Gå til innhold

Fattige folk som syter i media, men bruker mye penger på tull

Anbefalte innlegg

Feks artikkelen på VG nå, alenemor som reagerer på statsbudsjettet. Sier ikke at hun bruker penger på tull, som flere andre jeg kjenner. Men.... hvorfor klage i media og så har du appelsinjuice, rundstykker, gullsalami og scueezy syltetøy på bordet??????? Blir forbanna. Vi har dårlig råd, og må kjøpe kneipbrød, billigsalami(hvis vi i det hele tatt kjøper salami), store first price bøtter med syltetøy. Og ikke har vi råd til appelsinjuice!???!

Hun har en sønn på 7 år og klager på Sfo regning. Ikke lenge til sfo faller bort, og med en litt annen handleliste kan hun spare tusenvis i mnd. 

Herregud 🤬

Anonymkode: ccd6c...316

Fortsetter under...

Jeg synes at fokuset ditt er helt feil. Selv om hun har appelsinjuice, rundstykker, gullsalami og scueezy syltetøy på bordet, så har hun jo helt rett i at budsjettet ikke hjelper de med minst. Du kan ikke være uenig i det.

Anonymkode: ace26...f91

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Feks artikkelen på VG nå, alenemor som reagerer på statsbudsjettet. Sier ikke at hun bruker penger på tull, som flere andre jeg kjenner. Men.... hvorfor klage i media og så har du appelsinjuice, rundstykker, gullsalami og scueezy syltetøy på bordet??????? Blir forbanna. Vi har dårlig råd, og må kjøpe kneipbrød, billigsalami(hvis vi i det hele tatt kjøper salami), store first price bøtter med syltetøy. Og ikke har vi råd til appelsinjuice!???!

Hun har en sønn på 7 år og klager på Sfo regning. Ikke lenge til sfo faller bort, og med en litt annen handleliste kan hun spare tusenvis i mnd. 

Herregud 🤬

Det bordet så da absolutt helt normalt ut. Ikke sikkert hun har kjøpt det til full pris heller. Vi kjøper forøvrig ofte juice fra billigkjedene og den er helt grei. Syltetøy også. 

Jeg oppfatter ikke at hun syter. Det er nå en ting. Det går nok fint an å komme med både kritikk og å være oppgitt uten å syte.

Og du må selvsagt ikke kjøpe hverken syltetøy eller kneip. Jeg er med i flere ulike grupper der folk nå i lange tider har både plukket bær, sopp og frukt i bøttevis. En del selger, flere gir bort særlig frukt fra hagen. Du kan også fint bake brød som blir like billig og veldig mye bedre enn hvilket som helst kneippbrød. Jeg hadde ikke spist billig kneippbrød med mindre jeg var på nippet til å sulte ihjel. 

Så du kunne gjort det både billigere og bedre med mer fantasi og kreativitet, ikke sant?  Og så handler det om prioriteringer. Jeg var også såkalt fattig i tre år, og jeg hadde alltid dyre og gode vaskemidler og sunn mat. Så måtte heller annet utgå, som transport og klær bla.

Nå trodde jeg det kom til å stå noe om ferieturer, sminke el., men det er jo faktisk mat du kommenterer på som tull... Altså, at du har veldig, veldig dårlig råd, betyr jo ikke at hun ikke også har det stramt økonomisk. Skal man begynne sånn kan man jo påstå at du kaster bort penger på å kjøpe brød og syltetøy, for det kunne du laget selv og spart litt der. Det blir jo for dumt, rett og slett. Uansett så har hun rett, det blir trangere. 

Anonymkode: 0ae5e...03e

Annonse

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Herregud 🤬

Kanskje hun har fått dette av Frelsesarmeen? Det er en del forskjellig slikt de får på matutdeling.

Anonymkode: f36ab...1f8

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Herregud 🤬

Altså KJØPER du brød?? Jeg baker selv, har ikke råd å kjøpe!

Anonymkode: dddee...abd

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Herregud 🤬

Veldig spesielt å konkludere med at hun kan spare tusenvis av kroner på mat i måneden pga det bildet.

Det er mulig vi har lest forskjellige artikler, klager hun? I motsetning til mye annet jeg har lest, ramset hun jammen meg opp ei lita liste med punkter som kunne hjulpet. Det er nå en god måte å være uenig, fremfor de som bare gnåler om at det ikke er bra nok. 

Anonymkode: 87690...0e4

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er mulig vi har lest forskjellige artikler, klager hun? I motsetning til mye annet jeg har lest, ramset hun jammen meg opp ei lita liste med punkter som kunne hjulpet. Det er nå en god måte å være uenig, fremfor de som bare gnåler om at det ikke er bra nok. 

Veldig gode punkter var det og, punkter som faktisk hadde hjulpet.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hun kommer med et hjertesukk om at hun har strammet inn der hun kan men at hun nå er på bristepunktet. Det er lov det altså. Men hi har jo et poeng. Hun har jo de dyreste produktene på bordet. Helt vanlig mat, joda, men likevel har hun tatt ufornuftige valg. Så da blir det jo hele artikkelen litt rar, for da har hun jo ikke strammet inn der hun kan. 
Når det er sagt da, det er jo litt lavmål å arrestere henne for dette, for hun har jo rett og hun er tøff som står frem. Det er tøffe tider for mange nå. 

Anonymkode: 5a15f...1a6

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Herregud 🤬

Å holde grei kvalitet på maten er ikke tull.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Helt vanlig mat, joda, men likevel har hun tatt ufornuftige valg.

Men det vet vi jo ikke noe om. Hun kan ha kjøpt det fra tilbudsdiskene, på Holdbart, fått det av kjente eller fra matutdeling. Merkelig å dømme så lett ut fra så lite informasjon.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Herregud 🤬

30 kroner for to liter appelsinjuice og syltetøy til tilsvarende sum er ikke luksus. Jubelsalami er også ofte på tilbud i Sverige. 

Anonymkode: 9fca0...a84

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

30 kroner for to liter appelsinjuice og syltetøy til tilsvarende sum er ikke luksus. Jubelsalami er også ofte på tilbud i Sverige. 

Anonymkode: 9fca0...a84

Jo, men du vet, fattige skal ikke ha lov til å ha noe bra. Jeg er bare forbløffet over at det ikke klages over at hun har mobiltelefon også.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jo, men du vet, fattige skal ikke ha lov til å ha noe bra. Jeg er bare forbløffet over at det ikke klages over at hun har mobiltelefon også.

Eller som det het i en tidligere tråd til en ufør dame: "Sanker du sopp og bær i naturen? Fisker du selv?"
For hvis ikke man går helt tilbake på steinaldernivå, kan man ikke si at man har lite penger!

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Herregud 🤬

Loff er billigere

Anonymkode: a158e...f2e

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Herregud 🤬

Ja, det et latterlig. Har en venninne som klager over hvor dårlig råd hun har. Hun røyker en 20-pakning om dagen og drikker minst 1,5 pepsi max hver dag. Så nå har hun bestemt seg for å (hold dere fast) dusje én gang i uken, og bruke tøyet lengre for å spare strøm!! Tror dere hun stinker eller? Ja, det gjør hun. Jeg har sagt det til henne, men det driter hun i. Hun røyker og drikker like mye, og dusjer en dag i uka. Herlig. 

Anonymkode: 7fcd8...25c

Jeg blir ikke provosert over fattige som har kjøpt seg mat. Jeg skulle ønske at de som har aller minst hadde fått mye høyere stønader.

De jeg derimot ikke klarer å hoste opp sympati for i disse dager er de som har lån opp til pipa, og som det rakner for når renta når 5-tallet. Som om rente på 5-tallet er noe unormalt… DE kan godt la være å syte, når de tross alt måtte ha MINST to bad i eneboligen sin, og boligen måtte selvsagt ha oppvarmet dobbeltgarasje, noe annet går jo ikke an, og selvsagt måtte kjøkkenet pusses opp, det forrige hadde jo feil farge, og det måtte man selvsagt låne penger til, for feriepengene gikk jo til årets sydentur…

Nordmenn flest har levd langt over evne til tross for advarsler, og det er på høy tid folk får kjenne på alvoret.

Å kjøpe juice og salami er ikke å leve over evne.

Anonymkode: c2210...031

Danida skrev (1 time siden):

Eller som det het i en tidligere tråd til en ufør dame: "Sanker du sopp og bær i naturen? Fisker du selv?"
For hvis ikke man går helt tilbake på steinaldernivå, kan man ikke si at man har lite penger!

Nei, og du overdriver så hele argumentet ditt blir latterlig. Hele forrige århundre hadde vi en sterk tradisjon av matauk, sanking av bær og sopp, høsting av ville vekster som er spiselige, osv, og  sylting  og saftig og hermetisering selvsagt. Av dette er det nå bittelitt som kanskje kommer tilbake, men ikke blant de som trenger det mest, tydeligvis. Du har ikke noe å klage over når du ikke sparer der du kan og benytter gratisressurser. Hvor mange såkalt fattige har 120 liter blåbær i fryseren? 40 liter tyttebær, molter til jul, tørka sopp til supper og sauser hele neste år? Alt gratis. Det er ikke lov å være så hjelpeløs og forvente at noen andre skal hoste opp pengene. 

Anonymkode: cd966...989

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, og du overdriver så hele argumentet ditt blir latterlig. Hele forrige århundre hadde vi en sterk tradisjon av matauk, sanking av bær og sopp, høsting av ville vekster som er spiselige, osv, og  sylting  og saftig og hermetisering selvsagt. Av dette er det nå bittelitt som kanskje kommer tilbake, men ikke blant de som trenger det mest, tydeligvis. Du har ikke noe å klage over når du ikke sparer der du kan og benytter gratisressurser. Hvor mange såkalt fattige har 120 liter blåbær i fryseren? 40 liter tyttebær, molter til jul, tørka sopp til supper og sauser hele neste år? Alt gratis. Det er ikke lov å være så hjelpeløs og forvente at noen andre skal hoste opp pengene. 

Hvor mange fattige har den fryserkapasiteten og ikke minst tiden det tar å skaffe alt det der? Hvordan kommer man seg på fjellet for multe uten bil? 

Anonymkode: 60810...347

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvor mange fattige har den fryserkapasiteten og ikke minst tiden det tar å skaffe alt det der? Hvordan kommer man seg på fjellet for multe uten bil? 

Unnskyldninger finner du alltid. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Enhver nærskog er full av bær. Samme med sopp. Og skal du ha multe trenger du altså ikke bil. De vokser i lavlandet og i skog de også, både her og der - i Halden, i Drammensmarka, på Vestskogen, i Nordmarka, osv osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...