Gå til innhold

Jeg er så dødelig sliten, og det er ikke noe jeg kan gjøre med det.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Beklager, den gikk jeg glipp av. 

Men sorry, det er det dummeste jeg har lest! Flaut å bli sykemeld når man står i en livskrise? Jaja, da får du bare fortsette, bare legg planer for hvem som skal forberede barna dine på at mamma møtte veggen og ikke klarer å ta seg av dem mer. Stoltheten er visst viktigst, så får dere leve i en hverdag hvor ingen kan ha det særlig bra. 

Anonymkode: 78db4...824

Jeg skrev ikke det. Jeg skrev at jeg skal snakke med legen på BUP om dette neste uke. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Du bør være fullt sykemeldt en periode, i påvente av at riktig ordning kommer på plass.

Listen til hun over er god. Du skal ha hjelpestønad, trolig sats 2, for hvert barn. Dere skal ha barnekoordinator fra kommunen.

Anonymkode: b0e44...fea

Jeg får ikke noe annet enn grunnstønad for den med ADHD. Husk at det fortsatt er en del i utredning her. Alle diagnoser er ikke satt, og det må de være om jeg skal kunne søke. Egentlig har mellomste null diagnoser, eldste har en diagnose og minste har en. Per nå da. Når mer kommer på plass, så skal jeg søke meg herfra til Nordpolen, men det hjelper meg frem i tid, og jeg kjenner at det er litt akutt for meg nå. Har heldigvis tatt meg 3 dager med høstferie, så jeg slipper å tenke så mye på jobb neste uke

Anonymkode: 11332...f8f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg skrev ikke det. Jeg skrev at jeg skal snakke med legen på BUP om dette neste uke. 

Jeg får ikke noe annet enn grunnstønad for den med ADHD. Husk at det fortsatt er en del i utredning her. Alle diagnoser er ikke satt, og det må de være om jeg skal kunne søke. Egentlig har mellomste null diagnoser, eldste har en diagnose og minste har en. Per nå da. Når mer kommer på plass, så skal jeg søke meg herfra til Nordpolen, men det hjelper meg frem i tid, og jeg kjenner at det er litt akutt for meg nå. Har heldigvis tatt meg 3 dager med høstferie, så jeg slipper å tenke så mye på jobb neste uke

Nei, det må de ikke. Hjelpestønad vurderes ut fra ekstra omsorgsbehov, ikke diagnose.

Anonymkode: b0e44...fea

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Dette har jeg allerede søkt og fått avslag. Det er bare et barn med adhd og et med autisme foreløpig. Skal søke igjen når soste to får diagnose

Hun er i utprøving nå, men nekter å ta medisinene mer enn et par dager 

Avlastningen min skal i utgangspunktet være far. Han har fått mye veiledning fra barnevernet, men til ingen nytte. Jeg har søkt om avlastning og fått avslag

Han har de bare en og en. Familien hans er ikke interessert i å bistå meg på noen måte. De fornekter alle diagnoser også. Han betaler bidrag

Det er ansvarsgrupper for alle barna. Det er mye møter med ert også. Vi har møte ca en gang i mnd.

Ang pleiepenger er det viktig at du får rett dokumentasjon fra legen på Bup. Attest med diagnose er ikke tilstrekkelig, det utvidedete omsorgsbegovet må dokumenteres. 

Anonymkode: a9a49...866

Full sykemelding!! Gå til legen og si det som det er. Du trenger en voksen alliert her, og fastlegen din må inn i bildet. Alle andre tiltak dreier seg om barna. Nå må DU få hjelp. Det er ikke flaut, det er nødvendig.

Sender deg en stor klem. Du er sterk, men ingen kan stå i slikt helt alene. 

Anonymkode: 64b30...42d

Som det blir sagt i #52 her så trenger man ikke satt diagnose for å søke om hjelpestønad eller grunnstønad, man trenger en beskrivelse av det faktiske hjelpebehovet og en erklæring fra BUP på at beskrivelsen er korrekt. Det regner jeg med at de kan gi deg, siden de er såpass tett involvert som de er. 

Ang sykemelding for deg selv: Hva hadde du rådet andre til som beskrev de samme symptomene som du har? Hadde du sagt at de skulle ta seg sammen og at det ikke var "lov" å være sykemeldt på grunn av belastning i familien? Eller hadde du sendt dem til legen?

Anonymkode: 92ddd...61b

Kjære deg, jeg får lyst til å gi deg en klem. Jeg har kun 2 barn med autisme og det er mer enn nok. Det er lettere å få støttekontakt en avlastning. Hvis du søker om støttekontakter til barna, får du et lite pusterom og barna får oppleve noe fint. (hvis det fungerer)

Anonymkode: 17b65...2a3

Annonse

Jeg føler virkelig med deg HI, men har dessverre ikke noen gode råd. Jeg har "bare" to barn, der den ene har kombinasjon autisme/adhd, og den andre autisme/pda, og føler at jeg er på tur rett inn i veggen. Ungene har heldigvis en far som funker sånn delvis, men ungene vil ikke dit. Så da er man like langt. Vurderer faktisk sånn helt seriøst å finne på noe som gir meg noen dager med sykehusopphold akkurat nå, bare for å få et lite pusterom... 

Anonymkode: feb83...9e3

Jeg har også et barn som trolig har autisme og utviklingshemming, han er også fortsatt under utredning. Jeg forstår veldig godt at du er utslitt! Jeg klarer ikke å forestille meg hvordan det må være å ha tre med vasker praktisk talt på egen hånd. 

Jeg har hatt god nytte av å finne fellesskap med andre pårørende. Har du forsøkt det? Hvis ikke, kan jeg varmt anbefale å sjekke det ut på facebook. Der kan du spørre anonymt og også dra nytte av andres erfaringer. Hvis du er heldig finnes det kanskje også fysiske støttegrupper, det kan du spørre de du er i kontakt med i hjelpeapparatet om.

Jeg er for øvrig helt enig i at du trenger en sykemelding. Vær så snill og gjør det. Om ikke for deg selv, så for ungene sin skyld. 

Sender deg en stor klem og varme tanker. Håper livet blir litt lettere for deg etter hvert.

Anonymkode: 0f3af...dc9

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg føler virkelig med deg HI, men har dessverre ikke noen gode råd. Jeg har "bare" to barn, der den ene har kombinasjon autisme/adhd, og den andre autisme/pda, og føler at jeg er på tur rett inn i veggen. Ungene har heldigvis en far som funker sånn delvis, men ungene vil ikke dit. Så da er man like langt. Vurderer faktisk sånn helt seriøst å finne på noe som gir meg noen dager med sykehusopphold akkurat nå, bare for å få et lite pusterom... 

Anonymkode: feb83...9e3

Vil de ikke, så vil de ikke. Og så er man så sliten at man ikke lenger orker å kjempe. Mot eller med systemet. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har også et barn som trolig har autisme og utviklingshemming, han er også fortsatt under utredning. Jeg forstår veldig godt at du er utslitt! Jeg klarer ikke å forestille meg hvordan det må være å ha tre med vasker praktisk talt på egen hånd. 

Jeg har hatt god nytte av å finne fellesskap med andre pårørende. Har du forsøkt det? Hvis ikke, kan jeg varmt anbefale å sjekke det ut på facebook. Der kan du spørre anonymt og også dra nytte av andres erfaringer. Hvis du er heldig finnes det kanskje også fysiske støttegrupper, det kan du spørre de du er i kontakt med i hjelpeapparatet om.

Jeg er for øvrig helt enig i at du trenger en sykemelding. Vær så snill og gjør det. Om ikke for deg selv, så for ungene sin skyld. 

Sender deg en stor klem og varme tanker. Håper livet blir litt lettere for deg etter hvert.

Jeg har en pårørendegruppe via BUP det vi har barn på samme alder, og disse møtes en gang i mnd, men jeg har ikke lenger kapasitet til det. Er med i flere facebookgrupper, men har til nå ikke følt at det har gitt meg noe.

Anonym bruker skrev (På 28.9.2023 den 21.46):

Institusjon ville ikke vært klokt for noen av barna. Husk at de har diagnoser alle sammen som gjør at de trenger fagfolk som avlastere. Selv om jeg hadde fått tilslag på søknaden, så er det sånn at det er lang venteliste, og hvis det blir ledig før de er 18 (de er 17,15 og 13 nå), så tar det lang tid før de kan være med avlastere uten meg. Og hvis de ikke liker avlaster, så vil det ikke fungere. Jeg forstår faktisk at det er vanskelig å finne avlastning til barn med disse diagnosene. Det kan faktisk være traumatiserende å vare sende de av sted til fremmede. Spesielt for de to minste. De er redde for mange ting, ene ukjente mennesker. 

Institusjon er i slike tilfeller barnebolig. Med kvalifisert og utdannet personale. 

Anonymkode: b911b...b4a

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Institusjon er i slike tilfeller barnebolig. Med kvalifisert og utdannet personale. 

Jada. Men det er fortsatt ikke mulig. Det er for lange ventelister, og ikke mulig for alle barna. Og lang tilvenning. Dette er så langt frem i tid at det ikke hjelper noe nå

Jeg tenker at barnevernet ikke er rett spor her. BV skal gi tiltak i familien med tankende å forbedre foreldrenes omsorgskompetanse. Her høres det som om det er barnas diagnose og hjelpebehov som burde børe i fokus. Da er det kommunen og eventuelt habiliteringen som er rett instans.

Du bør søke avlastning, støttekontakt og eventuelt BPA gjennom kommunen. Avlastningen kan gis av enkeltpersoner eller i bolig. 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at barnevernet ikke er rett spor her. BV skal gi tiltak i familien med tankende å forbedre foreldrenes omsorgskompetanse. Her høres det som om det er barnas diagnose og hjelpebehov som burde børe i fokus. Da er det kommunen og eventuelt habiliteringen som er rett instans.

Du bør søke avlastning, støttekontakt og eventuelt BPA gjennom kommunen. Avlastningen kan gis av enkeltpersoner eller i bolig. 

Barnevernet var inne for å veilede far. Da det ble konkludert med at det ikke var mulig å gi far veiledning, så tenkte jeg at da kan jeg søke om avlastning via dem. Altså egentlig logisk.

Avlastning må være i privat hjem, helst uten andre barn. Konklusjon fra BUP. Mest fordi spesielt minste, men også eldste, blir redd når stemmer heves. Mellomste vil ikke ha utbytte av bolig. Det kan forverre PDA. I følge BUP. Derfor er avlastning vanskelig, men skal søke på nytt. Problemet er at dette tar tid, og jeg er utslitt nå. Derfor ber jeg om tips til nå-situasjonen. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Barnevernet var inne for å veilede far. Da det ble konkludert med at det ikke var mulig å gi far veiledning, så tenkte jeg at da kan jeg søke om avlastning via dem. Altså egentlig logisk.

Avlastning må være i privat hjem, helst uten andre barn. Konklusjon fra BUP. Mest fordi spesielt minste, men også eldste, blir redd når stemmer heves. Mellomste vil ikke ha utbytte av bolig. Det kan forverre PDA. I følge BUP. Derfor er avlastning vanskelig, men skal søke på nytt. Problemet er at dette tar tid, og jeg er utslitt nå. Derfor ber jeg om tips til nå-situasjonen. 

Og tipset NÅ er å søka avlastning via kommunen. Konklusjonen fra BUP kan legges ved søknaden. Så lenge det er snakk om avlastning pga barnas tilstand/diagnoser er kommunen rett instans. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tipset NÅ er sykemelding. Så kan du bruke timene barna er på skolen til å samle krefter og få hodet over vann. 

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Og tipset NÅ er å søka avlastning via kommunen. Konklusjonen fra BUP kan legges ved søknaden. Så lenge det er snakk om avlastning pga barnas tilstand/diagnoser er kommunen rett instans. 

Det hjelper meg jo ikke nå, og jeg har skrevet flere ganger at jeg skal søke så snart alle diagnoser er på plass. Men dette er så langt frem i tid at det ikke hjelper noe nå

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Tipset NÅ er sykemelding. Så kan du bruke timene barna er på skolen til å samle krefter og få hodet over vann. 

Jeg skal snakke med BUP om dette på tirsdag

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det hjelper meg jo ikke nå, og jeg har skrevet flere ganger at jeg skal søke så snart alle diagnoser er på plass. Men dette er så langt frem i tid at det ikke hjelper noe nå

Jeg skal snakke med BUP om dette på tirsdag

Det er jo ikke Bup som sykemelder. Det må du ta med fastlegen. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke Bup som sykemelder. Det må du ta med fastlegen. 

Nei. Men BUP kan lage et skriv som forklarer utfordringene slik at jeg lettere får en sykmelding

Hei!

jeg er i tilnærmet situasjon som deg, 100% alene med tre barn. To med adhd og flere tilleggs vansker, minste har frax syndrom. 

det er tidvis beintøft og sliter mye med at jeg føler meg dømt av samfunnet siden jeg ikke «oppdrar» barna bedre.. 

her venter vi og på ferdig utredning før vi skal søke både grunnstønad og hjelpestønad.

avlastning/ støttekontakt/ bpa anbefaler jeg du søker om via tildelingskontoret. Her har to av barna støttekontakt, jeg skal be om mer avlastning når alt er på plass.

Jeg har også bedt om tiltak som terapi riding, dette er godkjent. Ikke alle ungene synes det er like kjekt, men et krav fra min side de er med for å oppnå andre goder. 

gode headsett er noe jeg vil anbefale deg, spesielt for yngste som er var for lyd. Da har han en egen mulighet for å trekke seg tilbake når det blir for voldsomt.

for min egen del så er jeg endt opp gradert ufør, her ligger det flere grunner bak en barnas utfordringer. Men sykemelding er noe du virkelig bør vurdere for deg selv nå. En taktikk jeg har brukt her tidligere er å ikke fortelle det til barna. Men gjort meg klar som om det var jobb hver dag. Så ble ikke min sykemelding argument for å bli hjemme.

siste ting, det finnes skoler som er tilpasset barn som ikke klarer seg i ordinært forløp. Tenker her på videregående, sjekk ut om det er noe sånt i relativ nærhet til dere. Der kan det også være tilbud om internat/ treningshybler. Dette kunne vert et godt alternativ til deg ang avlastning.

ønsker deg alt godt, håper du får den hjelpen du trenger for å stå i alt.

Anonymkode: 47e11...b59

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner på svarene dine at du enten er utbrent eller på nære nippet. Da virker situasjonen ekstra mørk og håpløs, uansett hva vi kommer med av forslag. Derfor mener jeg at det beste du kan gjøre for deg selv og barna dine NÅ er å få deg en ØH-time hos fastlegen din i morgen, og be om en sykemelding. Hvis du legger frem fortvilelsen din på samme måte som her, må fastlegen din være temmelig tett i pappen om du ikke får sykemelding. Så synes jeg det var et godt råd du fikk over her: ikke si det til ungene. La dem tro at du er på jobb, så du ikke bare blir enda mer tilgjengelig for alt maset. Og ikke bruk tiden på husarbeid og klesvask. Sov, tren, se på tv, ta et bad, hva som helst som gir deg energi. Slik jeg ser det er dette helt nødvendig nå om du ikke skal gå på en alvorlig smell. Det vil gå utover både deg og ungene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...