Gå til innhold

Hvorfor hater bergenserne Oslo?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har alltid lurt på hvorfor bergenserne hater Oslo og oslofolk. Hva har oslofolka gjort galt mot bergenserne? Hvorfor er det sånn? Er det misunnelse, eller hva er greia?

Anonymkode: bd2b6...c8d

At bergensere er lokalpatrioter handler ikke om oslofolka, altså.

Anonymkode: 91071...8c6

Jeg er også fra Bergen og har ingenting mot folk fra Oslo eller Oslo. Tror ikke det er mange som har det. Det det derimot er mange som protesterer mot er den skjevfordelingen som er mellom Oslo og resten av landet når det gjelder midler på statsbudsjettet. Dette gjelder mange områder hvor f.eks. vei og kultur er ekstra tydelig. 

Anonymkode: 3d017...f63

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er også fra Bergen og har ingenting mot folk fra Oslo eller Oslo. Tror ikke det er mange som har det. Det det derimot er mange som protesterer mot er den skjevfordelingen som er mellom Oslo og resten av landet når det gjelder midler på statsbudsjettet. Dette gjelder mange områder hvor f.eks. vei og kultur er ekstra tydelig. 

Det er fordi det Oslo som har folk og kultur.

Anonymkode: 4be11...82b

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er fordi det Oslo som har folk og kultur.

Anonymkode: 4be11...82b

Eller arroganse fra Oslo folk som tror de har mer kultur enn resten av landet, kan det fjør Oslofolk litt mindre likandes?

Anonymkode: 4777e...c84

Jeg er bergenser, har bodd i Oslo. Aldri mer. Jeg liker ikke Oslo. Alt fokus er der. Vi bare syns at Bergen er en MYYYYE vakrere by og i tillegg har vi den fineste dialekten. 

Hva som er så bra med Oslo? Oslo er oppskrytt! 

Anonymkode: 8d9bf...575

Oslofolk er litt som Norges amerikanere, de tror alt handler om dem. Ikke bare i Bergen, men mange andre steder også, bemerkes dette. Bergensere hater ikke Oslo eller Oslofolk, men de er, som mange andre , lei av at alt dreier seg om Oslo når det er beviselig andre landsdeler hvor verdiskapning skjer. 

Anonymkode: 91b2c...0e3

Nå har det seg vel sånn at bergensere ikke liker noen andre steder enn Bergen. Det er derfor vi sier Norge inkludert Bergen. Eller Bergen bør børe en egen stat. Bergensere er det noe helt eget ved som jeg ikke klarer å like. Det høylytte, arrogante, «vi er best»- holdningen og dialekten.

Jeg mener også at Oslo er oppskrytt. Byen er slitsom og folkene der er så glad i byen at de tar der personlig om noen ikke liker byen. 

Anonymkode: a9205...926

Annonse

Jeg bor i Bergen å jeg liker Oslo godt! Meg og kjæresten drømmer om en helg i Oslo uten barn,så vi kan bo på hotell,gå på Latter osv. Men det har enda ikke blitt noe av ettersom det blir ganske dyrt for to som ikke har så god råd.

Anonymkode: 638ce...3c8

Jeg er bergenser og har ingenting i mot Oslo eller deres innbyggere generelt, men som det blir nevnt lenger oppe kan jeg bli litt oppgitt og lei av skjevfordeling og arrogansen som noen få oslofolk utviser. Som kommentaren over her om kultur, når f.eks. Bergen faktisk er veldig stor på dette også. Men generelt synes jeg Oslo er en fin by med stort sett fine folk i.

Anonymkode: 1c7b0...f03

Jeg er bergenser, og liker godt nok Oslo for en helgetur, men kunne ikke bodd der.

Det stemmer imidlertid at jeg har noen negative følelser tilknyttet Oslo (men ikke enkeltindivider). Det dreier seg om feks at vi en gang hadde hovedstaden og den ble snatchet. Det dreier seg om at Oslo-folk generelt fremstår veldig navlebeskuende. Og som flere her poengterer prioriteres Oslo ofte på statsbudsjettet. Jeg synes også østlandsk humor er mye dårligere, mer slapstick. Mens bergensk humor er mer mørk og sarkastisk.

Nå er dette selvsagt generelle betraktninger og jeg har ingen problemer med enkeltindivider fra Oslo.

Anonymkode: 4ee64...3e4

Fordi bergensere er brautende, og liker at alt fokus er på dem. Så at Oslo er hovedstad og episenteret for det meste i landet får mange bergensere til å føle seg underlegne, og deeeet liker ikke en bergenser. 

Anonymkode: ad07a...957

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nå har det seg vel sånn at bergensere ikke liker noen andre steder enn Bergen. Det er derfor vi sier Norge inkludert Bergen. Eller Bergen bør børe en egen stat. Bergensere er det noe helt eget ved som jeg ikke klarer å like. Det høylytte, arrogante, «vi er best»- holdningen og dialekten.

Jeg mener også at Oslo er oppskrytt. Byen er slitsom og folkene der er så glad i byen at de tar der personlig om noen ikke liker byen. 

Bergensere har en selvironi som mange ikke forstår. Andre misforstår og forstår da det som blir sagt motsatt av det som er ment og oppfatter det som arroganse. Bergenseres humor er full av selvironi og morsomheter på egen bekostning, humoren er ofte mørk og subtil.   

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bergensere har en selvironi som mange ikke forstår. Andre misforstår og forstår da det som blir sagt motsatt av det som er ment og oppfatter det som arroganse. Bergenseres humor er full av selvironi og morsomheter på egen bekostning, humoren er ofte mørk og subtil.   

Humoren finnes ikke morsom. Hører det for meg.. en hes whiskeystemme, med bergensdialekt, stå og le av sik egen vits, som ingen andre synes er morsom! Kan være at dialekten er så skrikende og voldsom at poenget uteblir for hvermannsen.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hadde det vært så vel. Men det er ikke min erfaring. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje fordi folk blir leie av at Oslofolk tror at Oslo er verdens navle og at det ikke finnes liv utenfor Ring 4

Anonymkode: 1526c...80c

Pendler til Oslo nesten hver uke og har aldri møtt annet enn inkluderende, hjelpsomme og hyggelige mennesker. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Pendler til Oslo nesten hver uke og har aldri møtt annet enn inkluderende, hjelpsomme og hyggelige mennesker. 

Sikkert fordi de heller ikke er fra Oslo. Eller du har ikke sagt noe negativt om Oslo.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Sikkert fordi de heller ikke er fra Oslo. Eller du har ikke sagt noe negativt om Oslo.

Det har kommet folk bort til meg på t-banen og spurt om jeg trenger hjelp.. Jeg rakk ikke toget hjem en dag, og flere i bedriften sa med en gang at jeg kunne overnatte hos de. Det er gjestfrie og hyggelige mennesker jeg har møtt, -utelukkende!

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det har kommet folk bort til meg på t-banen og spurt om jeg trenger hjelp.. Jeg rakk ikke toget hjem en dag, og flere i bedriften sa med en gang at jeg kunne overnatte hos de. Det er gjestfrie og hyggelige mennesker jeg har møtt, -utelukkende!

Det er jo kolleger. Jobben deres er å være hyggelig nor deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...