Gå til innhold

Fri fra skole pga idrett?

Anbefalte innlegg

15 åringen blir muligens tatt ut til en regional landslagssamling og det er i skoletiden. For min del er det selvsagt at vi søker fri for å være med på det. Hører folk si at man ikke søker fri for slikt siste året på ungdomsskolen… hadde ditt barn blitt søkt fri? 

Anonymkode: 0e390...17d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443292-fri-fra-skole-pga-idrett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

15 åringen blir muligens tatt ut til en regional landslagssamling og det er i skoletiden. For min del er det selvsagt at vi søker fri for å være med på det. Hører folk si at man ikke søker fri for slikt siste året på ungdomsskolen… hadde ditt barn blitt søkt fri? 

Ja, det hadde jeg glatt gjort om det ikke krasjet med noe veldig viktig på skolen. Mine barn er sterke nok faglig til at fravær noen dager ikke gjør noe og vi er sterke nok faglig til at vi kan ta igjen det tapte hjemme. Hadde barnet hatt utfordringer faglig hadde det vært en vanskeligere avgjørelse. For slike samlinger søker man permisjon og jeg har ikke hørt om skoler som gir avslag på det. Regner med det ikke er over så mange dager.  For barn som ikke vil få utfordringer ved å være borte fra skolen så vil dette være en opplevelse de vil huske resten av livet vs n-time i f.eks. historie. Jeg synes det er viktig å ta med seg slike opplevelser på veien :) 

Anonymkode: df09b...60b

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har søkt for tre uker siden, fikk avslag. At det er en samling på nasjonalt nivå for å forberede seg til kvalifisering ga kommunen f.. Han må bli tatt ut til en nasjonal konkurranse, alt annet gjelder ikke … hvor idiotisk er det, vet jeg ikke - hvordan kan han bli tatt ut til en nasjonalt mesterskap hvis han ikke følger opplegget fra trenere med de nødvendige samlingene, antall treningstimer osv. Forstå det den som kan .. 🤷‍♀️

Vi ga beskjed til skolen og han dro, tar igjen en prøve når han er tilbake 

*det var forresten kun to skoledager (+hele høstferie) 

Anonymkode: 00f48...0a7

Annonse

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Ja vi søkte på ungdomsskolen. Fikk dokumentasjon fra forbundet som vi la med søknaden. H*n var borte 10 dager pga World Cup. Søk alltid og legg med bekreftelse fra forbundet.

Anonymkode: eee5d...1c8

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har søkt for tre uker siden, fikk avslag. At det er en samling på nasjonalt nivå for å forberede seg til kvalifisering ga kommunen f.. Han må bli tatt ut til en nasjonal konkurranse, alt annet gjelder ikke … hvor idiotisk er det, vet jeg ikke - hvordan kan han bli tatt ut til en nasjonalt mesterskap hvis han ikke følger opplegget fra trenere med de nødvendige samlingene, antall treningstimer osv. Forstå det den som kan .. 🤷‍♀️

Vi ga beskjed til skolen og han dro, tar igjen en prøve når han er tilbake 

*det var forresten kun to skoledager (+hele høstferie) 

Anonymkode: 00f48...0a7

Så kjedelig at skoler vurderer dette så forskjellig!

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde søkt tvert. 

Anonymkode: defe1...806

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Klart det. 10 dager i året kan dere kreve å få ettergitt fra vitnemålet i grunnskolen uten særlig god begrunnelse. På vgs er idrett på nasjonalt nivå grunn for fratrekk på vitnemål. 

Anonymkode: b8085...ea5

Jeg tror ikke du automatisk får fri for en regionalsamling. Hadde det vært NM eller kanskje landslagssamling kunne det nok godt. Dette blir på samme måte som å ta fri for ferie. Det går helt fint, men fraværet kommer på vitnemålet.

Anonymkode: ff475...5b0

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg tror ikke du automatisk får fri for en regionalsamling. Hadde det vært NM eller kanskje landslagssamling kunne det nok godt. Dette blir på samme måte som å ta fri for ferie. Det går helt fint, men fraværet kommer på vitnemålet.

Anonymkode: ff475...5b0

Dette er arrangement knyttet opp mot landslagsaktuvitet. Altså en samling som kjøres i de ulike regionene med tanke på mulig fremtidig landslagsspill. Man kan med andre ord søke om gyldig fravær. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Selvsagt!!

Anonymkode: d8679...01c

Annonse

Fravær på vitnemålet fra ungdomsskolen har kun betydning når man søker deltidsjobber før man er ferdig på vitnemålet og det viktige da er å kunne forklare hvorfor man har fravær hvis det er mye. Hvis man henger med i det faglige har det ingen annen betydning. For å søke videregående er det kun karakterer som teller.

Jeg har aldri søkt barna fri for å reise på ferie, men for dette hadde jeg uten tvil søkt. 

Anonymkode: 21372...51f

Absolutt. Søkte både på u.skolen, og nå på videregående er det kun en enkel søknad han skriver selv, så er det gyldig fravær. Går ikke på fraværskvoten. 
Ved seriekamper de må reise tidlig på dagen eller dagen før gir han bare beskjed til læreren, så går det som gyldig fravær.

Vårt barn på videregående får ikke innvilget gyldig fravær for opptredener gjennom kulturskolen på dagtid. Det synes jeg er veldig rart, for forestillingene klarer seg jo ikke uten de som opptrer … så det blir ugyldig fravær dessverre.

Anonymkode: d1261...c3e

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Vårt barn på videregående får ikke innvilget gyldig fravær for opptredener gjennom kulturskolen på dagtid. Det synes jeg er veldig rart, for forestillingene klarer seg jo ikke uten de som opptrer … så det blir ugyldig fravær dessverre.

Anonymkode: d1261...c3e

Her er fraværsregler for viken :

https://viken.no/tjenester/skole-og-opplaring/opplaring-i-skole/reglement-og-retningslinjer/retningslinjer-ved-fravar-i-viken-fylkeskommune/fravarsreglene/

Idrett eller kultur må være på nasjonalt eller internasjonalt nivå for å være gyldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...