Gå til innhold

Hvor fritt står man til å disponere tid og penger når man får hjelp av andre?

Anbefalte innlegg

Når dere gir noen hjelp eller mottar hjelp. Forventer dere da at dette skal påvirke oppførselen deres? Er noen f.eks hjulpet med penger eller tid. Kan man da forvente at en viss type oppførsel fra de som får hjelp? Eller bør man tenke at enten så hjelper man eller så hjelper man ikke og hva de ellers gjør med sin økonomi eller sin tid er ikke opp til en selv? 

Et eksempel: noen får hjelp av familien eller venner til å dekke strømregningen. Så finner man ut at de f.eks. har redusert stillingen sin for å kunne dyrke en hobby eller de bruker penger på ting som ikke er nødvendig og som for mange regnes som luksus (f.eks. weekendturer til utlandet, dyre hobbyer, stadig utskiftning av interiør osv). Bør man leve mer nøkternt når man får hjelp eller står man fortsatt fritt til å disponere tid og penger som man vil? 

Et eksempel med tid: En familie får hjelp av familie og venner til mange av sine forpliktelsene (som dugnad i idrettslaget/sameie, slipper å være sjåfør når det egentlig er deres tur på samkjøringen, søsken tar all oppfølging av eldre foreldre/slektninger osv.) fordi de for tiden har krevende jobber/denne ene er ukependler/andre årsaker. Så finner man ut at de selv bruker all sin tid på hobbyer, reiser e.l. f.eks. mange ganger i uken går på fjellturer fordi de konkurrerer med en venn om å gå flest ganger på en topp og komme seg på flest topper. Kan man fortsette med dette - når andre strekker seg lengre enn de egentlig har tid til for å hjelpe med oppgaver i hverdagen og som dermed selv ikke har tid til tilsvarende oppgaver? 

Ikke heng dere opp i eksemplene - De er der bare for å eksemplifisere tema: når noen får hjelp (tid eller penger), bør mottaker da justere egen økonomi/tidsbruk eller kan vedkommende disponere som de vil? Bør man hensynta tidsbruken/økonomien til de som bidrar? Er det annerledes om besteforeldre med mye tid eller penger bidrar enn om de som hjelper selv jobber 100% av økonomiske årsaker eller har kuttet egen hobby og forbruk fordi den var så dyr/tidkrevende.

Anonymkode: 58201...c3b

Fortsetter under...

I mine øyne skal du ha kuttet både hobby og reiser, økt stillingsprosent eller finne deg en jobb til før du spør om økonomisk hjelp fra venner og familie. Hvis jeg hadde lånt bort penger til noen venner eller familie i en økonomisk krise, og sett at de uken etter hadde bestilt en ferie- eller weekendtur hadde jeg blitt skikkelig sur.

Jeg låner gjerne folk penger for jeg sitter selv godt i det, men jeg er ikke en bank for folk som ikke gidder å gjøre en innsats selv først

Anonymkode: ef328...8bb

Helt ærlig så hadde jeg ikke brydd meg om noen av eksemplene. Jeg har nok med mitt eget liv og orker ikke å tenke så mye om hva andre gjør. 

Anonymkode: 3ec57...18c

Får du den slags hjelp så er det det fordi du allerede har gjort alt du kan for å klare det selv. Dvs jobber det du kan, sparer der du kan, kutter alt unødvendig, osv.

Anonymkode: 891f7...a3b

Hvis jeg gir hjelp forventer jeg at den blir brukt som forespeilet. Jeg kan godt hjelpe noen så de får tid til å dra på fjelltur, hvis det var det de ba om hjelp til.

Anonymkode: 7e69a...809

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis jeg gir hjelp forventer jeg at den blir brukt som forespeilet. Jeg kan godt hjelpe noen så de får tid til å dra på fjelltur, hvis det var det de ba om hjelp til.

Tenkte mer på de som spør om hjelp fordi de må jobbe. Så tar venner eller familie vakten/kjøreoppdraget/forpliktelsen. Litt senere på dagen drar de på fjelltur/driver med hobby. Da er de ferdig med jobben, andre har tatt forpliktelsene og de føler de har tid til fjelltur/hobby osv.  De kan jobbe når som helst, fra hvor som helst så de kunne fint tatt forpliktelser først og deretter jobb, men da hadde de ikke hatt tid til fjelltur/hobby

Jeg har en venninne som i noen år mens barna var små jobbet redusert. Først 60%, så 80%. I den perioden måtte hun ha økonomisk hjelp fra sin mor for å få hjulene til å gå rundt. 

Ja, hun kunne ha økt stillingsprosenten og da klart å forsørge sine barn selv. Men hun trengte den tiden for å overleve psykisk. Hun hadde store traumer på grunn av en voldelig eks. En eks hun aldri blir kvitt fordi de har barn sammen.

I dag er hun en velfungerende person, jobber 100% og bidrar i alle sammenhenger i lokalsamfunnet.

Ikke alle har så ekstreme bakgrunnshistorier som henne. Men, kanskje går du alle toppturene fordi du på den måten holder psyken i sjakk og unngår en dyp depresjon? Det kan virke urettferdig for de som hjelper til, men psykisk helse feks ble ikke jevnt fordelt ved fødsel.

Anonymkode: 21f65...7b0

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har en venninne som i noen år mens barna var små jobbet redusert. Først 60%, så 80%. I den perioden måtte hun ha økonomisk hjelp fra sin mor for å få hjulene til å gå rundt. 

Ja, hun kunne ha økt stillingsprosenten og da klart å forsørge sine barn selv. Men hun trengte den tiden for å overleve psykisk. Hun hadde store traumer på grunn av en voldelig eks. En eks hun aldri blir kvitt fordi de har barn sammen.

I dag er hun en velfungerende person, jobber 100% og bidrar i alle sammenhenger i lokalsamfunnet.

Ikke alle har så ekstreme bakgrunnshistorier som henne. Men, kanskje går du alle toppturene fordi du på den måten holder psyken i sjakk og unngår en dyp depresjon? Det kan virke urettferdig for de som hjelper til, men psykisk helse feks ble ikke jevnt fordelt ved fødsel.

Dette. Det er nok sjelden at folk er så frekke at de ber om hjelp om det ikke er nødvendig. Så kan man legge velviljen til for venner og familie og tenke at det ikke er alt man vet om noen tar valg en selv syns er litt merkelige. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det vil være noe slike, men det er ikke slike jeg ønsker å diskutere. Det er de som har alle muligheter til å prioritere annerledes, men lar være,  jeg ønsker å diskutere. Har de en jobb som er låst på tider eller en stillingsprosent som ikke kan endres, ikke har helse osv. så har de ikke mulighet til å gjøre noe/mye annerledes. Det er de som har handlingsrommet til å handle annerledes, men som velger å ikke gjør det denne tråden handler om. De som har helse til å prioritere annerledes, har en jobbsituasjon som gjør det mulig å prioritere annerledes osv 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det vil være noe slike, men det er ikke slike jeg ønsker å diskutere. Det er de som har alle muligheter til å prioritere annerledes, men lar være,  jeg ønsker å diskutere. Har de en jobb som er låst på tider eller en stillingsprosent som ikke kan endres, ikke har helse osv. så har de ikke mulighet til å gjøre noe/mye annerledes. Det er de som har handlingsrommet til å handle annerledes, men som velger å ikke gjør det denne tråden handler om. De som har helse til å prioritere annerledes, har en jobbsituasjon som gjør det mulig å prioritere annerledes osv 

Jeg tenker at om man hjelper så gjør man det uten betingelser. Andres prioritering får de stå for selv. Har jeg overskudd til å hjelpe så gjøres det uten forventning om fullt innsyn i deres prioritering. 

Jeg syns at de som ber om hjelp til forskjellige ting, om det er økonomisk eller praktisk, må være ærlige- som "jeg vil gjerne jobbe formiddag fordi vi har avtalt fjelltur senere i dag, men da har jeg ingen som kan kjøre/ hente ungene" eller "jeg har redusert stilling nå pga *grunn*, så mindre inntekt nå. Har litt problemer med å få økonomien til å gå opp. Kan jeg låne?" 

Det er den respektfulle og redelige måten å gjøre det på, for ellers kan det fort bli å utnytte andre og være frekke/ respektløse. 

Så er det unntak som mennesker som sliter med rus osv. Da krever jeg ikke det samme. Vet at de kunne hatt råd til både middag og pålegg, og jeg vet også at jeg aldri vil få igjen pengene de "låner". Det er okay. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Så det er egentlig snylterene du ønsker å diskutere? 
Jeg kan hjelpe til når/hvis de spør. Er det en og annen gang, og det passer meg, så gjør det meg ikke noe å hjelpe. Jeg stiller ikke krav/har forventninger når jeg hjelper. Men merker jeg at de begynner å utnytte, da tar jeg det opp med dem og hjelper ikke mer før de har gjort endringer i egen hverdag.

Jeg er heldig med min krets, her er det ofte hjelperen som spør. Eks: «jeg skal ta med barna mine til stranda, skal jeg ta med dine også?» «Jeg skal på kino med barna, skal jeg ta med dine?» Veldig hyggelig, og vi gjør slikt frem og tilbake. Besteforeldre er også ofte på tilbudssiden. 

Anonymkode: 397e7...8b5

Annonse

Kommer an på relasjonen. Ville aldri spurt andre enn foreldre om hjelp som ikke var helt nødvendig når det gjelder tid. Når det gjelder penger ville jeg heller hatt fem jobber enn å belastet andre.

Pappa hjelper meg litt økonomisk innimellom. Jeg er alenemor på aap (psykiske plager) og enkelte mnd sliter jeg med å få ting til å gå rundt. Når jeg spør pappa om en 500-lapp til mat, vippser han gjerne 1000. 

I sommer hadde jeg litt ekstra på konto (inkl "sommerpenger" fra pappa). Jeg har lenge ønsket meg en vakuumpakker, så jeg kan fryse middager i porsjoner til sønnen og meg. Det er mer økonomisk i hverdagen. Da ringte jeg pappa og spurte om han syntes det var greit at jeg brukte penger på den. Siden jeg ikke ville hatt råd til den uten ham, ville jeg høre tankene hans. Han sa pengene var mine til å disponere som jeg ville, men syntes jo det hørtes ut som en smart ting å bruke penger på. I det lange løp sparer jeg inn pga mindre svinn av mat. 

Så jeg tenker man burde tenke seg litt ekstra om dersom man får økonomisk hjelp av familie/venner. Man søler det ikke bort på lek og moro. 

Anonymkode: 018f9...02d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Pappa hjelper meg litt økonomisk innimellom. Jeg er alenemor på aap (psykiske plager) og enkelte mnd sliter jeg med å få ting til å gå rundt. Når jeg spør pappa om en 500-lapp til mat, vippser han gjerne 1000. 

I sommer hadde jeg litt ekstra på konto (inkl "sommerpenger" fra pappa). Jeg har lenge ønsket meg en vakuumpakker, så jeg kan fryse middager i porsjoner til sønnen og meg. Det er mer økonomisk i hverdagen. Da ringte jeg pappa og spurte om han syntes det var greit at jeg brukte penger på den. Siden jeg ikke ville hatt råd til den uten ham, ville jeg høre tankene hans. Han sa pengene var mine til å disponere som jeg ville, men syntes jo det hørtes ut som en smart ting å bruke penger på. I det lange løp sparer jeg inn pga mindre svinn av mat. 

Så jeg tenker man burde tenke seg litt ekstra om dersom man får økonomisk hjelp av familie/venner. Man søler det ikke bort på lek og moro. 

Anonymkode: 018f9...02d

Greit nok i forhold til pengebruk, men hvorfor trenger du vakumpakker for å fryse ned i porsjonspakker?

De eksemplene du kommer med her er utnytting av andre mennesker. Jeg stiller opp for familie og venner, men da forventer jeg at det er reell hjelp. Jeg kjenner en person som utnytter andre mennesker, og veldedige organisasjoner. Vedkommende har mistet venner og er svartelistet fra enkelte veldedige organisasjoner pga. oppførselen sin.

Anonymkode: 42b3d...60b

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Tenkte mer på de som spør om hjelp fordi de må jobbe. Så tar venner eller familie vakten/kjøreoppdraget/forpliktelsen. Litt senere på dagen drar de på fjelltur/driver med hobby. Da er de ferdig med jobben, andre har tatt forpliktelsene og de føler de har tid til fjelltur/hobby osv.  De kan jobbe når som helst, fra hvor som helst så de kunne fint tatt forpliktelser først og deretter jobb, men da hadde de ikke hatt tid til fjelltur/hobby

Møkkafolk.

Anonymkode: 891f7...a3b

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Da sier man nei til å låne dem penger da? Hvis man ikke er enig i livsstilen og ikke tror pengene disponeres riktig? Hvis du vet alt dette på forhånd og låner dem penger har du ikke noe du skulle sagt. Ingen har rett til å fortelle andre hvordan de skal leve, uansett om de låner penger eller ikke. Det er fint hvis de lever slik at man føler de gjør det de kan og man har hjulpet noen som trenger det, men det er ikke noe man kan kreve. 

Hvis du ikke visste det på forhånd og fant det ut etter du hadde lånt dem penger, bare lar du være å låne dem penger i fremtiden.

Jeg tenker at når man kommer dithen at man må be andre om hjelp så bør man være åpen på hvorfor man spør og handle deretter. Jeg hjelper gjerne, men om jeg skyver på alle egne gjøremål for å passe noens unger, kjøre noen eller stille på dugnad for så å finne ut at vedkommende kunne ha gjort det selv men hadde mer lyst til noe annet, så hadde jeg følt meg utnyttet og neppe stilt opp en gang til. Det samme med de som ber om tjenester og alltid sier at de skal gjøre gjengjeld, men aldri gjør det. Der går det også en grense for når det vipper fra hjelp som en slags byttehandel i et gjensidig forhold og til utnytting. Så nei, jeg synes ikke man står helt fritt til å disponere tid og penger når andre må stå for de pengene og den tiden. Når det er sagt så kunne jeg godt ha kjørt noens unger på trening om foreldrene sa at de var helt på stumpene og trengte å sove noen timer, gå en tur eller spise middag i fred og ro. Det hadde vært en glede. Ærlighet er nøkkelen. 

Om jeg tilbyr hjelp sånn ut av det blå, så er det noe annet. Om jeg tilbyr meg å bake ei kake til et selskap, så blåser jeg jo i om de spiser den eller legger den i fryseboksen, og om jeg vippser litt penger til studentene i familien så blåser jeg jo i om det går til gulrøtter eller øl. 

I det du har gitt bort penger, er de utenfor din kontroll. Du kan nok neppe styre det eller kontrollere det, men du kan selvfølgelig velge hvem du gir det til. Jeg blander meg ikke inn i hva andre bruker sine penger til, men nå gir jeg ikke penger til andre enn mine egne barn. 

Anonymkode: 7da82...e63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...