Gå til innhold

Virker telefonselgerprat på deg?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat hatt en telefon fra en forening jeg er medlem i. Helt greit at de ringer, men i det jeg tar telefonen så vet jeg jo at det er snakk om at de vil ha penger for et eller annet. Selv om jeg ber dem å gå rett til poenget, så må de liksom gjennom "Kjære fru (!) Dittenogdatten, vi takker for at du er medlem og blablabla... håper at du har det fint på denne torsdagen..." Det skal takkes for den "generøse" gaven jeg ga i 2017, og det skal spørres om jeg er fornøyd med medlemskapet og jeg skjønner jo at alt dette er for at vi liksom skal få en hyggelig tone og en forbindelse og at det skal gjøre det lettere for meg å takke ja, eller egentlig vanskeligere å takke nei. Jeg blir bare irritert. De jeg har snakket med om dette blir irritert av denne påtatte familiariteten og at de ikke bare kan si: "Hei, jeg ringer fra xx og vi lurer på om du vil kjøpe en kalender til kr. Y." Det hadde faktisk økt sjansen for at jeg hadde takket ja. Er det noen av dere som synes det er hyggelig eller som biter lettere på etter denne småpraten? 

Fortsetter under...

Annonse

Vanligvis klarer jeg kjapt å si bestemt ( og høyt ) at beklager, jeg sitter midt oppe i noe, så jeg har ikke tid. Men jeg har også gått på limpinnen, og ikke for lenge siden heller. Jeg hørte at hun var litt usikker og ung, og ved et spørsmål fra meg, så svarte hun at hun måtte undersøke fordi hun var ny i selskapet. Dermed hadde hun meg, men jeg tror ikke det var planlagt manipulasjon. 

Poenget er at jeg godtok småprat. Det er vanligvis slitsomt. 

Endret av ReneRene

Ja, det virker. Det skremmer meg bort fra produktet. 

Syns det var herlig med dem som ringte for å fortelle at de nå hadde gått bort fra årlig sum til månedlig sum, og om de kunne foreslå samme sum per mnd som jeg tidligere betalte i året.  Ehhh, takk men nei takk. 

Men jeg har omtanke med dem som jobber med å ta disse telefonene. Det kan jo umulig være noe annen grunn enn at de ikke finner annen jobb.. Så jeg forsøker å være hyggelig i avslaget - så lenge de ikke er uhøflige. 

Anonymkode: e23bd...74c

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det virker. Det skremmer meg bort fra produktet. 

Syns det var herlig med dem som ringte for å fortelle at de nå hadde gått bort fra årlig sum til månedlig sum, og om de kunne foreslå samme sum per mnd som jeg tidligere betalte i året.  Ehhh, takk men nei takk. 

Men jeg har omtanke med dem som jobber med å ta disse telefonene. Det kan jo umulig være noe annen grunn enn at de ikke finner annen jobb.. Så jeg forsøker å være hyggelig i avslaget - så lenge de ikke er uhøflige. 

Anonymkode: e23bd...74c

Samme gjør jeg. Jeg vet jo det er en stakkars arbeidshverdag så jeg er høflig, men jeg blir irritert og avslutter raskt. Og som hun over her sa, om de bruker fornavn og later som om vi er gode venner, da altså😂

Jeg legger bare på når de begynner sånn. Eller tar ikke telefonen i det hele tatt og googler nr og blokkerer om det fremkommer at det er telefonsalg. 

Synes dog synd på dem som har den jobben. Det er få jobber som er så langt ned på lista over hva jeg ville hatt. Jobber glatt nede i kloakken eller hva som helst, heller enn dette. 

Eg har ingen problem med å svare fint at eg ikkje er interessert. De fleste svarer då at eg må ha ein fin dag videre el.l. Kort, enkelt, godt og høflig.

Ein gong var det ein kar som ringte sida eg hadde avslutta eit abo. (Frå bladet Foreldre og barn). Han hadde fleire andre blad eg kanskje var interessert i. Han begynte å liste opp (interiør, DIY o.l.) og eg gjentok at eg var ikkje interessert. Han var aldri uhøflig eller pågåande, virka berre som han prøvde å finne noko eg ville like. Til slutt satt vi begge og lo då han begynte å liste opp blad om fisk og jakt. Han fekk no kome seg gjennom lista si, men det blei ikkje noko nytt abo. på meg.

Hadde ikkje eg hatt tid den dagen, så hadde eg nok berre lagt på. Dei er nok desverre vandt med ein plutseleg avbrutt samtale, men glad eg ikkje gjorde det. Det blei ein ganske morosam samtale. 

Annonse

Valkyriemamma skrev (3 timer siden):

Eg har ingen problem med å svare fint at eg ikkje er interessert. De fleste svarer då at eg må ha ein fin dag videre el.l. Kort, enkelt, godt og høflig.

Ein gong var det ein kar som ringte sida eg hadde avslutta eit abo. (Frå bladet Foreldre og barn). Han hadde fleire andre blad eg kanskje var interessert i. Han begynte å liste opp (interiør, DIY o.l.) og eg gjentok at eg var ikkje interessert. Han var aldri uhøflig eller pågåande, virka berre som han prøvde å finne noko eg ville like. Til slutt satt vi begge og lo då han begynte å liste opp blad om fisk og jakt. Han fekk no kome seg gjennom lista si, men det blei ikkje noko nytt abo. på meg.

Hadde ikkje eg hatt tid den dagen, så hadde eg nok berre lagt på. Dei er nok desverre vandt med ein plutseleg avbrutt samtale, men glad eg ikkje gjorde det. Det blei ein ganske morosam samtale. 

Jeg er høflig jeg også, men ber de gjerne om å komme fort til poenget. I dag nyttet ikke det så irritasjonen skinte nok gjennom.  Han ga seg ikke med manuskriptet sitt.

Det er 5- år siden jeg sluttet å abonnere på et blad. De ringer fortsatt 4 ganger i året og takker og lurer på om jeg ikke vil starte å abonnere igjen. Like mange ganger har jeg bedt om å bli strøket av ringelistene. 

☆☆☆ skrev (4 timer siden):

Eg blir lyn forbanna, spesielt på telefonselgarar som insisterer på å bruke fornamn på meg sjølv om vi ikkje har noko med kvarandre å gjere. Eg avsluttar samtalen tvert når det skjer.

Jeg vet ikke hva som er verst egentlig. At de kaller meg, som de aldri har møtt, ved fornavn eller at de slenger på Fru og bruker etternavn. Tror nesten jeg synes Fru Dittendatten er mest klebrig. 

Jeg fikk et tips her en gang, var det fra @Ziva mon tro? Å hviske med litt ekkel stemme «jeg er naken» hver gang de spør om noe. Da legger de på rimelig fort, og de som eventuelt er i nærheten av deg tror du er gal. Da blir det morsomt i stedet for at jeg blir irritert. Sorry Ziva hvis det ikke var deg som lærte meg dette 😂

Kira skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk et tips her en gang, var det fra @Ziva mon tro? Å hviske med litt ekkel stemme «jeg er naken» hver gang de spør om noe. Da legger de på rimelig fort, og de som eventuelt er i nærheten av deg tror du er gal. Da blir det morsomt i stedet for at jeg blir irritert. Sorry Ziva hvis det ikke var deg som lærte meg dette 😂

🤣🤣🤣

Kira skrev (24 minutter siden):

🤣 Ser for meg ansiktet til selgeren

Anonymkode: 54fb0...f49

Jeg har jobbet som telefonselger (verste jobben jeg har hatt, men alt for å få mat på bordet) og jeg har barn som har jobbet seg gjennom studiet som telefonselger, så jeg er alltid høflig og tålmodig. De utfører en lovlig aktivitet og de får så mye pes! Men jeg avslutter ganske raskt slik at de slipper å gå gjennom hele manuset sitt. 

Beklager altså, men jeg klarer ikke å være særlig høflig. Så synes jeg synd på dem etterpå, for de må jo være en forferdelig jobb å ha. Og jeg kan ikke, i gode stunder, tenker meg at noen tar en sånn jobb om de absolutt ikke må. Jeg har også vært borti det med å avslutte abonnement på aviser eller ukeblader etc. Det fører til flere år med hyggelig folk som "har et godt tilbud" til meg eller lurer på hvorfor jeg har sagt opp. Sist sa jeg opp lokalavisa fra hjemstedet mitt og på 5 uker fikk jeg 7 telefoner om hvorfor jeg hadde sagt opp og om de kunne komme med et nytt tilbud til meg. Første gangen svarte jeg at jeg ikke leste den, deretter ble svarene kortere og mindre høflige, det må jeg bare innrømme. Stakkars nummer 7...  før første gang fikk jeg skikkelig dårlig samvittighet etter at jeg hadde "slengt på røret" - (Og akkurat da hadde det vært deilig å ha hatt et "rør" å slenge på.)  Da jeg sa opp et ukeblad, skrev jeg en kommentar om at jeg IKKE VILLE bli oppringt.  Det hjalp ikke. Nå legger jeg bare på så fort de begynner på "leksa" si. 

Jeg tenker at det hadde vært ok om de ringte en gang og spurte, men der og da burde det vært sånn at de la inn en kode eller hva som helst som sa at denne personen har blitt ringt opp og er ikke interessert.  

Anonymkode: 849d9...78c

Kira skrev (8 timer siden):

Snakk om å gi en telefonselger telefonskrekk! 🤣

Kira skrev (15 timer siden):

Men jeg er dame, tenk om den mannlige telefonselgeren blir kåt istedenfor 😮

Anonymkode: 2c8e0...11d

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men jeg er dame, tenk om den mannlige telefonselgeren blir kåt istedenfor 😮

Anonymkode: 2c8e0...11d

Du kan jo finne deg en annen "gærning-setning" som du kan hviske :

"Har'u løst på fårikål...?" 

"Jeg føler meg død... " 

"Jeg har sett deg før.. Mange ganger..." 

"det står noen bak deg..." 

the amazing spidermamma skrev (14 minutter siden):

Du kan jo finne deg en annen "gærning-setning" som du kan hviske :

"Har'u løst på fårikål...?" 

"Jeg føler meg død... " 

"Jeg har sett deg før.. Mange ganger..." 

"det står noen bak deg..." 

«Jeg tar vanligvis betalt for å spå fremtiden til andre, men jeg fikk opp noe i det jeg hørte stemmen din. Jeg ser at du har mange venner, men er litt ensom. Du står overfor et vanskelig valg. Du må velge å gå til venstre i dette valget» osv… ingen liker spåkoner

Anonymkode: 183bf...63b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...