Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2023 #1 Del Skrevet 4. oktober 2023 Siste par ukene nå har jeg hatt migrene hver dag. Milde til moderate anfall. Men mest ettermiddag/kveld. Noen dager våkner jeg med samme migrene som jeg la meg med. Samtidig har jeg fått febersmerter. Altså skikkelige febersmerter, men ikke hatt antydning til forhøyet temperatur. Smertene sitter mest i tær, under armene, fingre, legg og knær. Jeg fryser som ved feber også. Jeg har forsøkt å Google, for jeg synes det har vart litt lenge nå. Har alle febersmertene nå, og mild migrene. Migrenen startet i 15.30 tiden og febersmertene rundt 16.00. Google kunne fortelle meg om svulst, fatigue og ME, men jeg antar så klart at det ikke er noe alvorlig. Men kontakter man lege etter bare to uker, eller utsetter man det og ser an? Anonymkode: 9f5c5...844 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443242-er-det-tullete-%C3%A5-kontakte-legen-om-dette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2023 #2 Del Skrevet 4. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Siste par ukene nå har jeg hatt migrene hver dag. Milde til moderate anfall. Men mest ettermiddag/kveld. Noen dager våkner jeg med samme migrene som jeg la meg med. Samtidig har jeg fått febersmerter. Altså skikkelige febersmerter, men ikke hatt antydning til forhøyet temperatur. Smertene sitter mest i tær, under armene, fingre, legg og knær. Jeg fryser som ved feber også. Jeg har forsøkt å Google, for jeg synes det har vart litt lenge nå. Har alle febersmertene nå, og mild migrene. Migrenen startet i 15.30 tiden og febersmertene rundt 16.00. Google kunne fortelle meg om svulst, fatigue og ME, men jeg antar så klart at det ikke er noe alvorlig. Men kontakter man lege etter bare to uker, eller utsetter man det og ser an? Anonymkode: 9f5c5...844 Endret allmentilstand på den måten du forklarer er helt klart verdt en telefon til legekontoret. God bedring Anonymkode: da9eb...a2e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443242-er-det-tullete-%C3%A5-kontakte-legen-om-dette/#findComment-150014483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2023 #3 Del Skrevet 4. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Endret allmentilstand på den måten du forklarer er helt klart verdt en telefon til legekontoret. God bedring Anonymkode: da9eb...a2e Glemte å ta med kvalme. I dag drakk jeg vann da jeg gikk en tur (ikke lang, bare rundt 5 km) og har gulpet vann siden. Har En del halsbrann også Anonymkode: 9f5c5...844 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443242-er-det-tullete-%C3%A5-kontakte-legen-om-dette/#findComment-150014486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Del Skrevet 4. oktober 2023 Etter in erfaring, så er det fullstendig bortkastet å kontakte fastlege pga migrene. Men du har og febersmerter, og det er vel ikke helt vanlig ved migrene? Anonymkode: a5a81...e34 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443242-er-det-tullete-%C3%A5-kontakte-legen-om-dette/#findComment-150014490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Del Skrevet 4. oktober 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Etter in erfaring, så er det fullstendig bortkastet å kontakte fastlege pga migrene. Men du har og febersmerter, og det er vel ikke helt vanlig ved migrene? Anonymkode: a5a81...e34 Nei. Migrene er ikke uvanlig å ha når man har kronisk migrene, men antall anfall har jo doblet seg, selv om anfallene bare krever vanlig medisin (sprøyter eller diklofenak), men det er kvalme, gulping, febersmerter/leddsmerter og halsbrann også. Det kan jo være overgangsalder. Men det er mulig litt tidlig (er 43) Anonymkode: 9f5c5...844 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443242-er-det-tullete-%C3%A5-kontakte-legen-om-dette/#findComment-150014495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2023 #6 Del Skrevet 4. oktober 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Nei. Migrene er ikke uvanlig å ha når man har kronisk migrene, Jeg skjønner ikke hva du mener, jeg har ikke påstått det. Kvalme, gulping og halsbrann kan være refluks, noe som ikke er så uvanlig ved migrene etter som jeg har skjønt. Jeg har kronisk migrene og gastroøsofageal refluks. Men føler du at dette er veldig uvanlig for deg, så er det jo bare å kontakte legen. Anonymkode: a5a81...e34 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443242-er-det-tullete-%C3%A5-kontakte-legen-om-dette/#findComment-150014510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2023 #7 Del Skrevet 4. oktober 2023 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Siste par ukene nå har jeg hatt migrene hver dag. Milde til moderate anfall. Men mest ettermiddag/kveld. Noen dager våkner jeg med samme migrene som jeg la meg med. Samtidig har jeg fått febersmerter. Altså skikkelige febersmerter, men ikke hatt antydning til forhøyet temperatur. Smertene sitter mest i tær, under armene, fingre, legg og knær. Jeg fryser som ved feber også. Jeg har forsøkt å Google, for jeg synes det har vart litt lenge nå. Har alle febersmertene nå, og mild migrene. Migrenen startet i 15.30 tiden og febersmertene rundt 16.00. Google kunne fortelle meg om svulst, fatigue og ME, men jeg antar så klart at det ikke er noe alvorlig. Men kontakter man lege etter bare to uker, eller utsetter man det og ser an? Anonymkode: 9f5c5...844 Selvfølgelig har du rett til å ringe til legen du son alle andre. Be om en kortiosnkur. Anonymkode: d1f5f...54b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443242-er-det-tullete-%C3%A5-kontakte-legen-om-dette/#findComment-150014511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2023 #8 Del Skrevet 4. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei. Migrene er ikke uvanlig å ha når man har kronisk migrene, men antall anfall har jo doblet seg, selv om anfallene bare krever vanlig medisin (sprøyter eller diklofenak), men det er kvalme, gulping, febersmerter/leddsmerter og halsbrann også. Det kan jo være overgangsalder. Men det er mulig litt tidlig (er 43) Anonymkode: 9f5c5...844 Diclofenak er betennelsesdempende og hardt for magen. Det kan virke smertedempende men er ingen migrenemedisin. Dessuten er det hardt for magen og kan gi magesmerter, kvalme, halsbrann osv. hvis du har brukt mye smertestillende samt migrenemedisin over tid, kan det gi medikament-indusert hodepine og migrene Anonymkode: 29e04...e8a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443242-er-det-tullete-%C3%A5-kontakte-legen-om-dette/#findComment-150014539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2023 #9 Del Skrevet 5. oktober 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Diclofenak er betennelsesdempende og hardt for magen. Det kan virke smertedempende men er ingen migrenemedisin. Dessuten er det hardt for magen og kan gi magesmerter, kvalme, halsbrann osv. hvis du har brukt mye smertestillende samt migrenemedisin over tid, kan det gi medikament-indusert hodepine og migrene Anonymkode: 29e04...e8a Det er derfor jeg har vært forsiktig med medisinene. Jeg får det av nevrolog som en slags forebygging. Så snart jeg merker antydning til hodepine eller jeg skal noe som kan trigge migrene, så skal jeg ta den. Fungerer ikke det, så kan jeg ta sprøyte. Jeg tar veldig lite medisiner. Mye fordi jeg blir så dårlig av sprøyten før jeg blir bedre at jeg gruer meg litt for å ta den. Jeg har tatt 7 sprøyter hittil i år, og tatt 4 dikoflenak de siste to ukene. Aå ikke noe voldsomt inntak Anonymkode: 9f5c5...844 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443242-er-det-tullete-%C3%A5-kontakte-legen-om-dette/#findComment-150014582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2023 #10 Del Skrevet 5. oktober 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er derfor jeg har vært forsiktig med medisinene. Jeg får det av nevrolog som en slags forebygging. Så snart jeg merker antydning til hodepine eller jeg skal noe som kan trigge migrene, så skal jeg ta den. Fungerer ikke det, så kan jeg ta sprøyte. Jeg tar veldig lite medisiner. Mye fordi jeg blir så dårlig av sprøyten før jeg blir bedre at jeg gruer meg litt for å ta den. Jeg har tatt 7 sprøyter hittil i år, og tatt 4 dikoflenak de siste to ukene. Aå ikke noe voldsomt inntak Anonymkode: 9f5c5...844 men altså: diclofenac er ingen migrene-medisin. Ja, det kan ha effekt på hodepine - særlig spenningshodepine. Og det er smertelindrende. Men det er ingen behandling av selve migreneanfallet. Migrene bør behandles både forebyggende og ved anfall. Som forebyggende behandling finnes det mye med dokumentert effekt. Det finnes retningslinjer for behandlingsløpet - altså hvilke forebyggende medisiner som skal forsøkes først og sist. Det regner jeg med at både nevrologen og fastlegen har loset deg gjennom? både hyppigheten av anfall og smertenivået kan avgjøre hvilke behandling som passer deg best. Selve anfallet kan behandles uten medikamenter eller med anfalldempende medisiner. ikke-medikamentell behandling vil naturlig være avslapping, mørkt rom, ikke fysisk aktivitet, osv. hos noen går anfallene over av seg selv innen rimelig tid. Når dette ikke har god effekt bør man vurdere anfallsmedisiner Anonymkode: 29e04...e8a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443242-er-det-tullete-%C3%A5-kontakte-legen-om-dette/#findComment-150014615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2023 #11 Del Skrevet 5. oktober 2023 Kan være greit å ta turen innom legen, greit å få det inn i journalen slik at dere kan følge litt med på endringer. Slikt er fort å glemme når det forsvinner igjen og huske når det skjedde sist om det kommer igjen blir vanskelig. Har to barn med migrene, to ulike men dette er ikke ukjent for noen av de uaten at det er noe galt med det. Hun ene blir slik når det er mye som skjer på skolen, mange prøver, innleveringer, eksamen osv. Det er tydlig stress som utløser dette, men hun ahr funent ut at hun må ta seg en powernap med en gang skolen er ferdig. Så når denne perioden kommer så kan hun ikke ha en eneste plan etter skolen, bare å stikke innom butikken på vei hjem kan ødelegge den dagen. Får hun powernapen med en gang så klarer hun å holde det i sjakk. Hun har også klart å få så kontroll over migrenen sin at hun nå bare bruker parasett. Hun tok seg powernap på barne og ungdomskolen, ett kvarter kunne være nok noen ganger når hun kjente det kom. Hun andre trengerr også powernap, men det alene gjør ikke at det holdes litt i sjakk. Hun trenger medisiner og powernap for å holde det litt i sjakk. Men powernapen er viktig for henne også. Hun sier selv at å sløve på sofaen med tv, tøf eller noe på gjør vondt værre. Om hun sovner på sofaen og noen ser på tv så fungerer ikke powernapen. Vi fikk høre av en overlege på sykehuset at kroppen reagerer på dt blå lyset en mobil gir ifra seg, selv om vi sover. Så det er noke noe sant i det, selv om jeg ikke skjønner det selv. Hun syns også dette hørtes teit ut, men nå som hun har blitt voksen har innrømmelsen kommet at det er noe med dette. Så sovner en unge på sofaen her når de har migrene, skrur vi av alt og går i ett annet rom. (Vi har både tv og nettbrett så ingen krise for oss selv om vi vil se på noe) Men det viktigste du kan gjøre nå er å føre ned hva du gjør hver dag og hva du spiser. Plutselig kan det hende du ser en rød tråd. Anonymkode: 752ab...d8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443242-er-det-tullete-%C3%A5-kontakte-legen-om-dette/#findComment-150014757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2023 #12 Del Skrevet 5. oktober 2023 Har du prøvd betablokkere for å forebygge anfall? Voltaren er veldig hardt for magen, kan være grunnen til halsbrann. Vimovo som har samme virkestoff er bedre da de løser seg opp lengre nede i tarmen. God bedring Anonymkode: 13576...7aa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443242-er-det-tullete-%C3%A5-kontakte-legen-om-dette/#findComment-150014796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå