Gå til innhold

10-åring som er deprimert

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som fyller 10 år neste uke. Hun er veldig flink og moden for alderen, og hun gjør det meget bra på skolen. Hun er veldig populær på skolen og har mange venner i klassen. Hun går på fotball og turn, og har mange venner der også. Hun er blid og i strålende humør hele tiden utenpå. Så det virker som at hun har det kjempebra, men på lørdag når jeg skulle innom rommet hennes med nyvaskede klær så satt hun på sengekanten og gråt. Jeg satte meg ved siden av henne og spurte om hva som var i veien. Da fortalte hun meg at hun sliter med depresjoner. Hun fortalte meg at hun er veldig deprimert og har vært det i omtrent et år. Hun sa at hun kan smile og le utenpå, men inni seg er alt sammen bare helt mørkt og tungt. Jeg ble veldig lei meg på hennes vegne da hun fortalte meg alt dette. Stakkars jenta mi! Jeg holdt rundt henne og trøstet henne masse resten av denne dagen. Jeg spurte henne også om hvorfor hun er deprimert, men det har hun ikke så lyst til å svare på. Jeg kjenner at dette gjør forferdelig vondt i mammahjertet! 😭 Jeg synes så synd på henne! Hun er mitt eneste barn, og jeg elsker henne så ekstremt høyt! Den nydelige jenta mi, hun som alltid er så glad, hvordan kan hun være deprimert inni seg? Kan det være starten på puberteten som er årsaken? Eller kan det være fordi hun er enebarn og ønsker seg søsken? Er hun rett og slett ensom? Hun har jo massevis av venninner, både på skolen og fritidsaktivitetene. Hva skal jeg gjøre for at hun skal få det bedre inni seg? Gode råd tas godt i mot her. ❤ Jeg klarer ikke å se at min datter har det så kjipt. 😭

Anonymkode: b90de...230

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443225-10-%C3%A5ring-som-er-deprimert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med fastlegen slik at hun blir utredet for depresjon og får behandling i så tilfelle. 

Min datter startet det da hun var ti år. Moderat angst og depresjon, ble utløst av en hendelse. Nå fulgte det med en del mer, både spiseforstyrrelse og selvskading, så viktig å få hjelp så tidlig som mulig. Hvis det er lang ventetid eller dere blir avslått, det ble vi første gang vi tok kontakt, ville jeg sjekket private alternativ om dere har råd. 

Lykke til. Det at hun snakker med deg nå er ett stort skritt i riktig retning. Det er vondt å se, men samtidig mye verre om du ikke vet. 

Anonymkode: b155f...893

Det samme skjedde med oss. Eskalerte til selvskading, begynnende spiseforstyrrelse, skolevegring. Tok umiddelbart kontakt med fastlege, som henviste til bup. 

Nå er hun 14, og har det veldig bra :)

Søk hjelp tidlig, og gå privat om dere får avslag i det offentlige.

Anonymkode: 13137...5b2

Du kan ikke avfinne deg med at hun ikke vil si hvorfor! Hun må si hvorfor når det er en spesifikk grunn hun vet om. 

Siden hun er "moden" for alderen og du tegner et bilde av en "vellykket" jente, så tenker jeg at hun føler press på å fremstå "perfekt" og tar mye ansvar.

Du må ta henne med til lege. 

Det er helt fantastisk at hun valgte å åpne seg opp og fortelle deg om hvordan hun har det inni seg.

Det betyr at hun har et ønske om å få hjelp, OG det betyr at hun har tillit til at du kan hjelpe henne.

Vår sønn gikk inn i noe liknende da han var 11. Han hadde utviklet ganske mørke tanker, angst og noe skolevegring.  Vi fikk god hjelp hos helsesøster på skolen og hos BUP. Det er kjempeviktig at du trekker i de trådene som er å trekke i her. Start med helsesøster og fastlege. Vår sønn har det mye bedre nå.

Fortell henne at du tar følelsene hennes på alvor, og at du og resten av familien er hennes «team». Og at det finnes god hjelp å få. Barn har ikke oversikt eller erfaring til å forstå at livet er langt og fullt av løsbare utfordringer. Det må vi fortelle dem: det meste går over, og hun kommer ikke til å kjenne deg slik for bestandig  

Jeg håper at hun forteller deg hva det er som har ført til denne grublingen. Fortell henne at du tåler å høre absolutt hva som helst og at ingen tanker eller opplevelser er for fæle til å kunne snakke om dem.

Hun har allerede tatt det første steget selv 🙌🏼

Anonymkode: 678a9...928

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...