Gå til innhold

Delvis sykemeldt og bryllupsfest?

Anbefalte innlegg

Er delvis sykemeldt pga psyken. Er også invitert i bryllupsfest i helgen som kommer, er det innafor å gå eller bør jeg holde meg hjemme pga sykemeldingen? Har aldri vært sykemeldt før så vet ikke hvordan det fungerer. 

Anonymkode: 56ae1...9fa

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443171-delvis-sykemeldt-og-bryllupsfest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde aldri i verden gått mens andre blåser i det. Den eneste som kan svare på det er deg. Min venninne er sykmeldt fordi hun er sliten men går en mil med hunden hver dag, kafe, hytteturer, shopping osv. 

Anonymkode: 99982...389

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde aldri i verden gått mens andre blåser i det. Den eneste som kan svare på det er deg. Min venninne er sykmeldt fordi hun er sliten men går en mil med hunden hver dag, kafe, hytteturer, shopping osv. 

Så dømmende du var i dag da, har helgen vært fæl?
Det er fint at venninnen din orker å få til ting selv om ikke arbeidsevnen er helt på plass enda.

Det er klart du kan dra i bryllup og på fest, HI.

Annonse

Ekspatt skrev (24 minutter siden):

Så dømmende du var i dag da, har helgen vært fæl?
Det er fint at venninnen din orker å få til ting selv om ikke arbeidsevnen er helt på plass enda.

Det er klart du kan dra i bryllup og på fest, HI.

Nope. Hatt en fin helg jeg 🙂. Men jeg står likevel for at noe full fest hadde JEG ikke gått i, men som sagt - vi er alle forskjellige. Orker man slikt orker man jobb. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nope. Hatt en fin helg jeg 🙂. Men jeg står likevel for at noe full fest hadde JEG ikke gått i, men som sagt - vi er alle forskjellige. Orker man slikt orker man jobb. 

Det er heldigvis ikke opp til deg å vurdere andres arbeidsevne på medisinsk grunnlag, selv om du har rigide meninger.

Ekspatt skrev (Akkurat nå):

Det er heldigvis ikke opp til deg å vurdere andres arbeidsevne på medisinsk grunnlag, selv om du har rigide meninger.

At man er sliten er ikke en medisinsk diagnose - men deg om det 🙂

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

At man er sliten er ikke en medisinsk diagnose - men deg om det 🙂

Det er ikke "meg om det", nei. NAV har klare regler for hva som er godkjent som sykefravær, og det er en lege som skal gjøre den vurderingen. Det er mange medinske tilstander som som fører til at man blir veldig sliten, og at man ikke klarer å jobbe selv om man fremdeles klarer å gå tur i fjellet eller dra på bryllupsfest. Det er litt forbausende at du ikke vet dette.

Ekspatt skrev (1 minutt siden):

Det er ikke "meg om det", nei. NAV har klare regler for hva som er godkjent som sykefravær, og det er en lege som skal gjøre den vurderingen. Det er mange medinske tilstander som som fører til at man blir veldig sliten, og at man ikke klarer å jobbe selv om man fremdeles klarer å gå tur i fjellet eller dra på bryllupsfest. Det er litt forbausende at du ikke vet dette.

Det er så herlig når det forsøkes på hersketeknikk. Men nei - legen skriver ikke sliten på sykmeldingen. Det garanterer jeg deg. Så får du bli forbauser herfra til evigheten. 

Annonse

Ekspatt skrev (14 minutter siden):

«Sliten» er ikke en medisinsk diagnose. Sorg og økonomiske problemer er heller ikke medisinske diagnoser. 

Det er en kjensgjerning at det er masse mer eller mindre relevant fravær fra jobb som ikke nødvendigvis gir rett til sykepenger - selv om både leger, kollegaer og arbeidsgivere skjønner at folk av og til har behov for å være borte fra jobb. 

dermed benyttes symptomdiagnoser som uspesifiserte muskel- og skjelettsmerter og lettere psykiske lidelser. 

Nav har ikke  «klare regler for hva som godkjent som sykefravær». NAV forvalter sykepengerettigheter. Det er avhengig av en symtom- eller sykdomsdiagnose fra lege. 

Anonymkode: f6109...eb5

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Bryllupsfest er ikke nødvendigvis haraball til tidlig morgen. Jeg vet ikke hva slags jobb du har, men om det å pynte seg, spise god mat og småprate med folk er det du driver med på jobben så skjønner jeg at du tenker at det er sammenlignbart. Andre har andre typer jobber. 

HI: selvfølgelig skal du dra i bryllup! Du ville vel dratt om du var sykemeldt med brukken arm? Du har litt brukken psyke. Ingenting som tilsier at du skal gå glipp av et bryllup om du vil og orker. 

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Nå skrev hun ikke at hun var sykemeldt pga slitenhet men pga psyken. Det kan være så mangt. Å være i godt lag med kjente og kjære er bra for psyken. Hun kan likevel ha psykiske problemer som gjør henne ute av stand til å jobbe, det er to helt forskjellige settinger.

Det er ingen regler om at man bare må sitte inne fordi man er sykemeldt. Ingen trenger heller å vite at du er verken sykemeldt eller gjest i bryllup 

Anonymkode: 90357...8c2

Selfølgelig kan du gå i bryllup 😊. Å være sykemeldt betyr ikke at du må sitte hjemme i sofaen eller ligge i senga . Gå ut, vær sosial, pynt deg, spis god mat, gå på tur i skog og mark, gå på cafe, tren, gjør det som får deg i godt humør 🥰

Anonymkode: bce15...a41

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært borte fra jobb i over 3 år, fordi jeg er «sliten/utslitt». Selvsagt er grunner mer omfattende, men ved overfladiske samtaler er det «sliten/utslitt» som blir brukt som grunn.

Det å gå på tur, kafe, shopping eller bryllup er de tiltakene som har gjort at jeg bare har suicidal ideation, istedet for å være suicidal. Jeg har heller ikke hatt noen forsøk, takket være slike enkle tiltak. Det har gjort at jeg klarer å holde hode over vannet.

Jeg har heldigvis komt så langt at slike kommentarer fra deg preller av. Tidligere kunne det sendt meg ned en spiral, som kunne endt det hele! Likevel er det «sliten» som blir brukt som diagnose utad når folk spør hva som feiler meg. De aller fleste er oppegående nok til å skjønne at det er mer som ligger bak, men at jeg ikke ønsker å legge ut om alt der og da. 

Anonymkode: fab82...e28

Du gjør akkurat det du klarer og det som er bra for deg. Det er ikke sånn at du skal ligge i fosterstilling fordi du er sykemeldt. 
De som er uføre er som regel ikke lenket til sengen. Det finnes en fasit mellom svart og hvitt. Nå går du selvsagt i bryllup om du orker og har lyst til det, gi blanke faen i alle andre. Tenk på hva som er godt for deg!!!! Opplyste mennesker forstår dette.. 

Når jeg var sykemeldt fordi jeg var utbrent, fikk jeg beskjed av legen om å gjøre hva enn som ga meg energi. Som gjorde meg glad. Hvis det var å dra i bryllupsfest, så var det det jeg skulle prioritere. Hadde også en sjef som var helt enig, som oppfordret meg til å gjøre ting som var godt for meg. Er man langtidssykemeldt kan man ikke sperre seg inne altså. Det er forskjell på det, og å være hjemme pga en forkjølelse liksom.

Anonymkode: 39660...4ba

Jeg hadde gjort det. Legen min har nettopp sykemeldt meg for depresjon med beskjed om å dra på den jobben jeg kan variere arbeidsdagen selv, og gjøre ting som får meg i godt humør, gå tur med hunden og dra ut å spise eller annet sosialt. Valget hadde vært å jobbe hvor den ene jobben da tar all energi og sørger for at jeg bruker resten av uken på å sove eller være apatisk. 

Anonymkode: cbe05...09f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...