Gå til innhold

Besteforeldre (mine foreldre) som mener at jeg som tante burde gi mer en bare en genser til min nevø på 4 år

Anbefalte innlegg

Neste helg skal jeg i barnebursdag til min nevø, og jeg har handlet inn en veldig fin dinosaur genser på 179kr lappen fordi denne gutten ELSKER dinosaurer :) 

mine foreldre elsker jo å skjemme barnet mitt og min søsters barn. Men for å være ærlig så er jo det heller ikke lenge til jul så da blir jo det mer gaver der også. At de velger og gi vekk 3 pakker med dinosaur figurer til 400-500 er opp til dem, da jeg hadde kjøpt genseren kommentere min far, «ja men du er jo tanten hans», tenkte bare hva det har med saken og gjøre når jeg har kjøpt noe barnet liker, man må jo ikke blakke seg i gaver til tantebarn for å være en bra tante.. hater disse

tankegangene til fleste folk.. om man ikke blakker seg så er man ikke god nok tante.. og barna for utrolig mye med leker av alle andre uansett og kommer jo jul i tillegg snart! Jeg forventer heller ikke at min egen søster skal blakke i seg med gaver når mitt barn har bursdag da jeg vet økonomien hennes..

Anonymkode: d8349...143

Fortsetter under...

Kjøp en liten leke ved siden av. Trenger ikke være dyrt. Kjipt å få klær. Det er det. En liten bok, figur, pengelapp ved siden av. 

Anonymkode: 13f97...ad1

Jeg tenker det er bra nok og må si det er ufint av dine foreldre å si du ikke gir bra nok gave. Jeg kunne vært i dine foreldres situasjon og ville aldri i verden oppfordret ungene mine til å gi dyrere gaver. Heller omvendt, tror jeg.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kjøp en liten leke ved siden av. Trenger ikke være dyrt. Kjipt å få klær. Det er det. En liten bok, figur, pengelapp ved siden av. 

Ungene får alltid leker uansett. Og her gir jo besteforeldrene det. Ingen unger tar skade av å ikke få leker altså. De fleste unger har så mye leker at de vet ikke hva de har.

Annonse

Hva er saken her? Gutten må jo være så stor at du har gitt gaver tidligere også? Så har du handlet mye billigere i år enn ellers? Får ditt barn dyrere gaver fra søsteren din? 

Jeg regner jo med at det er noe rundt dette som gjør dem ( og deg ) så oppbrakt. Hvis du har dårlig økonomi så vet vel den nærmeste familien det? 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men hvorfor må det være så store forventninger til gaver? Er ikke en gave bra nok? :( 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Hva er saken her? Gutten må jo være så stor at du har gitt gaver tidligere også? Så har du handlet mye billigere i år enn ellers? Får ditt barn dyrere gaver fra søsteren din? 

Jeg regner jo med at det er noe rundt dette som gjør den ( og deg ) så oppbrakt. Hvis du har dårlig økonomi så vet vel den nærmeste familien det? 

Jeg ga ham heller ikke noe så dyrt sist år, nei tror ikke min datter får så dyre gaver en 150/200 lappen men det er jo mer en bra nok, jeg forventer ikke at mitt eget barn måååå fååå leke til med i klærs gaver, hun får nok av meg da 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ga ham heller ikke noe så dyrt sist år, nei tror ikke min datter får så dyre gaver en 150/200 lappen men det er jo mer en bra nok, jeg forventer ikke at mitt eget barn måååå fååå leke til med i klærs gaver, hun får nok av meg da 

Da syns jeg at du skal gi genseren og så blir han glad for den. Kanskje ikke der og da hvis annet tar fokus først, men jeg husker at gavene jeg ikke noterte meg så mye på bursdag og til jul ( fordi noe tar mer fokus på selve dagen), ofte ble både favorittleker- og plagg etterpå! 

Jeg er enig med deg I at gaven sikkert er bra nok, men ikke i at argumentet om at det snart er jul har betydning. For det første er det veldig lenge til jul for en 4-åring og for det andre burde ikke når på året vatnet er født ha betydning for hvor dyre gaver du kjøper.

Anonymkode: 368ad...a02

Hva DU velger å gi en person i gave er ikke noe som DE skal blande seg i. Ungen får en fin bursdag, fine ting og blir sikkert glad. 

Anonymkode: f4b2b...156

Annonse

Sett inn 300,- på kontoen hans i tillegg. 
Tanten til min gutt gir brukte leker i gave, om hun gir noe. Men tenker at tanter og onkler med inntil tre nevøer/nieser bør gi gaver til minst 500,- noe mer om du i tillegg er fadder. 

Argumentet om at det snart er jul og blir nok gaver får alle desemberbarn, som hele livet har fått og får dårligere bursdags- og julegaver (gjerne sammenslått 🤮) pga. at man dessverre ble født i desember (som er ille nok om man får fine gaver), til å aldri ha sex i påsken. Tenk på det. 

Anonymkode: 140fb...048

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Sett inn 300,- på kontoen hans i tillegg. 
Tanten til min gutt gir brukte leker i gave, om hun gir noe. Men tenker at tanter og onkler med inntil tre nevøer/nieser bør gi gaver til minst 500,- noe mer om du i tillegg er fadder. 

Argumentet om at det snart er jul og blir nok gaver får alle desemberbarn, som hele livet har fått og får dårligere bursdags- og julegaver (gjerne sammenslått 🤮) pga. at man dessverre ble født i desember (som er ille nok om man får fine gaver), til å aldri ha sex i påsken. Tenk på det. 

Anonymkode: 140fb...048

Ikke alle har mulighet til og gi 500kr i gave🫣 uansett om man har økonomi velger man pris selv og hva man vil gi, er tanken som teller ikke pengene/summen på gave. Og det er ærlig mer foreldrene som bryr seg om summen en barna.

synes ikke man er kjip for å bruke 150-200kr på gave synes du er bittelitt hysterisk nå, storkrever😅 ikke sjarmerende

Gir du dyrere gaver dess lengre det er til/siden jul? Det var et veldig «billig» argument… En bursdag er vel like mye bursdag uansett når på året man er født.

Sett bort fra det, så er det jo selvsagt helt opp til deg hvor mye du vil bruke på gaver. Personlig er jeg litt enig med dine foreldre. Jeg ville pakket med en liten leke/bok (trenger ikke være dyrt). Klinkekuler, sprettball, bok, tusjer, leire, eller noe sånt som barn syns er gøy. 

Anonymkode: 35e31...a5a

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg syns det var lite og smålig, hadde satt inn 500-1000 kr på sparekonto til gutten i tillegg. 

Anonymkode: ca010...df0

Dette er jo hysterisk🫣 

joda om man var veldig rik, jeg er ikke fattig heller men trenger penger til mat og eget barn. Stor krevende folk som ikke er takknemlig.  

prekæs skrev (8 timer siden):

Ungene får alltid leker uansett. Og her gir jo besteforeldrene det. Ingen unger tar skade av å ikke få leker altså. De fleste unger har så mye leker at de vet ikke hva de har.

Ja blir mange leker det vet jeg. Så barnet vil jo ikke sitte uten noe gave leker i bursdagen det er 101% sikkert

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns det var lite og smålig, hadde satt inn 500-1000 kr på sparekonto til gutten i tillegg. 

Anonymkode: ca010...df0

Hehe med sånne krav så hadde jeg sluttet å feire bursdager og jul,det er overhodet ikke aktuelt å bruke så mye på EN person. Heldigvis har min familie beina godt plantet på jorden,så her kjøper vi gaver til 200-300 kr både til barn og til søskene sine. Det er en sum som er innafor, å jeg er glad dette er noe vi er enige om i familien.

Anonymkode: 561d8...198

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Neste helg skal jeg i barnebursdag til min nevø, og jeg har handlet inn en veldig fin dinosaur genser på 179kr lappen fordi denne gutten ELSKER dinosaurer :) 

mine foreldre elsker jo å skjemme barnet mitt og min søsters barn. Men for å være ærlig så er jo det heller ikke lenge til jul så da blir jo det mer gaver der også. At de velger og gi vekk 3 pakker med dinosaur figurer til 400-500 er opp til dem, da jeg hadde kjøpt genseren kommentere min far, «ja men du er jo tanten hans», tenkte bare hva det har med saken og gjøre når jeg har kjøpt noe barnet liker, man må jo ikke blakke seg i gaver til tantebarn for å være en bra tante.. hater disse

tankegangene til fleste folk.. om man ikke blakker seg så er man ikke god nok tante.. og barna for utrolig mye med leker av alle andre uansett og kommer jo jul i tillegg snart! Jeg forventer heller ikke at min egen søster skal blakke i seg med gaver når mitt barn har bursdag da jeg vet økonomien hennes..

hvor mye gaven koster i kroner og øre spiller vel ingen rolle. Man bør gi gaver med omtanke - noe bursdagsbarnet ønsker seg eller du tenker han/hun kommer til å bli glad.

Min nevø hadde blitt overlykkelig for en dinosaur-genser. Han er også ekstremt fascinert av dinosaurer. Om genseren koster 100 kr eller 500 kr har han jo ingen formening om.

Imidlertid skjønner jeg ikke argumentet med at "det er ikke lenge til jul". En bursdag er vel like viktig om barnet er født i juni eller i november?

Anonymkode: 666e5...47d

WaltzingMathilda skrev (21 minutter siden):

Ungen er 4 år. 
Det kommer en tid da de blir større og ønsker seg dyrere gaver. 
Men for nå er det nok.

Da må man lære barnet og bli takknemlig for hva man får :)

det skal jeg med minsta mi her iallfall, at alle gaver fra alle sum er like bra! At det er tanken som teller ikke prisen på gaven. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hehe med sånne krav så hadde jeg sluttet å feire bursdager og jul,det er overhodet ikke aktuelt å bruke så mye på EN person. Heldigvis har min familie beina godt plantet på jorden,så her kjøper vi gaver til 200-300 kr både til barn og til søskene sine. Det er en sum som er innafor, å jeg er glad dette er noe vi er enige om i familien.

Anonymkode: 561d8...198

Enig heldigvis har det ikke vert noe snakk om å sette inn 500-1000kr her da vet jeg ikke om jeg hadde feiret jul/bursdag med dem og det var krav på skyhøy prisete gaver.  Andre jeg kjenner som er tante vis hun ikke vet hva hun skal gi i bursdags gave/julegave til sine 2 tantebarn så setter hun inn 200kr maks til ver. Ingen klager på det, penger er penger og tanken som gjelder!

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Enig heldigvis har det ikke vert noe snakk om å sette inn 500-1000kr her da vet jeg ikke om jeg hadde feiret jul/bursdag med dem og det var krav på skyhøy prisete gaver.  Andre jeg kjenner som er tante vis hun ikke vet hva hun skal gi i bursdags gave/julegave til sine 2 tantebarn så setter hun inn 200kr maks til ver. Ingen klager på det, penger er penger og tanken som gjelder!

I bursdag bruker jeg 200kr maks ver (har 2 tantebarn selv) og i jul 500 kr maks ver av og til er man heldig og finner feks lego sett  i tilbud til 300kr mens original pris 599kr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...