Gå til innhold

Jukse i selvbetjente kasser

Anbefalte innlegg

Eller stjele, som det egentlig er. 

Hender det at dere ‘glemmer’ å scanne eller velger de billigeste varene som First Price bananer osv?

Jeg elsker selvbetjente kasser og håper at stjeling ikke gjør at de forsvinner. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VP8VB1/stenger-selvbetjeningskassene-trist-samfunnsutvikling?fbclid=IwAR2bk4iwD0Q3k181W0msyhS71rjqgUahHd3QPrjBrudSh_9r-xdtr7n9nOk_aem_ARhnETpLp-Nv_68KUXUC_16u6O5cQChPJ1h8cNW6SHLVpQV6ocpl2lw-S4nCEoQ_X2o

Anonymkode: 41053...688

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443283-jukse-i-selvbetjente-kasser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det fler og fler butikker som fjerner selvbetjent kasse, så det er nok ikke lønnsomt i lengden fordi folk stjeler og «trykker feil»

Anonymkode: 51d54...dd8

Men det er ikke alltid så lett å vite hva som er riktig å trykke på heller. Når jeg kjøper banan så har jeg ikke peiling på om det er first price eller ikke. Men etter den banansaken som jeg lå ut her,så har jeg alltid trykket på den dyreste bananen bare for å være helt sikker.

Anonymkode: 0758b...ae6

Nei, men om ikke det rette alternativet ligger der, eller der det burde ligge, så tar jeg det som likner mest. F.eks. for leden var det en type rundstykker, i løsvekt, som jeg ikke fant, så da trykket jeg på de som liknet mest. 

Anonymkode: ab709...37f

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men det er ikke alltid så lett å vite hva som er riktig å trykke på heller. Når jeg kjøper banan så har jeg ikke peiling på om det er first price eller ikke. Men etter den banansaken som jeg lå ut her,så har jeg alltid trykket på den dyreste bananen bare for å være helt sikker.

Nå er det jo ikke sånn at man ikke kan spørre om hjelp i disse kassene. Jeg blir stadig vekk plukket til kontroll. Var veldig gøy den gangen jeg hadde handlet for over 800 og hadde 4 poser som måtte tømmes…

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Nei! Har denne saken friskt i minne:

Screenshot_20231007-075331_Chrome.jpg

Det samme har jeg i tankene når det gjelder selvbetjente kasser.

Hvis jeg gjør en feil i en selvbetjent kasse, slår inn feil PLU ("vare-nummer"), trykker feil, misforstår noe (finner en vare i systemet med "pose, sort lakris", når det egentlig bare skal være "sort lakris", og den har en lavere pris enn det jeg skulle ha betalt, for eksempel), eller generelt gjør feil i selvbetjent kasse, så er jeg en tyv. Det kan få alvorlige følger for min del, selv om det er et uhell eller en misforståelse.

Hvis ansatte i butikken gjør feil så ender det i verste fall med at jeg må betale mer enn jeg skal. Eventuelt andre veien, at jeg får betale mindre enn jeg skal. Uansett får det ingen juridiske følger for min del.

Derfor foretrekker jeg å gå i betjent kasse fremfor å bruke selvbetjent kasse.

Anonymkode: e0d26...854

Det var en reportasje i en avis forleden om en som jobbet med å ta butikktyver. Han sa at han har tatt tyver i alle samfunnslag og at stjeling i selvbetjente kasser var et problem. Selv har jeg aldri stjålet og har heldigvis nok penger til at jeg ikke trenger å gjøre meg til tyv for matvarer.

Et par ganger har jeg stått med en pose rundstykker og ikke visst hva jeg skulle velge fordi det så så likt ut. En gang spurte jeg om hjelp, en annen gang gikk jeg tilbake og så på prislappen der jeg plukket ut rundstykkene for å vite hva jeg skulle betale.

Anonymkode: ef9a8...72e

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det samme har jeg i tankene når det gjelder selvbetjente kasser.

Hvis jeg gjør en feil i en selvbetjent kasse, slår inn feil PLU ("vare-nummer"), trykker feil, misforstår noe (finner en vare i systemet med "pose, sort lakris", når det egentlig bare skal være "sort lakris", og den har en lavere pris enn det jeg skulle ha betalt, for eksempel), eller generelt gjør feil i selvbetjent kasse, så er jeg en tyv. Det kan få alvorlige følger for min del, selv om det er et uhell eller en misforståelse.

Hvis ansatte i butikken gjør feil så ender det i verste fall med at jeg må betale mer enn jeg skal. Eventuelt andre veien, at jeg får betale mindre enn jeg skal. Uansett får det ingen juridiske følger for min del.

Derfor foretrekker jeg å gå i betjent kasse fremfor å bruke selvbetjent kasse.

Enig! Dessuten tviler jeg på at man egentlig sparer tid, jeg slår i hvertfall ikke inn varene fortere enn butikkpersonalet. Og hvis man må spørre om hjelp tar det ekstra tid, for ikke å snakke om dersom man blir plukket ut i kontroll. 

Spurvugla skrev (4 minutter siden):

Enig! Dessuten tviler jeg på at man egentlig sparer tid, jeg slår i hvertfall ikke inn varene fortere enn butikkpersonalet. Og hvis man må spørre om hjelp tar det ekstra tid, for ikke å snakke om dersom man blir plukket ut i kontroll. 

Men her jeg bor er det lang kø for betjente kasser mens på ubetjente kassene er det som regel bare en før meg i køen. Så derfor sparer jeg tid på å bruke ubetjente kasser.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men her jeg bor er det lang kø for betjente kasser mens på ubetjente kassene er det som regel bare en før meg i køen.

Det er en god grunn til det. Jeg står heller i kø i så fall.

Annonse

Jeg synes selvbetjent kasse er en uting, så jeg velger alltid betjent om jeg kan. Jeg ønsker å ha personale i butikken, jeg tenker at selvbetjent kasse er laget for å være ressursbesparende, altså betale færre for å være på jobb, og det vil jeg ikke bidra til. Om jeg i tillegg skal anmeldes om jeg skulle ta feil av en banan er det helt uaktuelt. 

Anonymkode: 8078c...85d

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Det er rimelig god tgjort å ikke vite om du kjøper first price bananer eller ikke, i og med at bananene fra first price alltid ligger i pose som det står first price med store bokstaver på.

Anonymkode: ef23e...5c5

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Men her jeg bor er det lang kø for betjente kasser mens på ubetjente kassene er det som regel bare en før meg i køen. Så derfor sparer jeg tid på å bruke ubetjente kasser.

Hva bruker du de 3 ekstra minuttene dine til?

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Nå er det jo ikke sånn at man ikke kan spørre om hjelp i disse kassene. Jeg blir stadig vekk plukket til kontroll. Var veldig gøy den gangen jeg hadde handlet for over 800 og hadde 4 poser som måtte tømmes…

Så den er virkelig noen så er så nøye på kontroll. Jeg handler ofte i selvbetjeningskassene, og har blitt plukket ut til kontroll mange ganger, aldri har de gjort noe annet enn å så vidt gløtte på det jeg har. Som regel så glor de ikke i det hele tatt. jeg har aldri sett noen andre som har måtte tømme noe heller. Det er ikke rart at folk stjeler når det er så slapp kontroll, det er nok for fristende for enkelte.

Jeg har aldri vært fristet til å glemme å slå inn en vare, eller slå inn en billigere vare enn det jg har kjøpt.

– Det er et tegn i tiden at ting blir utnyttet, i stedet for at vi kan ha tillit til hverandre. Det er en trist samfunnsutvikling.

Sier en representant for en bransje som har sett sitt snitt til å øke prisene mer enn nødvendig i dyrtid og satt kundene i en enda vanskeligere situasjon. Bransjen kan takke seg selv for økningen som ses i sammenheng med dyrtid. Jeg stjeler ikke i selvbetjente kasser, for jeg må ikke.

Anonymkode: 02bf2...24f

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes selvbetjent kasse er en uting, så jeg velger alltid betjent om jeg kan. Jeg ønsker å ha personale i butikken, jeg tenker at selvbetjent kasse er laget for å være ressursbesparende, altså betale færre for å være på jobb, og det vil jeg ikke bidra til. Om jeg i tillegg skal anmeldes om jeg skulle ta feil av en banan er det helt uaktuelt. 

Anonymkode: 8078c...85d

Personale i butikken vil jo alltid likevel være der. Har selv jobbet i butikk å vi har mere nok å gjøre utenom å sitte i kassen også,så helt supert at vi får litt avlastning til å kunne gjøre andre arbeidsoppgaver som må gjøres i en butikk. Å det vil jo alltid være noen betjente kasser også.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva bruker du de 3 ekstra minuttene dine til?

Hehe morsom du! Hadde jeg stått i den betjente kassen hadde jeg stått der minst 10-15 minutter etter som køene på en lørdag er eviglange.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er rimelig god tgjort å ikke vite om du kjøper first price bananer eller ikke, i og med at bananene fra first price alltid ligger i pose som det står first price med store bokstaver på.

Okey da lærte jeg noe nytt idag,jeg kjøper kun en eller to bananer om gangen å har aldri fått med meg hvilke merket de er. Har bare betalt for den dyreste bananen for å være sikker. Men da har jeg tatt rett pris hver gang da.

Jeg bruker aldri selvbetjente kasser annet enn på Ikea hvor jeg ikke har  noe valg. Når jeg handler dagligvarer er det helt uaktuelt. Jeg er ikke på jobb i butikk, tvert i mot kommer jeg gjerne FRA jobb. Det er opp til butikken om de vil ha meg som kunde og del av det er å ikke sette MEG i ulønna jobb for å få betale for egne varer. Jeg vil ha ansatte (det er ikke noe argument at "vi har nok å gjøre uansett", det sparer selvsagt inn stillinger å ha selvbetjente kasser).

Å stjele sitter faktisk langt inne hos ordinære mennesker, men det er jo ganske mange som sliter med psykisk sykdom som innebærer dårlig risikovurdering, fraværende impulskontroll og tvang. I dette er også rusmisbruk, så det er ganske mange likevel som stjeler og bagatelliserer det også. 

Jeg stjeler selvfølgelig ikke, og gjør ikke slike "feil" bevisst. Men alle som gjør det er heller ikke dårlige mennesker ,☝️

sug lut skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker aldri selvbetjente kasser annet enn på Ikea hvor jeg ikke har  noe valg. Når jeg handler dagligvarer er det helt uaktuelt. Jeg er ikke på jobb i butikk, tvert i mot kommer jeg gjerne FRA jobb. Det er opp til butikken om de vil ha meg som kunde og del av det er å ikke sette MEG i ulønna jobb for å få betale for egne varer. Jeg vil ha ansatte (det er ikke noe argument at "vi har nok å gjøre uansett", det sparer selvsagt inn stillinger å ha selvbetjente kasser).

I gamledager plukket de butikkansatte varene for deg også.  Den jobben har du overtatt uten betenkning, så hvorfor ikke betalingen også når du bare venner deg til det.

Anonymkode: f96b0...a5a

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

I gamledager plukket de butikkansatte varene for deg også.  Den jobben har du overtatt uten betenkning, så hvorfor ikke betalingen også når du bare venner deg til det.

Anonymkode: f96b0...a5a

Å plukke selv er en fordel. Å scanne selv er en ulempe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...