Gå til innhold

Mat er egentlig ikke så dyrt

Anbefalte innlegg

I går var jeg ute og ukeshandlet. Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle være litt prisbevisste, men fortsatt kjøpe alt vi trengte.

Hvis jeg trakk fra utgiftene til hygieneprodukter, snop og brus rndte jeg på 1350 kr. Da har vår familie på to voksne og to store tenåringer fått alt vi trenger til en uke med mye grønnsaker og kjøtt eller fisk til alle middager og brød med pålegg til de andre måltidene. Det er ikke så galt. Jeg kunne jo gjort det mye dyrere, men jeg kunne gjort det billigere også for eksempel ved å droppe rekene til fiskesuppe, eller laget en gryte med kjøttdeig i stedenfor finnbiff eller brukt bare melk i stedenfor fløte og rømme.

Anonymkode: 21466...dda

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443320-mat-er-egentlig-ikke-s%C3%A5-dyrt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har høye lønninger i Norge, så selv om prisene i matbutikken er høyere enn i mange land bruker den gjennomsnittlige nordmann mindre prosentandel av lønnen sin på mat enn i mange andre land.

Men når prisene på mat øker rammer det de som tjener mindre enn gjennomsnittet hardt, for mat må man jo ha....

Anonymkode: 1446f...fde

Det er som du sier fullt mulig å handle billig. Billigste juicen på Rema koster feks 9 kroner mot 40 for den dyreste. Kikerter metter som kjøtt og koster ingenting. Jeg syns nok det er litt rart at folk ikke skal ha råd til mat. Jeg tenker det handler mye om hva de kjøper. Når det er sagt betalte jeg 75 kr. for èn avokado og to spisspaprika i går. Det er dyrt, men er jo ikke nødvendig.

Anonymkode: fa586...46e

Det stemmer, mat trenger ikke å være så veldig dyr i Norge. Ikke for oss med vanlige, greie lønninger, og hodet godt og greit over vann i utgangspunktet, prosentandelen av lønna vi bruker på mat, er ganske så levelig. 

Problemet er at ikke alle har så greie lønninger, og/eller ikke hadde så romslig økonomi før rentehevinger og prisøkning på "alt". Det er disse, og de med enda lavere lønninger eller ytelser, og som både må ha tak over hodet og mat på bordet, som sliter. De som hadde minst fra før har dessverre ikke fått det akkurat romsligere, heller tvert imot. 

Anonymkode: b8c53...0cd

Det virker ikke så mye egentlig, men det kommer jo helt an på hva matbudsjettet er. La oss si at du fikk 750kr før du dro i butikken, og for det skulle du handle alt dere trengte i ei uke. For noen har så lavt budsjett på mat. Hadde det gått like fint?

Anonymkode: f238c...74d

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det virker ikke så mye egentlig, men det kommer jo helt an på hva matbudsjettet er. La oss si at du fikk 750kr før du dro i butikken, og for det skulle du handle alt dere trengte i ei uke. For noen har så lavt budsjett på mat. Hadde det gått like fint?

Uproblematisk. Virkelig. Kunne gjort det på 500 også.

Anonymkode: d33b4...46f

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva ville du kjøpt for 500 kr som skulle holdt til alle måltider for 4 personer i 1 uke da?

Anonymkode: 2f347...a6d

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Om du kan brødfø to voksne og to tenåringer i 7 dager for 500 kr driver du med dumsterdiving eller har fryser og matskap fullt av varer fra før

Vi spiser mye rimelig vi også, havregryn osv. Men om man skal ha fisk en dag i uka, pålegg til lunsj, litt frukt og grønnsaker og ikke minst kjøtt til noen middager blir det langt over 500 kr.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det hadde jeg slitt med. Vi hadde jo overlevd, men det måtte blitt et ganske spesielt kosthold den uka. Over tid ville det nok gitt helseproblemer.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

😂😂😂😂

Du kan le så mye du vil, men det er helt gjennomførbart. Må man så får man det til, må man ikke så er det en morsom utfordring. 

Hm, da lurer jeg på hva dere hadde spist i løpet av en uke altså. Her har jeg to gutter i vekst som spiser MYE. Vi spiser fisk og kylling flere dager i uken og ikke minst mye frukt og grønt. Vi hadde sikkert overlevd på 500kr, men kostholdet hadde ikke blitt særlig variert og det hadde ikke inneholdt rent kjøtt eller frukt. Det er klart mat er dyrt for de med dårlig råd. Altså dyrt å kunne spise normal og variert mat.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du kan le så mye du vil, men det er helt gjennomførbart. Må man så får man det til, må man ikke så er det en morsom utfordring. 

Men da er det jo lett å svare på dette da :

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva ville du kjøpt for 500 kr som skulle holdt til alle måltider for 4 personer i 1 uke da?

Annonse

Her er det meg og 2 tenåringer, og jeg hadde ikke klart å få det vi trenger til en uke for 1350 kr. Og jeg er flink til å handle på salg, og handle økonomisk. Men samtidig så ønsker jeg mat av relativt god kvalitet.

Anonymkode: 3e54e...6c8

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her er det meg og 2 tenåringer, og jeg hadde ikke klart å få det vi trenger til en uke for 1350 kr. Og jeg er flink til å handle på salg, og handle økonomisk. Men samtidig så ønsker jeg mat av relativt god kvalitet.

Anonymkode: 3e54e...6c8

Det som var var at det var helt vanlig kvalitet på det meste. Løken var billig. Der valgte jeg de små i løsvekt og så tok jeg en pakke hvtløksbaugeter fra først price siden datteren min er glade i dem, ellers var det vanlig melk, rømme og fløte rra Tine og tilsvarende produkter. Det var ikke noe fancy, men helt vanlig god kvalitet.

Det største grunnen til at det ble såpass billig skyldtes nok mer hva jeg valgte, enn hvilket merke. Løk og gulrøtter er billigere enn tomater og avokado. Blomkålen kostet halvparten av broccolien og kyllingkjøttdeig er mye rimeligere enn karbonadedeig osv.

Det er ikke noe som er morsomt med å leve på 500 i uken til 4 personer. Det blir ikke spesielt sunt kosthold, og det blir ikke noe særlig variasjon. Jeg lever på 750 i uken på 3 personer, og det er vanskelig nok. Skulle jeg hatt 250 mindre ville det blitt lite blandet næringsinntak, og vi måtte kjøpt vitaminer for det samme budsjettet.

Men det er sikkert morsomt for de som ikke må

Ser på kokkeskolen på TV2, og han Kristoffer Olsen som er med der fortalte om en oppvekst under fattigdomsgrensa. Han er jo et eksempel på at man overlever, men sunt er det jo ikke....

Han fortalte at de spiste spagetti til middag de fleste dagene i uka, bare spagetti. Noen dager, når mor hadde penger til å flotte seg litt, kjøpte hun en boks med hermetiske bønner som de hadde over. For han er det et barndomsminne, Sopps spaggeti med tomatbønner over.

Så mulig å overleve er det jo, men over tid veldig ensidig og slett ikke sunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...