Gå til innhold

Blodtrykksfall, hjelp?

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske ofte blodtrykksfall for tiden (fra før sommeren), og lurer på om det er noe jeg kan gjøre? Sist jeg var til legen glemte jeg å ta det opp, men det ble tatt masse blodprøver pga. årsaken til at jeg var hos legen. Alle blodprøvene var normale, og jeg har også normalt blodtrykk, hvis det er av betydning?

Jeg forsøker å huske på å reise meg sakte opp, men ofte glemmer jeg meg og da svartner det for øynene, jeg blir stående og svaie lett (eller det føles slik) før jeg kommer meg igjen. Én gang svimte jeg av også, men det er heldigvis ikke vanlig. Uansett er det litt plagsomt. Det går litt i bølger fra perioder med få eller ingen episoder på en dag, til perioder med blodtrykksfall hver eneste gang jeg reiser meg fort opp.

Anonymkode: 6794a...e31

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443213-blodtrykksfall-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ganske ofte blodtrykksfall for tiden (fra før sommeren), og lurer på om det er noe jeg kan gjøre? Sist jeg var til legen glemte jeg å ta det opp, men det ble tatt masse blodprøver pga. årsaken til at jeg var hos legen. Alle blodprøvene var normale, og jeg har også normalt blodtrykk, hvis det er av betydning?

Jeg forsøker å huske på å reise meg sakte opp, men ofte glemmer jeg meg og da svartner det for øynene, jeg blir stående og svaie lett (eller det føles slik) før jeg kommer meg igjen. Én gang svimte jeg av også, men det er heldigvis ikke vanlig. Uansett er det litt plagsomt. Det går litt i bølger fra perioder med få eller ingen episoder på en dag, til perioder med blodtrykksfall hver eneste gang jeg reiser meg fort opp.

Du vet at det er blodtrykksfall?

Lurt å oppsøke lege mår du har et vedvarende problem.

Datteren min besvimte for en stund siden, og ble koplet til EKG for å sjekke hjertet, selv om de egentlig regnet med at de visste årsaken til besvimelsen. Når EKG var fin konkluderte de med blodtrykksfall, noe som er ganske vanlig for unge jenter. 

Anonymkode: ebce7...379

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Du vet at det er blodtrykksfall?

Lurt å oppsøke lege mår du har et vedvarende problem.

Datteren min besvimte for en stund siden, og ble koplet til EKG for å sjekke hjertet, selv om de egentlig regnet med at de visste årsaken til besvimelsen. Når EKG var fin konkluderte de med blodtrykksfall, noe som er ganske vanlig for unge jenter. 

Anonymkode: ebce7...379

Ganske sikker. Jeg tok EKG før sommeren, og den var helt fin. Nå er jeg 42 år, så jeg kan vel neppe klassifiseres som ung jente lenger, dessverre 😅 Har du noen tips?

HI

Da har du ortostatisk hypertensjon. Baroreseptorene dine er litt trege, så av ulike grunner bruker kroppen din for lang tid på å utligne trykkforskjellen når du reiser deg opp. Jeg vil tro at når du er under oppfølging av lege så er aktuelle blodprøver tatt, og at det er lite du kan gjøre annet enn å ta deg god tid når du reiser deg.

Den perfekte mor, påan igjen skrev (10 minutter siden):

Da har du ortostatisk hypertensjon. Baroreseptorene dine er litt trege, så av ulike grunner bruker kroppen din for lang tid på å utligne trykkforskjellen når du reiser deg opp. Jeg vil tro at når du er under oppfølging av lege så er aktuelle blodprøver tatt, og at det er lite du kan gjøre annet enn å ta deg god tid når du reiser deg.

Jeg er ikke under oppfølging på grunn av dette, men medisiner for noe annet. Det står ikke at dette er bivirkning av den. Uansett har jeg slitt med dette av og på i flere perioder i livet mitt, bl.a. under svangerskap. Sannsynligvis vil det gå over igjen, det har det i hvert fall gjort før, men det er ganske plagsomt når det står på.

HI

Den perfekte mor, påan igjen skrev (30 minutter siden):

*hypotensjon :)

Til Hi: Pass på å drikke godt. Kanskje trenger du mer salt også. Salt binder væske og kan øke blodtrykket. Lakris kan også øke blodtrykket, men du bør selvfølgelig spise både salt og lakris med måte.

Anonymkode: b217d...237

Annonse

Er du sikker på at det er blodtrykket? Hvordan er pulsen din ellers? Øker den mye når du står?

Selv har jeg POTS (Postural ortostatisk takykardi syndrom) og det tok legene 5 år å finne ut hva som var problemet. Startet i det små, episoder her og der, før det ble konstant kjipt.

Anbefaler uansett å ta kontakt med lege for det, når det gir såpass med plager at du svimer av/nesten svimer av er det viktig å få sjekket det opp.

Anonymkode: 88116...9bb

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Er du sikker på at det er blodtrykket? Hvordan er pulsen din ellers? Øker den mye når du står?

Selv har jeg POTS (Postural ortostatisk takykardi syndrom) og det tok legene 5 år å finne ut hva som var problemet. Startet i det små, episoder her og der, før det ble konstant kjipt.

Anbefaler uansett å ta kontakt med lege for det, når det gir såpass med plager at du svimer av/nesten svimer av er det viktig å få sjekket det opp.

Nja, det passer egentlig ikke helt. Jeg har normal hvilepuls (går med pulsklokke) og er veldig aktiv, men tusen takk for innspill!

HI

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nja, det passer egentlig ikke helt. Jeg har normal hvilepuls (går med pulsklokke) og er veldig aktiv, men tusen takk for innspill!

HI

Det er jo veldig godt å høre! Syns likevel du skal ta en legetime for å få sjekket blodtrykksfall, det er jo ikke noe gøy eller enkelt når det blir så mye som du forklarer.

Ønsker deg uansett god bedring, og at det går over fort.

Tips: drikker du nok væske? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...