Gå til innhold

Ustabil menstruasjon hos unge jenter

Anbefalte innlegg

Datteren min på 14 år fikk mensen for første gang for omtrent 2,5 år siden. I starten var den litt kraftig og uregelmessig, men det siste året eller så har hun sagt at det er mindre både blødninger og smerter og at den har vært forholdsvis regelmessig (bare inntil 4-5 dagers forskyvning). Nå er det derimot over 2 uker siden hun skulle hatt mensen, og den dukker ikke opp. Hun har ikke kjæreste og sier selv at hun umulig kan være gravid (er jomfru), og jeg har ikke noen grunn til å mistro henne her. Nå lurer jeg på om dette bare er innenfor normalt, eller om vi burde undersøke hvorfor den ikke dukker opp?

Anonymkode: 4fb64...dd0

Fortsetter under...

Skjedde med meg: nesten halvt år mellom 2 menstruasjoner da jeg var 13 år. Stefar nekta å tro meg da jeg sa at jeg ikke var gravid grunnet jeg var jomfru. Så jeg fikk juling av han og bestemte meg der og da at han skal aldri noensinne være førstemann til å vite når jeg endelig skulle få barn og han skulle aldri få være helt alene med mine barn. Han er heldigvis ikke en del av livet mitt mer. 

Anonymkode: 327dd...efa

Ganske normalt at menstrasjonen hopper over engang innimellom. Ofte tenker ikke vi voksne like mye over dette da vi ofte bare er glade når den ikke er der. Med ungdom så har de ofte kalender på tlf som de fører opp på, så de oppdager dette med engang. Med to jenter i hus så har jeg fått høre hvilke sykdommer og problemer dette kan være, alt googles og det kommer aldri frem tekster der det står det er helt normalt. (Jeg finner disse tekstene lett, vi googler ulikt) 

Har hun fått covid vaksinen? Ble den mer uregelmessig etter dette? Ene ungen har fått mensen som lever sin helt egen verden etter dette. Ikke noe galt med henne og hun har blitt sjekket opp og ned. Eller hun har fått long covid, men dette skjedde ett år før hun fikk covid, så det er pga vaksina sier legene. Så mensenlever helt sitt eget liv, men den er helt normal for henne. 

Jeg hadde aldri regelmessig mens før jeg fikk unger som fikk mensen. Jeg hadde sjeldent mensen og lite, noe jeg syns var helt topp. Jeg var happy når den bare dukket opp hver 2-3 mnd. Ikke noe galt med meg heller da jeg tok en sjekk for å væe sikker når jeg var yngre. Men når jeg fikk barn i hus som fikk mensen, såreagerer tydligvis kroppen min på det. To dager etter ene får mensen så kommer min også, samme om hun er tidlig eller sent ute med den. Hu var ikke hjemme i sommer, da hadde jeg mensenfri også. Så den kroppen er temmelig merkelig.

Anonymkode: 22562...c06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...