Gå til innhold

Amdre som stresser seg opp av ALT? Jeg blir gal av meg selv! :-(

Anbefalte innlegg

Jeg trenger verktøy til å klare å leve mer i nuet og ikke stresse meg opp med tanken på verken fortid eller fremtid. Jeg overtenker og stresser alt for mye og trenger all hjelp jeg kan få, dersom noen har råd 🙏🏻

Anonymkode: 72b04...13a

Fortsetter under...

Det er en treningssak og muligens ikke noe du vil mestre det livet her. Jeg har vært ganske lik deg og jobbet målrettet med det i ganske mange år. Jeg måtte feks øve jevnt og trutt på å gi litt mere faen. Jeg har gått til en "coach" i flere år som har hjulpet meg å se ting på en litt annen måte. Jeg er heldig som har en mann som er helt motsatt av meg, som kan hjelpe meg når  tankekjøret tar over. Jeg øver meg via meditasjon på at ikke hodet/hjernen skal ta over. Øver meg på å ha det helt stille. Klarer noen sekunder av gangen. Må holde meg selv i aktivitet, spesielt hvis tankekjøret tar over helt. 

Anonymkode: 44e14...3d0

Dette er tåpelige tanker. Jeg mener ikke å være frekk, men det er rett og slett utrolig dunt å gruble over ting du overhodet ikke får gjort noe med, som fortiden. Framtiden kan du planlegge, så da må du gjøre ditt beste. Er det noe du ikke kan forhindre at skjer, så legg det bort og aksepter at ting er som det er.

Og nå tenker sikkert du at "hadde det vært så lett", men det bør faktisk være det. 

Å kalle det ved rett navn kan faktisk hjelpe, istedenfor å kalle det "tankekjør" som om det er en tilstand du må jobbe hardt imot. Hvis du er oppegående og har gjennomsnittlig intelligens +, så skjønner du at du jager opp det selv helt uten mening og mål. Du må spørre deg selv om du ikke heller skal bruke hodet ditt på mer konstruktive ting, for det er du og bare du som kan styre din egen hjerne.

Folk som bekymrer seg er normale og også har de fordeler med at de har noen ekstra grå, sånn vanligvis. Unntak er diagnoser, og det regner jeg ikke med at du har siden du ikke nevner det. Men nok er nok. Du trenger ikke konstante bekymringer. 

Så vær din egen coach. Det er ingen andre som kan styre deg og hva du tenker mer enn deg selv. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 time siden):

Dette er tåpelige tanker. Jeg mener ikke å være frekk, men det er rett og slett utrolig dunt å gruble over ting du overhodet ikke får gjort noe med, som fortiden. Framtiden kan du planlegge, så da må du gjøre ditt beste. Er det noe du ikke kan forhindre at skjer, så legg det bort og aksepter at ting er som det er.

Og nå tenker sikkert du at "hadde det vært så lett", men det bør faktisk være det. 

Å kalle det ved rett navn kan faktisk hjelpe, istedenfor å kalle det "tankekjør" som om det er en tilstand du må jobbe hardt imot. Hvis du er oppegående og har gjennomsnittlig intelligens +, så skjønner du at du jager opp det selv helt uten mening og mål. Du må spørre deg selv om du ikke heller skal bruke hodet ditt på mer konstruktive ting, for det er du og bare du som kan styre din egen hjerne.

Folk som bekymrer seg er normale og også har de fordeler med at de har noen ekstra grå, sånn vanligvis. Unntak er diagnoser, og det regner jeg ikke med at du har siden du ikke nevner det. Men nok er nok. Du trenger ikke konstante bekymringer. 

Så vær din egen coach. Det er ingen andre som kan styre deg og hva du tenker mer enn deg selv. 

Jeg tror kanskje hi skjønner at det er dumme tanker (ergo derfor hun spør om hjelp, siden hun ikke klarer å stoppe dette selv)

Hva mener du er rett navn, da du mener at tankekjør er feil å kalle det?

Utenom det er jeg enig i mye av det du skriver.

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror kanskje hi skjønner at det er dumme tanker (ergo derfor hun spør om hjelp, siden hun ikke klarer å stoppe dette selv)

Hva mener du er rett navn, da du mener at tankekjør er feil å kalle det?

Utenom det er jeg enig i mye av det du skriver.

Jeg syns vi kan kalle tåpelige tanker for tåpelige. Ikke for å se ned på oss selv fordi vi er dumme. Men heller at vi kan si til oss selv at vi kan bedre. Ha mer tillit til hodet og intelligensen fremfor å være destruktive. Vi kan faktisk være vår egen sjef. Og da må vi tro på det. 

ReneRene skrev (2 timer siden):

Hehe, du understreker jo bare hi. Bare med en uendelig mengde unødvenige ord. 

Anonymkode: aa4fd...b53

Takk for mye gode innspill. Noe av det er verdt å prøve på. Mens andre ideer er lettere sagt enn gjort. Det ble nevnt diagnoser, og ja, jeg har bipolar diagnose. Men jeg er medisinert for dette og er oppegående og "normal". Men den overtenkingen blir ikke bedre med den diagnosen som jeg har. Jeg ønsker ett liv der jeg konsentrerer meg om EN dag om gangen. Og ikke stresser meg opp over småting. Bli mindre dramatisk og slutte å krisemaksimere ting. Da vil jeg få det bedre. 

Ja jeg sliter med akkuratt det samme desverre. Det har mye med personlighets trekk å gjør også og det å bare la være å tenke på ting er uttolig lett å si enn å klare det for oss som har det tankekjøret. Jeg har hatt det slik siden jeg kan husle fra jeg var liten. Jeg husker jeg elsket når jeg skulle legge meg for da kunne jeg legge meg og tenke, drømme meg vekk osv.

jeg er kronsik syk itillegg og det hjelper iallefall ikke på tankesettet mitt. Alle vi som har det tankekjøret er veldig klar over at vi ikke får gjorr noe med det osv, men når ballen er i gang ubevisst, er det utrolig vanskelig å stoppe. Jeg sliter med angst itillegg og nå depresjon på toppen av det og jeg blir sprø av de tankene mine. Man prøver så godt man kan og det er viktig å få hjelp hvis det blir for mye, noe jeg har fått nå. Jeg kommer også ifra en familie som er utrolig følsomme og sensitive itillegg så ja arver det alle beste genene her😅 mine døtre er også veldig følsomme, mest hun eldste men vi jobber med det. Det er tøft å være høysensitiv i denne verden og lære å blokkere mye ute for guu det tapper mye energi.

Anonymkode: cc027...549

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg trenger verktøy til å klare å leve mer i nuet og ikke stresse meg opp med tanken på verken fortid eller fremtid. Jeg overtenker og stresser alt for mye og trenger all hjelp jeg kan få, dersom noen har råd 🙏🏻

Meditasjon eller mindfulness?

Anonymkode: d38c6...2ab

Jeg ville googlet Ingvard Wilhelmsen og sett hans videofilmer på nettet eller gått på et foredrag. Hans metoder i behandling av hypokondri er nyttige for veldig mange flere enn de som er hypokondere.

Anonymkode: 6abea...6ea

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Kan du ha ADHD? mange kvinner har det uten og vite om dette. På kvinner sitter  adhd mye i hodet, med overtenking, krisemaksimering, planer som ikke blir noe av. Planlegging som går til helvette..  ja. Jeg har det selv og noen ganger får jeg angst anfall bare av og se klesvasken min og kan tenke att dette blir jeg ALDRI ferdig med!! Når en plan går til h..... så raser verden i grus og jeg blir stresset. Kaos i hodet, lite struktur, glemmer ting, mange prosjekt i hjemmet. Haha.. slik som denne teksten her. Litt rotete🤭

Anonymkode: 79005...e93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...