Gå til innhold

Man trenger ikke skatte for gevinst av aksjer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, du må skatte av aksjegevinst også, akkurat som krypto. Men så lenge gevinsten er urealisert skatter du ikke for noen av dem. 

Anonymkode: 9e500...7d4

Hva menes med urealisert gevinst?

Anonymkode: 85997...bd7

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva menes med urealisert gevinst?

At du ikke har tatt ut pengegevinsten enda. 

Hvis du kjøper aksjer for 250000 og senere selger dem for 300000, så har du I DET DU SELGER realisert en gevinst på 50000. Da vil dette året etter innebære at du må betale ca 28% skatt av de 50000.

Anonymkode: 8552a...f48

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

At du ikke har tatt ut pengegevinsten enda. 

Hvis du kjøper aksjer for 250000 og senere selger dem for 300000, så har du I DET DU SELGER realisert en gevinst på 50000. Da vil dette året etter innebære at du må betale ca 28% skatt av de 50000.

Anonymkode: 8552a...f48

Hvor får du 28% fra? 

Gevinst salg av aksje skattelegges som utbytte, det er gevinst *1.72 * 22%. 

Praksis vil det si 37,84%. En gevinst på 50 000 utløser en skatt på 18 920 kr. 

Anonymkode: 94722...14d

Anonym bruker skrev (På 6.10.2023 den 8.46):

Hvor får du 28% fra? 

Gevinst salg av aksje skattelegges som utbytte, det er gevinst *1.72 * 22%. 

Praksis vil det si 37,84%. En gevinst på 50 000 utløser en skatt på 18 920 kr. 

Hvorfor skal vi egentlig betale skatt av det?! 

Syns ikke det er rett! 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Syns ikke det er rett! 

Hvor synes du bet hadde vært bedre å øke skattene?

Anonymkode: bedba...7de

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Syns ikke det er rett! 

Fordi det er en inntekt? Vi skatter av all inntekt, både jobb og investeringer. 

Anonymkode: c0132...7ec

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Syns ikke det er rett! 

Du har jo tjent penger...

Tjener du penger må du skatte av det, hele samfunnet vårt er jo bygget på den tanken.

Anonymkode: 18202...663

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Du har jo tjent penger...

Tjener du penger må du skatte av det, hele samfunnet vårt er jo bygget på den tanken.

Anonymkode: 18202...663

Skatt på vanlig jobb er ok. Men alt annet man holder på med på fritiden/hobby.. syns det er spesielt av Norge. Ikke rart Røkke og co flytter ut av landet.

Norge skal ha innsyn og bestemme over det meste 😳😳 

Jeg arvet en tomt en gang, måtte betale skatt da også. Sykt.

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Skatt på vanlig jobb er ok. Men alt annet man holder på med på fritiden/hobby.. syns det er spesielt av Norge. Ikke rart Røkke og co flytter ut av landet.

Norge skal ha innsyn og bestemme over det meste 😳😳 

Jeg arvet en tomt en gang, måtte betale skatt da også. Sykt.

Jeg synes det er helt rett og rimelig at det betales skatt av utbytte. Det er en realisert gevinst. Ja til høyere skatt på inntekt over ett visst nivå. Øk gjerne selskapsskatten også. 

Årsaken til at flere nå flagger til Sveits er skatt på urealiserte verdier, det er noe helt annet og for en del ganske urimelig. Kan sammenlignes med eiendomsskatt (som jeg også er en sterk motstander av, bare så det er sagt).

Jeg lurer også på noen ganger hvor mange av de som mener så mye om disse utflytterne som egentlig vet hvordan man beregner denne skatten? Formuesskatt på arbeidende kapital som det så fint kalles. 

Har noen regnet på hvordan denne utflyttingen påvirker de totale skatteinntektene? Skjerping av formuesskatt utgjorde 47 milliarder for 2022, men utflytting reduserte også formuesskatten med ca 30 milliarder i følge enkelte estimat. Da har man ikke engang regnet på netto tap for utbytter. For skatten på ett utbytte er lavere for en utenlandsk investor enn en norsk. Jeg vil tro de store summene ligger der i og med det utdeles utbytte for ca 400 milliarder årlig. Skatten er da mellom 15-25 % i stedet for 37,84 %. Riktignok er en del til norske investorer ennå og mye innenfor fritaksmetoden. Men hva det utgjorde i faktiske kroner til fellesskapet er jeg veldig spent på. Vi har nå ett system som gir en konkurransefordel av å ikke være en del av det norske fellesskapet. En hver rasjonell og formuende person vil ta en due diligence da. 

Jeg mener skattesystemet bør ha en rasjonell tilnærming, ikke basere seg på den enkeltes moral, som noen politiker liker å uttrykke. For selv snyter de på skatten ved første anledning (sikter til pendlerbolig), så hvordan forvente en iboende moral når ikke engang du selv har den moralen? 

Hvorfor du har betalt skatt på arv av en tomt kan jeg ikke svare på, men jeg vil anta du solgte den videre? For i utgangspunktet er ikke arv skattepliktig. Det utløser først skatt når du realiserer den (salg) uten å oppfylle kriteriene for unntaket hva angår eiendom (bor der). 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...