Gå til innhold

Dere med både gutt og jente, - hva er den største forskjellen..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

At hun (14 år) er mer styrt av hormoner og derfor har mer humørsvingninger enn brødrene? Jeg vet ikke. Jeg har tre gutter og en jente, og det er ærlig talt mye større forskjeller mellom dem som personer enn knyttet opp mot kjønn synes jeg. 

Anonymkode: e5aa8...9a2

Jeg har to gutter og to jenter.

Jeg synes ikke det er så stor forskjell.

Før puberteten er det personlighet og ikke kjønn som skaper forskjellene. Litt mer småbiler og Sabeltann for guttene, og prinsesser og enhjørninger for jentene, men ikke noe forskjell i oppdragelsen synes jeg.

I puberteten og tenårene er det litt forskjeller, men mer praktiske forskjeller. Jentene begynner med sminke, guttene begynner å barbere seg....

To er veldig like av personlighet, selv om eldste er hakket flinkere sosialt, gutt og jente. De to andre er også veldig like av personlighet, begge interessert i motorsykler og idrett, men ulikt kjønn.

Man er gjerne litt mer bekymret for jentene når de begynner fly ute kvelder og helger, for at de skal bli utnyttet og slike ting. Litt lettere når guttene klipper navlestrengen.

Anonymkode: fcf9d...659

Som jeg kjenner til det er gutter mye mer aktive og enkle å forholde seg til. De spør ikke tusen spørsmål når de får en beskjed, og de unngår diskusjoner. Jenter spør og argumenterer mer. Det er lettere å oppdra gutter i det store og hele.

Og så vil en sønn alltid ha deg som ideal, mens jenta blir din beste allierte. 

Og jeg tror ikke så mange her er enige , men dette er hva jeg stort sett opplever og har opplevd i det fysiske liv. 

Sønnen min: veldig aktiv, litt hyper, mye "mas" om alt og ingenting. Mye tull og tøys, grimaser og oppførsel jeg blir flau av ute blant andre mennesker. Griser en del. Dette ble negativt 🫢 han er bare 7 år, og verdens beste❤️ men en duracellkanin!

Datteren min: rolig, beskjeden. Lite "mas". Ingen flau oppførsel, en god samtalepartner. Hun er 9. Vil tro tenårene blir annerledes. 

Anonymkode: efbb4...15c

Annonse

ReneRene skrev (1 time siden):

Som jeg kjenner til det er gutter mye mer aktive og enkle å forholde seg til. De spør ikke tusen spørsmål når de får en beskjed, og de unngår diskusjoner. Jenter spør og argumenterer mer.

Haha! Du skulle møtt min sønn. Jeg tror gutten er LAGET av spørsmål 😅

Anonymkode: eb816...c7f

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Haha! Du skulle møtt min sønn. Jeg tror gutten er LAGET av spørsmål 😅

Når han får en beskjed? 

Min spurte veldig mye han også. Om alt og ingenting av nysgjerrighet og vitebegjærlighet, som unger helst gjør. Men hvis jeg ga en beskjed, så gjorde han det uten å stille alle spørsmålene datter gjorde. 

Mye mer følelser og drama hos datteren vår enn hos sønnen vår.

Hun er også mer bevisst på hvilke klær hun vil ha på + bytter klær hvis det er kommet en mikroflekk på klærne.

Sønnen vår er mer opptatt av gaming enn jenta vår. 

Anonymkode: 0fbb2...b77

ReneRene skrev (2 timer siden):

Når han får en beskjed? 

Min spurte veldig mye han også. Om alt og ingenting av nysgjerrighet og vitebegjærlighet, som unger helst gjør. Men hvis jeg ga en beskjed, så gjorde han det uten å stille alle spørsmålene datter gjorde. 

Når han får en beskjed og når han ikke får en beskjed. 😀

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

At hun (14 år) er mer styrt av hormoner og derfor har mer humørsvingninger enn brødrene? Jeg vet ikke. Jeg har tre gutter og en jente, og det er ærlig talt mye større forskjeller mellom dem som personer enn knyttet opp mot kjønn synes jeg. 

Anonymkode: e5aa8...9a2

Dette. Har to gutter og ei jente, og synes de er veldig forskjellige alle tre, men det går på personlighet mer enn kjønn. Jenta er litt mer interessert i kjoler og enhjørninger, men hun spiller også minecraft med guttene. Hun er litt interessert i babyer, noe eldste gutten overhodet ikke er, men yngste gutten min synes babyer er sååå søte. Alle tre er like aktive. 

Så jeg tenker forskjellene går mer på personlighet. 

ReneRene skrev (16 timer siden):

Som jeg kjenner til det er gutter mye mer aktive og enkle å forholde seg til. De spør ikke tusen spørsmål når de får en beskjed, og de unngår diskusjoner. Jenter spør og argumenterer mer. Det er lettere å oppdra gutter i det store og hele.

Og så vil en sønn alltid ha deg som ideal, mens jenta blir din beste allierte. 

Og jeg tror ikke så mange her er enige , men dette er hva jeg stort sett opplever og har opplevd i det fysiske liv. 

Han stiller tusen spørsmål.

Anonymkode: 2d027...8cf

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Han stiller tusen spørsmål.

Ja, barn skal gjøre det. Jo flere spørsmål de stiller, jo større tegn på at de er mer intelligente. Det er derfor jeg blir oppgitt når foreldre kan klage på at barn spør for mye opp til en viss alder. Men å stille spørsmål når de får en beskjed blir litt annerledes enn når de spør ellers. 

Jenta vår har klart seg selv fra hun var fire. Hun er et hav mer selvstendig enn guttene. De må fremdeles ha hjelp til det meste, selv om yngste er ni år. Jeg pusher dem til å klare seg selv, men tror de liker at mamma hjelper. 😉

Anonymkode: 2bd29...9be

ReneRene skrev (8 timer siden):

Ja, barn skal gjøre det. Jo flere spørsmål de stiller, jo større tegn på at de er mer intelligente. Det er derfor jeg blir oppgitt når foreldre kan klage på at barn spør for mye opp til en viss alder. Men å stille spørsmål når de får en beskjed blir litt annerledes enn når de spør ellers. 

Det kommer helt an på hva slags spørsmål. Noen er bare dumme.

Anonymkode: ce044...222

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det kommer helt an på hva slags spørsmål. Noen er bare dumme.

Anonymkode: ce044...222

Noen barn er bare dumme? Ok? 

Nå tror jeg at voksne som mener det nok ikke ser ting fra barns perspektiv og ikke har så stor forståelse for at de på en måte er blanke ark. De må lære alt du ser på som opplagt og en selvfølge..

Men noen barn kan stille mer urovekkende spørsmål. Da tyder det på lite kommunikasjon om viktige ting foreldre bør lære barn. 

Jeg tror og selvfølgelig er det svogerforskning, at jenter lager mer drama rundt seg en gutter. Mye intriger, drama og uvennskap fra tidlig alder. Selvfølgelig unntak men kjenner flere jentemammaer som sier og har sagt det samme. Gutter oppfattes som mer reale, men med høyere lydnivå, men unntak der og.

ReneRene skrev (33 minutter siden):

Noen barn er bare dumme? Ok? 

Nå tror jeg at voksne som mener det nok ikke ser ting fra barns perspektiv og ikke har så stor forståelse for at de på en måte er blanke ark. De må lære alt du ser på som opplagt og en selvfølge..

Men noen barn kan stille mer urovekkende spørsmål. Da tyder det på lite kommunikasjon om viktige ting foreldre bør lære barn. 

Herregud hun mente jo selvfølgelig at noen SPØRSMÅL er dumme.

Anonymkode: 33bd0...6c7

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Herregud hun mente jo selvfølgelig at noen SPØRSMÅL er dumme.

Anonymkode: 33bd0...6c7

Ok. Da misforsto jeg. 

Men jeg skulle likt å vite eksempler på spørsmål fra barn som er dumme. Det lurer jeg jo på. 

ReneRene skrev (10 timer siden):

Beklager, mente at man stiller spørsmål. Man spør ikke spørsmål, selv ikke tusen.

De er som natt og dag men det er ikke på grunn av kjønn tror jeg. Så her er nok den store forskjellen at jeg bekymrer meg for ulike ting... mer bekymret for ungdomssex på henne enn han. Men det kan jo bli like dumt for han.. Og mer redd for ungdomsbilkjøring og han, men konsekvensen av at hun sitter eller kjører kan jo bli like ille...

drama hos begge, men det er bare ulike tema..

Anonymkode: 905fe...8d9

Forskjellene på dem er stort sett basert på personlighet, miljøet rundt er svært forskjellig. Guttemiljøet er tøft, men realt. Man kranger, og opp til en viss alder, slåss og blir ferdig med ting, men hos jentene er det baksnakking, konflikter og utestengelse. Grovt sett er guttene enklere å forholde seg til. 

Med mine barn er voksenkontakten også forskjellig. Gutten ringer hjem om det er noe spesielt han vil fortelle eller spør om, datter kan FaceTime en hel kveld for å ha selskap på hybelen. 

Anonymkode: d9685...56b

Alt egentlig. Datter er skoleflinke, gjør som hun for beskjed om, men litt meir oppfarende nå som hun er tenåring. Guttene er aktive, sliter litt mer på skolen, vanskelig for å sitte i ro, tester grenser mer og er høylytte, bråkete og kranglete. 

Anonymkode: 8eb91...f4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...