Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Min 17 år gamle sønn er i bursdag hos en venn i dag, han er ærlig om at han skulle drikke alkohol. Jeg sendte med han øl da jeg tenker jeg heller vil han skal drikke det enn noe han bare får tak i. Har en åpen dialog med han hvor han er og hvem han er med, samt at vi har snakket om hva han skal styre unna. Jeg tenker jo at om jeg ikke gir han så kjøper vennene for han. Et det galt av meg å gjøre dette? Anonymkode: d388c...ba4
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Ja, det er det. Ofte blir det foreldrene gir barna bare i tillegg til det de klarer å skaffe selv slik at dersom foreldrene sender med kommer de bare til å drikke enda mere Anonymkode: cd1f9...ed1
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 Om du har fulgt noe med vedr dette så vet du at det er galt av deg. Hva tenker du med som forsyner ditt umyndige barn med alkohol? Det er foreldre som deg politi og utekontakter er oppgitt over. Anonymkode: fe68c...441
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 Er du virkelig så naiv at du tror han KUN drikker det du har sendt med? Anonymkode: ebfd3...e6a
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg tenkte vel egentlig at det var i beste mening, det var ikke rare greiene han fikk med seg. Men skal aldri mer sende med han noe, er visst så naiv 🙈 Hva gjør man da med en 17 åring som er begynt å feste? Nekter man de å dra? HI Anonymkode: d388c...ba4
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tenkte vel egentlig at det var i beste mening, det var ikke rare greiene han fikk med seg. Men skal aldri mer sende med han noe, er visst så naiv 🙈 Hva gjør man da med en 17 åring som er begynt å feste? Nekter man de å dra? HI Anonymkode: d388c...ba4 Han er 17 år. Hvem bestemmer? Du eller han? Anonymkode: 250a9...c6b
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Min 17 år gamle sønn er i bursdag hos en venn i dag, han er ærlig om at han skulle drikke alkohol. Jeg sendte med han øl da jeg tenker jeg heller vil han skal drikke det enn noe han bare får tak i. Har en åpen dialog med han hvor han er og hvem han er med, samt at vi har snakket om hva han skal styre unna. Jeg tenker jo at om jeg ikke gir han så kjøper vennene for han. Et det galt av meg å gjøre dette? Anonymkode: d388c...ba4 Jeg syns du gjør det riktige. 😊Skal kjøre samme stil selv. Foreldrene mine gjorde det samme med meg. Ser andre som ikke får lov, de gjør det i skjul. Drikke gjør de uansett. Anonymkode: 1c3e3...23d
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg tenkte vel egentlig at det var i beste mening, det var ikke rare greiene han fikk med seg. Men skal aldri mer sende med han noe, er visst så naiv 🙈 Hva gjør man da med en 17 åring som er begynt å feste? Nekter man de å dra? HI Anonymkode: d388c...ba4 Hvorfor spør du her inne?? Her får du tyn uansett hva du skriver om. Gjør det som funker for dere. 😊Jeg heier på deg! Syns du gjør det riktige. Bedre at du har god kommunikasjon med sønnen enn at han går bak ryggen din. Anonymkode: 1c3e3...23d
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Han er 17 år. Hvem bestemmer? Du eller han? Anonymkode: 250a9...c6b Det er jo jeg, men jeg vet av erfaring at å nekte ungdommen kan føre til at man ikke lengre har en åpen dialog med dem da de uansett gjør det di vil bare i det skjulte heller. Jeg foretrekker at de føler de kan være ærlige med meg, og ikke minst tørre å komme hjem/ringe selv om ting går galt. HI Anonymkode: d388c...ba4
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #10 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, det er det. Ofte blir det foreldrene gir barna bare i tillegg til det de klarer å skaffe selv slik at dersom foreldrene sender med kommer de bare til å drikke enda mere Anonymkode: cd1f9...ed1 Tull. Anonymkode: 1c3e3...23d
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #11 Skrevet 8. oktober 2023 Å kjøpe/ gi alkohol til mindreårige er ulovlig og straffbart. Det sier vel egentlig nok. Ei venninne av meg gjorde som deg, det mora kom med ble i tillegg til det venner skaffet. (Denne mora argumenterte akkurat som deg). Der kom barnevernet inn i bildet siden mor ga alkohol til mindreårig. Så synes du skal tenke deg om en gang til. Anonymkode: 68996...2d3
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #12 Skrevet 8. oktober 2023 Nå har vi snart en tredje 18 åring i hus og det kommer ikke på tale å sende med alkohol når de ikke er 18 år. Våre har heldigvis vært i gjenger der det ikke er drikkepress så de har ikke drukket før etter de var 18. Håper tredjemann venter også. Anonymkode: c0f16...2ab
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #13 Skrevet 8. oktober 2023 Har 2 barn som er over 18 nå,og aldri kjøpt alkohol før de ble myndige. (Ikke at jeg kjøper ofte nå heller,men kan kjøpe med ei flaske vin om jeg får spørsmål) Har alltid hadd åpen dialog og sakt at jeg ikke liker at de drikker før det er lovlig,men at jeg ønsker og vite det. Dene ene drakk litt rundt 17 års alder,den andre var vel 19. Den minste er nå 15,og det samme gjelder der. Selv om dette er en jeg ikke kan se for meg drikke😄 Anonymkode: 7eabe...037
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #14 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg har barn på 16, 19 og 22 år, og har aldri kjøpt alkohol til mindreårige. Det er rett og slett ulovlig, og jeg oppfordrer ikke til ulovligheter altså "Jeg synes ikke det er greit å drikke før man er 18, og gir deg ikke tillatelse til det. Men skulle du velge å gjøre det likevel, så er jeg alltid her om du trenger meg. Går du på en smell og trenger å bli hentet, trenger en venn hjelp e.l så ring. Du kan alltid komme hjem, uansett hva slags dumme valg du har tatt. Men jeg synes du skal vente med alkohol til du er gammel nok...." Det har fungert utmerket her. Eldste ringte en gang da han var 17 og selv synes han ble overstadig. Jeg hentet han og fikk han i seng så han sov det av seg, ikkenoe dramatisk. De drakk på noen fester, og vi jeg visste det. Men jeg kjøpte aldri noe. Anonymkode: 604d5...19a
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #15 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Jeg har barn på 16, 19 og 22 år, og har aldri kjøpt alkohol til mindreårige. Det er rett og slett ulovlig, og jeg oppfordrer ikke til ulovligheter altså "Jeg synes ikke det er greit å drikke før man er 18, og gir deg ikke tillatelse til det. Men skulle du velge å gjøre det likevel, så er jeg alltid her om du trenger meg. Går du på en smell og trenger å bli hentet, trenger en venn hjelp e.l så ring. Du kan alltid komme hjem, uansett hva slags dumme valg du har tatt. Men jeg synes du skal vente med alkohol til du er gammel nok...." Det har fungert utmerket her. Eldste ringte en gang da han var 17 og selv synes han ble overstadig. Jeg hentet han og fikk han i seng så han sov det av seg, ikkenoe dramatisk. De drakk på noen fester, og vi jeg visste det. Men jeg kjøpte aldri noe. Anonymkode: 604d5...19a Sånn gjør vi det også. Anonymkode: 7b9ef...44e
amandine Skrevet 8. oktober 2023 #16 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg vil aldri utstyre noen med drikke hjemmefra. Aldri. Nå var mine riktignok 16 og 17 i koronanedstengning så det var ikke aktuelt, men det samme gjelder uansett og nå også for yngste datter. Greit at de går på fest, jeg snur det døve øret til om de drikker, støtter dem om de velger å vente, og er alltid edru selv slik at jeg kan hente. Jeg vil hente, jeg vil være den de ringer til om de trenger hjelp med noe eller noen. De vet de kan ringe uansett og jeg kommer.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #17 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Han er 17 år. Hvem bestemmer? Du eller han? Anonymkode: 250a9...c6b Det der er en naiv og tåpelig bastant formulering. Tror ikke du har barn i denne alderen selv. Teori og praksis er to forskjellige ting. Anonymkode: 498f7...4be
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #18 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Jeg har barn på 16, 19 og 22 år, og har aldri kjøpt alkohol til mindreårige. Det er rett og slett ulovlig, og jeg oppfordrer ikke til ulovligheter altså "Jeg synes ikke det er greit å drikke før man er 18, og gir deg ikke tillatelse til det. Men skulle du velge å gjøre det likevel, så er jeg alltid her om du trenger meg. Går du på en smell og trenger å bli hentet, trenger en venn hjelp e.l så ring. Du kan alltid komme hjem, uansett hva slags dumme valg du har tatt. Men jeg synes du skal vente med alkohol til du er gammel nok...." Det har fungert utmerket her. Eldste ringte en gang da han var 17 og selv synes han ble overstadig. Jeg hentet han og fikk han i seng så han sov det av seg, ikkenoe dramatisk. De drakk på noen fester, og vi jeg visste det. Men jeg kjøpte aldri noe. Anonymkode: 604d5...19a Akkurat sånn gjør vi det også. Har ungdommer som nå er 21, 19, 16 og 14 år. Anonymkode: dba53...fdb
Optatium Skrevet 8. oktober 2023 #19 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er jo jeg, men jeg vet av erfaring at å nekte ungdommen kan føre til at man ikke lengre har en åpen dialog med dem da de uansett gjør det di vil bare i det skjulte heller. Jeg foretrekker at de føler de kan være ærlige med meg, og ikke minst tørre å komme hjem/ringe selv om ting går galt. HI Anonymkode: d388c...ba4 Det er forskjell på å nekte og å legitimere lovbrudd (og gjøre deg selv til småkriminell i samma smellen). Jeg syns du kan være åpen på at du henter, at du ikke syns han bør drikke alkohol, minne han på at det for deg kan være straffbart å gå han alkohol, gode valg gjør man edru osv. Du trenger ikke nekte han å gå ut eller drive fordømmelse, men ikke kjøp drikke til han.
Optatium Skrevet 8. oktober 2023 #20 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Tull. Anonymkode: 1c3e3...23d Det er ikke tull, det er forskning som viser dette gang etter gang.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #21 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg har barn på 16, 19 og 22 år, og har aldri kjøpt alkohol til mindreårige. Det er rett og slett ulovlig, og jeg oppfordrer ikke til ulovligheter altså "Jeg synes ikke det er greit å drikke før man er 18, og gir deg ikke tillatelse til det. Men skulle du velge å gjøre det likevel, så er jeg alltid her om du trenger meg. Går du på en smell og trenger å bli hentet, trenger en venn hjelp e.l så ring. Du kan alltid komme hjem, uansett hva slags dumme valg du har tatt. Men jeg synes du skal vente med alkohol til du er gammel nok...." Det har fungert utmerket her. Eldste ringte en gang da han var 17 og selv synes han ble overstadig. Jeg hentet han og fikk han i seng så han sov det av seg, ikkenoe dramatisk. De drakk på noen fester, og vi jeg visste det. Men jeg kjøpte aldri noe. Anonymkode: 604d5...19a Vi har gjort likt som dere. Vi har i tillegg snakket om hvorfor man ikke bør drikke før man er 18. At om man drikker tar man lettere dårlige valg og jo yngre man er/jo mer umoden man er i utgangspunktet påvirker dette (selv om det ikke er noen øvre aldersgrense for dårlige valg :P). Her fikk vi litt hjelp av at de traff mindreårige bekjente som i finstasen kastet opp foran barnefamilier i byen på formiddagen en 17.mai (og de det gjaldt var veldig flau av det i ettertid). Da fikk de servert et reelt eksempel av personer de kunne identifisere seg med. De er dessuten i vennegjenger som ikke drikker mye og det hjelper også. Det er ikke slik som noen tror at om ikke kjøper alkohol til mindreårige barn så lukker man dialogen. Vi er ikke vennene deres og må våge å stå i voksne og upopulære avgjørelser. Om du HI kjøper alkohol til din ungdom under 18, hvordan skal du da få din ungdom til å ikke kjøpe/lange alkohol til mindreårige etter at ungdommen har fylt 18? Du har jo ved handling vist at det er greit. Det er et stort ansvar ved å gi alkohol til mindre årige; både for den mindreårige man har gitt alkohol til, men også for å håndterer konsekvensene om man blir tatt for det. En anmerkning på rullebladet kan ødelegge/endre fremtidsplaner. Anonymkode: 80bb1...3e6
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #22 Skrevet 8. oktober 2023 Gir du han alkohol viser du at det er helt greit å bryte loven, da viser du at du syns det er greit st han også kjøper øl til venner som er under atten når han blir gammel nok til å kjøpe. Dette sa ett av mine barn når de var i den alderen som din sånn er nå og må si jeg er ganske enig. Jeg har aldri kjøpt alkohol til mine barn, jeg vet de drakk før de ble atten. Reglene vi hadde var nok med på å begrense inntaket mye, de har alltid kommet hjem, blitt hentet, aldri blitt sur men de har ikke fått veldig mye sympati om de har vært litt reduserte dagen etter. Reduserte har de vel igrunn ikke vært før de ble myndige, så de har egentlig vært ganske greie selv om de drakk litt på fester. Anonymkode: bd74d...e5d
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #23 Skrevet 8. oktober 2023 ,Vi gjorde også det. Men avtalte at jeg skulle kjøre og hente. De to-tre gangene han fikk litt av meg før han fylte 18, var han så lite påvirket da jeg hentet han at han kunne like så godt sagt han ikke hadde drukket. Men kompisen hans, som ikke hadde med seg noe, fikk drikke av barskapet til foreldrene til han som hadde festen, og ble stup dritings på sprit. Jeg fikk også litt av mamma (typ 3-4 cider) da jeg var 17. Og det resulterte i at jeg drakk det jeg fikk, var glad for at hun stolte på meg. Ja, jeg gikk på en smell ett par ganger, men det var de gangene jeg ikke hadde med meg noe og måtte få drikke av andre. Da var det alltid sprit jeg fikk. Anonymkode: 3e672...5fd
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2023 #24 Skrevet 8. oktober 2023 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Min 17 år gamle sønn er i bursdag hos en venn i dag, han er ærlig om at han skulle drikke alkohol. Jeg sendte med han øl da jeg tenker jeg heller vil han skal drikke det enn noe han bare får tak i. Har en åpen dialog med han hvor han er og hvem han er med, samt at vi har snakket om hva han skal styre unna. Jeg tenker jo at om jeg ikke gir han så kjøper vennene for han. Et det galt av meg å gjøre dette? Anonymkode: d388c...ba4 Jeg synest du gjør det riktige og jeg gjorde det samme selv. Tror det er viktig å tenke tilbake på hvordan en var som ungdom selv. Anonymkode: 396f0...39a
Iiiiik Skrevet 8. oktober 2023 #25 Skrevet 8. oktober 2023 På gruppenivå er det sånn at de som får med seg alkohol hjemmefra drikker mer enn de som ikke får alkohol hjemme. http://www.forebygging.no/Aktuelt/Nyheter-2017/Noen-foreldre-mener-det-er-greit-a-gi-ungdom-under-18-ar-alkohol/ Det betyr selvfølgelig ikke at alle som får meg seg alkohol hjemmefra drikker mer enn alle som ikke gjør det. Vi har lagt oss på linja «vi vet at mange ungdommer drikker, men vil ikke at du skal gjøre det før du blir 18. Jo lenger du venter, desto bedre. Husk at hvis du er på fest, og det skjer noe med deg eller noen andre, så er det bare å ringe, da kommer jeg med en gang». Vi henter, eller er våkne til de er hjemme hvis andre henter. Her var én 17,5, én nesten 17 og den tredje som er 16 har ikke begynt ennå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå