Gå til innhold

Dere som bor i Oslo. Føler dere litt på det?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Krigstid er før, fredstid er nå. Ja, det er merkelig at du jevnfører før med nå.

Anonymkode: 4c13e...7a3

Hvis du skal sammenligne krigstid med fredstid for å forklare at Oslo er like trygt nå som før….

Anonymkode: 9865a...d68

Fortsetter under...

De verste sakene som blir avdekket har jeg et sterkt inntrykk av at skjer i Bergen og omegn. Stygge saker også inne helse og store svikt der, både når det er snakk om somatisk og psykiatrisk. Mye krangling mellom politikere seg imellom og også innbyggere, om saker som handler om både hvordan byen skal se ut, og hvordan ting praktisk skal løses ++ Det er grått og regner latterlig ofte der også. Bergen er desidert den siste byen jeg ville bodd i. 

Så har du steder i innlandet hvor norske gjenger topper Harry- skalaen max, og hvor det florerer av narkomane bygdetullinger og bortføringer pluss også drap. Der det sitter en "høvding" eller to og styrer alle disse rusa tullingene som ikke har begrep om hverken hva de holder på med hvor og med hvem. Der nabojenta på 17 får barn med andre naboen på 50, og alle tenker at det er jo ikke så farlig. Han har jo hus, bil og penger så...  Dessuten vet andre på slike steder mer om hva du driver med enn du vet selv. Og da tenker jeg ikke på de først nevnte. Da er det naturlig at andre faktisk vet mer..

Og Nord Norge hvor det er mørkt og kaldt store deler av året, og hvor det er lange avstander til det meste.

Jeg syns ikke Oslo er så ille 🙃

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du skal sammenligne krigstid med fredstid for å forklare at Oslo er like trygt nå som før….

Jeg tror virkelig ikke du forstår. Krigstid er før. Du skrev før. Det var eneste premisset. Var krigstid før? Så er det du som har det til jevnførelse med nå.

Jeg har bedt deg om å finne et år så kan vi jevnføre kriminalitet det året med fjoråret. Da får vi opp hvor mange drap som skjedde pr. tusen innbygger. Vi kan også jevnføre en del annen kriminalitet. Så har vi en objektiv debatt.

Det du legger opp til er bare, "før i en diffus tid var alt fredelig og rolig, da skjedde det omtrent ingen kriminalitet og alle var så snille og fromme, men nå er det voldtekter, mord og skyting over alt". Det er et fantasifoster det er umulig å diskutere ut fra. Jeg demonstrerte det med å bevise at ditt premiss, "før", også inkluderer krigsårene og at det er helt absurd å hevde at det er mer skyting i dag enn det var under okkupasjonen. Du prøver desperat på hersketeknikker for å slippe å anerkjenne ditt dårlige utgangspunkt for en debatt.

Mener å ha lest at Vadsø er kommunen med mest vold per innbygger.

Ellers er det bydelene Grünerløkka, sagene, gamle Oslo og st.Hanshaugen som troner på voldstoppen i landet. Jeg kan kjenne meg utrygg nattestid alene i enkelte områder her, men som 44-årig ungdomsmor bosatt i villastrøk, er deg sjelden jeg reker gatelangs om natten.
Skytinger, angrep med machete og annen gjengrelatert vold er lagt unna, helt fremmed og representerer ingen fare, men det er klart det er trist. 

Anonymkode: aea85...9d0

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det er du som er krenket. Jeg har bare påpekt at du hevder at det var færre skytinger i Oslo under krigen, for eksempel, enn det er i dag (jo, krigen var før, tro det eller ei!).

Du legger debatten på et slikt nivå at det er umulig å føre en seriøs debatt.

Det er du som driter deg ut, kommentarene dine er bare pinlige i ditt forsøk på å fremstå klok. 

Hi, jeg tenker på det, men stort sett så er det interne oppgjør så jeg føler meg trygg i byen min. 

Anonymkode: 059d8...7d6

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror virkelig ikke du forstår. Krigstid er før. Du skrev før. Det var eneste premisset. Var krigstid før? Så er det du som har det til jevnførelse med nå.

Jeg har bedt deg om å finne et år så kan vi jevnføre kriminalitet det året med fjoråret. Da får vi opp hvor mange drap som skjedde pr. tusen innbygger. Vi kan også jevnføre en del annen kriminalitet. Så har vi en objektiv debatt.

Det du legger opp til er bare, "før i en diffus tid var alt fredelig og rolig, da skjedde det omtrent ingen kriminalitet og alle var så snille og fromme, men nå er det voldtekter, mord og skyting over alt". Det er et fantasifoster det er umulig å diskutere ut fra. Jeg demonstrerte det med å bevise at ditt premiss, "før", også inkluderer krigsårene og at det er helt absurd å hevde at det er mer skyting i dag enn det var under okkupasjonen. Du prøver desperat på hersketeknikker for å slippe å anerkjenne ditt dårlige utgangspunkt for en debatt.

Men du trenger ikke å overdrive av den grunn? Dessuten var det ikke meg du ba om å finne et år.

Det er jo et faktum at kriminalitet øker, og at det daglig står om det (og spesielt Oslo) i den siste tiden. Og da lurer jeg egentlig bare på om folk i Oslo føler seg like trygge som før denne veldige økningen. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men du trenger ikke å overdrive av den grunn? Dessuten var det ikke meg du ba om å finne et år.

Det er jo et faktum at kriminalitet øker, og at det daglig står om det (og spesielt Oslo) i den siste tiden. Og da lurer jeg egentlig bare på om folk i Oslo føler seg like trygge som før denne veldige økningen. 

Avisene lager store overskrifter for å selge. Før fikk avisene støtte for at deres oppgave skulle være å opplyse folk. I dag er den støtten kraftig redusert. For at media skal livnære seg av å selge, ikke informere, opplyse.

Da blir det til store overskrifter. Store overskrifter betyr ikke, "dette har aldri skjedd før", store overskrifter betyr, "det er dette som selger".

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Avisene lager store overskrifter for å selge. Før fikk avisene støtte for at deres oppgave skulle være å opplyse folk. I dag er den støtten kraftig redusert. For at media skal livnære seg av å selge, ikke informere, opplyse.

Da blir det til store overskrifter. Store overskrifter betyr ikke, "dette har aldri skjedd før", store overskrifter betyr, "det er dette som selger".

Før? Før hva? Før krigen? Før Internett? Før helga?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da folk ble intervjuet på gaten om vold på 90-tallet var det ikke store avisoverskrifter. Likevel var det mange da som bekymret seg for utviklingen.

Men du mener altså at skyteepisoder og drap/drapsforsøk er det like mye av nå som før, det er bare at avisene har punkt 26 i stedet for punkt 12 i overskriftene?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men du mener altså at skyteepisoder og drap/drapsforsøk er det like mye av nå som før, det er bare at avisene har punkt 26 i stedet for punkt 12 i overskriftene?

Jeg har ikke lagt premisset for debatten. Men før inkluderer krigen. Krigen var før. Jeg mener ikke noe. Jeg er interessert i fakta. Var det mer skyting under krigen enn det er i dag? Det er jo fort gjort å finne ut av. Hva hvis det var det? Hva så?

Avisene vil fortsette. Enkle folk vil fortsatt tenke, "dette betyr at det var trygt i Oslo før og utrygt i Oslo i dag". Uavhengig av, eller hvis de presenteres med fakta, til trass for, fakta.

Jeg har ikke lagt premisset for debatten. Men før inkluderer krigen. Krigen var før. Jeg mener ikke noe. Jeg er interessert i fakta. Var det mer skyting under krigen enn det er i dag? Det er jo fort gjort å finne ut av. Hva hvis det var det? Hva så?

Avisene vil fortsette. Enkle folk vil fortsatt tenke, "dette betyr at det var trygt i Oslo før og utrygt i Oslo i dag". Uavhengig av, eller hvis de presenteres med fakta, til trass for, fakta.

Du klarer seriøst ikke å legge krigen til side som noe ekstraordinært? Du er jo på repeat. Det er bare slitsomt. Du kan heller la være å ødelegge tråden

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Var det mye skyting i Oslo under krigen? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du klarer seriøst ikke å legge krigen til side som noe ekstraordinært? Du er jo på repeat. Det er bare slitsomt. Du kan heller la være å ødelegge tråden

Selvfølgelig er det ekstraordinært. Det er poenget med å bruke det som eksempel på hvor absurd det er å bruke et diffust begrep som "før".

Når en bruker diffuse begrep så oppstår det absurde premisser.

Skal vi være objektive eller skal vi være subjektive? Skal vi basere oss på fakta eller skal vi basere oss på følelser?

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det ekstraordinært. Det er poenget med å bruke det som eksempel på hvor absurd det er å bruke et diffust begrep som "før".

Skal vi være objektive eller skal vi være subjektive? Skal vi basere oss på fakta eller skal vi basere oss på følelser?

Jeg tipper at hi brukte ‘før’ som betegnelse på det meste bortsett fra de fem mørkeste årene i nyere norsk historie. 

Men du har ikke svart meg på hva du mente om hva avisene skrev om ‘føe’? Før hva? 

Nei. Problemet oppstår når en forstår hva personen mener, men er litt krenket, og derfor må dra det ut av proporsjoner.

Vi må vel basere det på følelser når spørsmålet er «FØLER dere det like trygt»

Ok, takk. Det var mye. I en ekstraordinær tid, som selvsagt ikke kan sammenlignes med fredstid. 

Nemlig! Derfor er det feilaktig å prate om slike forhold, som HI gjør.

Debatten er lagt opp på et så absurd nivå at det ikke er mulig å føre en seriøs diskusjon om temaet.

Debatten er lagt opp på et så absurd nivå at det ikke er mulig å føre en seriøs diskusjon om temaet.

Hvis du er så opptatt av premissene, så vil du også kunne se at det ikke er en diskusjon som ønskes. Det er et spørsmål som ønskes besvart. Det er ingen debatt. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei men alle voldtektene er tilfeldige offer. Så jeg hadde ikke turd å gå alene i oslo etter at det er blitt mørkt

Anonymkode: 72393...379

Nei  de aller fleste blir blodfattig av noen de kjenner.

Anonymkode: 749e3...167

Nei, jeg føler meg ikke mer utrygg enn før, selv om jeg bor på Oslo Øst. 

Oslo er vel fortsatt en av verdens tryggeste byer, etter det jeg vet? 

Folk knivstikker og kverker jo hverandre i Haugesund og Stavanger også. 

Som regel er det sjelden at det går ut over tilfeldige ofre (selv om det naturligvis ikke er bra uansett). 

Anonymkode: d65a3...0fb

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men da står du fritt til å la være å delta heller enn å kverulere tråden ihjel. 

Jeg venter fremdeles på oppklaring om hva du legger i hva avisene skrev om . Før hva? 

Det er veldig sjelden det er tilfeldige som blir utsatt for vold og drap.

Jeg er ikke veldig engstelig for meg selv, men jeg er urolig for at min tenåring en dag kan havne i en konflikt hvor en annen da kan finne på å dra frem en kniv e.l. 

Anonymkode: 1e8bb...9f8

Ja jeg føler på det. Jeg føler politikere har sviktet som ikke har villet tatt grep med problemene de har blitt advart mot ville komme. 

Jeg mener også at woke er en stor del av problemet, for det er ikke lenger mulig å si noe som helst uten å bli stemplet som rasist....det er en av årsakene til at Sverige er der de er i dag...

Anonymkode: d0780...370

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...