Gå til innhold

Noen måte å gjøre dr Martens mer komfortable på?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Like greit å ikke bruke dem. Det har blitt boots for damer 40+ som tror det er måten å virke kule på.

🙃

Men du kan sikkert høre med en skomaker. 

Kunne ikke bry meg mindre.

Anonymkode: abfd8...643

ReneRene skrev (29 minutter siden):

Like greit å ikke bruke dem. Det har blitt boots for damer 40+ som tror det er måten å virke kule på.

🙃

😝 

Anonymkode: 9ca3f...2fb

Disse må gås inn. Jeg hadde et par i tenårene og fikk skikkelig store gnagsår. Men etterhvert var de det beste skoparet jeg har hatt 😊

Og gå med hva du vil du 😉 Ingen ting som sier at du kan bruke de selv om du er over 40. 

Anonymkode: eb0b0...562

Annonse

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

De har en søm over vristen som gjør så vondt. Klarer ikke å bruke dem. Kan man ta dem til skomaker å vie dem ut ved den sømmen?

Anonymkode: abfd8...643

Ta de av og sett de bort.

Anonymkode: 5f796...900

De er jo laget av skinn så de vil utvide seg. Har hatt mine i snart 6 år nå og de har blitt romsligere over tiden. De forrige jeg hadde levde i 15 år, og kjøpte de når jeg var 15 år, så de holder lenge om de behandles riktig.

Anonymkode: f01d4...e16

ReneRene skrev (På 28.9.2023 den 19.19):

🙃

Nei. Det er boots for damer 40+ (og sikkert damer/jenter i ulike aldre, jeg kjenner en 14-åring og en 50-åring som bruker Dr.Martens) som synes nettopp disse bootsene er kule. Damer på 40+ liker også å gå i skotøy de synes er kule skjønner du, på samme måte som alle andre damer i alle ulike aldre.

Anonymkode: c7e54...aec

Gå med våte sokker i skoene hjemme, fuktigheten vil utvide skinnet noe og forme seg etter foten. Du kan også levere til utblokking hos skomaker, det kan bli litt strekkmerker i skinnet, men skoene blir ca halv størrelse bredere. 

Hilsen en med brede føtter. 

Anonymkode: 2ba28...2e8

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nei. Det er boots for damer 40+ (og sikkert damer/jenter i ulike aldre, jeg kjenner en 14-åring og en 50-åring som bruker Dr.Martens) som synes nettopp disse bootsene er kule. Damer på 40+ liker også å gå i skotøy de synes er kule skjønner du, på samme måte som alle andre damer i alle ulike aldre.

Når en bikker 40 må en faktisk ha anstendighet til å bytte garderoben inn i scetchers, piratbukse og tynn boblejakke. En kan kanskje strekke det til 42 før en klupper seg og får håret lagt hos friserdamen hver uke.

Og ja, her bruker både tenåringer og voksne dr.martens. En må slutte å behandle voksne kvinner som om eksistensen deres er pinlig og at det eneste som kan hjelpe (litt) er at de lever etter strenge regler.

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg kom med en delvis spøk.

Dr.Martens har en lang historie, men de ble faktisk et symbol på stolthet over å være fra arbeiderklassen - anført av Pete Townshend i The Who. De ble brukt av ungdommer for å vise individualisme og også opprør ( punkere brukte dem også ) 

Det er ikoniske boots som har tilhørt ungdom og deres mer behov for å markere seg som nettopp...unge med mer attitude. Kort sagt. 

Så ble de plutselige "in" for voksne damer, og dermed mistet de sin ( "nyere" symbolikk ) 

Det var alt jeg mente. Og så får dere hive dere på rapporteringsknappen for at jeg oppklarte utsagnet mitt, siden det ble tatt opp flere ganger her. 

Annonse

Mange år siden jeg slet ut mine dr Martens. Men felles for de aller fleste skinnsko er at de er ganske så vonde å gå med i begynnelsen, og at de med tiden former seg etter foten og blir fantastisk behagelige. 

Min leveregel for å gå inn skinnsko er: compeed i veska til enhver tid, gå med skoene så ofte og lenge man orker, og hold ut, det blir bra til slutt🤩

Anonymkode: e2570...ede

ReneRene skrev (3 timer siden):

Jeg kom med en delvis spøk.

Dr.Martens har en lang historie, men de ble faktisk et symbol på stolthet over å være fra arbeiderklassen - anført av Pete Townshend i The Who. De ble brukt av ungdommer for å vise individualisme og også opprør ( punkere brukte dem også ) 

Det er ikoniske boots som har tilhørt ungdom og deres mer behov for å markere seg som nettopp...unge med mer attitude. Kort sagt. 

Så ble de plutselige "in" for voksne damer, og dermed mistet de sin ( "nyere" symbolikk ) 

Det var alt jeg mente. Og så får dere hive dere på rapporteringsknappen for at jeg oppklarte utsagnet mitt, siden det ble tatt opp flere ganger her. 

Tja, om det var ment som en spøk ligger det likevel en forakt for kvinner over en viss alder i det.

Pete Townhend er forøvrig nærmere 80 år, at kvinner som er halvparten så gamle skal shames for å bruke en klassisk skinnstøvvel blir i overkant for meg altså.

Datteren min og hennes venninner vil helst ha den glatte «patent leather» typen. Det var det min eldre søster hadde på nittitallet, og som datidens punkere gikk med. Den subkulturen er langt mindre i dag, så tenker det har mer med at kulturen og estetikken ikke er noe dagens ungdom identifiserer seg med som gjør at en ikke ser det. De bruker likevel docs.

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Tja, om det var ment som en spøk ligger det likevel en forakt for kvinner over en viss alder i det.

Pete Townhend er forøvrig nærmere 80 år, at kvinner som er halvparten så gamle skal shames for å bruke en klassisk skinnstøvvel blir i overkant for meg altså.

Datteren min og hennes venninner vil helst ha den glatte «patent leather» typen. Det var det min eldre søster hadde på nittitallet, og som datidens punkere gikk med. Den subkulturen er langt mindre i dag, så tenker det har mer med at kulturen og estetikken ikke er noe dagens ungdom identifiserer seg med som gjør at en ikke ser det. De bruker likevel docs.

Nei, det var ikke det. Det var mer at vi "stjeler" fra unge 🙂 

ReneRene skrev (32 minutter siden):

Doc Martens sko har vært i motebildet siden 70 tallet, så om noe så er det de unge som stjeler fra oss. 

Og så blir jeg nysgjerrig på når du tenker at man skal slutte å gå med DM sko? Hva er aldersgrensen for at man skal slutte med noe man har brukt gjennom hele voksenlivet?

Jeg må si at det forundrer meg at du bidrar til å begrense kvinners rett til å velge selv og bruke klær og sko de føler seg vel i. Skulle tro du var bygdedyret i egen person. 

Anonymkode: 0d733...48f

Jeg er 45 år, og har både gamle Converse og Dr. Martens. Min datter på 14 år stjeler et av disse parene nesten daglig. Jeg ser ikke noe galt i at de brukes av en på 14 eller en på 45 ☺️

HI; mine var også kjempe vonde først. Tror jeg fortsatt har arr på hælen etter verdens verste blemme. Plaster og hyppig (men kort) bruk var det jeg gjorde. Så fort de er gått inn er det så deilige sko.

Anonymkode: 81ec9...d49

ReneRene skrev (1 time siden):

På ingen som helst måte. Jeg gikk med Converse, Dr. Martens og det ene og det andre før dagens ungdom i det hele tatt var påtenkt. Hvis ungdommen har behov for å markere avstand til min generasjon gjennom bekledning så får de jaggu meg finne opp sin egen mote, og ikke skamløst kopiere moten til min generasjon. Og i hvert fall ikke tillate seg å mene noe som helst om at jeg «prøver å virke kul» når jeg bruker samme type støvler som jeg har brukt i 30 år. At de vil prøve å virke like kul som meg ved å gå i like klær og sko som jeg alltid har gjort får jeg ikke gjort så mye med, det er uansett litt søtt.

Ta på deg våte tynne ullsokker og gå med de hjemme om kvelden. Hopp og bøy litt. Når du tar de av deg er skinnet fuktig inni så da stapper du de fulle av avispapir. Det vider ut den sømmen som er stram. Samme for meg. Bruker litt tid på å forme de etter foten min, men når det er gjort er de verdens beste sko. 

Anonymkode: cb666...740

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

På ingen som helst måte. Jeg gikk med Converse, Dr. Martens og det ene og det andre før dagens ungdom i det hele tatt var påtenkt. Hvis ungdommen har behov for å markere avstand til min generasjon gjennom bekledning så får de jaggu meg finne opp sin egen mote, og ikke skamløst kopiere moten til min generasjon. Og i hvert fall ikke tillate seg å mene noe som helst om at jeg «prøver å virke kul» når jeg bruker samme type støvler som jeg har brukt i 30 år. At de vil prøve å virke like kul som meg ved å gå i like klær og sko som jeg alltid har gjort får jeg ikke gjort så mye med, det er uansett litt søtt.

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Og jo RR, du reproduserer gamle, begrensende tanker om hva en kvinne bør være etter en viss alder, og ikke minst at hun på patetisk vis alltid vil være misunnelig på yngre kvinner.

Slutt med det, du begrenser og skader deg selv, din mor og dine barn.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Og jo RR, du reproduserer gamle, begrensende tanker om hva en kvinne bør være etter en viss alder, og ikke minst at hun på patetisk vis alltid vil være misunnelig på yngre kvinner.

Slutt med det, du begrenser og skader deg selv, din mor og dine barn.

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 0d733...48f

Å vide dem ut med bare vann kan gi skjolder i skinnet. Prøv heller denne oppskriften: https://www.kk.no/mote/er-de-nye-skoene-vonde-og-trange/68158229 Den har funket kjempegodt på en del av mine sko. Jeg dynker dem godt med blandingen og så går jeg med skoen til den tørker. 

ReneRene skrev (På 28.9.2023 den 19.19):

🙃

For det er så mye bedre med folk som deg, som dømmer andre kun utfra skovalg.......

Anonymkode: 316b5...350

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...