Gå til innhold

Låser dere døren når dere er hjemme?

Anbefalte innlegg

Leste i rotetråden om naboen som gikk rett inn. Er det faktisk folk som har dørene ulåst når de er hjemme? Vi har alltid låst dør for vi har kodelås og den låser seg automatisk, men før vi bytta var alltid døren låst. 

Anonymkode: 5da17...882

Fortsetter under...

Her låses døra når vi reiser bort eller når vi sover. Ellers er døra ulåst ja. Forsåvidt ikke alltid døra er låst når vi reiser bort heller, ikke alltid gubben låser "når han bare skal en bråtur til naboen" 😅 Hendte jeg låste utgangsdøra når ungene var mindre, slik at jeg kunne dusjse/gå på do med baderomsdøra åpen 🤣 

Anonymkode: 38b3e...d35

Jeg er sløv på det å låse døren. Men ingen kommer inn uten invitasjon da. Jeg pleier å huske å låse når jeg legger meg, men noen ganger glipper det også. Har også kodelås, men ikke innstilt den på automatisk låsing. For ikke å snakke om bilen da. Den glemmer jeg nesten alltid å låse. Jeg kan få et forklaringsproblem om noe skulle blitt stjålet fra hus eller bil. Har tenkt det flere ganger, så bor akkurat langt nok uti gokk at det ikke har vært innbrudd i området på sikkert 10 år. Og da var det på hytter.

Anonymkode: 3c9ec...697

Annonse

Jeg låser om kvelden om jeg er alene hjemme med barna, ellers låser vi om natten og når vi er borte. Bilen låser vi aldri, og syklene står ulåste i hagen. Bor på verdens tryggeste sted ❤️ (Og ja, jeg vet at fæle ting kan skje slike plasser også).

Hadde jeg bodd i sentrum av byen, hadde jeg nok låst døren. Her hvor jeg bor, i utkanten av en storby, er det trygt å la døren stå ulåst. En person jeg kjenner bor i en bygd med 600 innbyggere. Der er det vanlig å legge bilnøkkelen i passasjersetet, i tilfelle naboen finner ut at bilen står i veien.

Anonymkode: fd1f6...0aa

Vi låser døra når vi legger oss og vi låser selvsagt når alle forlater huset. Om døra er låst eller ikke når vi er hjemme er litt hipp som happ. Akkurat nå er den låst for jeg har ikke gått ut enda i dag. Om sommeren står dørene ikke bare ulåst men gjerne på vid gap enten vi er inne eller i hagen. Jeg låser nok dørene litt tidligere på kvelden når jeg er hjemme aleine enn når vi er flere i huset. Jeg er litt husredd og når det i tillegg er mørkt så føles det litt tryggere å ha vridd om låsen. 

Annonse

Jeg bor midt i byen og har ulåst dør ganske ofte. Hvis jeg går i postkassen, til søpledunkene osv, så låser jeg aldri, og kan glemme det etterpå også. Hvor ofte har det skjedd at noe har hendt i norske hjem for at noen gikk inn til andre midt på dagen?  Det har vel vært et tyveri og noen få andre episoder på kveld/ natt.

Det er så latterlig trygt i Norge at folk kan dra og overnatte alene under åpen himmel over alt, nær sagt. Og så må man låse døra hjemme fordi...? 

😀

Vi brukte tidligere å ha døra ulåst på dagtid og når vi var hjemme. Så deilig å slippe å gå å låse opp om folk stakk innom. Jeg er fra Nord-Norgebygda og vant til at folk stikker innom, så selv om jeg nå bor i byen, liker jeg at folk går inn og ut og tar en kopp kaffe.

Men de seinere år har det vært mange hendelser med banditter som har kommet inn, både på tyverijakt og drap, så jeg tørr rett og slett ikke. Så her sitter vi bak låste dører. 

På hytta derimot låser vi kun på natta.

Anonymkode: f2d47...f71

Som hos dere, så låser døren seg automatisk selv, men før det varierte det litt. Det kunne være åpent på dagtid når vi var hjemme, men det var alltid låst om kvelden og natten. 

Anonymkode: 32f39...cbc

Jeg låser alltid døren.

Da jeg var litt yngre hadde jeg en ubehagelig opplevelse. På kvelden kom det plutselig en ruset eller beruset mann inn med hammer. Han var aggressiv og skulle ha tak i «Per». Uansett hvor mye jeg prøvde å si at det ikke bodde noen her med det navnet, ga han seg ikke før politiet kom. Selv om det er svært liten sjanse for at det skjer igjen, var det såpass ubehagelig at jeg konsekvent låser døren når jeg er inne.

Kira skrev (16 minutter siden):

Jeg låser alltid døren.

Da jeg var litt yngre hadde jeg en ubehagelig opplevelse. På kvelden kom det plutselig en ruset eller beruset mann inn med hammer. Han var aggressiv og skulle ha tak i «Per». Uansett hvor mye jeg prøvde å si at det ikke bodde noen her med det navnet, ga han seg ikke før politiet kom. Selv om det er svært liten sjanse for at det skjer igjen, var det såpass ubehagelig at jeg konsekvent låser døren når jeg er inne.

Tilsvarende skjedde hos oss da jeg bodde hjemme, det stod plutselig en fremmed mann i stua. Og da er det aldri en fremmed mann med alt på stell, såpass forstår man jo.

Jeg låser alltid, unntatt på hytta - det står ulåst på dagtid om vi er inne på den ene hytta, mens jeg aldri låser annet enn når vi drar derfra på den andre. Kommer det noen så øde vil det være en grunn til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...