Gå til innhold

Når må ungene slutte å bli med inn på polet? Hvor går grensa?

Anbefalte innlegg

Står det oppslag på døra at det ikke er lov å ta med noen som trenger legitimasjon, og ikke har med, inn i butikken? Helt sjokkert her. Takk for info. 😆

Hadde vore kjipt å ikke få kjøpe de rosa boblene sine fordi min sønn på 15 år var ved min side. 🤣

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Husker jeg var på bolaget over grensa i Sverige. En norsk mor der ble nektet å handle der, fordi hennes datter på 15 år var med. De hadde da reist dit helt forgjeves. 

Anonymkode: b82e5...9cc

Vi var i Sverige på systembolaget, hadde da med gutt 16 og gutt 12 år, og vi fikk handlet hele kvoten vår

Anonymkode: d439e...680

Kathrine. skrev (8 minutter siden):

Står det oppslag på døra at det ikke er lov å ta med noen som trenger legitimasjon, og ikke har med, inn i butikken? Helt sjokkert her. Takk for info. 😆

Hadde vore kjipt å ikke få kjøpe de rosa boblene sine fordi min sønn på 15 år var ved min side. 🤣

Nei, det gjør jo ikke det. 

jeg forklarte dama i kassa at jeg forstår, men at dette er sønnen min, han er gammel nok til å handle selv, dette er til meg og bare meg og mine venner for min bursdag til helga som sønnen ikke er bedt i. Men det var ikke sjans. At han har førerkort på mobil holdt heller ikke (vet det ikke er gyldig leg, men han skulle ikke handle) 

Syns det skulle vært bedre opplyst. Hun sa «ja men dere handler sammen». Nei, vi var sammen fordi vi har vært på shopping fordi han trengte nye klær. Jeg trengte noe på polet. 

Anonymkode: 109b2...7b2

ReneRene skrev (41 minutter siden):

Det er ikke forbudt å ha med unger på shopping! Det kan kun bli problematisk på polet.

Og muligens i butikker hvor man kjøper sexleketøy? 

Det er jo polet det er snakk om i tråden. Ingen som antyder at det er ulovlig å ta med barna på shopping andre steder. 

Anonymkode: 5bb3e...7c4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tøys og tull. Klart man kan ha med 17-åringen inn på polet. 

Anonymkode: b676d...e3d

Åpenbart ikke. Jeg fikk jo ikke handle med min 19åring, så hvordan skal jeg da kunne ha med en17åring?

Annonse

Åpenbart ikke. Jeg fikk jo ikke handle med min 19åring, så hvordan skal jeg da kunne ha med en17åring?

😂

Du handler jo til deg. De kan ikke bevise at du handler til mindreårige. Da kan jo ingen handle da sånn i tilfelle? Jo yngre barn en har med seg, jo verre mor er man da? Selvsagt er det tull. 

Jeg oppdaget dette for en stund siden da en ung jente ble nektet å handle fordi hun hadde bed en venninne uten leg (hun skulle opplagt handle for begge). De ansatte forklarte at de var underlagt svært strenge regler for å forhindre at voksne handlet til ungdommer.

Glemte det helt til jeg tok med min fjortis på polet sist helg og så at en ansatt kikket veldig nøye på oss. Er ikke verre enn at jeg går inn alene neste gang.

Anonymkode: 879d3...73c

Det skal nektes å selges alkohol når en er i tvil om det kan være langing. Alle som selger varer med aldersbestemte varer skal nekte folk å kjøpe slike varer om de er i tvil. Om det ikke nektes kan det få konsekvenser for butikken og den ansatte. 

Mine barn vet godt de ikke skal handle aldersbestemte varer når de er med mindreårige, her i byen er butikkene faktisk veldig flinke med dette. Ryktet går og mine to jenter nekter å bli stoppet for dette om de skal ha noe til seg selv og en venn er med. Ja, det rammer noen som ikke har planer om noe galt, men slik er faktisk loven. 

Anonymkode: 599f4...e6f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

😂

Du handler jo til deg. De kan ikke bevise at du handler til mindreårige. Da kan jo ingen handle da sånn i tilfelle? Jo yngre barn en har med seg, jo verre mor er man da? Selvsagt er det tull. 

At det er tullete regel er jeg enig i, men dette er ikke løgn! Det skjedde meg, og jeg fikk ikle handlet. 

Det skal nektes å selges alkohol når en er i tvil om det kan være langing. Alle som selger varer med aldersbestemte varer skal nekte folk å kjøpe slike varer om de er i tvil. Om det ikke nektes kan det få konsekvenser for butikken og den ansatte. 

Mine barn vet godt de ikke skal handle aldersbestemte varer når de er med mindreårige, her i byen er butikkene faktisk veldig flinke med dette. Ryktet går og mine to jenter nekter å bli stoppet for dette om de skal ha noe til seg selv og en venn er med. Ja, det rammer noen som ikke har planer om noe galt, men slik er faktisk loven. 

Anonymkode: 599f4...e6f

Og dét er helt i orden. Men jeg følte jeg ble beskyldt for å lyve der jeg sto. Hadde jeg vært ute etter å lange alkohol hadde jeg for det første aldri tatt med den jeg skulle handle til inn, og for det andre hadde jeg ikke giddi å kverulere på det hvis jeg hadde blitt «ferska». Grunnen til at jeg reagerer så voldsomt er fordi jeg forklarte at dette var mitt myndige barn, som kunne fremvise førerkort på mobil. Jeg vet at det ikke er gyldig som legitimasjon, men det er ganske rigid at de ikke kan ta det som legitimasjon i denne situasjonen. Jeg kjøpte varer barnet var gammel nok til å handle selv. 

Feks fikk han lov å hente ut B-preparater på apoteket med førerkort på mobil da vi kom rett fra legen og han var syk, fordi jeg var med. Og da hadde vi heller ingen bevis på at jeg var mor. De medisinene kunne jo også ha vært til noen andre. Bare for å sette det på spissen. 

(ja, jeg blir ekstremt provosert når folk beskylder meg for noe som ikke er tilfelle)

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jøss, dette har jeg aldri hørt om. Takk for informasjon, skal huske at 16- åringen må gjøre noe annet om jeg skal på polet til helgen..

Anonymkode: 953fb...9bf

Det kan være veldig lurt! 

Annonse

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Og dét er helt i orden. Men jeg følte jeg ble beskyldt for å lyve der jeg sto. Hadde jeg vært ute etter å lange alkohol hadde jeg for det første aldri tatt med den jeg skulle handle til inn, og for det andre hadde jeg ikke giddi å kverulere på det hvis jeg hadde blitt «ferska». Grunnen til at jeg reagerer så voldsomt er fordi jeg forklarte at dette var mitt myndige barn, som kunne fremvise førerkort på mobil. Jeg vet at det ikke er gyldig som legitimasjon, men det er ganske rigid at de ikke kan ta det som legitimasjon i denne situasjonen. Jeg kjøpte varer barnet var gammel nok til å handle selv. 

Feks fikk han lov å hente ut B-preparater på apoteket med førerkort på mobil da vi kom rett fra legen og han var syk, fordi jeg var med. Og da hadde vi heller ingen bevis på at jeg var mor. De medisinene kunne jo også ha vært til noen andre. Bare for å sette det på spissen. 

(ja, jeg blir ekstremt provosert når folk beskylder meg for noe som ikke er tilfelle)

Enig med deg

Anonymkode: 0fd3a...edc

Dette har jeg aldri opplevd. Senest sist uke var 16-åringen min med da jeg skulle plukke med en flaske vin, og i sommer vet jeg at 20-åringen hadde med seg lillesøster på 14 år inn på polet en gang. Ingen har kommentert noe selv om jeg med ujevne mellomrom har hatt med meg en mindreårig tenåring inn på polet. 

Anonymkode: 977a1...09d

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Husker jeg var på bolaget over grensa i Sverige. En norsk mor der ble nektet å handle der, fordi hennes datter på 15 år var med. De hadde da reist dit helt forgjeves. 

Anonymkode: b82e5...9cc

Har opplevd det samme, bare at jeg var 30. Vi klste det ved at jeg gikk ut og han i den andre kassen.

Anonymkode: 1065d...86d

E.Anker skrev (5 timer siden):

Hvor ofte er du der...hmmm

Virker det som om det er ofte siden hun først reagerer nå etter at sønnen er fylt 18 år? 

Men jeg er noe overrasket over at så mange ser på det som et stort problem. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette har jeg aldri opplevd. Senest sist uke var 16-åringen min med da jeg skulle plukke med en flaske vin, og i sommer vet jeg at 20-åringen hadde med seg lillesøster på 14 år inn på polet en gang. Ingen har kommentert noe selv om jeg med ujevne mellomrom har hatt med meg en mindreårig tenåring inn på polet. 

Anonymkode: 977a1...09d

Så bra :) 

Jeg dro å handlet ett annet sted hvor jeg kjente den ene ansatte og han sa at de kan nekte om de tror jeg skulle lange. Og det forstår jeg! Men ungen var gammel nok. Det er jo det jeg ble så frustrert for 

ReneRene skrev (2 timer siden):

Virker det som om det er ofte siden hun først reagerer nå etter at sønnen er fylt 18 år? 

Men jeg er noe overrasket over at så mange ser på det som et stort problem. 

Problemet ligger i at det ikke er opplyst noe sted. Hadde dette vært en velkjent regel (som det ser ut på tråden her at det ikke er) så hadde det jo vært helt greit. Jeg tar jo ikke med meg 3 kartonger røyk inn i landet og krangler med tollerne på reglene. Det er jo regler alle kan 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Problemet ligger i at det ikke er opplyst noe sted. Hadde dette vært en velkjent regel (som det ser ut på tråden her at det ikke er) så hadde det jo vært helt greit. Jeg tar jo ikke med meg 3 kartonger røyk inn i landet og krangler med tollerne på reglene. Det er jo regler alle kan 

Ok. Ser den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...