Gå til innhold

Søsken med fundementalt forskjellig verdisyn

Anbefalte innlegg

Min søster er aktivt medlem i en pinsemenighet og blir bare mer og mer konservativ. Hun hater (virkelig hater) homofile, kommenterer negativt på alt Priderelatert på FB, bruker n-ordet konsekvent, mener at alle muslimer er onde og støtter Israels okkupasjon av Palestina +++. Vi har naturlig nok glidd mer og mer fra hverandre, men holder kontakten pga min gamle mor og når vi er sammen har vi det hyggelig så lenge vi holder oss unna viss emner, men nå begynner jeg å få problemer med å forholde meg til henne og meningene hennes. Hvordan man kan kalle seg kristen og være så fordømmende over andre er mer enn jeg kan fatte. 

Jeg er helt på nippet til å kutte kontakten helt, men ansvaret for min mor stopper meg. Hvordan skal jeg klare å forholde meg saklig til en rasistisk og homofobisk fundamentalist? 

Anonymkode: bd286...aad

Fortsetter under...

Jeg har en sionist i familien, og de er ekstremt konservative. Jeg sier bare fra at dette ønsker jeg ikke å snakke om, for det lager dårlig stemning i og med at vi er uenige. Vi får heller snakke om noe som gir god stemning. Det blir som regel akseptert, men jeg må gjenta det til stadighet. De er vant til å være sammen med likesinnede, og med det er de alle enige i det de sier. Blir det aldri motsagt, så blir det ikke noe man modererer sammen med andre heller

Anonymkode: fb303...f86

Dere er familie med felles ansvar for en gammel mor, da synes jeg det er helt unødvendig å kutte kontakten 

Men det er ikke nødvendig å diskutere disse tingene. Bare ha et standard svar og innse at du ikke kan endre henne. 

Hun er som hun er.

"Dette har vi så forskjellig syn på at vi bare vil hisse oss opp og bli uvenner om vi skal diskutere, og det ønsker jeg ikke, så vi bare lar det ligge. Hvordan går det på jobben da...?"

Anonymkode: 51567...a58

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Min søster er aktivt medlem i en pinsemenighet og blir bare mer og mer konservativ. Hun hater (virkelig hater) homofile, kommenterer negativt på alt Priderelatert på FB, bruker n-ordet konsekvent, mener at alle muslimer er onde og støtter Israels okkupasjon av Palestina +++. Vi har naturlig nok glidd mer og mer fra hverandre, men holder kontakten pga min gamle mor og når vi er sammen har vi det hyggelig så lenge vi holder oss unna viss emner, men nå begynner jeg å få problemer med å forholde meg til henne og meningene hennes. Hvordan man kan kalle seg kristen og være så fordømmende over andre er mer enn jeg kan fatte. 

Jeg er helt på nippet til å kutte kontakten helt, men ansvaret for min mor stopper meg. Hvordan skal jeg klare å forholde meg saklig til en rasistisk og homofobisk fundamentalist? 

Anonymkode: bd286...aad

Er ikke kristen, men er ellers enig med henne. 

Anonymkode: b08d4...999

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Er ikke kristen, men er ellers enig med henne. 

Anonymkode: b08d4...999

Jaja, hun har i alle fall en unnskyldning for å føle seg bedre enn andre, kristne har jo ofte det. Det har ikke du.

Anonymkode: 98290...4f4

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jaja, hun har i alle fall en unnskyldning for å føle seg bedre enn andre, kristne har jo ofte det. Det har ikke du.

Anonymkode: 98290...4f4

Jo da. En kan hevde at en er født med bedre gener enn andre. "Jeg er mer evolusjonert enn du er, derfor er jeg bedre enn deg", går helt fint an å hevde. Selvfølgelig fordrer ekstraordinære påstander ekstraordinære beviser, men pytt pytt, hvem bryr seg om beviser når utgangspunktet er hat og fordommer?

Anonymkode: a7dd0...d84

Svigerfar og kona er i den kategorien der, helt uten å tilhøre noen menighet. De er åpent rasistiske, deler ting fra suspekte sider på FB og kaller alle som er et hakk mer beige i huden for muslimister. De mener også at homofili kan kureres og de har et homofilt barnebarn som de prøver å overbevise om at det sikkert er en fase (vedkommende nærmer seg 25). Vi har hatt noen diskusjoner og de har også blitt bedt om å holde meningene sine for seg selv flere ganger. De blir også blodig fornærmet om de blir motsagt og har stormet ut fra både selskaper og begravelser. Vi treffer dem sjelden pga geografi og når vi gjør det så holder vi samtalen til nøytrale ting som vær, sport, hobbyer osv.  Det er ikke lett, HI, men du må tenke at dette gjør du for moren din. Snakk med søsteren din og si at for mammas skyld så må vi holde oss til nøytrale temaer når dere er sammen. Du kan også si at om hun på et punkt ønsker andre innspill inn i ekkokammeret sitt, så vet hun hvor du er. Det er skummelt med slike som bare omgås de som er enige. De trenger å bli motsagt, bli realitetsorientert og rett og slett lære litt respekt for andre som ikke er som dem selv. 

Anonymkode: 46d74...789

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...