Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å få avhør av barn på Statens Barnehus?

Anbefalte innlegg

Mitt barn ble utsatt for vold for to uker siden. Jeg har anmeldt, men hører ingenting fra politiet. Meg bekjent skal slike saker tas fort da barn (og voksne) glemmer detaljer etter en del tid. Dette er også en komplisert sak da det i tillegg har kommet fram systematisk psykisk vold i åresvis, samt oppdragervold fra en samværsforelder.
Barnet har skjult dette fram til det nå kommer en episode daglig barnet forteller. Hvordan kan jeg gå fram for å få politiet til å forstå at hen behøver å bli avhørt? Jeg har ikke kunnskaper til å avhøre barn overhodet. Jeg har ringt og ringt og ringt, men politiet svarer bare at de skal ringe meg opp. (Ja, fem stykker på to uker har sagt det) 

Bistandsadv har jeg jo ikke rett på før politi evnt tar ut siktelse, men burde jeg kontakte en? Er det noen som kan slike prosesser her?

Anonymkode: 05143...50b

Fortsetter under...

Skriv ned, så glemmer dere ikke detaljene! 

Politiet forstår nok at de må avhøre, men ting kan ta tid. Det er umulig å si hvor lang tid det tar, da forskjellige politidistrikt har ulik mengde saker å jobbe med. 

Men skriv ihvertfall ned alt. 

Hvis volden er fra en forelder, så søk hjelp hos barnevernet. De får som regel fortgang i slike saker. Her ble naboen mistenkt for vold mot barna sine og da satt sivilt barnevern utenfor i flere dager før de kom inn med politi og henter barna direkte til avhør ved nærmeste barnehus. 

Anonymkode: cae9a...5bc

Barneverntjenesten sier de skal ta kontakt når de har tid, så jeg går ut fra de ringer en dag før fristbrudd som vanlig. I vår kommune er de så overarbeidet at de kommer ikke engang på besøk når politiet sender bekymringsmeldinger. Men nå skal det sies at det gjelder en samværsforelder, og risikoen for ny vold derfra er lik 0 ettersom jeg holder h\n tilbake fra samvær, ikke hadde hen dratt dit frivillig mer heller. 
Jeg skjønner at politiet også har byråkrati, men hva med barnet mitt og tankene hens, hva med små detaljer som kan gå tapt.. jeg forstår ikke hvorfor vold mot barn tas så lett på, jeg føler meg så rettsløs og hjelpesløs at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Mase? Ordne advokat? La det gå sin gang? 

Det er egentlig en frist på en uke, men denne brytes ofte.

I Oslo nå har det ligget på under to uker i det siste. I resten av landet har det brukt å gå raskere, men jeg har bare begrenset erfaring fra de andre barnehusene.

Saker hvor barnet er ivaretatt, altså ikke bor sammen med den/de mistenkte, prioriteres sist. Det tenker jeg er helt på sin plass.

Barneverntjenesten har relativt lite vi skulle ha sagt på hvor raskt avhør settes opp, er min erfaring. Bistandsadvokat er den som pusher på eventuelt. Alle barna jeg har fulgt i avhør har hatt bistandsadvokat allerede før avhør, mens eventuelle mistenkte først får det i det siktelse tas ut. Du kan fint kontakte en advokat og høre om vedkommende kan representere deg eller barnet.

Anonymkode: 445ab...e21

Annonse

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Barneverntjenesten sier de skal ta kontakt når de har tid, så jeg går ut fra de ringer en dag før fristbrudd som vanlig. I vår kommune er de så overarbeidet at de kommer ikke engang på besøk når politiet sender bekymringsmeldinger. Men nå skal det sies at det gjelder en samværsforelder, og risikoen for ny vold derfra er lik 0 ettersom jeg holder h\n tilbake fra samvær, ikke hadde hen dratt dit frivillig mer heller. 
Jeg skjønner at politiet også har byråkrati, men hva med barnet mitt og tankene hens, hva med små detaljer som kan gå tapt.. jeg forstår ikke hvorfor vold mot barn tas så lett på, jeg føler meg så rettsløs og hjelpesløs at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Mase? Ordne advokat? La det gå sin gang? 

Spiller ingen rolle om barnet ikke skal til forelderen. Barnevernet skal bistå likevel. Og barnet skal behandles. Snarest. Det skal barnevernet hjelpe med. I det minste skal de gi råd om hvem du skal kontakte for å få barnets hjelp

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Spiller ingen rolle om barnet ikke skal til forelderen. Barnevernet skal bistå likevel. Og barnet skal behandles. Snarest. Det skal barnevernet hjelpe med. I det minste skal de gi råd om hvem du skal kontakte for å få barnets hjelp

Barnevernet skal ikke gå inn og snakke med barnet før TA er gjort. 
Vi kobles på når barnet skal på barnehuset. Med samrådsmøte, følger avhøret og foretar hjemmebesøk når barnet kommer hjem. Dersom politiet ønsker bistand og deltagelse på dette. Og så starter vi eventuelt undersøkelse. 

Anonymkode: 1b6a3...18c

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Barnevernet skal ikke gå inn og snakke med barnet før TA er gjort. 
Vi kobles på når barnet skal på barnehuset. Med samrådsmøte, følger avhøret og foretar hjemmebesøk når barnet kommer hjem. Dersom politiet ønsker bistand og deltagelse på dette. Og så starter vi eventuelt undersøkelse. 

Anonymkode: 1b6a3...18c

Vi har jo en selvstendig plikt til å undersøke, uavhengig av sommel hos politiet. Som oftest får vi til et godt samarbeid, men det forekommer jo at vi må snakke med barna før TA - f.eks fordi det ikke er forsvarlig å la dem forbli i hjemmet som situasjonen fremstår. Men i situasjonen TS beskriver er jo ikke dette aktuelt. 

Jeg har også enkelte ganger fått barn til medisinsk undersøkelse før TA, fordi ventetiden har vært uforsvarlig ut fra barnets beste. 

Anonymkode: 445ab...e21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...