. For aap er 66% av gjennomsnittslønnen siste 3 år, mens utbetaling til ufør er 66% av de tre beste årene, enten siste 5 år, eller lenger tilbake om du har hatt lavere lønn pga omsorg for barn. De regner det om til dagens nivå før de beregner trygden. Barnetillegget er også vesentlig høyere på ufør enn på aap. Anonymkode: 203b4...673 Men barnetillegg får man vel ikke om man har en samboer eller mann? Anonymkode: af492...2c6
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #12 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er på 5. året på AAP. Utbrent med masse følgeplager. Greier ikkebli bedre igjen. Anonymkode: af492...2c6 Kan jeg spørre hva utbrentheten skyldes? Jobb? Anonymkode: 17686...9c5
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #13 Skrevet 8. oktober 2023 Leddgikt og artrose (spesielt i fingre og knær). Mye smerter, vondt for å gå og stå og har liten styrke i hendene. Håper på mirakelkur, vil så gjerne inn i arbeidslivet igjen. Anonymkode: 392a9...982
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #14 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men barnetillegg får man vel ikke om man har en samboer eller mann? Anonymkode: af492...2c6 Det kommer an på hva han tjener og hvor mange barn du har. Anonymkode: 203b4...673
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #15 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men barnetillegg får man vel ikke om man har en samboer eller mann? Anonymkode: af492...2c6 Jo, men kommer an på deres samlet inntekt. Anonymkode: 392a9...982
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #16 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kan jeg spørre hva utbrentheten skyldes? Jobb? Anonymkode: 17686...9c5 Alt, totalbelastning. Både privat og jobb. Har ikke lenger kapasitet til alt, og når jeg gikk på veggen så kommer jeg meg ikke ovenpå igjen siden jeg ikke har noen reserver. Jobben er jo det som velter lasset mest da, og er jo det ene jeg ikke "må". Ta seg av hus og hjem og meg selv som er nedprioritert, er jo det en må. Anonymkode: af492...2c6
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #17 Skrevet 8. oktober 2023 Er ufør pga Fibromyalgi og ME. Har rett i underkant av 320.000kr i året i uføretrygd. Har 2 barn og ville jo aldri klart meg uten mannen. Anonymkode: b2747...fb3
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #18 Skrevet 8. oktober 2023 50% ufør på kronisk bekkenløsning . Har greid å komme meg tilbake i jobb 100%. Må det pga øknomi. Så har uføre i fryst tid. Men usikker hvor lenge jeg greier . Anonymkode: 91316...5eb
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #19 Skrevet 8. oktober 2023 Hjertefeil og plager etter brudd i ryggen. Anonymkode: 60644...5b9
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #20 Skrevet 8. oktober 2023 Er bipolar og har hatt mange innleggelser Anonymkode: db1e5...8eb
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #21 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hjelper det å ikke være i jobb når du er deprimert? Har aldri forstått hvorfor det å isolere seg fra «normalt» liv og isteden gå hjemme alene hele dagen skulle hjelpe….? Men jeg har aldri vært der selv så jeg kan ikke uttale meg. Hører gjerne din versjon. Anonymkode: b6cd8...cd2 Glemte å si at jeg jobber litt. Det hjelper å være på jobb samtidig som jeg blir utmattet og må hvile/sove resten av dagen og gjerne dagen etterpå. Håper å komme opp i stilling på sikt. Anonymkode: 17686...9c5
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #22 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Glemte å si at jeg jobber litt. Det hjelper å være på jobb samtidig som jeg blir utmattet og må hvile/sove resten av dagen og gjerne dagen etterpå. Håper å komme opp i stilling på sikt. Anonymkode: 17686...9c5 Jeg har bipolar-depresjon. Anonymkode: 17686...9c5
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #23 Skrevet 8. oktober 2023 Gikk 7 år på aap før jeg ble ung ufør. Var i en alvorlig bilulykke da jeg var 22 år. Jeg har kronisk komplisert migrene, migrene hver eneste dag. Nakkeskade, hodetraume, post commotio-langvarig hjerneskade. Pluss 12 andre diagnoser som har kommet etter. Tror det summen er ca likt. Anonymkode: 9dd3c...8c1
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #24 Skrevet 8. oktober 2023 Til deg som spør om det hjelper å bare være hjemme når en er deprimert: jeg har vært så deprimert at jeg var ute av stand til å jobbe. Når du er så deprimert at du bare sitter og stirrer i veggen på jobb, alt tar veldig lang tid å komme igang med, og fullføre hvis det i det hele tatt blir fullført. Hjernen kjennes som grøt og du tenker ikke klart, klarer ikke å prosessere informasjon på normalt vis, og er ute av stand til å ta beslutninger og se det en bør se i jobben. Da ble det sykemelding etter mange feil og overtrådte tidsfrister. Med depresjon kommer fort angst og skyldfølelse, noe som forsterker uførheten. Noen ganger trenger en noe annet enn å fortsette i jobben for å komme seg igjen Anonymkode: c8944...056
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #25 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg sliter med depresjon og for meg er nesten jobb redningen. Anonymkode: c0523...f36 Jeg sliter også med depresjon, og for meg gjør jobb det bare verre!!! Så, vær så snill, ikke si at om man er deprimert så er det best å være i jobb!! Det er forskjellig fra person til person!! Anonymkode: a544a...66c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå