Gå til innhold

Hva synes dere om fordeling av penger fra besteforeldre?

Anbefalte innlegg

Har et tilfelle i storfamilien nå som har skapt uvennskap.

Besteforeldre solgte sin store enebolig og flyttet inn i en enkel leilighet, fikk en del penger til overs og gav alle sine barnebarn 10.000 kr hver og delte resten til sine to barn.

Problemet er at deres ene barn har tre og det andre ett barn. Pappaen til det ene barnet synes det er blodig urettferdig at hans barn fikk like mye som sine tre søskenbarn. Han mener besteforeldrene skulle gitt hans barn tre ganger så mye siden han ikke har søsken.

Besteforeldrene står på sitt, de har fire barnebarn og de fire skal få like mye, uansett. De mener det er rettferdig, mens pappaen til enebarnet mener det er forskjellsbehandling fordi hans søster får 30.000 til sine barn mens han bare får 10.000 til sitt barn.

Så hva mener dere?

Jeg mener at far er smålig og uansett må respektere sine foreldres valg, men han har nå skapt bølger og uvennskap i familien. Jeg forstår hans synspunkt, men det er ikke snakk om arv, bare en gave....

Anonymkode: 6987c...103

Fortsetter under...

Besteforeldrene gjør riktig i mine øyner. Lik sum til alle barnebarn. Alternativet er å bare gi til egne barn, så kunne de fordelt videre på sine barn igjen. 

Men veldig koselig at Besteforeldre gir gaver til barnebarna også. 🩷

Anonymkode: 0feeb...489

Jeg mener at besteforeldrene gjør det som er riktig, og at faren til det ene barnet er helt på bærtur når han mener at hans barn skulle fått 30 000, mens de andre barnebarna fikk 10 000, da kan man snakke om forskjellsbehandling da.

Anonymkode: 18d11...f6b

Annonse

Det er ikke pappan eller søsteren som fikk penger for å dele med barna sine. Det var barnebarna som fikk det direkte av besteforeldrene. Barnebarna er egne individer, så selvfølgelig skal de få likt.

For en tulling som reagerer på det.

Anonymkode: d2174...742

Takk for svar.

Veldig stor enighet her ja, jeg tror egentlig de fleste er enig 

Men gaven får liksom en bismak for de som er tre, og mammaen deres er lei seg og ønsker ikke uvennskap i familien.

Litt spesiell denne mannen, men nå synes jeg han er ganske stygg.

Hi

Anonymkode: 6987c...103

Annonse

Nå blir dette en gave og ikke arv i den forstand. Da mener jeg det ble gjort helt riktig. 

Hadde det vært en arv og de skulle betalt arveavgift på dette, så hadde det blitt feil. Da skullesummen blitt delt i to, og derifra delt på hvor mange barn som var på hver side. 

Jeg hadde en mormor som ikke var redferdig med både gaver eller hvordan hun behandlet barnebarn. Utifra min erfaring på den fronten så syns jeg besteforeldrene gjorde heltriktig med å gi alle barnebarna lik sum. 
Oldemoren til mine unger har gitt litt store pengegaver innimellom, da har hun gitt lik sum til alle barnebarn og oldebarn. Hun har ikke fordelt ulikt på de sidene deg ikke er oldebarn eller ei, der det er ett barn eller tre barn. De har fått lik sum. Hun har gitt dette pga at hun ønsker å kunne gi de litt mens hun fortsatt er i live og kan se de bli glade, høre hva de har brukt pengene på osv. Arv får de siden, såpengegavene er kun en gave pga at hun har lyst til å gi. 

Anonymkode: 44f99...567

Så snille de er. Jeg synes alle barnebarna bør få like mye, så besteforeldrene gjør helt riktig. Når jeg var liten fikk vi julegave hos mine besteforeldre, de ga 15000 til mamma og de 2 onkelene mine. Meg og søsteren min fikk 3000 hver, de gjorde søskenbarna også, men de var 3 søsken i familien og vi var 2 . Men mamma fikk ikke mindre av den grunn. 

Anonymkode: 4ff12...854

Det er selvfølgelig riktig måte å gjøre det på! Min bestefar ga på et tidspunkt 30 000 hver til barnebarna. Vi fikk selvfølgelig nøyaktig samme sum, uavhengig av antall søsken. 

Merkelig fyr. Han burde skamme seg. 

Anonymkode: fe5f9...cef

ReneRene skrev (9 timer siden):

Skjønner ikke at det er et spørsmål engang. Selvfølgelig gjorde besteforeldre rett.

Er dette virkelig en reell problemstilling? 

Du skulle bare visst! Dette er mer normalt enn man skulle tro. 

Bare i vår familie har det vært tull. Helt sjokkerende oppførsel. 

Var lignende situasjon her, søsken med ene 4 barn, den andre 2,men alle fikk like mye, uten sure miner i den situasjonen. 

Anonymkode: afacf...e44

Helt enig med besteforeldrene. Her fikk min mann penger av sine besteforeldre. En lik sum fordelt på de alle etter salg av en hytte. Uavhengig av om de hadde 0-4 søsken . Alt man skal krige om!

Anonymkode: 92bea...d4a

Selvfølgelig skal barnebarna få lik sum - å protestere på det er smålig og om mannen min hadde prøvd på det om svigers hadde gjort det med sine barnebarn, hadde jeg lurt på hva slags tulling jeg har giftet meg med. Skal det samme skje til bursdager, jul, dåp, konfirmasjoner etc også da? At mitt barn skal få tre ganger så mye som søskenbarna der de er tre barn i familien? Hadde mannen min forlangt det, hadde jeg lurt på hva slags tulling jeg hadde giftet meg med. 

Anonymkode: dee40...245

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...