Gå til innhold

Nei, barn MÅ ikke være med på alt!

Anbefalte innlegg

Uansett man droppe noe innimellom. Her er det aktiviteter som kræsjer av og til, da blir valget f.eks. fotballtrening eller korpskonsert. Vi prøver alltid å resonnere oss frem til hva som er viktigst, og det samme gjelder når det er familieselskap. Noen famileselskap er viktigere å få med seg enn andre, og noen er morsommere enn andre. Morfars 71-årsdag er kanskje ikke så avgjørende, for eksempel, mens en konfirmasjon er det selvsagt at man prioriterer. Og er det ikke praktisk mulig å organisere henting etter speidertur utgår det. Hvis det er så viktig for denne mammaen at deres barn er med, kan hun jo tilby seg å hjelpe med henting og levering. Men til syvende og sist er det dere som bestemmer og vet hvilke forutsetninger dere har, HI.

Anonymkode: 78c79...109

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Uansett man droppe noe innimellom. Her er det aktiviteter som kræsjer av og til, da blir valget f.eks. fotballtrening eller korpskonsert. Vi prøver alltid å resonnere oss frem til hva som er viktigst, og det samme gjelder når det er familieselskap. Noen famileselskap er viktigere å få med seg enn andre, og noen er morsommere enn andre. Morfars 71-årsdag er kanskje ikke så avgjørende, for eksempel, mens en konfirmasjon er det selvsagt at man prioriterer. Og er det ikke praktisk mulig å organisere henting etter speidertur utgår det. Hvis det er så viktig for denne mammaen at deres barn er med, kan hun jo tilby seg å hjelpe med henting og levering. Men til syvende og sist er det dere som bestemmer og vet hvilke forutsetninger dere har, HI.

Anonymkode: 78c79...109

jeg synes det er helt irrelevant hva moren til det andre barnet måtte mene. Det er HI sitt barn og hennes selskap. Det er hun som bestemmer for sitt eget barn. 

Og morfars 71 år dag er kanskje ikke så avgjørende, men kan være veldig viktig for morfar. Jeg synes familien ER viktig, uansett. Og skulle man tatt hensyn til alles aktiviteter og planer, så kunne man skrinlagt alle selskapeligheter tror jeg. Jeg skjønner jeg er heldig som har en familie som fulltallig møter opp til begivenheter. 

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Nei,  nei og nei. Sønnen min har en slik i klassen. Gutten er aldri med på bursdager, eller turer, for det er alltid en familiemiddag de skal på. Alltid. Stakars gutt. 

Anonymkode: 77875...79f

Om en venninnekveld er avtalt, er det greit å avlyse fordi man ble invitert et annet sted som er artigere? Når skal barn lære at man holder avtaler og ikke hopper på et bedre tilbud i det det dukker opp?

Anonymkode: 1421c...712

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Her har aldri ungene droppet idrett for annet enn egen konfirmasjon. Ungene hadde ikke ønsket noe selskap foran idretten heller. De få årene ungene deltar på aktiviteter blir det prioritert. Det kommer tidsnok en tid hvor vi har tid til selskap og familiemiddager.

deltar de ikke i andre familiemedlemmers konfirmasjoner heller? 

Endret av Sommerkroppen 2029

Er fremdeles usikker på hva vi gjør.

Overnatting hos kameraten går ikke.

Vi har familiemiddager sjeldent,  til nå har han vært med på alt av turer, bursdager, cup og lignende, så det er heller ikke ofte det ikke passer. Han får også med seg cupen om morgenen den dagen, så han går ikke glipp av alt den dagen

HI

Anonymkode: 47aa8...0f7

Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden):

deltar de ikke i andre familiemedlemmers konfirmasjoner heller? 

Nå har det ikke skjedd at idrett og konfirmasjon invitasjon har krasjet, men det kommer helt an på. En vanlig kamp hadde utgått , men noe stort innen idretten kunne blitt prioritert. 

Annonse

Vi har latt være å delta på mye fritidsaktivitet i helg. En helg en sjelden gang går greit, men ikke når det er 50% av helgene våre.
Helger i vintersesong = hytte og ski for vår familie. Da blir ikke fem mennesker hjemme for at et barn skal spille håndball i et par timer. 

Nå har heldigvis alle barna våre idretter som stort sett skjer på ukedager. Håndball og speider, som er verstingene, har de kuttet ut. 

Men vi kombinerer når det er mulig. Er vi ikke på hytta får selvsagt barna delta på stevner, cup og turer. Vi hadde nok spurt pent om vennens foreldre kan kjøre ham hjem etter speidertur, så vi slipper å dra fra familieselskapet. 

Anonymkode: 7c320...230

Hva slags familiemiddag er dette? Bare en vanlig middag? Feiring av hva? Hvem kommer? Hvor lenge varer middagen? Vanskelig å svare på noe uten at man vet dette.

Viss det ikke er en helt spesiell feiring, så ville jeg enkelt kontaktet mor til vennen og sagt at han kan bli med på tur viss hun kan hente og levere på døra hjemme.

Anonymkode: 5a56a...650

Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden):

Men det kan jo være at de ønsker å ha med barna sammen med familien denne dagen? Det kan jo være det er en dag av stor betydning? 

Enig i det, men da kan man ikke argumentere med antall km. Da må man si at det ikke passer pga viktig familiemiddag og at den var planlagt først. 

Med mindre de er på ett profesjonelt nivå, ville jeg glatt skippet. For ordnes skyld selvfølgelig i riktig rekkefølge hva gjelder å melde på osv, men man må ikke delta på absolutt alt, nei. 

Anonymkode: 12cf2...16f

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Dersom han drar på Speidern og ikke middagen vil vi få problemer med hentingen, så det går ikke

HI

Avral at hun sitter på med familien til bestevenninnen eller en lader da vel.

Anonymkode: 32669...bcf

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Avral at hun sitter på med familien til bestevenninnen eller en lader da vel.

Snakket med foreldrene til vennen nå, de har ikke plass i bilen, lederne skal ikke hjem siden de eldre speiderne skal overnatte

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Om en venninnekveld er avtalt, er det greit å avlyse fordi man ble invitert et annet sted som er artigere? Når skal barn lære at man holder avtaler og ikke hopper på et bedre tilbud i det det dukker opp?

Anonymkode: 1421c...712

Noen ganger må man bryte en avtale og i hvertfal om det er noen andre som har inngått avtalen på dine vegne.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Snakket med foreldrene til vennen nå, de har ikke plass i bilen, lederne skal ikke hjem siden de eldre speiderne skal overnatte

Spør de andre i patruljen eller la henne ta bussen. Jeg har vært speider i veldig mange år og har aldri opplevd at noen ikke har fått være med på grunn av at foreldrene ikke kan kjøre den dagen.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvor viktig er denne middagen da, er det noe spesielt som skal feires?

Anonymkode: 9fbd3...9d8

Det er ikke noe spesielt som skal feires, det var bare på tide å samle familien.
Er 1,5 år siden sist vi klarte det.

Han har forresten aldri misset noen slike arrangementer tidligere, og de er oftere enn hva vi klarer å samle hele familien

Jeg ville droppet speideren for dette. Middagen var avtalt først, det er veldig viktig at barn lærer at en avtale er en avtale. Dette i kombinasjon med at du sier han aldri ellers dropper ting, gjør at jeg synes det er greit å droppe dette. Han har vel sikkert også lyst til å treffe familien?

Anonymkode: acc5b...43a

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det er ikke noe spesielt som skal feires, det var bare på tide å samle familien.
Er 1,5 år siden sist vi klarte det.

Han har forresten aldri misset noen slike arrangementer tidligere, og de er oftere enn hva vi klarer å samle hele familien

Da synes jeg at så lenge middagen var avtalt først, så kommer middagen først. Som du sier så trenger ikke barn være med på alt, de har og godt av å lære at avtaler holdes og dumpes ikke bare fordi noe gøyere kom forbi.

Anonymkode: 9fbd3...9d8

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Vi skal ha en større familie middag.

Har strevd lenge med å finne en lørdag som passer alle siden flere av de som skal inviteres jobber turnus. Så ble datoen satt for et par uker siden og er om noen uker.

Nå kommer den ene og den andre tingen inn.

Turnering på begge barna kl 8 den dagen, greit, dem er ferdig rundt kl 11. Så kommer det beskjed om at Speidern har en heldagstur den dagen kl 11-20..

Speidern kommer vi til å skippe, når jeg sa det ble mammaen til bestevennen til barnet vår litt sur siden barnet hennes gledet seg så mye, og de skulle være sammen den dagen, og barna må jo være med på slike ting.

Jeg mener at barna ikke trenger å være med på alt, og det er greit å skippe ting en gang i blant 

Hva tenker dere?

Jeg tenker at idrett, speidern og venner trumfer familiemiddag. 100%.

Anonymkode: facd7...025

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Dersom han drar på Speidern og ikke middagen vil vi få problemer med hentingen, så det går ikke

HI

En i selskapet kan vel hente? Kan helt sikkert sitte på med noen også, men du har bestemt deg for at de ikke skal...

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

En i selskapet kan vel hente? Kan helt sikkert sitte på med noen også, men du har bestemt deg for at de ikke skal...

Og hvorfor mener du det er så ille at et barn er borte fra EN ting EN gang?

Dette ble en merkelig diskusjon! Slike ting som dette er ikke svart-hvitt. 

Ang. å holde første avtale; i aktivitetene til barnet her, legger de opp aktiviteter/konkuranser/konserter etter skoleruten. Konkuransene har gjerne fast helg hvert år. Styret bestemmer før sommeren hvilke konkuranser de skal bli med på, og legger opp årsplanen utifra de datoene og skoleruten. Hvis fetter «Per» og forloveden plutselig bestemmer seg for å gifte seg, skal en da måtte si nei til bryllupet, fordi noe styret bestemte før sommeren? Det er mye enklere å heller starte en dialog med styret/leder og finne en løsning, eller melde avbud. Blir det gjort i god tid, så er det ikke noe problem. (Jeg har tatt utgangspunkt i korps her, siden barnet her spiller i korps).

Er barnet stort nok, spør hva de selv ønsker. Vi foreldre tar mange valg for dem, som de kanskje ikke hadde velgt selv. Det er ikke sikkert familiemiddag er så spennende for ungen, selv om vi voksne gjerne syntes det er viktigere når det er så lenge siden sist. 

Anonymkode: 0b3e3...93b

En vanlig familiemiddag kan droppes altså. Her får barna bestemme og de velger ALDRI familiemiddag. 
Du har rett barn må ikke være med på alt, det gjelder også familiemiddag. 

Anonymkode: c67d0...124

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...