Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #26 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Og der kommer uvitenheten inn. Ja det høres jo ille ut når man sier det sånn. Men dette er jo ikke dette som er realiteten. Kjenner faktisk flere som er ufør og driver firma. Da har man diagnoser som gjør at man ikke fungerer i vanlig jobb. Og dette blir utprøvd lenge. Er ikke så lett å bli ufør. Og de jeg kjenner er ikke 100 % uføre. Og den resterende prosenten kan man jo jobbe. Har man eget firma så jobber man i sitt eget tempo og styrer selv. Anonymkode: c1269...317 Det er ikke uvitenhet. Fra jeg ble kjent med han til han ble ufør tok det halvannet år. Han ble sykemeldt når jeg hadde kjent han i 2-3 mnd, var sykemeldt ett år, søkte om ufør, var hos én samtale med psykolog som konkluderte at det ikke var nødvendig med noe fordi han ikke hadde arbeidskapasitet. Ble ufør innen kort tid og starta egne firma rett etter. I løpet av perioden med sykemelding var han nesten aldri hjemme og tilstede for kone og barn. Han snekra ny garasje til seg selv, og en til broren. Bytta kledning på hele huset. Bytta taket. Snekra terrasse. Hjalp alt av venner og familie. Og han OG kona utrykte at det var enda godt han var sykemeldt ellers hadde han ikke orka alt det…. Etter å ha jobbet rundt 10-12 timer hver dag i firmaene sine måtte han ansette flere. Han var aldri hjemme med syke barn feks, fordi han måtte jobbe. Poenget er at det ER for noen altfor enkelt å bli ufør! Jeg er 100% for at de som trenger det blir det. Men jeg vet om veldig mange som hadde klart å jobbe om de bare gadd. Jeg har nok fysiske og psykiske plager til at jeg og kan søke om uføre, men jeg har arbeidsmoralen i behold og velger heller å bruke energien min på å jobbe, fremfor å pusse opp og styre og ordne for alt og alle. Akkurat nå er jeg sykemeldt pga nevnte plager, og jeg kjenner 2 stk som er på aap/ufør som nå ser dette som en gylden mulighet til at vi kan dra på shopping, drikke kaffe, henge rundt. Men jeg er ikke sykemeldt for å være sosial!! Enkelte har ræva arbeidsmoral! Anonymkode: 85731...bc1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 28. september 2023 #27 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det er ikke uvitenhet. Fra jeg ble kjent med han til han ble ufør tok det halvannet år. Han ble sykemeldt når jeg hadde kjent han i 2-3 mnd, var sykemeldt ett år, søkte om ufør, var hos én samtale med psykolog som konkluderte at det ikke var nødvendig med noe fordi han ikke hadde arbeidskapasitet. Ble ufør innen kort tid og starta egne firma rett etter. I løpet av perioden med sykemelding var han nesten aldri hjemme og tilstede for kone og barn. Han snekra ny garasje til seg selv, og en til broren. Bytta kledning på hele huset. Bytta taket. Snekra terrasse. Hjalp alt av venner og familie. Og han OG kona utrykte at det var enda godt han var sykemeldt ellers hadde han ikke orka alt det…. Etter å ha jobbet rundt 10-12 timer hver dag i firmaene sine måtte han ansette flere. Han var aldri hjemme med syke barn feks, fordi han måtte jobbe. Poenget er at det ER for noen altfor enkelt å bli ufør! Jeg er 100% for at de som trenger det blir det. Men jeg vet om veldig mange som hadde klart å jobbe om de bare gadd. Jeg har nok fysiske og psykiske plager til at jeg og kan søke om uføre, men jeg har arbeidsmoralen i behold og velger heller å bruke energien min på å jobbe, fremfor å pusse opp og styre og ordne for alt og alle. Akkurat nå er jeg sykemeldt pga nevnte plager, og jeg kjenner 2 stk som er på aap/ufør som nå ser dette som en gylden mulighet til at vi kan dra på shopping, drikke kaffe, henge rundt. Men jeg er ikke sykemeldt for å være sosial!! Enkelte har ræva arbeidsmoral! Anonymkode: 85731...bc1 Hva var diagnosen hans? Det er vel det eneste du ser ut til å være uvitende om. Eller? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #28 Del Skrevet 28. september 2023 ReneRene skrev (9 minutter siden): Hva var diagnosen hans? Det er vel det eneste du ser ut til å være uvitende om. Eller? Det trenger da ikke vi å vite. Anonymkode: 02e9a...19f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #29 Del Skrevet 28. september 2023 Min mamma er én av dem som lett har fått ufør. MEN.. Hun var på aap under covid og Nav ga henne ufør etter noen samtaler og oppfølging fra lege siden arbeidsutprøving ikke gikk under pandemien. Hun kunne nok stått lenger i en liten prosentstilling et eller annet sted, men covid gjorde prosessen kort. Regner med hun ikke er den eneste i landet som fikk samme "konsekvens" pga covid. Anonymkode: 4b26e...579 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 28. september 2023 #30 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det trenger da ikke vi å vite. Anonymkode: 02e9a...19f Jeg syns det er det mest vesentlige i den avhandlingen i rent sladder vi fikk servert her. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #31 Del Skrevet 28. september 2023 ReneRene skrev (54 minutter siden): Jeg syns det er det mest vesentlige i den avhandlingen i rent sladder vi fikk servert her. Hvorfor trenger du å vite det? Det spiller da ingen rolle for oss. Anonymkode: 02e9a...19f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 28. september 2023 #32 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor trenger du å vite det? Det spiller da ingen rolle for oss. Anonymkode: 02e9a...19f Når det blir skrevet en novelle om en som har lurt til seg uføretrygd, og vi får vite masse detaljer om både sykmelding, familieliv, hva han bedriver 24 timer i døgnet, så bør en selvfølgelig også opplyse om diagnose. Den kunne lett forklart hvordan mannen ble både sykmeldt, uføretrygdet og hvordan han kunne gjøre som han gjorde. Ikke sant? Men det er kanskje bedre å få alle disse opplysningene og tenke at han driver bedrageri? Det er jo det flere vil tro her. Noen ganger er det nok veldig vanskelig å tenke at alle ikke er som en selv. Så da er det jo lettere å dømme ut fra hva en selv tenker og ville gjort i tilsynelatende samme situasjon. Det skorter litt på fantasi enkelte ganger.. 😀 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #33 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er ikke uvitenhet. Fra jeg ble kjent med han til han ble ufør tok det halvannet år. Han ble sykemeldt når jeg hadde kjent han i 2-3 mnd, var sykemeldt ett år, søkte om ufør, var hos én samtale med psykolog som konkluderte at det ikke var nødvendig med noe fordi han ikke hadde arbeidskapasitet. Ble ufør innen kort tid og starta egne firma rett etter. I løpet av perioden med sykemelding var han nesten aldri hjemme og tilstede for kone og barn. Han snekra ny garasje til seg selv, og en til broren. Bytta kledning på hele huset. Bytta taket. Snekra terrasse. Hjalp alt av venner og familie. Og han OG kona utrykte at det var enda godt han var sykemeldt ellers hadde han ikke orka alt det…. Etter å ha jobbet rundt 10-12 timer hver dag i firmaene sine måtte han ansette flere. Han var aldri hjemme med syke barn feks, fordi han måtte jobbe. Poenget er at det ER for noen altfor enkelt å bli ufør! Jeg er 100% for at de som trenger det blir det. Men jeg vet om veldig mange som hadde klart å jobbe om de bare gadd. Jeg har nok fysiske og psykiske plager til at jeg og kan søke om uføre, men jeg har arbeidsmoralen i behold og velger heller å bruke energien min på å jobbe, fremfor å pusse opp og styre og ordne for alt og alle. Akkurat nå er jeg sykemeldt pga nevnte plager, og jeg kjenner 2 stk som er på aap/ufør som nå ser dette som en gylden mulighet til at vi kan dra på shopping, drikke kaffe, henge rundt. Men jeg er ikke sykemeldt for å være sosial!! Enkelte har ræva arbeidsmoral! Anonymkode: 85731...bc1 Siden han var til samtale hos psykolog regner jeg med årsaken til uførhet er psykisk. Hva han kroppslig klarer når han holder på selv, og hva han klarer når en sjef stiller krav er ganske forskjellig når årsaken er psykisk. En person med psykisk sykdom kan fint fungere greit på egenhånd altså. Verden er ikke så sort hvit som i denne diskusjonen, derfor er dette et vanskelig tema. Anonymkode: fed4a...13f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #34 Del Skrevet 28. september 2023 Der er virkelig ikke vanskelig å få stønader fra det offentlige altså. Systemene våre er i stor grad bygget på tillit. Det er vanskelige motbevise noen som SIER de ikke klarer å jobbe når man det ikke lenger er krav til diagnoser som lar seg påvise. Ingen leger kan motbevise ar man har muskelsmerter, migrene, utmattelse osv. Søstera mi har hatt diagnosen ME siden hun var 25. hun har nå 4 barn med en mann som også har ME. Begge er uføretrygda og de har aldri vært ute i ordinært arbeid. De har hjemmehjelp, støttekontakter til ungene (fordi de ikke kan følge på aktiviteter), avlastning, TT-kort osv. Naboen har 6(!!) barn i en alder av 27. med 4 forskjellige menn. Hun har ikke fullført videregående og har aldri vært ute i jobb. Nå er hun uføretrygda og ungene er tatt av barnevernet. Anonymkode: 1e8dc...81c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 28. september 2023 #35 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Der er virkelig ikke vanskelig å få stønader fra det offentlige altså. Systemene våre er i stor grad bygget på tillit. Det er vanskelige motbevise noen som SIER de ikke klarer å jobbe når man det ikke lenger er krav til diagnoser som lar seg påvise. Ingen leger kan motbevise ar man har muskelsmerter, migrene, utmattelse osv. Søstera mi har hatt diagnosen ME siden hun var 25. hun har nå 4 barn med en mann som også har ME. Begge er uføretrygda og de har aldri vært ute i ordinært arbeid. De har hjemmehjelp, støttekontakter til ungene (fordi de ikke kan følge på aktiviteter), avlastning, TT-kort osv. Naboen har 6(!!) barn i en alder av 27. med 4 forskjellige menn. Hun har ikke fullført videregående og har aldri vært ute i jobb. Nå er hun uføretrygda og ungene er tatt av barnevernet. Anonymkode: 1e8dc...81c Ingen barn blir tatt av barnevernet. Bv overtar omsorgen for dem. Og hva hadde disse historiene om de personene med at det er "virkelig lett" å få stønader? Det ser ut som om de du nevner virkelig trenger det, så en logisk brist her eller? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #36 Del Skrevet 28. september 2023 ReneRene skrev (3 timer siden): Hva var diagnosen hans? Det er vel det eneste du ser ut til å være uvitende om. Eller? Neida. Vet hva diagnosen er også jeg. Anonymkode: 85731...bc1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #37 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Siden han var til samtale hos psykolog regner jeg med årsaken til uførhet er psykisk. Hva han kroppslig klarer når han holder på selv, og hva han klarer når en sjef stiller krav er ganske forskjellig når årsaken er psykisk. En person med psykisk sykdom kan fint fungere greit på egenhånd altså. Verden er ikke så sort hvit som i denne diskusjonen, derfor er dette et vanskelig tema. Anonymkode: fed4a...13f Nå snakker jeg kun om denne saken, og nei, det er ikke en psykisk diagnose. Den er fysisk. Men det var visst ikke mulig å stå i den jobben han hadde (hvilket er helt greit) men jeg trodde faktisk at veien til ufør var mye lenger enn den han trengte gå. Jeg har ei veldig god venninne med helt ekstremt psykiske problemer, og det med god grunn. Hun er på sitt 4.år med aap, arbeidsutprøving, rehabilitering etc. Hun får ingenting kasta etter seg Anonymkode: 85731...bc1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #38 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er ikke uvitenhet. Fra jeg ble kjent med han til han ble ufør tok det halvannet år. Han ble sykemeldt når jeg hadde kjent han i 2-3 mnd, var sykemeldt ett år, søkte om ufør, var hos én samtale med psykolog som konkluderte at det ikke var nødvendig med noe fordi han ikke hadde arbeidskapasitet. Ble ufør innen kort tid og starta egne firma rett etter. I løpet av perioden med sykemelding var han nesten aldri hjemme og tilstede for kone og barn. Han snekra ny garasje til seg selv, og en til broren. Bytta kledning på hele huset. Bytta taket. Snekra terrasse. Hjalp alt av venner og familie. Og han OG kona utrykte at det var enda godt han var sykemeldt ellers hadde han ikke orka alt det…. Etter å ha jobbet rundt 10-12 timer hver dag i firmaene sine måtte han ansette flere. Han var aldri hjemme med syke barn feks, fordi han måtte jobbe. Poenget er at det ER for noen altfor enkelt å bli ufør! Jeg er 100% for at de som trenger det blir det. Men jeg vet om veldig mange som hadde klart å jobbe om de bare gadd. Jeg har nok fysiske og psykiske plager til at jeg og kan søke om uføre, men jeg har arbeidsmoralen i behold og velger heller å bruke energien min på å jobbe, fremfor å pusse opp og styre og ordne for alt og alle. Akkurat nå er jeg sykemeldt pga nevnte plager, og jeg kjenner 2 stk som er på aap/ufør som nå ser dette som en gylden mulighet til at vi kan dra på shopping, drikke kaffe, henge rundt. Men jeg er ikke sykemeldt for å være sosial!! Enkelte har ræva arbeidsmoral! Anonymkode: 85731...bc1 Men du vet vel at det er begrenset hvor mye man kan tjene med uføretrygd. Man kan jobbe, men trygdetubetaling blir redusert eller faller bort, så noe snylter er han ikke da. Jeg har en kamerat som er ufør pga alvorlig epilepsi. Han snekrer og maler, gjør husarbeid. Alt i eget tempo for å ikke trigge anfall. Han har også eget firma som han putler med. Firmaet tjener han ingen ting på, det går i null, men han får vært sosial, drive med hobbyen sin og får kommet seg ut av huset. Hadde han stått i ordinært arbeid hadde han vært dau innen en uke. Det var jo det som skjedde før han ble ufør. Han fikk så kraftig anfall at han ble bevisstløs og det var så vidt han overlevde. Kun de nærmeste vet hvorfor han er ufør, så jeg vet flere spekulerer... Anonymkode: eafd9...af5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 28. september 2023 #39 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Neida. Vet hva diagnosen er også jeg. Anonymkode: 85731...bc1 Ja. Men den tenkte du ikke var vesentlig å nevne. Hvorfor? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #40 Del Skrevet 28. september 2023 ReneRene skrev (8 minutter siden): Ja. Men den tenkte du ikke var vesentlig å nevne. Hvorfor? Fordi det er irrelevant for diskusjonen? Anonymkode: 02e9a...19f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 28. september 2023 #41 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Fordi det er irrelevant for diskusjonen? Anonymkode: 02e9a...19f Selvfølgelig er det ikke det. Dette handler om spekulasjoner om folk får urettmessige penger, og da er opplagt diagnose viktig å vite. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #42 Del Skrevet 28. september 2023 ReneRene skrev (28 minutter siden): Ja. Men den tenkte du ikke var vesentlig å nevne. Hvorfor? Fordi det ikke er relevant. Han ble ufør fordi han var for syk til å utføre jobben han hadde (som var langt roligere enn å snekre hele dagen), ble ikke omskolert, ble ikke satt i arbeidsutprøving eller noe. Rett på ufør. Anonymkode: 85731...bc1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 28. september 2023 #43 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Fordi det ikke er relevant. Han ble ufør fordi han var for syk til å utføre jobben han hadde (som var langt roligere enn å snekre hele dagen), ble ikke omskolert, ble ikke satt i arbeidsutprøving eller noe. Rett på ufør. Anonymkode: 85731...bc1 Roligere jobb må ikke være det beste. Å snekre kan være veldig bra for den fysiske tilstanden hans skjønner du. Og så kommer nok de periodene hvor han må holde seg i ro også. Det blir vanskelig med jobb da noen ganger. Å drive for seg selv kan redde mye sånn at han får jobbet det han kan og som er best for tilstanden hans. Han hjelper jo til og med andre! Det er en god ting i min verden. Det kritiserer du også. Jeg syns igrunnen at de som er istand til å jobbe, men ikke kan ha ordinær jobb av en eller annen grunn, skal ha applaus for at de jobber. Eller kanskje de gjør det så det ikke går ut over psyken også, å gå hjemme? Jeg klikker omtrent etter to dager i ro, så jeg skjønner dem godt. Det er ikke noe normalt ønske hos noen å sitte i sofaen dagen lang. Ingen friske mennesker VIL det. Og det er jo det noen av dere ikke kan begripe. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #44 Del Skrevet 28. september 2023 ReneRene skrev (Akkurat nå): Roligere jobb må ikke være det beste. Å snekre kan være veldig bra for den fysiske tilstanden hans skjønner du. Og så kommer nok de periodene hvor han må holde seg i ro også. Det blir vanskelig med jobb da noen ganger. Å drive for seg selv kan redde mye sånn at han får jobbet det han kan og som er best for tilstanden hans. Han hjelper jo til og med andre! Det er en god ting i min verden. Det kritiserer du også. Jeg syns igrunnen at de som er istand til å jobbe, men ikke kan ha ordinær jobb av en eller annen grunn, skal ha applaus for at de jobber. Eller kanskje de gjør det så det ikke går ut over psyken også, å gå hjemme? Jeg klikker omtrent etter to dager i ro, så jeg skjønner dem godt. Det er ikke noe normalt ønske hos noen å sitte i sofaen dagen lang. Ingen friske mennesker VIL det. Og det er jo det noen av dere ikke kan begripe. Han jobba som snekker, i ett varehus. Men det er ikke poenget. Poenget er at det ER lett å få uføre! Ja det er sikkert kjempefint å kunne snekre i 8-10 timer hver eneste dag, male huset, bygge alt mulig rart…. Men da bør man også gjennom utprøving av andre fysiske yrker da, om man faktisk orker så mye! Det er jo hele essensen! Anonymkode: 85731...bc1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 28. september 2023 #45 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Han jobba som snekker, i ett varehus. Men det er ikke poenget. Poenget er at det ER lett å få uføre! Ja det er sikkert kjempefint å kunne snekre i 8-10 timer hver eneste dag, male huset, bygge alt mulig rart…. Men da bør man også gjennom utprøving av andre fysiske yrker da, om man faktisk orker så mye! Det er jo hele essensen! Anonymkode: 85731...bc1 Nei det er ikke lett å få uføretrygd. Det har vært utallige historier om dem som har ventet i år, og har prøvd alt. Det vet du hvis du leser aviser og er litt orientert om det som skjer rundt om. Så er det noen DU ikke skjønner at har fått det, og den feilen flere av dere gjør, er å konkludere med "en jeg kjenner" , "en nabo" og "søstra mi/ eksen min/ faren min og moren min" har fått det urettmessig. Og ja, noen kunne sikkert jobbet, feil skjer, men det er fryktelig dunt og også veldig umodent av voksne mennesker å bruke "en jeg kjenner" som argument i en slik diskusjon. Det er lavt nivå, og det blir en tråd full av spekulasjoner om enkelt- tilfeller dere ikke engang kjenner iblant. Det er en sladretråd som er ganske pinlig å lese. For å være ærlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #46 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Datter til en nabo har siden hun var ungdom vært veldig syk. Fibromyalgi og ME. Mye styr med veldig fokus på hvor dårlig hun har vært, ikke greid å fullføre verken ungdomsskolen eller starte på videregående. Har bare ligget hjemme i senga. Moren hennes OG lillebror har også diverse "alvorlige, men usynlige tilstander" som gjør at de ikke kan jobbe eller fungere normalt. Har trygdebiler og diverse utstyr som elektriske rullestoler selv om de f eks GÅR på jakt og leker med barnebarn på lekeplasser, har fått "liggesykkel" osv. Jenta har siden 16-17 års alder hatt kjærest, og for noen år siden flyttet hun og kjæresten sammen, og har fått 3 (!!) barn på 5 år! Jeg har spurt moren hvordan det går siden hun er så syk. Får til svar at det går greit, men hun er fortsatt "like syk". Hvordan er det mulig å skaffe seg tre unger om du er så dårlig?? Jeg tror dette bare er latskap og snylting, egentlig. Akkurat som mor og bror. Slike folk ødelegger for de som faktisk er syke, og jeg kjenner at det bidrar til at jeg får fordommer mot usynlige lidelser. Jeg vet om flere som jeg lurer på om egentlig er syke, eller bare late. Hvordan kan samfunnet hindre slik snylting på fellesskapets midler? Samtidig som vi beholder ordninger for de som faktisk trenger det? Anonymkode: 9cfb4...1e4 Hva med å slutte å blande seg opp i andres liv? Det er nok ikke så lett for dem heller dette da.. «MINE BARN ER SÅ PERFEKTE OG DINE ER IKKE» får jeg tanken av i ditt anlegg.. hilsen en ung ufør på 24 år med eget barn på 3 Er så lei av alt det dømmende som blir sagt av oss ung uføre Anonymkode: 1bdf7...915 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #47 Del Skrevet 28. september 2023 Det er to ganske ulike ting det å ha en jobb der man må forholde seg til andre, ikke kan ha en dårlig dag, ikke kunne ta en pause en dag sykdommen herjer, ikke bør uttrykke smerte for ofte, og det å være hjemme og passe på egne barn og være ute og leke med dem de gangene man har en god dag. Anonymkode: 755de...5b7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheWitch Skrevet 28. september 2023 #48 Del Skrevet 28. september 2023 ReneRene skrev (13 timer siden): Utgangspunktet til Ts er ikke grunnlag for noen seriøs debatt. Det er et innlegg skrevet om konkrete personer og fordommene hun får på grunn av mistenksomhet eller uvitenhet- mest sannsynlig begge deler. Det at hun tar utgangspunkt i en familie og ut fra et så mildt sagt snevert grunnlag får fordommer mot alle med "usynlige sykdommer" tyder ikke på særlig stor refleksjonsevne og heller ikke noen åpenbar evne til å ta til deg andre synspunkter, langt mindre gå i dybden av dette. Da ville hun ha skrevet på generelt grunnlag og også stilt spørsmål, eller kommet med mer gjennomtenkte synspunkter. Dessuten er vel debatter om misbruk av midler folk mottar blitt løftet og blir løftet mange ganger. Det er ikke noe man ikke tør snakke om, men det er måten det blir debattert på og hva formålet er. Å debattere hva skattepenger går til hadde derimot vært veldig nyttig her. Hvor mange kroner og øre som går til hva og hvem hadde vært kjempeinteressant å se meninger om her inne. Også hvor mye hver enkelt betaler i skatt til uføre. Den debatten hadde jeg virkelig satt pris på, for jeg tror ikke så mange her har den minste peiling på hvor mye de betaler til hva. Og det burde man ihvertfall ha kjennskap til før man klager over hva skattepengene går til. Jeg tror i det store og hele at dette er en arena hvor slikt ikke kan diskuteres seriøst. Det blir mer sladder og utbrudd som du nok ser, og det har ingenting for seg, annet enn skade. Du står helt fritt til å starte dine egne seriøse debatter uten å rakke ned på andres. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2023 #49 Del Skrevet 28. september 2023 Klarer man 3 barn på så kort tid så kunne man fint ha klart deltid i en barnehage også. Etter første barnet burde man kreve at det gikk en viss tid til eventuelt barn nummer to slik at de kunne vist at de som foreldre har nok energi til å ta seg av i alle fall ett barn. Uføre har dessverre en tendens til å gå i arv, noe det kan se ut som er tilfellet her. Anonymkode: 6736f...a7b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pobie Skrevet 28. september 2023 #50 Del Skrevet 28. september 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Og der kommer uvitenheten inn. Ja det høres jo ille ut når man sier det sånn. Men dette er jo ikke dette som er realiteten. Kjenner faktisk flere som er ufør og driver firma. Da har man diagnoser som gjør at man ikke fungerer i vanlig jobb. Og dette blir utprøvd lenge. Er ikke så lett å bli ufør. Og de jeg kjenner er ikke 100 % uføre. Og den resterende prosenten kan man jo jobbe. Har man eget firma så jobber man i sitt eget tempo og styrer selv. Anonymkode: c1269...317 Dette. Mannen har en kronisk sykdom som gjør at han ikke kan jobbe for andre, pga rutinen hans må legges opp rundt når han fungerer. Så han startet eget firma som han har drevet i over 20 år. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443090-ung-uf%C3%B8r-og-en-haug-med-unger/page/2/#findComment-150011989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå