Gå til innhold

Skyggebart hos 13-åringen, når iverksette tiltak?

Anbefalte innlegg

Lett inspirert av denne saken i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/0Q7q50/paa-alles-lepper, her har eldstemann fått en lett antydning til bart helt plutselig. Det er bare snakk om litt mørkebrunt dun foreløpig, men man kan absolutt se det. Han er ikke spesielt opptatt av det selv, men jeg må innrømme at jeg synes det ser litt uryddig ut (far er helt uberørt!). Når skal man introdusere dem for barbermaskiner og desslike? Hva har dere gjort? :tronderbart:

Anonymkode: 7497c...195

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Herregud. Tørker du ham på do også? Det får han da virkelig få styre sjøl.

Anonymkode: 2dad7...031

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er dette et seriøst spørsmål? Han kjenner vel til konseptet barbermaskin, så da er det bare å spør om han har tenkt å ta barten snart? 

Anonymkode: fbaf6...d8f

Oh my sweet lord. Kan ikke dere to solskinnsboller la være å svare, i stedet for å gulpe i tråden min?

Det fikk min styre helt selv. Han hadde dun ganske lenge, og nå som 16-åring så drar han over innimellom. Ikke akkurat utstyrt med altfor mye hårvekst i ansiktet så er vel en eller to ganger i mnd. Kanskje. 

Anonymkode: 2a5f0...bc9

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Oh my sweet lord. Kan ikke dere to solskinnsboller la være å svare, i stedet for å gulpe i tråden min?

Jeg svarer jo. Snakk med gutten. 

Iverksette tiltak… ærlig talt!

Annonse

Her har begge fått tidlig hårvekst og de har fjernet hår der de har ønsket å fjerne det. Begge fikk maskin første år på ungdomsskolen og mannen viste de hvordan de brukte den. Han ene tar både bart og skjegg og han andre lar noe skjegg være. Vi har sagt at det er viktig å se stelt ut uansett hvordan de velger å ha det. Sier fra til dem når det er på tide å stusse litt hvis det ser for rufsete ut. På lik linje som at vi bestiller time for hårklipp når håret blir for langt. Det er helt innafor med litt veiledning altså😊

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Her har begge fått tidlig hårvekst og de har fjernet hår der de har ønsket å fjerne det. Begge fikk maskin første år på ungdomsskolen og mannen viste de hvordan de brukte den. Han ene tar både bart og skjegg og han andre lar noe skjegg være. Vi har sagt at det er viktig å se stelt ut uansett hvordan de velger å ha det. Sier fra til dem når det er på tide å stusse litt hvis det ser for rufsete ut. På lik linje som at vi bestiller time for hårklipp når håret blir for langt. Det er helt innafor med litt veiledning altså😊

Styrer dere hårklippen til ungdomsskole-ungdommer? 

Mine to gutter ba selv om barbersaker da "mopedbarten" ble tydelig nok.

Eldste er skikkelig giddalaus og ville ha maskin, bruker høvel innimellom for å bli glatt, men går stort sett rundt med litt hår i ansiktet. Han fikk fort ganske kraftig hårvekst.

Nest eldste har ikke så voldsomt med skjeggevekst, drar over med høvel et par ganger i uka og holder seg glatt med det.

De er nå 18 og 20 år.

Anonymkode: a8bff...b22

Styrer dere hårklippen til ungdomsskole-ungdommer? 

Jeg kan fint si til gutta at jeg har bestilt hårklipp til dem ja. De klipper seg hver 6-8 uke så det er neppe noen overraskelse. Noen ganger går det litt lenger tid og da trenger de virkelig en klipp.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg svarer jo. Snakk med gutten. 

Iverksette tiltak… ærlig talt!

Ja, uff, det er ikke måte på hvordan lett ironiske formuleringer kan bli til brannfakler. Jeg forstår at dette indignerer deg veldig, men som du ser er vi flere som må veilede litt på det estetiske. Skandaløst, men sant.

Takk for svar, dere andre!

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ja, uff, det er ikke måte på hvordan lett ironiske formuleringer kan bli til brannfakler. Jeg forstår at dette indignerer deg veldig, men som du ser er vi flere som må veilede litt på det estetiske. Skandaløst, men sant.

Takk for svar, dere andre!

Og de fleste finner ut av dette av seg selv. Men godt at det finnes forum for de uselvstendige. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Og de fleste finner ut av dette av seg selv. Men godt at det finnes forum for de uselvstendige. 

Ja, og ikke minst er du her for å bistå med vennlig veiledning i hva det er akseptabelt å spørre om ❤️

Annonse

Ja, og ikke minst er du her for å bistå med vennlig veiledning i hva det er akseptabelt å spørre om ❤️

Hvorfor bryr du deg om de svarene da, de gir de jo bare det de vil ha, oppmerksonhet. Overse det heller.

Anonymkode: 4e6aa...b51

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Lett inspirert av denne saken i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/0Q7q50/paa-alles-lepper, her har eldstemann fått en lett antydning til bart helt plutselig. Det er bare snakk om litt mørkebrunt dun foreløpig, men man kan absolutt se det. Han er ikke spesielt opptatt av det selv, men jeg må innrømme at jeg synes det ser litt uryddig ut (far er helt uberørt!). Når skal man introdusere dem for barbermaskiner og desslike? Hva har dere gjort? :tronderbart:

Du må ta deg sammen. Dette går ikke. Selvsagt er far uberørt, han er jo normal i toppen, du derimot er jo helt hysterisk. 

Anonymkode: e82c4...f81

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor bryr du deg om de svarene da, de gir de jo bare det de vil ha, oppmerksonhet. Overse det heller.

Du har selvsagt helt rett. Men dette?

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Du må ta deg sammen. Dette går ikke. Selvsagt er far uberørt, han er jo normal i toppen, du derimot er jo helt hysterisk. 

Anonymkode: e82c4...f81

Altså, hysterisk? Ta meg sammen? 😳Det er ikke sånn at jeg går rundt og har nevroser for dette hjemme altså, jeg stilte et høflig spørsmål og var så korka at jeg prøvde meg med en lett ironisk overskrift. Hva skjedde med å svare folk på en vennlig måte?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du har selvsagt helt rett. Men dette?

Altså, hysterisk? Ta meg sammen? 😳Det er ikke sånn at jeg går rundt og har nevroser for dette hjemme altså, jeg stilte et høflig spørsmål og var så korka at jeg prøvde meg med en lett ironisk overskrift. Hva skjedde med å svare folk på en vennlig måte?

Som sagt, det beste er å ignorere det.

ReneRene skrev (21 minutter siden):

Kjøp en barbermaskin til ham. Det skal ikke mer til. Han skjønner hva den skal brukes til, og det er ikke nødvendig med noen samtale skulle jeg tro. 

Takk! Ja, det er kanskje det enkleste. Jeg har ikke lyst til å legge meg mer opp i hvordan han tar seg ut enn jeg må! 😊

Det tror jeg aldri jeg la meg oppi. Her i huset bruker far høvel og maskin (slik som lar det blindgjengere en millimeter eller to) litt etter hva som passer. Jeg bruker høvel. Ungene er altså helt vant til å se barbersaker.

Jentene spurte om å få egne høvler når de nærmet deg ungdomsskolen. Gutta begynnende barbere seg nærmere konfirmasjonsalder. 

Anonymkode: 77378...8c4

Kjøp en sånn Philips oneblade eller hva de heter, det er enkelt, kjapt og veldig greit å begynne med. Spør han om han vil ha, si at du legger merke til at det er litt dun. Ingen synes pub-bart er kult

Anonymkode: e2168...4ad

Jeg har 3 sønner og har sørget for at utstyr som trengs er tilgjengelig i huset. De får begynne å barbere seg når de får lyst, men instruksjonen overlater jeg til faren. To av dem har nå tatt et valg på det - den ene barberer seg daglig, den andre har fullskjegg - mens den tredje har så lite hårvekst i ansiktet at han neppe trenger å ta seg av det før til neste år.

Anonymkode: 9d566...4bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...