Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Jeg vet at man må spise mindre enn man forbruker, men jeg trenger inspirasjon. Må ned 15 kilo.

Tidligere har jeg kunnet justere noen kilo opp og ned ganske greit, men de siste par årene virker det som om vekta sitter limt fast. 46 år nå.

Jeg vil gjerne ha en boost med hurtig nedgang, men det må ikke være noe som gjør at jeg raser opp igjen når jeg begynner å leve mer normalt 

Forsøker å trene step/spinning/styrke 3 ganger minimum per uke

Anonymkode: 1134e...377

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443117-kan-noen-hjelpe-meg-ned-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo ikke leve som normalt igjen (altså en livsstil som gjorde at du la på deg 15 kilo) etter å ha gått ned. Du vil også ha lavere forbrenning enn sist du var på samme vekt både på grunn av slanking og alder.

Anonymkode: 7c8e3...ccc

Jeg holder på nå. Spiser 800-1000 kalorier om dagen. Ernæringsfysiologen sa jeg skulle spise 1000 kalorier om dagen i 3 uker. Jeg er slankeoperert og har en helt villt lav forbrenning, så jeg kan faktisk ikke spise mer uten å legge på meg. Og jeg har spist mer enn det lenge pga noe medisiner jeg tar som gir meg ulvehunger. Har ikke tenkt på at jeg har spist for mye fordi jeg jo har spist riktig mat. 

så logg alt du spiser, hver eneste dag. Det er kjipt og vanskelig, men det funker 

Anonymkode: e767e...d6c

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du kan jo ikke leve som normalt igjen (altså en livsstil som gjorde at du la på deg 15 kilo) etter å ha gått ned. Du vil også ha lavere forbrenning enn sist du var på samme vekt både på grunn av slanking og alder.

Anonymkode: 7c8e3...ccc

Det jeg mente var at jeg gjerne vil ha en boost som kan justeres til større kcaloriinntak etterhvert. Ikke en pulverkur som ikke kan oversettes til et normalt kosthold.. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg holder på nå. Spiser 800-1000 kalorier om dagen. Ernæringsfysiologen sa jeg skulle spise 1000 kalorier om dagen i 3 uker. Jeg er slankeoperert og har en helt villt lav forbrenning, så jeg kan faktisk ikke spise mer uten å legge på meg. Og jeg har spist mer enn det lenge pga noe medisiner jeg tar som gir meg ulvehunger. Har ikke tenkt på at jeg har spist for mye fordi jeg jo har spist riktig mat. 

så logg alt du spiser, hver eneste dag. Det er kjipt og vanskelig, men det funker 

Anonymkode: e767e...d6c

Logg av mat er bra!

Jeg har gjort det før, og da blir man mer bevisst.

Spiser du alt innenfor kcal vi durt, eller kutter du karbo eller annet?

Har du godt tips til frokost? Det er det vanskeligste måltidet syns jeg. 

HI

Hvis du "bare" er 15 kilo mer enn du synes du skal være, ville jeg tenke meg om en ekstra gang før du begynner på en slankekur. Jojo-vekt fører til høyere vekt på sikt, det er bevist gang på gang. 

Hvis du går ned 15 kilo nå, er sjansen over 90% for at du har lagt på deg alle 15 igjen pluss noen ekstra kilo om et par år. Jeg vet at du sikkert tenker: DENNE gangen skal det lykkes - men oddsene er minimale. 

Vekt handler om så utrolig mye mer enn kalorier inn og ut. Genetikk spiller en mye viktigere rolle enn vi har vært klar over, og mange andre faktorer spiller også inn. Jeg jojo-slanket meg i 30 år og skjønner godt hvordan du har det, men det eneste du sannsynligvis oppnår er ytterligere vektoppgang. 

Beklager, vet godt at det ikke var det du var ute etter. Men 15 kilo har ingenting å si for helsa, og hvis du i stedet for å fokusere på vekten fokuserer på å bevege deg, spise godt og sunt og ha det bra, tror jeg at det vil være hundre ganger bedre for helsa (og psyken) din en enda en slankekur. 

Anonymkode: cd83d...25a

Annonse

Wegovy sprøyte, då mister du dei kiloene på kort tid. Så etter det må du være konsekvent med kva du et .

Fordeler med wegovy er at du mister lysta på søtt og kroppen har mista søtsuget etter kuren .

Anonymkode: e1692...dc7

Anonym bruker skrev (På 29.9.2023 den 9.15):

Logg av mat er bra!

Jeg har gjort det før, og da blir man mer bevisst.

Spiser du alt innenfor kcal vi durt, eller kutter du karbo eller annet?

Har du godt tips til frokost? Det er det vanskeligste måltidet syns jeg. 

HI

Lifesum!  Eneste som funker.

Frokost: knekkebrød med kokt skinke, leverpostei, makrell i tomat, røkelsks f.eks. LESS på med grønnsaker. Gullerøtter er og supert 

Vekta di sitter ikke limt fast, og hva mener du med når du begynner å leve normalt igjen? Du vet at dietter og sånt tull ikke virker i det hele tatt for kun en tidsperiode.

Det du bør gjøre er 1. Finn ut hva du trenger pr dag av vitaminer og andre nødvendige næringsstoffer. Det er viktig og det er nyttig. Nyttig fordi ofte er det ting som du kan bruke som snacks også. 2. Finn ut hvilken mat som gjør deg mettest. Korn og nøtter samt belgfrukter har ofte den evnen, og så må du også finne ut hvordan tilberedning du blir mettest av også. Selv spiser jeg lite kald mat, for varm mat både smaker og metter mer. Husk at det meste kan dampkokes eller ovnbakes.  3. Bruk sitron, lime og ulike krydder isteden for smør og salt i maten. Husk også at kjerner og frø passer til nesten all mat, og de kan spises både ristet og rå ( ikke alle, men mange ) Det er sunt fett og fint å tilsette mat. 4. Spis fra mindre boller og tallerkner. En liten fylt tallerken virker som mye mer enn en halvfylt større. 5. Start dagen med en kopp varm/ lunken kopp sitronvann. Det er sunt og starten på dagen kan motivere videre når du starter bra.  6. Finn ut når på dagen du er mest sulten. Velg å spise mest til det måltidet.

Du må finne mat du liker å spise, og du bør bli ordentlig sulten før du tilbereder maten. Da smaker det meste mye bedre! Og så er det viktig å bruke litt tid på tilberedning. Hakk løk, kutt grønnsaker og skjær opp ting. Da vil du helst spise litt saktere - noe som også er viktig. Å hive i seg noe rett fra boks, pose eller pakke er en dårlig ide.

Lykke til. 

Endret av ReneRene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...