Gå til innhold

Kristne familier (om lykke)

Anbefalte innlegg

Har kristne mennesker mer livskvalitet enn ikke troende? Jeg tror selv, men har ikke oppdratt barna i kristen tro, så kan ikke kalle oss en kristen familie. Jeg har nettop startet i ett kristent kor og kjenner hvordan Jesus rører ved hjertet mitt og gir meg en indre ro og fred. 

Anonymkode: 620be...a11

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443206-kristne-familier-om-lykke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg studerte religionsvitenskap, var religionspaykologi en del av studiet. I følge den boken vi brukte der, var det flere undersøkelser som viste at troende mennesker, på gruppenivå, er noe mer lykkelig enn ikke-troende. 

Anonymkode: 6652f...606

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg studerte religionsvitenskap, var religionspaykologi en del av studiet. I følge den boken vi brukte der, var det flere undersøkelser som viste at troende mennesker, på gruppenivå, er noe mer lykkelig enn ikke-troende. 

Det var en pussig autocorrect. Det skulle være *religionspsykologi

Annonse

Jeg er vokst opp i et område med mange kristne. Min familie er ikke troende. Jeg ble med vennene mine på mange arrangement, og opplevde at det var et godt samhold. Mennesker er sosiale vesen, og kontakt med andre mennesker er viktig for helse og trivsel. Det er klart det er godt for mange når man er en del av et sterkt samfunn som møtes i kirken, til kirkekaffe, på bedehuset etc. Problemet kan være hvis man ikke passer inn på grunn av for eksempel legning (nå har vel de fleste kristne samfunn blitt rausere siden 80-tallet).

Min familie var ivrig del av idrettsmiljøet (orientering), og jeg opplevde mye av det samme der. Tror det bunner mer i samhold og sosiale relasjoner enn i om limet som holder oss sammen er religion, idrett, håndarbeid, fotball eller andre interesser. 

Anonymkode: f3d4f...3eb

Det er vel forsket på dette, og ja, flere oppgir høyere grad av tilfredshet. Ikke så rart, egentlig, når man mener å vite meningen i tilværelsen.

Det er usikkert om dette også henger sammen med at de i snitt er noe mindre intelligente og har personlighetstrekk som gjør det lettere å underkaste seg. 

Anonymkode: 2733a...8da

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel forsket på dette, og ja, flere oppgir høyere grad av tilfredshet. Ikke så rart, egentlig, når man mener å vite meningen i tilværelsen.

Det er usikkert om dette også henger sammen med at de i snitt er noe mindre intelligente og har personlighetstrekk som gjør det lettere å underkaste seg. 

Bitterhet gir i alle fall lavere livslykke. Å se på andre og tenke, "de er bare lykkelige fordi de er så dumme!", gjør en ikke noe lykkeligere. Ikke rart da at kristne er mer lykkelige enn folk med slike holdninger.

Anonymkode: b95a6...61c

Antakelig er man mer lykkelig når man tenker at veien er lagt, all motgangen man møter er forutbestemt, men spesialtilpasset deg, at døden ikke er det siste, at man alltid har en venn selv om ingen fysiske mennesker er en venn, all musikken er oppløpftende og oppmuntrende, man har et samfunn man er en del av, man tror på noe større enn seg selv osv. 

Tror man på at lykke og ulykke er forutbestemt, så slipper man å jobbe så hardt mot den som andre gjør. Og så tror jeg de ser på lykke litt annerledes. De trenger ikke suksess eller karriere eller penger for å være lykkelig. De trenger bare åndelig påfyll.

Jeg er ikke kristen, men er oppvokst i kristen familie, og hadde mange kristne venner der. Og de alle kjenner meg igjen og slår av en prat de få gangene jeg dukker opp på bedehuset. Til og med folk jeg ikke har sett på 30 år vet hvem jeg er. Det er ho veldig hyggelig led sånn mottakelse. Og nye folk møtes med entusiasme og genuin interesse. Jeg synes det er flott, og ser at det å tilhøre noe gledesbasert kan gi mer lykke. 

Anonymkode: bcfec...46f

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Da er det i så fall veldig mange dumme mennesker her i verden, når man ser på hvor mange som er kristne, katolikker, jøder, muslimer, buddhister, hinduister osv.

Anonymkode: e9f6f...603

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Fint for deg.

Jeg ville ha fått kroppskløe om jeg måtte synge i et kristent kor, og min lykkefølelse ville ha gått betraktelig ned.

Anonymkode: f9f74...cbe

Dette var et merkelig svar. Hvorfor følte du for å svare som du gjorde? Har du for vane å svare «fint for deg, jeg hadde fått kroppskløe om jeg gjorde det samme» hver gang noen forteller om hva som gjør dem glade?

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Da er det i så fall veldig mange dumme mennesker her i verden, når man ser på hvor mange som er kristne, katolikker, jøder, muslimer, buddhister, hinduister osv.

Er katolikker ikke kristne? :klo: 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er katolikker ikke kristne? :klo: 

Så vidt jeg vet definerer katolikker seg som katolikker. Uansett er både kristne (protestanter) katolikker religiøse, og det var vel det som var hovedpoenget her. Om ikke henne jeg svarte mener kristne er dummere enn andre religiøse, hva vet jeg.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så vidt jeg vet definerer katolikker seg som katolikker. Uansett er både kristne (protestanter) katolikker religiøse, og det var vel det som var hovedpoenget her. Om ikke henne jeg svarte mener kristne er dummere enn andre religiøse, hva vet jeg.

Det hadde vært rart om katolikker ikke definerte seg som katolikker. Men mener du at katolikker ikke er kristne?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det hadde vært rart om katolikker ikke definerte seg som katolikker. Men mener du at katolikker ikke er kristne?

Jo da, både katolikker og protestanter tilhører kristendommen. Det var uansett ikke poenget mitt.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo da, både katolikker og protestanter tilhører kristendommen. Det var uansett ikke poenget mitt.

Beklager, jeg ble litt forfjamset over at katolikker ble satt i en egen kategori. Det var bare det jeg lurte på. Nei, du har ellers et godt poeng.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Bitterhet gir i alle fall lavere livslykke. Å se på andre og tenke, "de er bare lykkelige fordi de er så dumme!", gjør en ikke noe lykkeligere. Ikke rart da at kristne er mer lykkelige enn folk med slike holdninger.

Man er ikke bitter selv om man gjengir forskning og drøftinger den gjør av korrelasjon vs kausalitet. Jeg er ikke spesielt opptatt av verken kristne eller deres livslykke.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det tror jeg ikke er tilfelle. Det har heller aldri vært snakk om "dumme," men noe lavere iq er påvist hos  religiøse og det samme med enkelte personlighetstrekk. Selvsagt på gruppenivå, og så vidt jeg husker er det da snakk om de med en mer aktiv religiøs tilknytning enn "muslim fordi oppvokst i Irak." Men det er jo ofte tilfelle hos religiøse i Norge, siden samfunnet er såpass sekularisert.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Dette var et merkelig svar. Hvorfor følte du for å svare som du gjorde? Har du for vane å svare «fint for deg, jeg hadde fått kroppskløe om jeg gjorde det samme» hver gang noen forteller om hva som gjør dem glade?

Jeg følte for å svare dette fordi HI spurte om vi var enige i at det var lykkebringende å ha Jesus i livet. 

Hvis folk legger opp til en sånn smash, så kliner jeg til ballen, altså. 

Andre folk må gjerne fortelle alt de vil om ting som gjør dem glade, men på direkte spørsmål om vi ikke tror religionen gjør folk mer lykkelige, så svarer jeg at det gjør ikke susen for meg. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det tror jeg ikke er tilfelle. Det har heller aldri vært snakk om "dumme," men noe lavere iq er påvist hos  religiøse og det samme med enkelte personlighetstrekk. Selvsagt på gruppenivå, og så vidt jeg husker er det da snakk om de med en mer aktiv religiøs tilknytning enn "muslim fordi oppvokst i Irak." Men det er jo ofte tilfelle hos religiøse i Norge, siden samfunnet er såpass sekularisert.

Å praktisere en religion er noe annet enn å ha en personlig tro på liv etter døden eller på en allestedsnærværende overnaturlig skapning. Jeg kjenner mange ateistiske jøder, for eksempel, som feirer alle årsfestene og spiser de tradisjonelle matvarene, men som ikke tror på den guden det står om i Torah. Kjenner også praktiserende hinduer som følger tradisjonene i deres religion, men som ikke tror at Krishna kommer til syne i en blåfarget gud med krone på hodet.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Å praktisere en religion er noe annet enn å ha en personlig tro på liv etter døden eller på en allestedsnærværende overnaturlig skapning. Jeg kjenner mange ateistiske jøder, for eksempel, som feirer alle årsfestene og spiser de tradisjonelle matvarene, men som ikke tror på den guden det står om i Torah. Kjenner også praktiserende hinduer som følger tradisjonene i deres religion, men som ikke tror at Krishna kommer til syne i en blåfarget gud med krone på hodet.

Det fins ingen "artistiske jøder" Jødedom er en religion, og praktiserer du ikke religionen eller ikke tror på jødedommen, så er du heller ikke jøde. 

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Det fins ingen "artistiske jøder" Jødedom er en religion, og praktiserer du ikke religionen eller ikke tror på jødedommen, så er du heller ikke jøde. 

Du mangler grunnleggende kunnskaper.

Jødedom er både en religion og et skjebnefellesskap, og dersom din mor er jøde, er du selv jøde. Etter jødisk lov. Helt uavhengig av hva du tror på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...